بررسی تاثیر آموزش کارکنان بر توانمند سازی کارکنان با نقش میانجی فرهنگ سازمانی و مدیریت مسیر شغلی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمحمد حیدری گوجانی 1 , مهربان هادی پیکانی 2 , رضا ابراهیم زاده دستجردی 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت دولتی, واحد اصفهان ( خوراسگان ) , دانشگاه آزاد اسلامی, اصفهان , ایران
2 - گروه مدیریت دولتی , واحد اصفهان ( خوراسگان ) , دانشگاه آزاد اسلامی, اصفهان , ایران
3 - استادیار ، گروه مدیریت دولتی , واحد اصفهان ( خوراسگان ) , دانشگاه آزاد اسلامی, اصفهان , ایران
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, معادلات ساختاری, توانمند سازی, واژگان کلیدی : آموزش, مدیریت مسیر شغلی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش کارکنان بر توانمند سازی کارکنان با نقش میانجی فرهنگ سازمانی و مدیریت مسیر شغلی در بانک صادرات ایران است . این تحقیق از نوع تحقیقات ترکیبی )آمیخته( است که در دو فاز کیفی و کمّی انجام پذیرفته است. در بخش کیفی از رویکرد پدیدارشناسی استفاده شده و در بخش کمّی از رویکرد روایی سنجی استفاده گردید. جامعه آماری تحقیق خبرگان و کارکنان بانک صادرات ایران می باشند . برای برازش مدل از معادلات ساختاری , تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید که با استفاده از نرم افزار Amos و SPSS صورت گرفته است . یافته های تحقیق نشان داد که با مقایسه مقادیر شاخص ها با مقادیر استاندارد می توان نتیجه گیری کرد که شاخص های برازش مدل ساختاری از مقادیر قابل قبولی برخوردار هستند و مدل مورد تایید می باشد . برای تعیین تاثیر روابط غیر مستقیم از بوت استراپت استفاده گردید ، که نشان داد فرهنگ سازمانی و مدیریت مسیر شغلی در رابطه بین آموزش و توانمند سازی کارکنان نقش میانجی دارند .امروزه در سازمان ها ی یادگیرنده و پیشرو، توانمندسازی منابع انسانی به عنوان یک فرایند الزامی و مستمر، دنبال میشود. با توجه به تفاوت و تنوع تعاریف و تعابیر موجود در ادبیات حوزه توانمندسازی منابع انسانی، برخورداری از الگویی معتبر و اجرایی، ازجمله نیازهای اساسی سازمان ها ی هزاره سوم به شمار میرود. مهمترین و حیاتی ترین دارایی هر سازمان، نیروی انسانی آن سازمان است.
The purpose of this study is to investigate the effect of staff training on employee empowerment with the mediating role of organizational culture and career path management in Bank Saderat Iran. This research is a mixed research that has been done in two phases, qualitative and quantitative. In the qualitative part, the phenomenological approach was used and in the quantitative part, the validation approach was used. To fit the model from structural equations, confirmatory factor analysis was used using Amos and SPSS software.The research findings showed that by comparing the values of the indices with the standard values, it can be concluded that the fit indices The structural model has acceptable values and the model is approved.Bootstrap was used to determine the effect of indirect relationships, which showed that organizational culture and career path management play a mediating role in the relationship between training and employee empowerment. Learning and leading organizations, human resource empowerment is pursued as a mandatory and continuous process, given the differences and diversity of definitions and interpretations in the literature in the field of human resource empowerment, having a valid and practical model, including basic needs It is considered the mana of the third millennium. The most important and vital asset of any organization is the human resources of that organization. The quality and capability of human resources is the most important factor in the survival and life of the organization. Capable human resources create a capable organization.
_||_