• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی رابطه کیفیت خدمات الکترونیکی بانک ملت با وفاداری مشتریان با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری
        سید مهدی الوانی مسعود سعید پناه
        در تحقیق حاضر، رابطه کیفیت خدمات الکترونیکی بانک ملت با وفاداری مشتریان، به روش مدل یابی معادلات سا ختاری، مورد تحلیل قرار گرفته است.0/ نمونه آماری 415 نفر از مشتریان بانک در شهر تهران بوده و داده های تحقیق توسط ابزار پرسشنامه با طیف 5 گزینهای لیکرت و ضریب پایایی 925در چکیده کامل
        در تحقیق حاضر، رابطه کیفیت خدمات الکترونیکی بانک ملت با وفاداری مشتریان، به روش مدل یابی معادلات سا ختاری، مورد تحلیل قرار گرفته است.0/ نمونه آماری 415 نفر از مشتریان بانک در شهر تهران بوده و داده های تحقیق توسط ابزار پرسشنامه با طیف 5 گزینهای لیکرت و ضریب پایایی 925در کیفیت خدمات الکترونیکی جمع آوری و سپس به آزمون فرضیات تحقیق پرداخته شده است. بر اساس یافته های مدل یابی معادلات ساختاری، متغیردر جامعه ی مورد نظر در سطح اطمینان 95 % موجب ، کیفیت خدمات الکترونیکی را پیشبینی میکند. بنابراین وفاداری مشتری حدود 80 درصد از تغییراتمشتریان میشود. همچنین نتایج بدست آمده از تحلیل روابط و تاثیرات متغیرهای تحقیق، نشان داد که درصد رسیدن به وفاداری وفاداری افزایشمشتریان از مسیر جلب رضایت مشتریان خدمات الکترونیکی، چندین برابر بیشتر از رسیدن به وفاداری مشتریان از مسیر کسب اعتماد مشتریان است.بنابراین یکی از پیشنهادهای ارائه شده این است که بانک به منظور افزایش سودآوری، بجای سرمایه گذاری در مسیر کسب اعتماد مشتریان، باسرمایه گذاری در مسیر جلب رضایت مشتریان و افزایش رضا یتمندی آنان از خدمات الکترونیکی، میتواند سریعتر به هدف وفادار نمودن مشتریان دستپیدا کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ارزیابی تاثیر عوامل فردی (هیجان و عزت نفس) و آگاهی از محصول جدید بر خرید تفننی کالاهای جدید
        محمد علی عبدالوند کامبیز حیدر زاده سارا خلیل حسنزاده
        خرید تفننی یکی از جنبه های بسیار مهم رفتار مصرف کننده و یک مفهوم حیاتی در بازار است. به محض افزایش درآمد و توان خرید، خریدهای تفننیافزایش یافته و به صورت یک پدیده غالب در رفتار مصرف کننده نمایان می شود.هدف اصلی از این پژوهش ارزیابی تاثیر عوامل فردی (هیجان و عزت نفس) و آ چکیده کامل
        خرید تفننی یکی از جنبه های بسیار مهم رفتار مصرف کننده و یک مفهوم حیاتی در بازار است. به محض افزایش درآمد و توان خرید، خریدهای تفننیافزایش یافته و به صورت یک پدیده غالب در رفتار مصرف کننده نمایان می شود.هدف اصلی از این پژوهش ارزیابی تاثیر عوامل فردی (هیجان و عزت نفس) و آگاهی از محصول جدید بر خرید تفننی کالاهای جدید میباشد. تحقیقحاضر بر اساس طرح تحقیق توصیفی-پیمایشی و نمونه گیری تصادفی سیستماتیک، در مراکز خرید شهر تهران صورت گرفته است.در این راستا تعداد 307 پرسش نامه جمع آوری و برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیات تحقیق از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. درنهایت نتایج بدست آمده نشان می دهد که هیجان و عزت نفس بر رفتار خرید تفننی تأثیری نداشت ولی آگاهی نسبت به کالای جدید بر رفتار و قصدخرید تفننی تأثیر مستقیم داشت. گفته های کوچه و بازار نیز بر آگاهی نسبت به کالای جدید تأثیر مستقیم داشت، اما هنجار اجتماعی بر آگاهی نسبت بهکالای جدید تأثیری نداشت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - مدلسازی سازمانی با استفاده از علم مهندسی سازه
        ناصر حمیدی محمد اسماعیل حافظی سیدعلی حاج سید تقیا
        مدیریت که در تعریف خود بین علم و هنر در حرکت است، در مقایسه با سایر علوم مخصوصاً علوم مهندسی نتوانسته است ابزارهای ساده و کاربردی رابرای بهره برداران خود فراهم آورد و مسائل سازمانی به صورت کیفی، مبهم، ناشناخته و غیر ملموس باقیمانده و یا با روشهایی پیچیده مدلسازی شده اند چکیده کامل
        مدیریت که در تعریف خود بین علم و هنر در حرکت است، در مقایسه با سایر علوم مخصوصاً علوم مهندسی نتوانسته است ابزارهای ساده و کاربردی رابرای بهره برداران خود فراهم آورد و مسائل سازمانی به صورت کیفی، مبهم، ناشناخته و غیر ملموس باقیمانده و یا با روشهایی پیچیده مدلسازی شده اند.این در حالیست که استعارههای سازمانی به عنوان ابزاری موثر در شناخت سازمان موضوعات پیچیده را با تاکید بر نکات کلیدی، ساده و قابل درکمیسازند. در این تحقیق با تاکید بر استدلال استعارهای و با رویکردی اکتشافی، استعارهای جدید با عنوان سازمان به مثابه سازه مهندسی معرفی گردیده ودر ادامه علاوه بر استخراج ویژگیها و وجوه مشترک فیمابین و معرفی کاربردهای مدیریتی آن، تحقیق حاضر یک قدم از مطالعات مشابه فراتر رفته و ازقابلیتهای علم توسعه یافته سازه و نرم افزارهای کاربردی آن، برای مدلسازی و انتقال مفاهیم سازمانی بهره برده است. این امر ضمن پیشبرد بنیادهایفلسفی مدیریت، میتواند زمینه استفاده از نظریه های کاربردی و روش های رایج کمی در علم مهندسی سازه را، جهت پیشبرد مسائل کاربردی مدیریتفراهم آورده و سر فصل جدیدی را در مدیریت پایه گذاری نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مقایسه تاثیر ساختار مالکیت (خانوادگی- غیرخانوادگی) و ریسک عملیاتی بر عملکرد شرکت ها
        فرزین رضایی مختار امینی
        مقایسه عملکرد انواع شرکت ها راهی برای شناخت شرکت های برتر و معرفی آنان به جامعه است. از گروه شرکت هایی که کمتر شناخته شدهاند و موردبررسی کمتر قرار گرفته اند شرکت های خانوادگی است؛ بنابراین پژوهش حاضر به بررسی مقایسه شرکت های خانوادگی و غیرخانوادگی و ریسک عملیاتیو تاثیر چکیده کامل
        مقایسه عملکرد انواع شرکت ها راهی برای شناخت شرکت های برتر و معرفی آنان به جامعه است. از گروه شرکت هایی که کمتر شناخته شدهاند و موردبررسی کمتر قرار گرفته اند شرکت های خانوادگی است؛ بنابراین پژوهش حاضر به بررسی مقایسه شرکت های خانوادگی و غیرخانوادگی و ریسک عملیاتیو تاثیر آن ها بر عملکرد شرکت می پردازد. هدف این تحقیق بررسی عملکرد شرکت های خانوادگی در مقایسه با شرکت های غیرخانوادگی با استفاده ازمعیارهای ارزیابی عملکرد است. با بکارگیری معیارهای ارزیابی عملکرد شامل معیارهای حسابداری و بازار اثر ساختار مالکیت (خانوادگی-غیرخانوادگی) برعملکرد شرکت ها مورد بررسی قرار گرفت. برای این تحقیق 123 شرکت برای 7 سال از سال 1385 تا 1391 مورد آزمون قرار گرفت. از آزمون من ویتنی ورگرسیون خطی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بهره گرفته شده است. نتایج نشان داد که شرکت های خانوادگی عملکرد بیشتری نسبت به شرکت هایغیرخانوادگی ندارند. اما رابطه ی ریسک عملیاتی و عملکرد در شرکت های خانوادگی برای نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری، نسبت حقوق صاحبان سهام ورشد فروش قویتر از شرکت های غیرخانوادگی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی در هیئت مدیره های سازمان نظام پرستاری ایران
        محمد عطایی کتایون پورمهدی علی احمدی
        پدیده کارآفرینی خیلی دیر و به صورت کمرنگ در عرصه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی وارد شده و هنوز هم نتوانسته است به جایگاه واقعی خود در اینحیطه دسترسی پیدا کند. این مقاله با هدف بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی در هئیت مدیره های سازمان نظام پرستاری ایران در سال 1391ان چکیده کامل
        پدیده کارآفرینی خیلی دیر و به صورت کمرنگ در عرصه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی وارد شده و هنوز هم نتوانسته است به جایگاه واقعی خود در اینحیطه دسترسی پیدا کند. این مقاله با هدف بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی در هئیت مدیره های سازمان نظام پرستاری ایران در سال 1391انجام پذیرفته است. در این تحقیق، توصیفی- پیمایشی، با توجه به اینکه هیئت مدیره های سازمان نظام پرستاری 30 استان کشور جامعه آماری راتشکیل می دهند و بر اساس فرمول حجم نمونه نیاز به جمع آوری 100 پرسشنامه بود. از روش نمونه گیری تصادفی ساده جهت تحقیق استفاده شد. دراین روش محقق به کلیه آزمودنی ها در جامعۀ آماری فرصت انتخاب یکسان می دهد. نتایج تحقیق نشان دهنده این مطلب است که بین شش عاملسازمانی با کارآفرینی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه گام به گام نشان می دهد که علیرغم معنی داربودن رابطه ساختار سازمانی، سیستم تحقیق و توسعه، ویژگی های کارکنان، فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی این شاخص ها جزء عوامل مؤثر برکارآفرینی سازمانی نیستند و فقط سبک رهبری و استراتژی سازمانی از عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی هستند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بکارگیری مدل تلفیقی تصمیم گیری چند معیاره فازی جهت ارزیابی و اولویتبندی شرکت های تولیدی عضو بورس اوراق بهادار تهران
        علی محتشمی رحمن حسنعلی پور هریس
        هدف این مطالعه، ارزیابی عملکرد مالی شرکت های تولیدی عضو بورس اوراق بهادار تهران بوده است. برای بررسی و ارزیابی پنج صنعت عضو بورس اوراقبهادار تهران که هر یک از صنایع نیز شامل چندین شرکت می باشند، از روشهای تصمیم گیری چند معیاره استفاده شده است. معیارهای ارزیابی درپژوهش ح چکیده کامل
        هدف این مطالعه، ارزیابی عملکرد مالی شرکت های تولیدی عضو بورس اوراق بهادار تهران بوده است. برای بررسی و ارزیابی پنج صنعت عضو بورس اوراقبهادار تهران که هر یک از صنایع نیز شامل چندین شرکت می باشند، از روشهای تصمیم گیری چند معیاره استفاده شده است. معیارهای ارزیابی درپژوهش حاضر با استفاده از ادبیات پژوهش شناسایی شده و داده های مورد نیاز آنها برای سالهای 1386 تا 1391 ، از بانکهای اطلاعاتی بورس اوراقاستفاده شده. است. بعد از اینکه اهمیت معیارها مشخص شد با استفاده از FAHP بهادار تهران جمع آوری گردیده. سپس برای تعیین اهمیت معیارها ازشرکت ها مورد ارزیابی اولیه قرار گرفتهاند. در روش های سازشی ارائه شده، از یک طرف در VIKOR, TOPSIS ، دو روش تصمیم گیری سازشی چند معیارههمزمان میزان فاصله از ایده آل مثبت و میزان دوری از ایده آل منفی مورد توجه قرار می گیرد و از طرف دیگر میانگین میزان تاسف و TOPSIS روشو سپس با بهره گرفتن از روش تخصیص VIKOR وTOPSIS حداکثر تاسف مورد توجه قرار می گیرد. در نهایت با استفاده از نتایج مستخرج از روشهایخطی، انجام الویت بندی نهایی صورت پذیرفته و نتایج حاصل از محاسبات گام به گام پس از انجام هر مرحله آورده شده است. در پایان نیز نتیجه گیریارائه گردیده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - شناسایی عوامل موثر بر اجرای آئیننامه دورکاری در دستگاههای اجرایی قزوین و ارائه راهکارهای عملی
        جواد محرابی ثریا طرلانی
        تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر اجرای دورکاری در دستگاههای اجرایی انجام گرفته است. به منظور ابتدا با توجه به مدل اندابیسی وکاهرمان یک دسته بندی کلی برای عوامل در نظر گرفته شد سپس تعدادی از شاخص های موثر از طریق مصاحبه با کارشناسان و نخبگان جامعه آماری ومنابع معت چکیده کامل
        تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر اجرای دورکاری در دستگاههای اجرایی انجام گرفته است. به منظور ابتدا با توجه به مدل اندابیسی وکاهرمان یک دسته بندی کلی برای عوامل در نظر گرفته شد سپس تعدادی از شاخص های موثر از طریق مصاحبه با کارشناسان و نخبگان جامعه آماری ومنابع معتبر و مقاله های موجود و ادبیات پژوهش و مدلهای دورکاری به دست آمد. پرسشنامه پس از تعیین حجم نمونه بین کارکنان توزیع شد. برایعوامل زیربنایی شناسایی شدند. ماتریس عوامل چرخش یافته 10 دسته را به عنوان مبنا قرار ،spss تحلیل پاسخ ها با استفاده از تحلیل عاملی با نرم افزار. داد که این ده عامل به ترتیب اولویت عبارتند از: ( 1. زیرساختهای سازمانی 2. کیفیت زندگی فردی و سازمانی 3. راهبردهای سازمانی و تعهد کارکنان 4عوامل فردی 5. محیط و ساختار سازمانی 6. عوامل شغلی 7. انگیزش کارکنان 8. نگرش مدیران 9. نگرش کارکنان 10 . عوامل فرهنگی). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - کاربرد الگوریتمهای مختلف یادگیری در پیشبینی قیمت سهام با استفاده از شبکه عصبی
        رضا کیانی ماوی کامران صیادی نیک
        پیشبینی قیمت سهام یکی از موضوعهای مهم مالی است، چرا که دادههای قیمت سهام دارای تغییر پذیری زیاد، پیچیدگی، دینامیک و آشوبگونه است،بنابراین ارتباط نامشخص بین قیمت سهام و عوامل مؤثر کاملا پویا است. بنابراین مسأله پیشبینی قیمت سهام تنها بوسیله یک برنامه کامپیوتری کاردشواری چکیده کامل
        پیشبینی قیمت سهام یکی از موضوعهای مهم مالی است، چرا که دادههای قیمت سهام دارای تغییر پذیری زیاد، پیچیدگی، دینامیک و آشوبگونه است،بنابراین ارتباط نامشخص بین قیمت سهام و عوامل مؤثر کاملا پویا است. بنابراین مسأله پیشبینی قیمت سهام تنها بوسیله یک برنامه کامپیوتری کاردشواری است.در این تحقیق، ابتدا بوسیله آزمون گردش، امکان پیشبینی قیمت سهام شرکت صنایع ملی مس ایران بررسی گردید. سپس رابطه همبستگی هشتبرای پیشبینی یک روز بعد قیمت سهام با الگوریتم یادگیری لونبرگ- MLP متغیر بنیادی و فنی مورد بررسی قرارگرفت. سپس از شبکهی عصبی0/ استاندارد آموزش داده شد که نرخ یادگیری 3 BP 6 با الگوریتم -5- یعنی 1 MLP مارکوارت استفاده شد. پس از آن ساختار بهینه شبکه عصبیاستاندارد به مینیممهای محلی محاسبه گردید و در آخر برای رهایی از BP بهترین عملکرد را داشته است و برای این نرخ یادگیری حساسیت الگوریتماستاندارد همراه با مومنتم استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان داد که پیشبینی بوسیله BP این حساسیت به مینیممهای محلی از الگوریتماستاندارد می باشد. BP استاندارد همراه با مومنتم بهتر از BP الگوریتم پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - تبیین رابطه بین عدالت سازمانی و حمایت سازمانی ادراک شده با تعلق خاطرکاری
        احمد عیسی خانی اکبر حسن پور سیما نقد فروشها
        تعلق خاطر به عنوان مفهومی جدید در سالیان اخیر وارد مباحث سازمانی شده و طی یک دهه گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در تعلق خاطر،افراد در ایفای نقش تمام ابعاد فیزیکی، شناختی و عاطفی خویش را به کار گرفته یا ابراز می کنند و در کار شاداب و پرانرژی هستند و تمایل زیادی برایص چکیده کامل
        تعلق خاطر به عنوان مفهومی جدید در سالیان اخیر وارد مباحث سازمانی شده و طی یک دهه گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در تعلق خاطر،افراد در ایفای نقش تمام ابعاد فیزیکی، شناختی و عاطفی خویش را به کار گرفته یا ابراز می کنند و در کار شاداب و پرانرژی هستند و تمایل زیادی برایصرف تلاش و کوشش از خود بروز میدهند.در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و حمایت سازمانی ادراک شده با تعلق خاطر کارکنان انجام شده است. جامعه آماریاین تحقیق، 160 نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین میباشد. نتایج پژوهش نشان میدهد که تأثیر هر سه بعد عدالت سازمانی شامل عدالتتوزیعی، عدالت رویهای و عدالت مراودهای بر تعلق خاطر کارکنان مستقیم و معنادار است. همچنین رابطه بین حمایت سازمانی ادراک شده و تعلق خاطر-کارکنان نیز مثبت و معنادار مشاهده شد. پس از آنجا که در این پژوهش رابطه بین عدالت سازمانی و حمایت سازمانی ادراک شده با تعلق خاطر کارکنانمعنادار است، کاربرد عدالت سازمانی و نحوه بکارگیری آن، جهت بهبود و افزایش عملکرد شغلی کارکنان ضروری میباشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - (R&D) بررسی رابطه بین مالکیت نهادی، ساختار سرمایه و سرمایه گذاری درتحقیق و توسعه
        امیر محمد زاده محمد جواد کامیاب
        آنچه در سازمان ها با اهداف اقتصادی به عنوان عمده ترین مزیت رقابتی مطرح می شود، توسعه یافتگی با سرعتی متناسب و مطابق با جهان پیرامون است.برای نوآوری شرکت ها بسیار حیاتی است. این تحقیق، به بررسی رابطه بین مالکیت نهادی، ساختار سرمایه و سرمایه گذاری در ، (R&D) تحقیق و ت چکیده کامل
        آنچه در سازمان ها با اهداف اقتصادی به عنوان عمده ترین مزیت رقابتی مطرح می شود، توسعه یافتگی با سرعتی متناسب و مطابق با جهان پیرامون است.برای نوآوری شرکت ها بسیار حیاتی است. این تحقیق، به بررسی رابطه بین مالکیت نهادی، ساختار سرمایه و سرمایه گذاری در ، (R&D) تحقیق و توسعهمی پردازد. مورد مطالعه این تحقیق شامل 20 شرکت تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که طی سالهای 1385 تا 1391 در این R&Dسازمان فعال بوده اند و دارای مخارج تحقیق و توسعه مشخص در یاداشتهای همراه صورتهای مالی خود می باشد. پژوهش حاضر از نظر طبقه بندی برمبنای هدف، از نوع تحقیقات کاربردی بوده و از نظر روش و ماهیت از نوع تحقیق همبستگی می باشد. در این تحقیق از رگرسیون چند متغیره با بهکارگیری داده های ترکیبی و مقطعی برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد رابطه معناداری بین ساختار مالکیتوجود ندارد. (R&D) و همچنین ساختار سرمایه با سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - شناسایی حد بهینه معنویت سازمانی در رابطه با حداکثر نمودن عملکرد کارکنان موردکاوی استانداری قزوین
        عبدالرضا میری فاطمه آقازاده روح اله نوری
        موضوع معنویت سازمانی از جمله مباحث نوپای سازمانی است که مطالعه و بررسی در خصوص آن و اثراتش بر عملکرد کارکنان مورد نظر محققین بودهاست. هدف این تحقیق شناسایی عواملی از معنویت سازمانی است که پیاده سازی آنها در سازمان، عملکرد کارکنان را افزایش دهد که با مولفه های،احساس لذت چکیده کامل
        موضوع معنویت سازمانی از جمله مباحث نوپای سازمانی است که مطالعه و بررسی در خصوص آن و اثراتش بر عملکرد کارکنان مورد نظر محققین بودهاست. هدف این تحقیق شناسایی عواملی از معنویت سازمانی است که پیاده سازی آنها در سازمان، عملکرد کارکنان را افزایش دهد که با مولفه های،احساس لذت از کار، مشارکت اجتماعی، همبستگی تیمی، فرصت برای توجه به زندگی درونی، همسویی بین ارزش های فردی و سازمانی در استانداریقزوین و واحدهای تابعه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بررسی شد. همچنین شناسایی نوع رابطه بین عوامل معنویت سازمانی با عملکردکارکنان و حد بهینه آنها است که از آزمون رگرسیون خطی و غیرخطی و دستگاه معادلات برازش خطی و غیرخطی استفاده و با تخمین تابع ریاضی وروش مشتق گیری، اندازه گیری شد. نتایج حاصل نشان می دهد که برخی از عوامل معنویت سازمانی رابطه مستقیم و خطی با عملکرد دارند و برخی دیگررابطه غیرخطی، لذا مدیران و مسئولین باید در توسعه معنویت سازمانی در راستای حداکثر نمودن عملکرد کارکنان دقت لازم را داشته باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - (TAM) عوامل موثر بر رفتار خرید مشتریان اینترنتی در ایران با توجه به مدل پذیرش فناوری
        وحید رندی محسن خون سیاوش بهروز معصومی
        هدف از انجام پژوهش حاضر که از نوع کاربردی و پیمایشی است، بررسی تاثیر 12 عامل بر روی نگرش و تمایل مشتری برای پذیرش خرید اینترنتیاست که در آن 29 فرضیه مطرح شده است. جامعه آماری پژوهش، مشتریان بالقوه و بالفعل فروشگاههای اینترنتی ایران است که از بین آنها نمونهای500 نفری، ان چکیده کامل
        هدف از انجام پژوهش حاضر که از نوع کاربردی و پیمایشی است، بررسی تاثیر 12 عامل بر روی نگرش و تمایل مشتری برای پذیرش خرید اینترنتیاست که در آن 29 فرضیه مطرح شده است. جامعه آماری پژوهش، مشتریان بالقوه و بالفعل فروشگاههای اینترنتی ایران است که از بین آنها نمونهای500 نفری، انتخاب شده است. داده های اولیه از طریق پرسشنامه و داده های ثانویه نیز به روش کتابخانه ی جمع آوری شده است. با استفاده از ابزارهایاندازه گیری، روایی محتوایی و پایایی پرسشنامه ها بررسی شد. با توجه به نتایج حاصل از مشاهدات، از 29 فرضیه مطرح شده، 19 فرضیه تایید و 10 فرضیهرد شد. بر این اساس، به جز عامل درآمد، 11 عامل دیگر بر پذیرش خرید اینترنتی موثر بود که بیشترین تاثیرگذاری مربوط به تمایل مشتری نسبت بهخرید اینترنتی است. همچنین ریسک پذیری، کمترین تاثیر را بر روی نگرش دارد و تجربه قبلی خرید اینترنتی و رضایتمندی، تاثیر بسزایی بر تمایل بهخرید دارند. پرونده مقاله