ادبیّات شفاهی، برخلاف ادبیّات رسمی، نمایانگر فرهنگ اجتماعی مردم یک سرزمین است، اما سهم زنان به عنوان آفرینندگان ادبی و شناخت هویّت ایشان بر اساس سرودههایشان کمتر مورد توجّه قرار گرفته است. هدف این پژوهش بازنمایی زنان در بایاتیهای آذربایجان است. رهیافت نظری تحقیق منطبق چکیده کامل
ادبیّات شفاهی، برخلاف ادبیّات رسمی، نمایانگر فرهنگ اجتماعی مردم یک سرزمین است، اما سهم زنان به عنوان آفرینندگان ادبی و شناخت هویّت ایشان بر اساس سرودههایشان کمتر مورد توجّه قرار گرفته است. هدف این پژوهش بازنمایی زنان در بایاتیهای آذربایجان است. رهیافت نظری تحقیق منطبق با نظریههای بازنمایی است. روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی است. جامعۀ آماری پژوهش 4567 بایاتی است که در دو مجموعۀ اصیل بایاتیلار و بایاتیلار گردآوری شده است. در بسیاری از این بایاتیها وجود نشانههای زبانی دلالت بر مرد بودن یا زن بودن سراینده دارد که نگاه زنان به هویّت خودشان را در نظام اجتماعی مردم آذربایجان نمایان میسازد. بر اساس محتوای آثار نقش زنان در انتخاب همسر، در جایگاه مادری، در جایگاه خواهری و دختری، در ادارۀ امور خانه، وابسته در امور مالی و به عنوان ابزار کامجویی بازنمایی شده است. بر اساس این سرودهها در نظام اجتماعی مردم آذربایجان، زنان جایگاه پایینتری نسبت به مردان دارند. در بایاتیهای سرودۀ زنان، صدای اعتراض ایشان به مسائل اجتماعی و فرهنگی چون ازدواج اجباری، به گوش میرسد. در مقابل، وجود ازدواج ربایشی نشاندهندۀ جایگاه عشق در نگاه مردان و زنان آذربایجان است. به طور کلی تصویر ارائه شده از زنان در بایاتیها تصویر مثبتی است و برچسبهای کلیشهای منفی رایج در سایر فرهنگها در این نوع ادبی مشاهده نشد اما به طور کلی در بایاتیها زنان هویّتی وابسته به مردان دارند.
پرونده مقاله
دوران دانشجویی و کسب تجربه زیسته در آن، می تواند به طرق مختلف بر افکار، نگرش ها، ارزش ها، جهت یابی ها و رفتار انسان تأثیرگذار باشد. حضور در دانشگاه، دانشجویان را با چشم اندازها و تجارب تازه ای مواجه می سازد و مقارن با افزایش تحصیلات، علقه های شناختی آنان نیز پرورش می یا چکیده کامل
دوران دانشجویی و کسب تجربه زیسته در آن، می تواند به طرق مختلف بر افکار، نگرش ها، ارزش ها، جهت یابی ها و رفتار انسان تأثیرگذار باشد. حضور در دانشگاه، دانشجویان را با چشم اندازها و تجارب تازه ای مواجه می سازد و مقارن با افزایش تحصیلات، علقه های شناختی آنان نیز پرورش می یابد و بدیهی است که این مناسبات جدید بر نظام شخصیت و هویت دانشجویان تأثیر می گذارد. آنچه بیش از همه بیانگر اهمیت دوران دانشجویی است تأثیرگذاری برنامه های فرهنگی و نیز علاقمندی دانشجویان برای بهره مندی هر چه بیشتر از فضاها و امکانات موجود در دانشگاه می باشد. هدف از نگارش این مقاله بررسی کمی نگرش ها و اولویت های فرهنگی دانشجویان دانشگاه تهران است. بدین منظور، تعداد 382 پرسشنامه در ترم اول سال تحصیلی 99-1398 در اختیار دانشجویان دانشگاه تهران قرار داده شد تا از طریق تکمیل پرسشنامه، نگرش دانشجویان در رابطه با برنام های فرهنگی و اولویت های آنان در این زمینه مورد بررسی کمی قرار گیرد. یافته-های پژوهش حاکی از آن است که با توجه به فضای دانشگاه و برنامه های فرهنگی اجرا شده در آن، بیش از نیمی از دانشجویان اذعان نموده اند که تمایلی به حضور در برنامه های فرهنگی دانشگاه ندارند. از این رو تغییر نگرش مدیران و مسئولان دانشگاه نسبت به علایق فرهنگی دانشجویان، پذیرش تغییر ذائقه و سلیقه دانشجویان به موازات تغییرات فرهنگی و اجتماعی جامعه، پذیرش تنوع نیازهای فرهنگی قشر دانشجو و اهمیت ویژه قائل شدن برای پاسخگویی به نیازهای دانشجویان با هدف انتقال ارزش های فرهنگی و افزایش مشارکت دانشجویان در برنامه ریزی و اجرای برنامه های فرهنگی می تواند زمینه ساز تعمیق ارزش های فرهنگی و بهره مندی دانشجویان از برنامه های فرهنگی گردد.
پرونده مقاله
اساس مباحث معرفتی ملاصدرا، بر پایه نظریه حرکتجوهری استوار است، که در آن زمینه تکامل نفس از مرتبه حس به عقل، فراهم میشود. با تکیهبر این نظریه ارتقاء ادراک در مساجد، مستلزم حضور و حرکت فعال مخاطب در فضاهای معماری است. در این حضور مراتبی مختلفی از حرکت بر فرد مترتب می چکیده کامل
اساس مباحث معرفتی ملاصدرا، بر پایه نظریه حرکتجوهری استوار است، که در آن زمینه تکامل نفس از مرتبه حس به عقل، فراهم میشود. با تکیهبر این نظریه ارتقاء ادراک در مساجد، مستلزم حضور و حرکت فعال مخاطب در فضاهای معماری است. در این حضور مراتبی مختلفی از حرکت بر فرد مترتب میشود، که ادراک وی را با توجه ظرفیت وجودیش از سطح مادی به معنوی ارتقاء میدهد. با عنایت به اهمیت این موضوع، هدف این پژوهش شناسایی اقسام حرکتی در فضاهای معماری، و واکاوی نحوه ارتقاء ادراک در مساجد است. حال پرسش کلیدی این است که: حرکت در فضاهای مساجد، چگونه زمینه ارتقاء ادراک را فراهم میکند؟ و در مراتب مختلف حرکتی در مساجد، کدام یک از مراتب ادراکی بر فرد مترتب میشود؟ پژوهش کیفی حاضر بین رشتهای با رویکرد تحلیلی_تفسیری و مورد پژوهی است. در ادبیات پژوهشی، به واسطه تحلیل متون فلسفی و با تکیه بر نظریه حرکت جوهری ملاصدرا، مراتب ادراکی و اقسام حرکتی تبیین شده، و در فضای مساجد مورد واکاوی قرار گرفته است؛ نهایتاً با دیدی تفسیری و از طریق مورد پژوهی، جایگاه حرکت در مراتب ادراکی مسجد حکیم و ده مسجد دیگر، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که، با عنایت به نظریه حرکتجوهری، با حرکت ناظر در فضاهای مساجد از جمله مسجد حکیم اصفهان، در گذر زمان، مراتبی از حرکت بر فرد مترتب میشود، که در ابتدا متعلق به امور مادی و صوری است؛ اما در مراتب بالای حرکتی و تکامل جوهر نفس آدمی، ادراکات به لایهی باطنی تعلق میگیرد
پرونده مقاله
محله دردشت، هسته اصلی گسترش شهر اصفهان و یکی از بافتهای ارزشمند، با قابلیتهای تاریخی و فرهنگی در این شهر محسوب میگردد. در حال حاضر در این محله گروههای اجتماعی مختلف سکونت دارند که طبیعتاً میزان وابستگی ایشان به ارزشهای تاریخی، فرهنگی و بومی این محله متفاوت است. باو چکیده کامل
محله دردشت، هسته اصلی گسترش شهر اصفهان و یکی از بافتهای ارزشمند، با قابلیتهای تاریخی و فرهنگی در این شهر محسوب میگردد. در حال حاضر در این محله گروههای اجتماعی مختلف سکونت دارند که طبیعتاً میزان وابستگی ایشان به ارزشهای تاریخی، فرهنگی و بومی این محله متفاوت است. باور بنیادین این پژوهش آن است که بین نوع شغل، جنسیت و رده سنی ساکنین با میزان تعلق به محله، رابطه مستقیم وجود دارد. این مقاله بر آن است که میزان تعلق پذیری نسبت به سکونت بومی در این محله را بررسی نموده و بر آن اساس گروههای اجتماعی تعلق پذیر را بهعنوان سرمایههایی اجتماعی در این بافت تاریخی شناسایی نماید تا در جهت حفظ و جلوگیری از فرسودهشدن این بافت ارزشمند گامی مؤثر برداشته شود. این پژوهش مبتنی بر پارادایم تفسیری و ساختارگرا، پس از شناسایی مؤلفههای مستند از پژوهشهای پیشین مشابه، اقدام به پیمایش و پرسشگری جهت استخراج نتایج معنادار خواهد داشت. بر این اساس پژوهش استوار بر نگرش سنجی بوده و راهبردهای اسنادی در بخش نظری و پیمایش اجتماعی کیفی در بخش میدانی استفاده مینماید. تحلیلهای انجامشده آشکار کرد که گروه سنی سالمند با شغل مغازهدار، برای آقایان و خانهدار برای خانمها بیشترین میزان حس تعلق مکانی به محله زندگی خود را دارا بوده و کمترین میزان حس تعلق به محله زندگی در این محله، مربوط به گروه سنی جوان و گروه شغلی پزشک بوده است.
پرونده مقاله
نیازِ انسانِ امروز به سفر با سرعت بالاتر، علوم مهندسی را بر آن داشته تا با افزایش مداخله در طبیعت، راه را تبدیل به پارهخطی میان مبدأ و مقصد کند. مرور سابقه فرهنگی راه به ویژه در ایران، گویای جایگاه ویژه راه در اذهان مردمان گذشته است. راه با فعالیت گذشتگان عجین بوده و ت چکیده کامل
نیازِ انسانِ امروز به سفر با سرعت بالاتر، علوم مهندسی را بر آن داشته تا با افزایش مداخله در طبیعت، راه را تبدیل به پارهخطی میان مبدأ و مقصد کند. مرور سابقه فرهنگی راه به ویژه در ایران، گویای جایگاه ویژه راه در اذهان مردمان گذشته است. راه با فعالیت گذشتگان عجین بوده و تمام عیار مفهوم سفر را برای ایشان معنا کرده است. گاهی کارکرد مذهبی و گاهی کارکرد تجاری بر آن حاکم بوده است. از طرفی راه، به عنوان فضای زیست برای گذشتگان دارای امکانات متعددی بوده تا به مسافرانش فرصت تجربه بهتری دهد. راههای جدید هیچ تناسبی با راههای قدیم نداشته، آنها را کنار زده و فرهنگ آنها را نیز نادیده میگیرند. به نظر میرسد که این رویکرد علوم مهندسیِ مدرن در مواجهه با پدیده راه نامناسب است. راه میتواند تبدیل به مقصد آگاهانه مسافران شود. مقصدی که بتواند انگیزهای به مسافرانش داده تا آن را بارها تجربه کنند. راه اگرچه مولد مفهوم ارتباط است اما این مفهوم در تعریف پدیده راه نمیتواند شرط کافی باشد. پژوهش حاضر کیفی و برپایه تحلیل محتوای کیفی بوده و با بررسی اسناد کتابخانهای، مرور نظریات پیشینِ اهل فن، همچنین مشاهده و تحلیل شرایط، ضمن تأکید بر کیفیت راهها، به بررسی تأثیر و نقش بسزای رویکرد منظر در سطوح مختلف مطالعاتی پدیدۀ راه میپردازد. زاویه نگاه متفاوت به پدیده راه و تأکید بر ضرورت مدیریت ادراکات انسان از محیط در سطح برنامهریزی و سیاستگذاری راه، از جنبههای نوآوری این پژوهش است. به عنوان پیشینه این پژوهش نیز فعالیتهایی اخیرا در این زمینه انجام شده که از آن جمله میتوان به ضوابط طرح منظر راههای کشور و انتشار مقالاتی در مورد منظر راه با تأکید بر جنبههای فرهنگی راه اشاره کرد.
پرونده مقاله
سواد سلامت به عنوان توانایی فرد در دریافت اطلاعات و خدمات مورد نیاز برای تصمیم گیری مناسب بهداشتی و به عنوان یک پیامد کلیدی در آموزش بهداشت مطرح بوده است. بهره مندی از خدمات بهداشتی، دریافت به موقع این خدمات و کاربرد بهینه منابع سلامتی، صرفاً از طریق سواد سلامت و ارائه چکیده کامل
سواد سلامت به عنوان توانایی فرد در دریافت اطلاعات و خدمات مورد نیاز برای تصمیم گیری مناسب بهداشتی و به عنوان یک پیامد کلیدی در آموزش بهداشت مطرح بوده است. بهره مندی از خدمات بهداشتی، دریافت به موقع این خدمات و کاربرد بهینه منابع سلامتی، صرفاً از طریق سواد سلامت و ارائه آن به جامعه امکان پذیر است. هدف اصلی در این پژوهش بررسی سطح سواد سلامت بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های شهر اهواز و تاثیر عوامل فرهنگی اجتماعی بر آن بوده است. روش تحقیق توصیفی پیمایشی بوده و جامعه آماری کلیه بیماران مراجعه کننده به بیمارستان ها در شهر اهواز بوده است. روش نمونه گیری خوشه ایی و نمونه آماری با استفاده از نرم افزار سمپل پاور تعداد 170 بیمار به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی سواد سلامت منتظری و همکاران(1393) و پرسشنامه فرهنگ تغذیه قلی زاده و همکاران(1396) استفاده شد.پایایی پرسشنامه ها با استفاده از آلفای کرونباخ بالای 0/7 بوده و مورد تایید قرار گرفت. داده ها از طریق نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های پیرسون،اسپیرمن، تی نمونه های مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه در سطح آماری 0/05مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد سطح سواد سلامت بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های شهر اهواز با میانگین (34/36) در سطح ناکافی قرار دارد. همچنین متغیرهای سن، میزان تحصیلات، میزان درآمد و فرهنگ تغذیه ایی با سطح سواد سلامت بیماران رابطه داشته است.
پرونده مقاله
نوجوانی با مخاطرات ویژه دوران بلوغ و بحرانهای اجتماعی، عرصهی مهیایی برای بروز و یا تشدید مشکلات روانشناختی است؛ از آنجایی که این دوران مرحلهای حساس و سرنوشتساز است، بهرهگیری از رویکردهای آموزشی و درمانی به جهت افزایش سطح آگاهی این دوران اهمیتی ویژه دارد. بنابراین هدف پژ چکیده کامل
نوجوانی با مخاطرات ویژه دوران بلوغ و بحرانهای اجتماعی، عرصهی مهیایی برای بروز و یا تشدید مشکلات روانشناختی است؛ از آنجایی که این دوران مرحلهای حساس و سرنوشتساز است، بهرهگیری از رویکردهای آموزشی و درمانی به جهت افزایش سطح آگاهی این دوران اهمیتی ویژه دارد. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی میزان اثربخشی آموزش مثبت نگری و راهبردهای مقابله مذهبی بر تابآوری در دانشآموزان شهر تهران بود.بدین منظور از بین جامعه آماری پژوهش که تمامی دانشآموزان دختر پایهی یازدهم شهر تهران بودند،با استفاده از نرمافزار Gpowerو با در نظر گرفتن ریسک خطای نوع یک در سطح 5 درصد، توان آزمون 8/0، اندازه اثر 26/0، به روش تصادفی چند مرحله ای تعداد 63نفر انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش ویک گروه کنترل جایگزین شدند- هر گروه 21 نفر.ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر پرسشنامه تاباوری کانر و دیویدسون (2003) بوده است.دادههای بدست آمده با روش تحلیل واریانس مکرر و با استفاده از نرمافزار 23SPSS- تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که دو گروه مهارت مثبت نگری و مقابله مذهبی در مرحله پیشآزمون با گروه کنترل و هم چنین با یکدیگر تفاوت معنیداری ندارند(05/0>p). در مرحله پسآزمون و همچنین پیگیری بین گروه کنترل با گروه مهارت مثبت نگری(001/0p<) و مهارت مقابله مذهبی(001/0p<) تفاوت معنیداری وجود دارد و نشان میدهد میزان تأثیر آموزش مهارت مثبت نگری و مقابله مذهبی بر تابآوری در پسآزمون به ترتیب برابر با 6/70 و 8/58 درصد حاصل شده است. همچنین تأثیر دو روش مهارت مثبت نگری و مقابله مذهبی در مرحله پیگیری به ترتیب برابر با 2/71 و 7/63 درصد به دست آمده است. همچنین نتایج نشان داده است که تفاوت بین دو گروه مهارت مثبت نگری و مقابله مذهبی در مرحله پسآزمون معنادار بوده است و این تفاوت 1/11 درصد برآورد گردید(008/0=p)، بدین معنا که راهبرد مثبت نگری تابآوری نوجوانان را در مقایسه با راهبرد مقابله مذهبی بیشتر افزایش داده است.لذا میتوان ازروش فوق بهعنوان یک روش مداخلاتی موثر در افزایش تابآوری نوجوانان دختر مورد بهرهبرداری قرار داد.
پرونده مقاله
مسئله توحید و شرک جزو مهمّترین و دقیقترین امور از دیدگاه تمام ادیان توحیدی است و مهمّترین مسئله و اوّلین کلمة تبلیغ همة انبیا، ترویج توحید و مبارزه با شرک است. شرک به معنای اعم، همتا قرار دادن برای خداست. قرآن کریم به شدّت به مذمّت شرک پرداخته است. با توجّه به روایات چکیده کامل
مسئله توحید و شرک جزو مهمّترین و دقیقترین امور از دیدگاه تمام ادیان توحیدی است و مهمّترین مسئله و اوّلین کلمة تبلیغ همة انبیا، ترویج توحید و مبارزه با شرک است. شرک به معنای اعم، همتا قرار دادن برای خداست. قرآن کریم به شدّت به مذمّت شرک پرداخته است. با توجّه به روایات مفهوم شرک بر مصادیق گوناگونی؛ همانند پرستش بتها، استعانت از غیر خدا، تعلّق قلب به غیر خدا، انجام گناهان کبیره و مخصوصاً ریا اطلاق شده است. این اطلاق به مصادیق گوناگون با توجّه به شدّت و ضعف قبحی که در این اعمال وجود دارد حاکی از مشکّک بودن مفهوم شرک است. با توجه به همین ویژگی است که شرک به دو قسم جلی و خفی تقسیم میشود. در این مقاله با بیان اقسام شرک در ذات، صفات، ربوبیّت و عبادت، اندراج هر یک از آنها مورد بررسی قرار گرفته و نتیجهای که از این بیان بدست آمده این است که شرک در ذات و صفات به طور حتم شرک جلی است. ولی شرک در صفات و عبادت با توجّه به مناطی که در آنها مدّ نظر قرار میگیرد گاهی عنوان شرک جلی و گاه عنوان شرک خفی خواهد داشت. تمرکز مدیریت های فرهنگی بر ظرافت مبحث بسیار مهم شرک و ابعاد خفی آن، می تواند در توحیدی تر و متعالی تر شدن فضاها و برنامه های فرهنگی موثر باشد.
پرونده مقاله
امروزه در برنامههای توسعه و اسنادبالادستی کشورها، سیاستگذاری علم و فناوری به یکی از مهمترین مولفهها تبدیل شده است. از این منظر، بسته به اینکه علم و فناوری در چه حوزۀ گفتمانی قرار دارد، معانی و هویتهای مختلفی به خود میگیرد. از اینرو مطالعه حاضر، به بررسی تحلیل گفتم چکیده کامل
امروزه در برنامههای توسعه و اسنادبالادستی کشورها، سیاستگذاری علم و فناوری به یکی از مهمترین مولفهها تبدیل شده است. از این منظر، بسته به اینکه علم و فناوری در چه حوزۀ گفتمانی قرار دارد، معانی و هویتهای مختلفی به خود میگیرد. از اینرو مطالعه حاضر، به بررسی تحلیل گفتمان سیاست علم و فناوری در برنامۀ پنجم توسعه با روش تحلیل گفتمان لاکلائو و موف پرداخته است. جامعه مورد مطالعه کلیه مواد، بندها و تبصرههای مندرج در قانون برنامه پنجم توسعه بودند که به صورت تمامشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. یافتهها نشان میدهد که گفتمان سیاست علم و فناوری در قانون برنامه پنجم با مدلولهایی همچون، تجاری-سازی دانش و فناوری، حمایتهای هدفمند مادی و شایستگی حرفهای احاطه شده است. دال شناور توانمندسازی انسانی، ایدهمحوری است. در اطراف دال مرکزی، دالهای تهی در گفتمان برنامه پنجم توسعه نفی وابستگی درونی و عدالت آموزشی قرار دارند که با وجود هژمونی عاممحور/جهانمحور غربی، شرایط را برای ساختشکنی هژمونیِ مسلط فرهنگ-محور/بوممحور فراهم ساختهاند. مهمترین وقفهها و لحظهها در اطراف دال مرکزی، گسترش کمیت و کیفیت دانش و فناوری، نزدیکی به استانداردهای جهانی، راهاندازی قطبها و پارکهای علم و فناوری و تحول بنیادین در علم و فناوری (جهش نرم-افزاری علم) هستند که این نشانهها به دلیل برجستگی زیاد و نادیدگی قدرت عام محور/جهانمحور با نوعی اسطورهسازی نیز همراه هستند؛ به این معنا، هژمونی فرهنگمحور/بوممحور با به حاشیهراندن دانشگاه و علم غربی و سکولار سعی کرده است که اسطوره دستیابی به جایگاه دوم علمی و فناوری در منطقه و تثبیت آن تا پایان برنامه پنجم را مسیر سازد.
پرونده مقاله
الگوی توسعه شهرهای امروزی با روش های سنتی فاصله گرفته و کیفیت زندگی در شهرها کاهش پیدا کرده و با نیازهای فرهنگی-اجتماعی مردم ایران بیگانه شده است. این روند باعث شده بخشهای تاریخی شهرهای بزرگ هویت سنتی خود را از دست داده و از تحولات شهری مدرن جدا بمانند. یکی از این شهره چکیده کامل
الگوی توسعه شهرهای امروزی با روش های سنتی فاصله گرفته و کیفیت زندگی در شهرها کاهش پیدا کرده و با نیازهای فرهنگی-اجتماعی مردم ایران بیگانه شده است. این روند باعث شده بخشهای تاریخی شهرهای بزرگ هویت سنتی خود را از دست داده و از تحولات شهری مدرن جدا بمانند. یکی از این شهرها شهر یزد و محله آبشاهی آن است که رشد ناموزون شهری و عدم سازگاری با اوضاع جغرافیایی باعث ایجاد گسست سازمان فضایی شهر، ایجاد زمین های رهاشده در حریم شهر، عدم تناسب سرانه ها و تراکم های مناسب شهری ، کاهش امنیت درمحله ها و بسیاری مشکلات دیگری شده است .هدف اصلی این پژوهش بررسی و تحلیل الگوی شهرسازی محله آبشاهی شهر یزد و نقش الگوهای سنتی در شهرسازی مدرن و بومی سازی الگوهای مدرن با فرهنگ ایرانی اسلامی است ،در واقع دست یابی به این مهم که طراحی شهری در هسته داخلی شهریزد باید به چه صورت باشد تا موجبات پایداری فراهم شود.جنبه های طراحی سنتی ایرانی از ماهیتی پایدار برخوردار بوده و میتوان با استفاده مجدد از آنها هویت اجتماعی فرهنگی جدیدی خلق کرد و به نیازهای خاص اجتماعی در برنامه ریزی شهری پاسخ داد. در این پژوهش از روش های تحقیق توصیفی- تحلیلی، کیفی میدانی، پیمایشی و تاریخی به کمک مدل هلدرن و توزیع چارکی بهره گرفته شده. نتایج حاصله از این پژوهش مشخص می سازد شهرسازی سنتی و مدرن، نه تنها در تقابل با یکدیگر نیستند، بلکه در کنار یکدیگر باعث رسیدن به طراحی شهری پایدار و سازگار با محیط می شوند.
پرونده مقاله