طراحی الگوی ارتقای انگیزه اشتراک گذاری دانش در میان اعضای هیات علمی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیرویا صفری 1 , رضا سورانی یانچشمه 2 , سعید علیزاده 3 , افسانه زمانی مقدم 4
1 - دانشجوی دکتری ،گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: اعضای هیأت علمی, معادلات ساختاری, الگوی ارتقاء انگیزه اشتراک گذاری دانش, دلفی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش طراحی الگوی ارتقای انگیزه اشتراک گذاری دانش در میان اعضای هیات علمی بود. روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی ابعاد و مؤلفهها استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان در حوزه مدیریت دانش و مدیریت آموزش عالی و آموزشی بودند که بعد از انجام 15مصاحبه اشباع نظری صورت گرفت.در نهایت 2 بعد، 10 مولفه و 62 شاخص شناسایی شد و همچنین از روش دلفی در سه راند برا ی تلخیص و تایید مولفه ها و شاخص ها توسط 15 خبره استفاده شد که در نهایت از 10 مولفه 9 مولفه تایید و مولفه نگرش حذف شد و همچنین از 62 شاخص 47 شاخص تایید شدند. برای ترسیم الگو از روش معادلات ساختاری نرم افزار smartpls3 استفاده شد. نتایج نشان داد که مولفه فرهنگ اشتراکگذاری دانش (0.998)، اعتماد(0.995)، تعهد عاطفی (0.993)، شهرت(0.991)، خودکارآمدی دانش (0.940)، سیستم پاداش(0.922)، حمایت مدیریت (0.842)، فناوری اطلاعات و ارتباطات(0.776) و استقلال شغلی( 0.413) به ترتیب بیشترین اهمیت را در الگوی ارتقاء انگیزه اشتراک گذاری دانش داشتند. اعتبار الگو نیز با 5 بعد( فلسفه و اهداف، مراحل اجرایی، سازو کار اجرایی، مبانی نظری و بازخورد ، اصلاح و مهندسی مجدد) مورد ارزیابی قرار گرفت که نشان از اعتباربخشی بالای الگو داشتند.
The purpose of this study was to design a model to promote the motivation of knowledge sharing among faculty members. The method of conducting research is mixed (qualitative-quantitative). In order to conduct this research, in addition to the documentary study, the content analysis technique with MAXQDA12 software was used to identify the dimensions and components. The statistical population in this study were all experts in the field of knowledge management and management of higher and educational education, which was conducted after 11 theoretical saturation interviews. Confirmation of components and indicators was used by 15 experts, who finally approved 9 components out of 10 components and attitude component, and also 47 indicators were approved out of 62 indicators. The structural equation method of smartpls3 software was used to draw the pattern. The results showed that the components of knowledge sharing culture (0.998), trust (0.995), emotional commitment (0.993), reputation (0.991), and knowledge self-efficacy (0.940), and reward system (0.922), management support (0.842), information and communication technology (0.776) and job independence (0.413) were the most important in the pattern of promoting knowledge sharing motivation, respectively.The validity of the model was evaluated with 5 dimensions (philosophy and goals, implementation steps, executive mechanism, theoretical foundations and feedback, correction and re-engineering) which showed high validity of the model.
_||_