شناسایی عوامل موثر بر کیفیت آموزش(مبتنی بر یادگیری مغز محور )
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیغزال فاتح راد 1 , کامران محمدخانی 2 , مریم مصلح 3
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزد اسلامی، تهران، ایران
2 - عضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - عضو هیئت علمی، گروه ریاضی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: کیفیت آموزش, داده بنیاد, یادگیری مغز محور,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر کیفیت آموزش مبتنی بر یادگیری مغزمحور میباشد .در سالهای اخیر" آموزش مغزمحور "به عنوان الگویی مؤثر برای ایجاد تحول در آموزش، پژوهشگران و کارگزارانآموزشی را به خود متوجه نموده است .روش پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر نوع دادهها، این پژوهش دارای رویکرد کیفی بوده و از روش نظریه دادهبنیاد به عنوان روش پژوهش استفاده شده است. در بخش کیفی، داده های گرد اوری شده از طریق مصاحبه، با استفاده از شیوههای کدگذاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج بصورت ابعاد مفاهیم اصلی و فرعی و مقولهها مشخص شدهاند. جامعه-آماری شامل 10 نفرخبرگان مطلع به موضوع که با نمونهگیری به روش گلولهبرفی انتخاب شدند. پس از مطالعه مبانی نظری موجود و مصاحبه با افراد صاحب نظر در زمینه یادگیری مغزمحور، مقولههای اصلی و فرعی مربوط به پدیده یادگیری مغز محور احصا و عوامل علی موثر بر این پدیده شامل فیزیولوژی مغز، جستجوی معنا، ادراکات، عوامل محیطی، نقش معلم و فعالیتهای بدنی شناسایی شدند. همچنین عوامل زمینهای شامل دیدگاه سازمانهای آموزشی و پشتیبانی از سبک یادگیری مغزمحور که در کیفیت آموزشی موثر بودند. با توجه به نظرات خبرگان راهبردهایی چون تغییر نگرش از طریق آموزش، ایجاد محیط آموزشی مناسب و آموزش یادگیری مغزمحور به معلمان میتواند در زمینه بالابردن کیفیتآموزشی موثر باشد. الگوهای دارای بار هیجانی و عاطفی به درک مفاهیم و یادسپاری بهتر تجارب یادگیری و هدایت توجه افراد کمک میکنند. مطالعه ابعاد هیجانی-فیزیولوژیکی مغز از دیدگاه زیست شناختی علمی جدید و بسیار مهم به شمار میروند
The purpose of this study is to identify the factors affecting the quality of education based on brain-based learning. In recent years, "brain-based education" as an effective model for change in education, researchers and educational agents have realized The research method is applied in terms of purpose and in terms of data type, this research has a qualitative approach and the data theory theory method has been used as the research method. In the qualitative section, the data collected through interviews were analyzed using coding methods and the results were identified as the dimensions of main and secondary concepts and categories. The statistical population included 10 knowledgeable experts who were selected by snowball sampling. After studying the existing theoretical foundations and interviewing experts in the field of brain-based learning, the main and sub-categories related to the phenomenon of brain-centered learning statistics and causal factors affecting this phenomenon including brain physiology, meaning search, perceptions, environmental factors, role Teacher and physical activity were identified. Also, contextual factors including the perspective of educational organizations and support for brain-based learning style that were effective in educational quality. According to experts, strategies such as changing attitudes through education, creating a suitable educational environment and teaching teachers-centered learning to teachers can be effective in improving the quality of education. Emotionally charged patterns help to better understand concepts and recall learning experiences and guide people's attention. The study of emotional-physiological dimensions of the brain is a new and very important science from a biological point of view.
_||_