مقدمه و هدف پژوهش: هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین عوامل فرهنگی اجتماعی بر میزان برخورداری زنان از حقوق شهروندی است و سؤالات کلی آن عبارت است از: آیا عوامل فرهنگی (آموزشهای اجتماعی، دسترسی به وسایل ارتباط جمعی، مشارکت عمومی، طبقه، سن و تحصیلات میتوانند در میزان برخ چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین عوامل فرهنگی اجتماعی بر میزان برخورداری زنان از حقوق شهروندی است و سؤالات کلی آن عبارت است از: آیا عوامل فرهنگی (آموزشهای اجتماعی، دسترسی به وسایل ارتباط جمعی، مشارکت عمومی، طبقه، سن و تحصیلات میتوانند در میزان برخورداری زنان از حقوق شهروندی تغییر ایجاد کند؟)
روش پژوهش: در این پژوهش از روش پیمایشی و میدانی استفاده شده است.
یافتههای پژوهش: یافتههای آماری و تجزیه و تحلیل آنها حاکی از تایید پنج فرضیه و رد یک فرضیه میباشد در پایان نتایج زیر بدست آمده است: بین میزان دسترسی و استفاده از وسایل ارتباط جمعی، میزان مشارکت در عرصههای عمومی، تحصیلات، طبقات اجتماعی با میزان برخورداری حقوق شهروندی زنان شاغل در ادارات وزارت آموزش و پرورش شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری: میتوان چنین نتیجه گرفت که آگاهی و شناخت از حقوق شهروندی، از مراحل اساسی و پیش نیاز تحقق شهروندی به معنای کامل آن میباشد بنابراین با آگاهی از شهروندی و مسائل پیرامون آن آگاهی مؤثر به سوی تحقق شهروندی برداشته میشود و راهها برای رسیدن به جامعهای با کمترین ناهنجاریهای اجتماعی فرهنگی هموار میشود.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر عوامل کیفیت زندگی کاری بر عملکرد کارکنان شبکه رادیویی البرز کرج است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از جهت نحوه گرد آوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی میباشد.
روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه کارکنان شبکه رادیوی چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر عوامل کیفیت زندگی کاری بر عملکرد کارکنان شبکه رادیویی البرز کرج است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از جهت نحوه گرد آوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی میباشد.
روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه کارکنان شبکه رادیویی البرز کرج در سال 1390 است که گروه نمونهای شامل 66 نفر انتخاب شدند. روش نمونهگیری تصادفی بوده است. در این پژوهش به منظور بررسی فرضیهها و روایی پرسشنامهها از آزمون همبستگی پیرسون و برای پایایی پرسشنامهها از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است. پرسشنامه در دو بخش کیفیت زندگی کاری با 43 سؤال و عملکرد با 17 سؤال است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار آماری SPSS استفاده شده است.
یافتهها: نتایج پرسشنامه نشان داد که مدیران برای افزایش عملکرد سازمانی باید به قانون گرایی در سازمان و وابستگی اجتماعی زندگی کاری توجه نمایند.
نتیجهگیری: نتایج بدست آمده از این پژوهش حاکی از آن است که بین کیفیت زندگی کاری و عملکرد کارکنان و همچنین بین مؤلفههای کیفیت زندگی کاری و عملکرد کارکنان نیز بستگی وجود دارد. که به این ترتیب اولویت شاخصهای: قانون گرایی در سازمان، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، محیط کاری ایمن، فرصت برای رشد مداوم، توسعه قابلیتهای انسانی، فضای کلی زندگی، پرداخت منصفانه، بیشترین رابطه را بر عملکرد کارکنان دارند.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از این پژوهش، بررسی نگرش به فرهنگ غربی در بین جوانان و عوامل موثر به آن میباشد، فرهنگی که به مجموعهای از باورها و پندارهای ارزشی اطلاق میشود که در آداب و رسوم، زبان، ادبیات، مذهب و سایر باورها و میراثهای فرهنگی تجلی مییابد، و بر خلق و خوی مرد چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از این پژوهش، بررسی نگرش به فرهنگ غربی در بین جوانان و عوامل موثر به آن میباشد، فرهنگی که به مجموعهای از باورها و پندارهای ارزشی اطلاق میشود که در آداب و رسوم، زبان، ادبیات، مذهب و سایر باورها و میراثهای فرهنگی تجلی مییابد، و بر خلق و خوی مردم اثر میگذارد و تهاجم به آن فرهنگ، به معنای تلاش همه جانبه ملتی با فرهنگ خاص، برای تحمیل فرهنگ خویش بر سایر جوامع خواهد بود.
روش پژوهش: روش پژوهش به صورت اسنادی و پیمایشی است، نمونه مورد نظر 250 نفر با استفاده از فرمول کوکران تعیین و از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده مورد پرسش قرار گرفتهاند
یافتهها: بر اساس یافتههای توصیفی پژوهش 51 درصد از افراد پاسخگو پسر و 49 درصد دختر میباشند. بیشترین درصد پاسخگویان پسر 55 درصد بین ردهی سنی 25-21 سال قرار دارند و کمترین درصد 18 درصد بین ردهی سنی 30-26 سال قرار دارند. همچنین بیشترین درصد فراوانی پاسخگویان دختر 53 درصد مربوط به ردهی سنی 25-21 سال میباشند و کمترین درصد یعنی 14 درصد مربوط به ردهی سنی 30-26 سال میباشند.
نتیجهگیری: نتایج تحلیلی پژوهش نشان داد میان احساس انزوای اجتماعی، احساس ناکامی اجتماعی، دسترسی به رسانههای غربی، جنسیت و احساس بیتفاوتی اجتماعی با نگرش به فرهنگ غربی رابطه معنی دار و مثبت وجود دارد. همچنین بین ضعف باورهای دینی و نگرش به فرهنگ غربی رابطه معکوس مشاهده شد
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: در جهان رقابتی امروز که اثربخشی در همه زمینهها افزایش یافته است، تنها سازمانهایی میتوانند در این دنیای پرتلاطم باقی بمانند که به بهترین وجه از منابع خود استفاده نموده و بیشترین کارایی و اثربخشی را داشته باشند. اهمیت و جایگاه این مقوله در فرایند توس چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: در جهان رقابتی امروز که اثربخشی در همه زمینهها افزایش یافته است، تنها سازمانهایی میتوانند در این دنیای پرتلاطم باقی بمانند که به بهترین وجه از منابع خود استفاده نموده و بیشترین کارایی و اثربخشی را داشته باشند. اهمیت و جایگاه این مقوله در فرایند توسعه و پیشرفت سازمانها، تا بدانجاست که هم اکنون به عنوان مسئلهای مهم در حوزه مدیریت در سطح سازمانها به ویژه سازمانها و نهادهای فرهنگی، مطرح میگردد. کوشش اساسی در این پژوهش طراحی الگوی بومی جهت سنجش اثربخشی در سازمانها و نهادهای فرهنگی میباشد.
روش پژوهش: با استفاده از نظریات و دیدگاههای صاحبنظران در خصوص ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای مؤثر در اثربخشی با رویکرد فرهنگی تعیین و سپس با مراجعه به خبرگان (اساتید حوزههای مدیریت و مدیریت فرهنگی) میزان اهمیت هر یک از آنها مشخص و با استفاده از نرم افزارهای MATLAB و EXCEL و روشهای آماری همچون محاسبه میانگین هندسی و حسابی نهایتاً مدل مزبور طراحی شده است.
یافتهها و نتیجهگیری: با تعیین وضعیت موجود و ارزیابی اثربخشی از دیدگاه مدیران سازمان مورد مطالعه میزان انحرافات وضع موجود در هر یک از مؤلفههای موثر بر سنجش اثربخشی با وضع مطلوب، تعیین و متناسب با موقعیت سازمان مزبور در پرداختن به هر یک از مؤلفهها، استراتژیهای پیشنهادی ارائه گردیده است.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش اجتماعی مدیران، ذهنیت فلسفی آنان و سلامت سازمانی مدارس مقاطع سهگانه تحصیلی آموزش و پرورش شهرستان بناب میباشد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفی- همبستگی، و از حیث هدف، کاربردی است و نمونه آماری با استفاده چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش اجتماعی مدیران، ذهنیت فلسفی آنان و سلامت سازمانی مدارس مقاطع سهگانه تحصیلی آموزش و پرورش شهرستان بناب میباشد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفی- همبستگی، و از حیث هدف، کاربردی است و نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، از بین مدیران مدارس مقاطع سهگانه تحصیلی آموزش و پرورش شهرستان بناب انتخاب شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از پرسشنامههای هوش اجتماعی سیلو را شامل 21 سوال، سلامت سازمانی پارسونز شامل 40 سوال و ذهنیت فلسفی اسمیت شامل 60 سوال، از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه استفاده گردیده است.
یافتهها: نتایج حاصل از آزمون فرضیهها، نشان دهنده تایید رابطه هوش اجتماعی، بعد آگاهی اجتماعی و بعد مهارتهای اجتماعی با سلامت سازمانی و رد سایر فرضیهها میباشد.
نتیجهگیری: بین میزان سلامت سازمانی مدارس دارای مدیران برخوردار از هوش اجتماعی، آگاهی اجتماعی و مهارتهای اجتماعی (بالا، متوسط و پایین) در مدارس شهرستان بناب تفاوت معنیداری وجود دارد، ولی بین میزان سلامت سازمانی مدارس برخوردار از ذهنیت فلسفی و ابعاد آن تفاوت معنیداری وجود ندارد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: این اولین بار است که پژوهشی با استفاده از مدل دنیسون در حوزه ستادی وزارت تعاون اجرا میشود. و با توجه به اهمیت فرهنگ در سازمان میتواند برای مدیران و خط مشی گذاران آن مفید باشد. در این پیمایش هدف شناسایی وضعیت فرهنگ سازمانی حوزه ستادی وزارت تعاون است. چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: این اولین بار است که پژوهشی با استفاده از مدل دنیسون در حوزه ستادی وزارت تعاون اجرا میشود. و با توجه به اهمیت فرهنگ در سازمان میتواند برای مدیران و خط مشی گذاران آن مفید باشد. در این پیمایش هدف شناسایی وضعیت فرهنگ سازمانی حوزه ستادی وزارت تعاون است. مدیران حوزه عمومی میتوانند از طریق شناخت فرهنگ سازمانی این امکان را پیدا کنند تا ضمن مقایسه بخشهای مختلف سازمان، ادراکات و انتظارات کارکنان و کمیها و کاستیها را شناسایی نمایند و از طریق آن برای رفع نواقص و بهبود امور بکوشند.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی و پیمایشی است با استفاده از آمارههای توصیفی برای تشریح مختصات فرهنگ سازمانی حوزه ستادی وزارت تعاون. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز حجم نمونه، 102نفر، و پرسشنامه 62 موردی دنیسون به صورت تصادفی سیستماتیک توزیع گردید.
یافتهها: پس از جمعآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده، تصویر فرهنگ سازمانی وزارت تعاون (حوزه ستادی) بر اساس مدل دنیسون ترسیم شد. فرهنگ سازمانی حوزه ستادی وزارت تعاون بر اساس مدل دنیسون در ابعاد یکپارچگی و رسالت دارای بالاترین شاخصها و در بعد درگیر شدن در کار از پایینترین سطح برخوردار است.
نتیجه گیری: مدیران عالی و برنامهریزان در این سازمان بهتر است در برنامههایشان این ابعاد فرهنگ سازمانی را بصورت زیر مد نظر قرار دهند: درگیر شدن در کار و انطباق پذیری به عنوان نقطه ضعف و یکپارچگی و رسالت به عنوان نقطهی قوت.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: امروزه بسیاری از سازمانهای پیشرو و بزرگ، به طور پیوسته، موانع مهم در اجرای مدیریت دانش را شناسائی میکنند و با از بین بردن یا کاستن آنها در جهت رشد و توسعه گام بر میدارند. از نظر برخی پژوهشگران مانند سعید، سیموین، رایان، دانپورت، علوی و دیگران موانع چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: امروزه بسیاری از سازمانهای پیشرو و بزرگ، به طور پیوسته، موانع مهم در اجرای مدیریت دانش را شناسائی میکنند و با از بین بردن یا کاستن آنها در جهت رشد و توسعه گام بر میدارند. از نظر برخی پژوهشگران مانند سعید، سیموین، رایان، دانپورت، علوی و دیگران موانع فرهنگی از مهمترین موانع در اجرای مدیریت دانش محسوب میگردد. هدف این پژوهش، بررسی این موضوع است که چه موانع فرهنگی بر سر راه سازمانهای بزرگ داخلی که مایلند مدیریت دانش را پیادهسازی نمایند، وجود دارد.
روش پژوهش: بعد از مطالعه و مقایسه استانداردهای اروپایی و شناسایی موانع فرهنگی اجرای مدیریت دانش، پرسشنامهای برای جمعآوری دادهها تهیه گردید. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، 195 نفر از بین کارکنان شرکت ایران خودرو انتخاب شده و دادههای جمع آوری شد. با استفاده از آزمون اسپیرمن، همبستگی بین متغیرها بررسی شد و با آزمون فریدمن موانع فرهنگی رتبهبندی صورت گرفت.
یافتهها: با توجه به نتایج بدست آمده، کلیه موارد به عنوان موانع فرهنگی در اجرای مدیریت دانش از نظر کارکنان مورد تأیید قرار گرفت؛ و همچنین بر اساس رتبهبندیهای انجام شده، سیستم پاداش نامناسب مهمترین مانع شناسایی شده است. موانع دیگر به ترتیب اهمیت، عدم موفقیت در انتقال تجربه از افراد با سابقه بالا به تازه واردها، ترس از شکست، کمبود اعتماد متقابل، اختلاف در بیان و عملکرد مدیران و در نهایت سندروم این در اینجا اختراع نشده است میباشند.
نتیجه گیری: با توجه به اولویتبندی موانع، مدیران ارشد سازمان بایستی بیشترین توجه را روی سیستم پاداش و انتقال تجربه از افراد با سابقه بالا متمرکز نمایند. همچنین میتوانند، با توجه به اولویتهای تعیین شده در این پژوهش، با استفاده از نظرات کارشناسان خبره و اساتید دانشگاه، برای کاستن و یا از بین بردن موانع، اقدامات و برنامهریزی لازم را تنظیم و اجرا نمایند.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر عوامل موثر بر ارتقای تمکین مودیان مالیاتی از دیدگاه کارکنان مالیاتی مودیان بزرگ مالیاتی در شهر تهران میباشد تا با بکارگیری آن عوامل، شاهد تمکین بیشتر مودیان مالیاتی جهت افزایش کارایی و اثربخشی نظام مالیاتی باشیم.
روش پژ چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر عوامل موثر بر ارتقای تمکین مودیان مالیاتی از دیدگاه کارکنان مالیاتی مودیان بزرگ مالیاتی در شهر تهران میباشد تا با بکارگیری آن عوامل، شاهد تمکین بیشتر مودیان مالیاتی جهت افزایش کارایی و اثربخشی نظام مالیاتی باشیم.
روش پژوهش: جامعه آماری233 نفری این پژوهش، کارکنان مالیاتی اداره کل مودیان بزرگ مالیاتی شهر تهران میباشد که نمونهای به حجم 95 نفر از این جامعه انتخاب شد. روش نمونهگیری نیز تصادفی ساده میباشد. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی است.
یافتهها: در این پژوهش آگاهی مودیان در خصوص قوانین و مقررات مالیاتی و تکالیف مربوط، اعمال جرائم مالیاتی نسبت به مودیان و مصرف صحیح درآمدهای مالیاتی و اعلام آن برای مودیان مالیاتی، بر تمکین مودیان مالیاتی اثر مثبت میگذارد.
نتیجه گیری: نتایج آزمون فرضیههای این پژوهش، حاکی از این است که در سطح اطمینان 95 درصد، از دیدگاه کارکنان مالیاتی اداره کل مودیان بزرگ مالیاتی شهر تهران، شواهدی مبنی بر رد فرضیههای آگاهی مودیان از قوانین و مقررات مالیاتی و تکالیف مربوط، اعمال جرائم مالیاتی، مصرف صحیح درآمدهای مالیاتی و اعلام آن برای مودیان مالیاتی وجود نداشت و میتوان، آنها را از عوامل موثر بر ارتقای تمکین مودیان مالیاتی دانست.
پرونده مقاله