(TAM) عوامل موثر بر رفتار خرید مشتریان اینترنتی در ایران با توجه به مدل پذیرش فناوری
محورهای موضوعی : مدیریتوحید رندی 1 , محسن خون سیاوش 2 , بهروز معصومی 3
1 - کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه مهندسی فناوری اطلاعات، قزوین، ایران
2 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه ریاضی و آمار، قزوین، ایران (عهده دار مکاتبات)
3 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه مهندسی کامپیوتر، قزوین، ایران
کلید واژه: مدل پذیرش فناوری, خرید اینترنتی, مدلسازی معادلات ساختاری,
چکیده مقاله :
هدف از انجام پژوهش حاضر که از نوع کاربردی و پیمایشی است، بررسی تاثیر 12 عامل بر روی نگرش و تمایل مشتری برای پذیرش خرید اینترنتیاست که در آن 29 فرضیه مطرح شده است. جامعه آماری پژوهش، مشتریان بالقوه و بالفعل فروشگاههای اینترنتی ایران است که از بین آنها نمونهای500 نفری، انتخاب شده است. داده های اولیه از طریق پرسشنامه و داده های ثانویه نیز به روش کتابخانه ی جمع آوری شده است. با استفاده از ابزارهایاندازه گیری، روایی محتوایی و پایایی پرسشنامه ها بررسی شد. با توجه به نتایج حاصل از مشاهدات، از 29 فرضیه مطرح شده، 19 فرضیه تایید و 10 فرضیهرد شد. بر این اساس، به جز عامل درآمد، 11 عامل دیگر بر پذیرش خرید اینترنتی موثر بود که بیشترین تاثیرگذاری مربوط به تمایل مشتری نسبت بهخرید اینترنتی است. همچنین ریسک پذیری، کمترین تاثیر را بر روی نگرش دارد و تجربه قبلی خرید اینترنتی و رضایتمندی، تاثیر بسزایی بر تمایل بهخرید دارند.
The purpose of this research is studying influence of 12 factors on Customer’s attitude and Tendency to acceptance Internetshopping. We considered 29 hypothesize. The statistical population is actual and potential customers of online shops in Iran.We selected a random sample of size 500 from population. Our data were collected by questionnaire and library method.Using measurement tools, content validity and reliability were checked. Our results show 19 hypothesizes from 29 ones areaccepted and 10 hypothesizes are rejected. Except Income factor, other factors influence on acceptance internet shopping.The greatest effect is related to Customer intention for Internet shopping. Risk-taking has a minimal impact on the Attitudeinternet shopping experience, and Satisfaction has a significant impact on intention to buy.