• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ارائه مدل تعاملی عوامل مؤثر بر موفقیت سیستم مدیریت سلامتی، ایمنی و محیط زیست ( مورد مطالعه : شرکت نفت پاسارگاد)
        alireza Asdanjad Tarabkhah Majid Bagherzadeh Khajeh Soleiman Iranzadeh ghaffar tari
        پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل تعاملی عوامل مؤثر بر موفقیت سیستم مدیریت سلامتی، ایمنی و محیط زیست در شرکت نفت پاسارگاد انجام شده است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، توسعه‌ای و از نظر روش انجام تحقیق، از نوع توصیفی- تحلیلی و از گونه‌ی مدل‌سازی می‌باشد. با استفاده از منابع در دسترس چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل تعاملی عوامل مؤثر بر موفقیت سیستم مدیریت سلامتی، ایمنی و محیط زیست در شرکت نفت پاسارگاد انجام شده است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، توسعه‌ای و از نظر روش انجام تحقیق، از نوع توصیفی- تحلیلی و از گونه‌ی مدل‌سازی می‌باشد. با استفاده از منابع در دسترس عموم (149 نفر) و همچنین نظرات خبرگان (20 نفر)، با استفاده از 2 نوع پرسشنامه که از طریق تحلیل عامل اکتشافی ماتریس همبستگی، روایی و پایایی پرسشنامه ارزیابی شده و 24 عامل در 4 حوزه سازه، فردی- سازمانی، مکانیکال و الکتریکال شناسایی گردیده است. سپس با استفاده از روش دیماتل و رویکرد ساختاری تفسیری اقدام به تعیین روابط بین آنها و رتبه بندی آنها گردیده و با استفاده از رویکرد ساختاری تفسیری (ISM) اقدام به سطح بندی معیارها شده است. همچنین به کمک تکنیک دیمتل‌فازی شدت روابط، اثرگذاری و اثرپذیری معیارها بررسی گردید. یافته‌های تحقیق با رویکرد FDEMATEL نشان داد، ایمنی سازه، ایمنی الکتریکال و صرفه جویی در مصرف انرژی در مکانیکال به ترتیب اثرگذارترین عوامل و وجود اقدامات کنترلی، صرفه جویی در مصرف انرژی و توجه به ملاحظات منطقه ای از کم اهمیت‌ترین عوامل اثرگذار می باشند. از طرفی یافته‌های تحقیق با رویکردISM نشان میدهد ملاحظات منطقه ای مکانیکال و رفاه الکتریکال در گروه وابسته، عواملی هستند که دارای قدرت نفوذ کم ولی وابستگی شدید میباشند و عوامل حفاظت از محیط زیست مکانیکال، صرفه‌جویی در انرژی الکتریکال و سلامتی مکانیکال در آینده نگری، عواملی هستند که دارای قدرت نفوذ قوی ولی وابستگی ضعیف میباشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بهبود پیش‌بینی عملکرد پروژه‌ها با رویکرد یکپارچه ارزش کسب‌شده و تحلیل ریسک فازی
        Mojtaba Farrokh
        با وجود قابلیت‌هایی که تکنیک مدیریت ارزش‌کسب‌شده در ارزیابی عملکرد هزینه و زمان پروژها دارد، قادر به تخمین عملکرد آتی آن‌ها نیست. در واقع مدیریت ارزش‌کسب‌شده عملکرد آینده پروژه را صرفا براساس عملکرد گذشته آن تخمین می‌زند و تغییر شرایط محیطی یا دیگر عوامل موثر بر عملکرد چکیده کامل
        با وجود قابلیت‌هایی که تکنیک مدیریت ارزش‌کسب‌شده در ارزیابی عملکرد هزینه و زمان پروژها دارد، قادر به تخمین عملکرد آتی آن‌ها نیست. در واقع مدیریت ارزش‌کسب‌شده عملکرد آینده پروژه را صرفا براساس عملکرد گذشته آن تخمین می‌زند و تغییر شرایط محیطی یا دیگر عوامل موثر بر عملکرد آینده پروژه را در نظر نمی‌گیرد. تکنیک مدیریت ریسک بر خلاف مدیریت ارزش‌کسب‌شده به افق‌های دورتر نظر داشته و با شناسایی حالات شکست به ارزیابی عملکرد پروژه‌ها می‌پردازد. بدین ترتیب با توجه به گذشته‌نگر بودن تکنیک مدیریت ارزش و آینده‌نگر بودن تکنیک مدیریت ریسک در پیش‌بینی عملکرد آینده پروژه، می‌توان با یکپارچه نمودن آن‌ها به هم افزایی قابل توجه‌ای در مدیریت بهتر پروژه‌ها دست یافت. در این مقاله پس از شناسایی و تحلیل شاخص‌های ریسک بکمک تکنیک FMEA، با استفاده از تکنیک مدیریت ریسک شاخص عملکرد آینده پروژه محاسبه و با شاخص‌های کنونی مدیریت ارزش‌کسب‌شده ترکیب و با شاخص‌هایی جدید به پیش‌بینی بهتر عملکرد آینده پروژه‌ها می‌پردازیم. این شاخص‌های جدید، تحت شرایط عدم‌اطمینان و با استفاده از رویکرد فازی تعیین شده است. در پایان، یک مثال کاربردی برای نشان دادن عملکرد رویکرد پیشنهادی ارائه می‌شود. نتایج نشان می‌دهد که در نظر گرفتن شاخص ارزیابی ریسک، عملکرد پیش‌بینی هزینه و زمان تکمیل پروژه را در مدل مدیریت ارزش‌کسب ‌شده بهبود می‌دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تعیین سطح و تحلیل فرآیندهای سیستم لجستیک متناسب با نسل 4 صنعت (مورد مطالعه: مراکز لجستیک در ایران)
        zahra Rahimi Habibollah Javanmard Amir Azizi Seyad Esmail Najafi
        برای ارتقاء سطح اجزای لجستیک، متناسب با صنعت نسل 4 لازم است وضعیت فرایندهای لجستیک، اندازه‌گیری شود. برای اندازه‌گیری، اولین گام تعیین سطح مورد نیاز تکامل اجزاست و لازم است، ابتدا فرایندها و اجزای لجستیک تعیین گردند، سپس مراحل تکامل مشخض شده و در انتها اندازه تکامل مورد چکیده کامل
        برای ارتقاء سطح اجزای لجستیک، متناسب با صنعت نسل 4 لازم است وضعیت فرایندهای لجستیک، اندازه‌گیری شود. برای اندازه‌گیری، اولین گام تعیین سطح مورد نیاز تکامل اجزاست و لازم است، ابتدا فرایندها و اجزای لجستیک تعیین گردند، سپس مراحل تکامل مشخض شده و در انتها اندازه تکامل مورد نیاز آنها بدست آید. هدف این مقاله تعیین سطح مورد نیاز اجزای سیستم لجستیک در مراکز لجستیک ایران متناسب با صنعت نسل 4 است. روش تحقیق توصیفی-کاربردی و گردآوری داده‌ها، میدانی ‌است، جامعه آماری دوگروه است، گروه اول ده تن از خبرگان لجستیک هستند که نظر آنها برای تعیین فرایندها و اجزای لجستیک استفاده شده، گروه دوم مدیران در مراکز لجستیک ایران به تعداد 102 نفر هستند، که با روش سرشماری نظرات تعداد 63 نمونه مورد استفاده قرار گرفته‌است. با ابزار مصاحبه تخصصی از خبرگان، فرایندها و اجزای لجستیک به تعداد چهار فرایند و سیزده جزء اجرایی شناسایی و دسته‌بندی شده اند. براساس نظر مدیران لجستیک، وضعیت موجود اجزاء در هر مرکز لجستیک، ارائه شده‌است. با استفاده از میانگین اجزای سیستم لجستیک و درجه سازگاری با نرم‌افزارهای SPSS , Excel وضعیت تکامل اجزای لجستیک برای مراکز، سنجش شد. نتایج نشان داد که فرایند حمل و نقل تکامل کمتری نسبت به سایر فرایندها دارد زیرا وابستگی به سیستم‌های خارجی دارد. فرایند مدیریت اطلاعات بواسطه نرم‌افزاری بودن و وابستگی کمتر به سیتم‌های خارجی، سطح تکامل بیشتری دارد. براساس تحلیل‌های انجام شده، پیشنهادات به مراکز لجستیک بعنوان بهره‌وران خاص و تحقیقات آتی ارائه شده اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - چرخه توسعه‌ و بخش‌بندی تامین‌کننده با استفاده از سیستم استنتاج عصبی- فازی انطباقی
        Mansour Esmaeilzadeh Laya Olfat Maghsoud Amiri Iman Raeesi Vanani
        تتولیدکنندگان، بمنظور توسعه‌ی تامین‌کنندگان استراتژیک خود، آنها را بخش‌بندی می‌کنند. بخش‌بندی تامین‌کننده موجب ایجاد ارزش و هم افزایی در ارتباط با تامین‌کننده می‌شود. هدف این مقاله، ارتباط توسعه‌ی تامین‌کننده و بخش‌بندی تامین‌کننده با استفاده از سیستم استنتاج عصبی-فازی چکیده کامل
        تتولیدکنندگان، بمنظور توسعه‌ی تامین‌کنندگان استراتژیک خود، آنها را بخش‌بندی می‌کنند. بخش‌بندی تامین‌کننده موجب ایجاد ارزش و هم افزایی در ارتباط با تامین‌کننده می‌شود. هدف این مقاله، ارتباط توسعه‌ی تامین‌کننده و بخش‌بندی تامین‌کننده با استفاده از سیستم استنتاج عصبی-فازی انطباقی در صنعت خودروسازی ایران است. برای تحقق این هدف، ابتدا برای مقوله‌های توسعه‌ی تامین‌کننده، با استفاده از سه روش، سه سیستم عصبی-فازی طراحی می‌شوند. سپس با استفاده از دو روش کلاسیک و چهار الگوریتم تکاملی، آنها را بهینه‌سازی و مناسبترین سیستم عصبی-فازی انتخاب می‌شود. در مرحله بعد نمره‌ی توسعه برای 53 تامین‌کننده از تامین‌کنندگان استراتژیک صنعت خودرو در چهار مقوله‌ پیش‌بینی می‌شود، براساس نمره‌های بدست آمده، تامین‌کنندگان بخش‌بندی می‌شوند. در نهایت، فعالیتهای لازم برای توسعه‌ی هرکدام از تامین‌کنندگان پیشنهاد می‌شوند. نتایج نشان می‌دهدکه صنعت خودروسازی ایران در توسعه‌ی مقوله‌های ناملموس و محیطی، عملکرد قابل قبولی داشته اما، در توسعه-ی مقوله‌های ملموس و روابط ضعیف عمل کرده است. بر این اساس، تولیدکنندگان صنعت خودروسازی ایران، باید بترتیب اولویت‌ بکارگیری فعالیتهای مرتبط با توسعه‌ی روابط، قابلیتهای ملموس، قابلیتهای ناملموس و قابلیتهای محیطی را رعایت کنند. با توجه به اینکه در این حوزه، مطالعات اندکی صورت گرفته است، در پایان، ضمن مقایسه‌ی این مطالعه با یکی از مطالعات خارجی انجام گرفته، پیشنهاداتی برای صنعت خودروسازی ایران و همچنین پژوهشهای آینده ارائه می‌شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - شناسایی و ارزیابی مولفه های برند کارفرما در صنایع کوچک ایران (مطالعه موردی شرکتهای فعال شهرکهای صنعتی استان آذربایجان شرقی)
        Amir Laleh Hosein Gharabiglo mojtaba ramazani Soleyman Iranzadeh
        امروزه در سازمان‌ها تنها جلب رضایت مشتری یا تکریم ارباب‌رجوع و تمرکز بر فروش موفق و ارایه خدمات با کیفیت بالا برای ارتقاء دارایی‌های سازمان و حفظ جایگاه رقابتی در بازار کافی نبوده و از این‌رو سازمان‌ها باید تدابیر و استراتژی‌های لازم برای جذب و حفظ منابع انسانی کارآمد و چکیده کامل
        امروزه در سازمان‌ها تنها جلب رضایت مشتری یا تکریم ارباب‌رجوع و تمرکز بر فروش موفق و ارایه خدمات با کیفیت بالا برای ارتقاء دارایی‌های سازمان و حفظ جایگاه رقابتی در بازار کافی نبوده و از این‌رو سازمان‌ها باید تدابیر و استراتژی‌های لازم برای جذب و حفظ منابع انسانی کارآمد و اثرگذار را اتخاذ نمایند. بدیهی است بدون در اختیار داشتن منابع انسانی کارآمد، سازمان قادر به ایجاد تحول، توسعه و تعالی و نیل به اهداف تعیین شده نخواهد بود. راه دسیابی به این امر، توسعه مدیریت و راهبری سازمان و ایجاد ساختار اثربخش برای مدیریت برندکارفرما می باشد. این پژوهش با هدف بررسی و ارزیابی متغیرهای برند کارفرما در شرکتهای فعال شهرکهای صنعتی استان آذربایجان شرقی و اثرسنجی هر یک از مولفه ها در این شرکتها شکل گرفته است. پژوهش حاضر از نوع کمی و کیفی می باشد که ابتدا متغیرها بوسیله روش دلفی مورد غربالگری و تدقیق قرار گرفته و سپس در مرحله کمی با استفاده از نرم افزار جی ام پی (JMP) و روش علی-مقایسه ای و بهره گیری از آماره های توصیفی و استنباطی اثرسنجی عاملی متغیرهای برند کارفرما انجام شده است. نتایج نشان داد که مولفه آموزش برای بهبود کیفیت با مقدار ضریب تعیین (246/0) کمترین سهم عاملی را داشته و بیشترین سهم عاملی مربوط به استفاده از مدیریت مشارکتی با مقدار(000/1) می باشد. همچنین بیشترین همبستگی با دیگر مولفه ها مربوط به شاخصه آموزش متناسب با نیاز کارکنان با مقدار880/0 و کمترین همبستگی مربوط به استفاده از مدیریت مشارکتی با مقدار246/0 است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مکان‌یابی و مسیریابی زنجیره تأمین پایدار در فروشگاه‌های آنلاین
        Hossein Firouzi Javad Rezaeian Alireza Rashidi Komijan Mohammad Mehdi Movahedi
        یکی از مهم‌ترین مشکلات شرکت‌های توزیع (بالاخص فروشگاه‌های آنلاین بزرگ)، طراحی موقعیت بازاندازها، مسیریابی وسایل نقلیه و بهینه‌سازی شبکه توزیع تأمین است. در این پژوهش به مکان‌یابی مراکز توزیع فروشگاه آنلاین دیجی‌کالا پرداخته شده است. یک مسأله مکان‌یابی - مسیریابی چندهدفه چکیده کامل
        یکی از مهم‌ترین مشکلات شرکت‌های توزیع (بالاخص فروشگاه‌های آنلاین بزرگ)، طراحی موقعیت بازاندازها، مسیریابی وسایل نقلیه و بهینه‌سازی شبکه توزیع تأمین است. در این پژوهش به مکان‌یابی مراکز توزیع فروشگاه آنلاین دیجی‌کالا پرداخته شده است. یک مسأله مکان‌یابی - مسیریابی چندهدفه با در نظر گرفتن اصل پایداری و محدودیت زمانی با روش‌های فراابتکاری توسعه داده شده است. براساس نتایج مدل پیشنهادی اثر تقاضا بر سه هدف زمان، هزینه و مسائل زیست‌محیطی و اجتماعی بررسی گردید و نشان داده شد که اگر تقاضا افزایش یابد اثر بیشتر بر زمان به‌وجود می‌آید. به‌عبارت دیگر افزایش تقاضا می‌تواند خلل‌هایی را ایجاد کند که در نتیجه آن زمان تحویل افزایش یافته و لذا این امر می‌تواند در بلندمدت منجر به نارضایتی مشتری شود. افزایش میزان اشتغال نیز منجر به بهتر شدن مسائل زیست‌محیطی می‌شود اما اثری بر هزینه و زمان ندارد. همچنین هزینه حمل کالا اثری بر مسائل زیست‌محیطی و زمان ندارد اما منجر به افزایش هزینه می‌شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - دیدبانی متغیرهای تاثیرگذار «در سطح صنعت» به منظور ارزش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان مادری
        Ali Abdali erfan movahedifar
        این پژوهش با هدف نشان دادن ارزش و اهمیت دیدبانی و استفاده از داده‌ها و اطلاعات در سطح صنعت و تاثیر آن در خلق ارزش و جلوگیری از نابودی ارزش در بنگاه مادر تخصصی صنایع پتروشیمی، به عنوان یک شرکت دانش‎‌بنیان می‌باشد. این پژوهش از نوع کیفی می‌باشد که از مدیران با تجربه ص چکیده کامل
        این پژوهش با هدف نشان دادن ارزش و اهمیت دیدبانی و استفاده از داده‌ها و اطلاعات در سطح صنعت و تاثیر آن در خلق ارزش و جلوگیری از نابودی ارزش در بنگاه مادر تخصصی صنایع پتروشیمی، به عنوان یک شرکت دانش‎‌بنیان می‌باشد. این پژوهش از نوع کیفی می‌باشد که از مدیران با تجربه صنعت پتروشیمی به روش نمونه‌گیری گلوله برفی مصاحبه شده است و مصاحبه‌ها تا رسیدن به اشباع نظری که 23 مصاحبه را شامل می‌شود ادامه یافته است. گزاره‌های این پژوهش به کمک روش داده بنیاد و با استفاده از نرم افزار MAXQDA تحلیل گردیده است. براساس نتایج تحلیل اطلاعات بدست آمده از خبرگان مشارکت کننده در پژوهش، مدل دیدبانی متغیرهای تاثیرگذار در ارزش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان مادری در سطح صنعت؛ شامل 194 کد باز می‌باشد که در قالب 34 گزاره مشترک تقسیم‌بندی شده است. گزاره‌های مدل در این سطح در قالب 5 مفهوم اصلی تقسیم‌بندی شده که شامل مفاهیم؛ رقبا 10 گزاره (29 درصد)، مشتریان و بازارها 8 گزاره (24 درصد)، تامین‌کنندگان 4 گزاره (5/11 درصد)، محصولات و کالاهای جایگزین 4 گزاره (5/11 درصد) و علوم و فناوری 8 گزاره (24 درصد) می‌شود. بنابراین بنگاه مادری صنعت پتروشیمی به عنوان یک مجموعه دانش‌بنیان عظیم در سطح کشور به منظور ارزش آفرینی بیشتر، می‌تواند به کمک این مدل، نسبت به شناسایی متغیرهای تاثیرگذار (در سطح صنعت) اقدام و با در نظر گرفتن آینده های ممکن، محتمل و مرجح و همچنین تحلیل اطلاعات بدست آمده، جهت برنامه‌ریزی و اتخاذ تصمیمات راهبردی مورد توجه مدیران و کارشناسان سازمان قرار گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - توسعه و اعتبارسنجی پیش بین های برون‌سپاری منابع انسانی در بخش کشاورزی ایران: رهیافت فراترکیب
        Rahman iranpour رویا شاکری kumars ahmadi
        هدف این پژوهش شناسایی پیش‌بین‌های برون‌سپاری منابع انسانی در بخش کشاورزی ایران با استفاده از رویکرد فراترکیب بود. روش تحقیق توسعه‌ای و از نظر ماهیت داده‌ها در گروه تحقیقات ترکیبی( کیفی- کمی) و بر مبنای روش جمع‌آوری داده‌ها، اسنادی و همبستگی است. جامعه موردبررسی تحقیق در چکیده کامل
        هدف این پژوهش شناسایی پیش‌بین‌های برون‌سپاری منابع انسانی در بخش کشاورزی ایران با استفاده از رویکرد فراترکیب بود. روش تحقیق توسعه‌ای و از نظر ماهیت داده‌ها در گروه تحقیقات ترکیبی( کیفی- کمی) و بر مبنای روش جمع‌آوری داده‌ها، اسنادی و همبستگی است. جامعه موردبررسی تحقیق در مرحله اول شامل تمامی تحقیقات در حوزه برون‌سپاری از سال 2000 تا 2020 و در مرحله دوم شامل تعداد 750 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی بودند . روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و مطابق فرمول کوکران حجم نمونه به دست ‌آمد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 93/. بدست آمد. پس از پالایش مقالات، در نهایت تعداد 44 مقاله علمی که بطور مستقیم به موضوع برون‌سپاری منابع انسانی پرداخته بودند وارد مرحله تحلیل در نرم‌افزار MAXQDA شدند. پس از مرحله تلفیق تعداد 44 کد متمایز شناسایی و کدهای استراتژی کاهش هزینه ها با 8 ارجاع، تدوین معیارهای انتخاب تامین کنندگان با 6 ارجاع، خلق ظرفیت درون سازمانی با 4 ارجاع، فرهنگ سازمانی با 4 ارجاع، پایش و ارزشیابی تامین کنندگان با 4 ارجاع، مدیریت دانش با 3 ارجاع اصلاح نظام استخدامی، آموزش و بهسازی نیروی انسانی با 3 ارجاع، مهندسی مجدد فرآیندهای منابع انسانی با تاکید بر ارتقای کیفیت با 3 ارجاع ، ارتقا بهره وری با 3 ارجاع ، شبکه سازی (همکاری های برون سازمانی) با 3 ارجاع، سیاستها و اسناد بالادستی با 2 ارجاع و پشتیبانی مدیریت ارشد با 1 ارجاع بالاترین تعداد ارجاعات را در متون پژوهشی داشتند. پرونده مقاله