• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - طراحی مدل بهینه مدیریت استعداد
        سهیلا داروئیان ناصر میرسپاسی کرم اله دانش فرد
        هدف این پژوهش شناخت مولفه های وضع موجود و مطلوب مدیریت استعداد و فاصله بین آنها و طراحی مدل و بهینه مدیریت استعداد در میان مدرسین دانشگاه می‌باشد. مدیریت استعداد در حقیقت به عنوانتعهد یک سازمان به استخدام، به کارگیری، حفظ و بهبود با استعدادترین و ماهرترین نیروهای کار مو چکیده کامل
        هدف این پژوهش شناخت مولفه های وضع موجود و مطلوب مدیریت استعداد و فاصله بین آنها و طراحی مدل و بهینه مدیریت استعداد در میان مدرسین دانشگاه می‌باشد. مدیریت استعداد در حقیقت به عنوانتعهد یک سازمان به استخدام، به کارگیری، حفظ و بهبود با استعدادترین و ماهرترین نیروهای کار موجود در سازمان وایجاد زمینه توان تبدیل نیرو و استعداد بالقوه به بالفعل کارکنان در هر سطح سازمان است. که بهره‌مندی از آن موجب بهبود مدیریت هرچه بیشتر سرمایه‌های انسانی مستعد و تحول در سیستم عملکرد دانشگاه (مورد مطالعه این پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران) می‌گردد.دانشگاه به عنوان اهرم آموزش و انسان پروری یکی از مهم ترین بخش های کلیدی جامعه است بنابراین شناخت وضعیت مدیریت استعداد در میان مدرسین دانشگاهی و طراحی مدل برای آن بسیار مهم می باشد. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر مدرسان دانشگاه با حجم نمونه ۳۶۰ نفر (روش کوکران) بوده است. در این پژوهش محقق در راستای رسیدن به مدل مناسب مدیریت استعداد در میان مدرسین دانشگاه ابتدا براساس ادبیات نظری، وضع مطلوب و موجود مدیریت استعداد را آسیب شناسی و فاصله میان آن را شناسایی نمود. ابزارگردآوری داده‌ها پرسش نامه محقق ساخته بوده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد براساس سنجش مولفه‌های مدیریت استعداد بین وضع مطلوب و وضع موجود مدیریت استعداد فاصله وجود دارد، که یافته های پژوهش نشان می دهد که مدیریت استعداد در ابعاد ساختاری با مولفه‌های شرایط استخدامی، جایگاه سرمایه انسانی متخصص، زیرساخت‌های علمی، زیرساخت‌های الکترونیک و فناوری، بعد زمینه‌ای با مولفه‌های بسترهای قانونی وحقوقی، شرایط فرهنگی، بعد محتوایی با مولفه‌های پذیرش و حمایت مدیران، پذیرش و حمایت مدرسین دارای آسیب و فاصله وضع موجود و مطلوب بیشتری نسبت به سایر مولفه های بررسی شده است. مدل بهینه پژوهش حاضربراساس نظرات نخبگان و اساتید از طریق آزمون آماری طراحی شده و راهکارهایی نیز براساس نظرسنجی از اساتید و نخبگان برای بهبود مدیریت استعداد در دانشگاه ارائه گردیده است که نتایج آن می‌تواند در راستای سیاست گذاری‌ها وتصمیمات مدیران در راستای ضرورت توجه بیشتر به مدیریت استعدادها، توسعه ،بهیود و تحول آن موثر باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - طراحی چارچوب مفهومی توسعه مسیر شغلی پرستاران بالین
        نرجس السادات نسبی سیدرضا سیدجوادین طهمورث حسنقلی پور یاسوری کامران باقری لنکرانی
        توسعه مسیر شغلی پرستاران به‌عنوان بازوی توانمند و جزء مهم نظام سلامت یکی از مهم‌ترین وظایف مدیریتی است که ارزش‌افزوده می‌آفریند. حال‌آنکه علی‌رغم اهمیت و تأثیر قابل‌توجهی که دارد به‌عنوان یکی از چالش‌های نظام سلامت ایران به شمار می‌رود. این مطالعه کیفی با هدف طراحی چارچ چکیده کامل
        توسعه مسیر شغلی پرستاران به‌عنوان بازوی توانمند و جزء مهم نظام سلامت یکی از مهم‌ترین وظایف مدیریتی است که ارزش‌افزوده می‌آفریند. حال‌آنکه علی‌رغم اهمیت و تأثیر قابل‌توجهی که دارد به‌عنوان یکی از چالش‌های نظام سلامت ایران به شمار می‌رود. این مطالعه کیفی با هدف طراحی چارچوب مفهومی توسعه مسیر شغلی پرستاران بالین به مرحله اجرا در آمد. در این پژوهش از تحلیل محتوای کیفی و استقرایی برای تفسیر هدفمند نظرات 30 نفر از خبرگان مدیریتی و پرستاری مشارکت‌کننده که با ابزار مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته جمع‌آوری‌شده بودند، استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها منجر به استخراج و تعریف 243 مفهوم کلی، 8 زیرطبقه، 5 مقوله اصلی گردید. درنهایت چارچوب مفهومی توسعه مسیر شغلی به‌عنوان راهبردی جهت افزایش ماندگاری و رضایت شغلی پرستاران با محوریت حرفه پرستاری، برنامه‌ریزی مسیر شغلی و مدیریت مسیر شغلی به‌عنوان زیرساخت‌های اصلی طراحی گردید که البته پیاده‌سازی و اجرایی نمودن این چارچوب نیازمند سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در سطح کلان و جلب همکاری چندجانبه و بین بخشی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بهینه سازی شبکه عصبی ELM در مسئله پیش‌بینی
        جلال رضایی نور منصوره یاری ایلی اسماعیل هداوندی محمدحسین روزیهانی
        برای محیط همیشه در حال تغییر این دوران و تغییر در شیوه تعاملات شرکت ها با تامین کنندگان و مشتریان و پیچیدگی بازارها، کاهش دوره عمر محصولات و اهمیت یافتن زمان پاسخگویی به مشتریان، پیش بینی تقاضای محصول عامل حیاتی برای رقابت پذیری سازمان ها می باشد. با پیش بینی دقیق الگوه چکیده کامل
        برای محیط همیشه در حال تغییر این دوران و تغییر در شیوه تعاملات شرکت ها با تامین کنندگان و مشتریان و پیچیدگی بازارها، کاهش دوره عمر محصولات و اهمیت یافتن زمان پاسخگویی به مشتریان، پیش بینی تقاضای محصول عامل حیاتی برای رقابت پذیری سازمان ها می باشد. با پیش بینی دقیق الگوهای تقاضا، دولت و تولیدکنندگان می توانند براساس میزان و جهت جریان آتی تولید، برنامه ریزی ها را سازماندهی کنند و زیرساخت بهتری در رشد صنعت مهیا سازند. با هدف ارائه یک ابزار دقیق پیش بینی در صنعت فولاد، این مطالعه، به بهینه سازی شبکه عصبی ELM به کمک الگوریتم ژنتیک می پردازد. که در آن پارامترهای شبکه، از قبیل تعداد و توابع فعالسازی نورون ها در لایه مخفی، وزن های اتصالی بین ورودی ها و نورون های لایه مخفی، بایاس نورون های لایه مخفی و (پارامتر تنظیم سازی)، به کمک الگوریتم ژنتیک تعیین می شود. برای پیش بینی تقاضا فولاد خام کشور، داده های مرتبط با تولید و مصرف فولاد خام و محصولات فولادی کشور، بصورت ماهیانه و در بازه زمانی دی ماه 88 تا مرداد ماه 92 (جمعاً 44 نمونه و 22 مشخصه) جمع آوری گردید. داده های دی ماه 88تا بهمن91 در آموزش شبکه و داده های مربوط به اسفند91 تا مرداد 92 در آزمون شبکه استفاده شد. برای نشان دادن کارایی مدل پیش بینی کننده،مقایسه ی عملکرد از لحاظ دقت پیش بینی و سرعت یادگیری بین الگوریتم ELM بهینه شده باالگوریتم ELM و سایر شبکه های عصبی صورت گرفته است. معیارهای پیش بینی نشان دهنده ی عملکرد خوب ELM بهینه شده نسبت به سایر شبکه های عصبی می باشد. براساس آزمون های آماری و خطاهای RMSE و MAPE نتایج نشان می دهد که دقت ELM به مراتب بهتر از سایر روش های شبکه عصبی است. به علاوه، مدل ELM دو بار سریعتر از شبکه های عصبی کلاسیک است. براساس یافته ها می توان به یقین گفت که بین الگوریتم های مورد بررسی، ELM ابزار دقیق تر و قوی تری در مسئله تقاضای فولاداست.اﻟﺒﺘﻪ نوع بهینه یافته شبکه عصبی ELM دقت بهتری در مدل سازی تابع تقاضا داشته است ، وﻟﯽ روش ELM از نظرزمانی بهینه تر بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - جایگاه نقاط بی تفاوتی در مسائل تصمیم گیری چند معیاره
        ارشد فرهمندیان رضا رادفر محمدعلی افشار کاظمی
        فرایند ارزیابی و انتخاب تأمین کنندگان باید با بررسی همه گزینه‌های ممکن و سناریوهای مختلف برای هریک از پیمانکاران انجام گیرد، در غیر اینصورت در مرحله پیاده سازی و اجرای تعهدات، سازمان با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهد شد. هدف مطالعه حاضر تعیین نقاط بی تفاوتی ارزیابی تأمین ک چکیده کامل
        فرایند ارزیابی و انتخاب تأمین کنندگان باید با بررسی همه گزینه‌های ممکن و سناریوهای مختلف برای هریک از پیمانکاران انجام گیرد، در غیر اینصورت در مرحله پیاده سازی و اجرای تعهدات، سازمان با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهد شد. هدف مطالعه حاضر تعیین نقاط بی تفاوتی ارزیابی تأمین کنندگان شرکت گاز استان زنجان می‌باشد. مطالعه حاضر از نوع توصیفی می‌باشد. داده‌های این مطالعه مربوط به ارزیابی تأمین کنندگان یکی از پروژه های شرکت گاز استان زنجان می‌باشد. داده‌ها بر اساس نظرات 10 نفر از خبرگان که دارای حداقل مدرک کارشناسی و همچنین حداقل 5 سال سابقه کار در شرکت را داشتند بر اساس فرم ارزیابی تأمین کنندگان جمع آوری شده است. داده‌ها با استفاده از نرم افزار متلب نسخه 2014 تحلیل شده اند. تعداد 6 مورد ماتریس هم ارز با ماتریس اولیه تصمیم گیری به تفکیک برای هر یک روش های رتبه بندی شناسایی و تولید گردیده است. روش TOPSIS-GA=0 ،TOPSIS- PSO = 3 ، AHP- GA= 0، AHP- PSO = 3 .ازبین نتایج حاصل از رتبه بندی گزینه ها،پیمانکار سوم رتبه اول را نسبت به سایر گزینه ها کسب نموده است. با توجه به ماتریس های بی تفاوتی شناسایی شده سناریوهای مختلف برای پیمانکار سوم تعیین شده است. با توجه به وضعیت بودجه و انتظارات شرکت که با نقطه بی تفاوتی چهارم (OUT PUT 5- AHP-PSO) تطابق بیشتری دارداز پیمانکار سوم درخواست می شود که توانمندیهای خود را تقویت نماید تا ضمن موفقیت در قرارداد منعقده شانس خود را برای همکاری های آتی افزایش دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تاثیر نقش واسط سوگیری روانشناختی بر سکوت سازمانی و رفتارهای انحرافی کارکنان
        سالار مهدوی سلیمان ایران زاده
        سازمان‌‌ها جنبه انکارناپذیر دنیای امروز هستند که بر اساس تلاش‌های ذهنی و جسمانی نیروی انسانی که رکن اصلی آن است، اداره و هدایت می‌شود. بنابراین توجه به نیروی انسانی منجر به ایجاد تعهد در کارکنان شده و باعث رضایت آنها از شغل خود و عملکرد بهتر شده و بر رفتار کارکنان تاثیر چکیده کامل
        سازمان‌‌ها جنبه انکارناپذیر دنیای امروز هستند که بر اساس تلاش‌های ذهنی و جسمانی نیروی انسانی که رکن اصلی آن است، اداره و هدایت می‌شود. بنابراین توجه به نیروی انسانی منجر به ایجاد تعهد در کارکنان شده و باعث رضایت آنها از شغل خود و عملکرد بهتر شده و بر رفتار کارکنان تاثیر چشم گیری دارد و می‌توان در راستای تحقق اهداف سازمان قدم برداشت. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر نقش واسط سوگیری روانشناختی بر سکوت سازمانی و رفتارهای انحرافی در بین کارکنان شعب بانک صادرات استان آذربایجان غربی انجام شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی واز لحاظ ماهیت، توصیفی (پیمایشی) است. شیوه گردآوری داده ها، تک مقطعی و ابزار آن پرسشنامه است. جامعه تحقیق حاضر کلیه کارکنان شعب بانک صادرات استان آذربایجان غربی است و آمار آنها حدود 950 نفر می‌باشد که پرسشنامه‌های پژوهش به روش تصادفی خوشه‌ای دربین آنها توزیع گردید. داده‌های تحقیق پس از جمع آوری ازطریق مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار‌های آماری Spss و Smart PLS تحلیل شدند.نتایج نشان داد که اگر سکوت سازمانی افزایش یابد رفتار انحرافی در بین کارکنان بیشتر می‌شود که این خود تحت تاثیر انواع سوگیری‌های روانشناختی و در واقع نگرش ها، اهداف، امال و آرزوهای کارکنان می‌باشد که بیشتر از قبل چنین رفتار هایی را ارتقا می‌دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تأثیر استراتژی‌های منابع ‌انسانی برکسب مزیت رقابتی با نقش میانجی چابکی سازمانی
        قنبر امیرنژاد ژاله اژدری
        یکی از عوامل مهمی که امروزه منجر به کسب مزایای رقابتی می شود، چابکی سازمانی است. در سازمان‌های چابک که همواره با تغییرات مستمر محیطی روبرو هستند، توانایی و انعطاف‌پذیری منابع انسانی نقش مهمی در موفقیت سازمان ها ایفا می‌کند. استراتژی‌های منابع انسانی با تعیین، پیاده‌سازی چکیده کامل
        یکی از عوامل مهمی که امروزه منجر به کسب مزایای رقابتی می شود، چابکی سازمانی است. در سازمان‌های چابک که همواره با تغییرات مستمر محیطی روبرو هستند، توانایی و انعطاف‌پذیری منابع انسانی نقش مهمی در موفقیت سازمان ها ایفا می‌کند. استراتژی‌های منابع انسانی با تعیین، پیاده‌سازی و اجرای مجموعه طرح‌ها و برنامه‌ها، شایستگی منابع انسانی سازمان‌ را برای پاسخگویی به نیازهای آینده محیط درونی و بیرونی توسعه می‌دهند و کسب موفقیت های سازمانی را به همراه دارند. از اینرو، هدف از این تحقیق توسعه‌ی مدلی برای کسب مزایای رقابتی و خلق قابلیت های چابکی سازمانی به عنوان ابزاری برای مقابله با تغییرات مداوم و غیرقابل پیش‌بینی با تأکید خاص بر بعد منابع انسانی است. در واقع پیشنهاد ما بر این است که برای دستیابی به نتایج سازمانی مطلوب، باید استراتژی‌های مؤثر منابع انسانی را برای پرورش و چابک‌سازی منابع انسانی بکار بگیریم. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی-توصیفی است و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع شوشتر انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل 200 استاد و 40 مدیر است که با استفاده از روش نمونه گیری متناسب با حجم 132 استاد و 36 مدیر به عنوان نمونه انتخاب شد. به منظور آزمون فرضیه ها از مدل معادلات ساختاری استفاده کردیم. داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد استراتژی‌های منابع انسانی تأثیر مثبت و قابل توجهی بر مزیت رقابتی با نقش میانجی چابکی سازمانی دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ساختارهای پیچیده مالکیت و عملکرد شرکت
        کبری میرزامحمدی امیر محمدزاده
        در پژوهش حاضر تاثیر ساختارهای پیچیده مالکیت، بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد مطالعه قرارگرفته است. منظور از ساختارهای پیچیده مالکیت وجود سهامدار عمده (دارای سهام بیش از 50 درصد) و سهامدار ردیف دوم (دارای سهام بیش از 10 درصد و کمتر از 50 در چکیده کامل
        در پژوهش حاضر تاثیر ساختارهای پیچیده مالکیت، بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد مطالعه قرارگرفته است. منظور از ساختارهای پیچیده مالکیت وجود سهامدار عمده (دارای سهام بیش از 50 درصد) و سهامدار ردیف دوم (دارای سهام بیش از 10 درصد و کمتر از 50 درصد) در شرکت ها می باشد. جامعه آماری پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1385 لغایت 1396 بوده که تعداد 152 شرکت به روش غربالگری به عنوان نمونه آماری انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته است. رویکرد انتخابی برای آزمون فرضیه ها با استفاده از تلفیق داده های ترکیبی بوده و از روش رگرسیون حداقل مربعات تعمیم یافته نسبت به تحلیل داده ها اقدام شده است. نتایج آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که رابطه مستقیمی بین وجود سهامدار عمده، درصد مالکیت سهام توسط سهامدار عمده، وجود سهامدار ردیف دوم و درصد مالکیت سهام توسط سهامدار ردیف دوم با عملکرد شرکت‌ها وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی نقش تعاملات فرا اجتماعی بر رفتار خرید آنی مصرف‌کننده در تجارت اجتماعی
        غزل لالوها عبدالرضا میری
        امروزه فعالیت ها و قابلیت های مربوط به فضای مجازی، به عنوان جزء لاینفک ارتقاء دهنده کیفیت زندگی شناخته می شود. این موضوع باعث شده است تا شناسایی و تحلیل عملکرد افراد در تعاملات بازرگانی این فضا، به بخش مهمی از مطالعات بازاریابی تبدیل شود. در مطالعه حاضر که با هدف بررسی چکیده کامل
        امروزه فعالیت ها و قابلیت های مربوط به فضای مجازی، به عنوان جزء لاینفک ارتقاء دهنده کیفیت زندگی شناخته می شود. این موضوع باعث شده است تا شناسایی و تحلیل عملکرد افراد در تعاملات بازرگانی این فضا، به بخش مهمی از مطالعات بازاریابی تبدیل شود. در مطالعه حاضر که با هدف بررسی نقش سایت‌های خرید اینترنتی در زندگی روزمره افراد صورت پذیرفته است، تلاش شده تا تاثیر عوامل محرک و انگیزاننده بر واکنش‌های شناختی مصرف‌کنندگان و بروز رفتارهای عملی از سوی ایشان مورد بررسی قرار گیرد. رفتارهایی که در قالب تمایل به خرید بدون برنامه‌ریزی آنلاین یا اصرار بر خرید آنلاین به صورت بدون برنامه‌ریزی بروز می یابد. یکی از واکنش‌های شناختی جدیدی که در مطالعه حاضر بدان پرداخته شد، رفتارهای تعاملی فرااجتماعی می باشد.این پژوهش کاربردی با رویکرد توصیفی – همبستگی به بررسی این رفتارها پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا (در استان البرز) می باشد. داده های آن نیز به کمک پرسشنامه گردآوری و در دو بخش توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج تجزیه و تحلیل فرضیات پژوهش نشان می دهد که ارتقاء جاذبه محصول از طریق شکل و رنگ از نظر کیفیت، لذت افراد در خرید آن محصول را افزایش می دهد. شباهت بین کاربران نیز بر شکل‌گیری تعاملات فراجتماعی کاربران در محیط تجارت اجتماعی تاثیر مثبت دارد. بنابراین هر چه خریداران از لحاظ سن، ویژگی‌های اخلاقی، سطح تحصیلات و درآمد به یکدیگر نزدیک‌تر باشند، در نتیجه تعاملات فرااجتماعی بیشتر و مناسب‌تری در بین آن‌ها اتفاق می‌افتد. بر اساس این نتایج فروشندگان کالا و خدمات اینترنتی می توانند با ارائه محصولات در گروه‌های سنی مشخص و طبقه‌بندی بازار بر اساس ویژگی های آن عملکرد موفق‌تری در فروش و کسب سهم بازار داشته باشند. پرونده مقاله