• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تاثیر درام کاربردی برخلاقیت وتفکر انتقادی دانش آموزان پایه چهارم دبستان شهر تهران
        زهرا حسن زاده چایجانی حمید رضا مقامی محمد رضا نیلی آرش ابرازی بخشایش
        هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش تدریس درام کاربردی بر خلاقیت و تفکر انتقادی در بین دانش آموزان بود. روش: پژوهش حاضر از نوع کمی و روش آن شبه آزمایشی بود و ازطرح پیش آزمون _ پس آزمون تک گروهی استفاده شد، جامعه آماری در این پژوهش عبارت است از کلیه دانش آموزان پایه چهار چکیده کامل
        هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش تدریس درام کاربردی بر خلاقیت و تفکر انتقادی در بین دانش آموزان بود. روش: پژوهش حاضر از نوع کمی و روش آن شبه آزمایشی بود و ازطرح پیش آزمون _ پس آزمون تک گروهی استفاده شد، جامعه آماری در این پژوهش عبارت است از کلیه دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی شهر تهران منطقه 15 که نمونه به صورت در دسترس از مدرسه پسرانه فلسطین 2 و به صورت نهایی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه بود. برای سنجش خلاقیت از آزمون خلاقیت تورنس و پرسشنامه تفکر انتقادی فاشیون استفاده شد. روش تدریس درام کاربردی در طی 10 جلسه آموزش اجرا شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش آماری تی گروه های وابسته مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد روش تدریس درام تاثیر مثبت و معنی داری بر خلاقیت دانش آموزان دارد. نتایج نشان داد روش تدریس درام تاثیر مثبت و معنی داری بر تفکر انتقادی دانش آموزان دارد. نتایج نشان داد روش تدریس درام کاربردی بر مؤلفه های خلاقیت و تفکر انتقادی در بین دانش آموزان تاثیر دارد. نتیجه گیری: در نتیجه آموزگاران و دبیران باید با استفاده از روش تدریس درام کاربردی و ارایه مدل های آموزشی مناسب سعی کنند خلاقیت و تفکر انتقادی دانش آموزان را ارتقا دهند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - مطالعه‌ی اسنادی تأثیر بازی های آموزشی بر خلاقیت کودکان دبستانی
        رباب رحمتی امیر کریمی
        مقدمه: خلاقیت یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های شناختی است که توجه به آن در فرایند آموزشی به‌ویژه در دوره ابتدایی حائز اهمیت است. هدف: لذا پژوهش حاضر باهدف مطالعه‌ی تأثیر انواع بازی‌های آموزشی بر رشد خلاقیت دانش آموزان انجام‌شده است. روش پژوهش: از نوع مروری بود و پایگاه‌های اطل چکیده کامل
        مقدمه: خلاقیت یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های شناختی است که توجه به آن در فرایند آموزشی به‌ویژه در دوره ابتدایی حائز اهمیت است. هدف: لذا پژوهش حاضر باهدف مطالعه‌ی تأثیر انواع بازی‌های آموزشی بر رشد خلاقیت دانش آموزان انجام‌شده است. روش پژوهش: از نوع مروری بود و پایگاه‌های اطلاعاتی نورمگز، پرتال جامع علوم انسانی، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، سیویلیکا، علم نت، مگیران و... با استفاده از کلیدواژه‌های پژوهش بررسی شدند و 19 مقاله مرتبط از بین مقالات منتشرشده از سال 1390 تا 1400 انتخاب و بررسی شدند.یافته‌های پژوهش: 84 درصد از مقالات تأثیر مثبت بازی بر خلاقیت کودکان دبستانی را اثبات کرده‌اند، 5 درصد از مقالات تأثیر منفی و 11 درصد تأثیر معناداری بین بازی و خلاقیت نشان ندادند. همچنین 29 درصد از پژوهش‌ها تأثیر بازی‌های کامپیوتری را بر خلاقیت کلی/تفکر انتزاعی/ بار شناختی/ انعطاف‌پذیری و سیالی/ پیشرفت تحصیلی نشان دادند. بازی‌های اکشن کامپیوتری / بازی‌سازی رایانه‌ای / ساعت بازی متوسط / تخیل/بازی وانمودی/ قصه‌گویی /شعر با 9 درصد بر خلاقیت اثر داشته و بازی‌های خلاقانه کانون پرورش فکری/ پرورش گیاهان و بازی/ بازی‌های درک، خطی و ترکیبی/ مبتنی بر برنامه درسی تابا/ بازی‌های ایفای نقش/ بازی‌درمانی خلاقیت محور/ بازی‌های آموزشی هندسی با 5 درصد بر خلاقیت تأثیر داشتند. بیشترین توجه مقالات به بازی‌های رایانه‌ای بیشترین بوده و تأثیر بازی‌هایی چون: بازی‌های کوهنوردی، دویدن، آواز خواندن، بازی در فضای باز و طبیعت، بازی‌های تجاری، بازی‌هایی با استراتژی‌های مؤثر، بازی‌های شرطی شده، بازی‌های جدی نقش‌آفرینی مغفول مانده‌اند.درنتیجه استفاده از بازی‌های آموزشی می‌تواند موجب افزایش خلاقیت دانش آموزان گردد و توجه به جنبه‌های مغفول مانده در پژوهش‌ها حائز اهمیت است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - نقش تعدیلگر نوآوری باز در تاثیر جذابیتهای وب‌سایت بر نیات رفتاری مشتریان
        آرزو حسین زاده حمید خداداد حسینی عادل آذر
        زمینه: در جهان رقابتی کنونی که مملو از عدم قطعیت است، کسب‌وکارهای آنلاین بیش از پیش نیازمند استراتژی‌هایی برای ماندگاری و بقا هستند. در این میان نوآوری باز به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا از طریق همکاری با مشتریان خود به درک بهتر سلیقه و خواسته‌های ایشان دست یابند. هدف: چکیده کامل
        زمینه: در جهان رقابتی کنونی که مملو از عدم قطعیت است، کسب‌وکارهای آنلاین بیش از پیش نیازمند استراتژی‌هایی برای ماندگاری و بقا هستند. در این میان نوآوری باز به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا از طریق همکاری با مشتریان خود به درک بهتر سلیقه و خواسته‌های ایشان دست یابند. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیلگر نوآوری باز در تأثیر جذابیت‌های وب‌سایت بر نیات رفتاری مشتریان صورت گرفت. روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه جمع‌آوری داده‌ها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مشتریانی است که حداقل یک بار از سایت دیجی‌کالا خرید انجام داده‌اند. نمونه مورد نیاز، بر اساس فرمول کوکران 384 نفر تعیین شده است که با روش غیراحتمالی دردسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد بود که پایایی و روایی آن تأیید شد. داده‌های پژوهش نیز با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار لیزرل تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد متغیرهای عناصر لذت‌جویانه و کیفیت ارائه خدمات بر جذابیت وب‌سایت تأثیر مثبت دارد. ولی تأثیر کیفیت محتوای خدمات بر جذابیت وب‌سایت تأیید نشد. همچنین مشخص شده است نوآوری باز بر تأثیر جذابیت وب‌سایت بر نیات رفتاری مشتریان، نقش تعدیلگر دارد. نتیجه‌گیری: بر این اساس مدیران کسب‌وکارهای آنلاین باید توجه داشته باشند که ضمن توجه به جذابیت‌های وب‌سایت، باید از طریق به‌کارگیری استراتژی‌های نوآوری باز، و با بهره‌گیری از منابع خارجی منجر به تقویت تأثیرگذاری این ویژگی‌ها بر نیات رفتاری مثبت مشتریان شوند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - نقش رهبری تحوّل‌آفرین و هوش موفّق در عملکرد خلاقانه با میانجی‌گری مدیریت دانش و خودکارآمدی معلّمان
        سیروس قنبری حسین معجونی
        هدف: هدف اصلی پژوهش بررسی نقش رهبری تحوّل‌آفرین و هوش موفّق در عملکرد خلاقانه با میانجی‌گری مدیریت دانش و خودکارآمدی معلّمان بود.روش: روش پژوهش کمّی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش معلّمان ناحیه چهار شیراز به تعداد 1890 نفر بودند، که از این جامعه با رو چکیده کامل
        هدف: هدف اصلی پژوهش بررسی نقش رهبری تحوّل‌آفرین و هوش موفّق در عملکرد خلاقانه با میانجی‌گری مدیریت دانش و خودکارآمدی معلّمان بود.روش: روش پژوهش کمّی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش معلّمان ناحیه چهار شیراز به تعداد 1890 نفر بودند، که از این جامعه با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و بر مبنای فرمول کوکران نمونه‌ای به حجم 318 نفر انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه-های رهبری تحوّل‌آفرین بس و آلیو(1997)، هوش موفّق گریگورنکو و استرنبرگ(2002)، مدیریت دانش شرون و لاوسون (2003)، خودکارآمدی ریگز و نایت(1994)، و عملکرد خلاقانه الدهام و کامینگز(1996) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با کمک تکنیک‌های توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر تأییدی) و با استفاده از نرم افزارهای Spss و Lisrel انجام شد.یافته‌ها: نتایج تحلیل نشان داد: متغیّرهای رهبری تحوّل‌آفرین، هوش موفّق، مدیریت دانش و خودکارآمدی دارای اثر مستقیم، مثبت و معنادار در سطح 05/0 بر عملکرد خلاقانه معلّمان بودند؛ رهبری تحوّل‌آفرین و هوش موفّق با میانجی‌گری مدیریت دانش و خودکارآمدی دارای اثر غیرمستقیم، مثبت و معنادار بر عملکرد خلاقانه معلّمان بودند؛ همچنین خودکارآمدی با میانجی‌گری مدیریت دانش دارای اثر غیرمستقیم، مثبت و معنادار در سطح 05/0 بر عملکرد خلاقانه معلّمان بود.نتیجه‌گیری: در نهایت بر اساس نتایج این پژوهش می‌توان گفت استفاده مدیران مدارس از سبک رهبری تحول‌آفرین و هوش موفّق، بواسطه مدیریت دانش و خودکارآمدی، منجر به عملکرد خلاقانه معلّمان می‌شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تاثیر مدیریت منابع انسانی سبز بر خلاقیت سبز با نقش تعدیل گر رهبری اخلاقی در سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
        فرشید اصلانی اکرم مشایخی مرضیه ملکیها
        زمینه: امروزه مدیریت منابع انسانی سبز به استراتژی کلیدی کسب و کار برای سازمان ‌ هایی تبدیل شده که در آن بخش‌ های منابع انسانی بخش فعالی را در مسیر سبز اداره خود ایفا می‌ کنند. هدف: هدف از انجام این پژوهش تاثیر مدیریت منابع انسانی سبز بر خلاقیت سبز با نقش تعدیل گر رهبری چکیده کامل
        زمینه: امروزه مدیریت منابع انسانی سبز به استراتژی کلیدی کسب و کار برای سازمان ‌ هایی تبدیل شده که در آن بخش‌ های منابع انسانی بخش فعالی را در مسیر سبز اداره خود ایفا می‌ کنند. هدف: هدف از انجام این پژوهش تاثیر مدیریت منابع انسانی سبز بر خلاقیت سبز با نقش تعدیل گر رهبری اخلاقی در سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان می‌ باشد.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی بوده و از نوع کاربردی می‌ باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کارکنان ستادی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان (180 نفر) تشکیل می‌ دهند که 123 نفر از آن‌ ها به روش نمونه گیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت، تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از طریق مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Spssو Pls انجام شد.یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که مدیریت منابع انسانی سبز بر خلاقیت سبز با نقش تعدیل گر رهبری اخلاقی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاثیر مثبت دارد. نتیجه گیری: مدیران جهاد کشاورزی به عنوان پیشگامان حفظ محیط زیست، با تقویت وآموزش منابع انسانی خود و سبکهای رهبری اخلاق مدار ، باید خلاقیت سبز را توسعه دهند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - شناسایی مؤلفه و شاخص‌های نوآوری در گذار از مدارس موفق به مدارس ماندگار
        قاسم شورمیج زهره شکیبایی فریمان ابراهیم زاده
        زمینه و هدف: مدارس ماندگار محصول مجموعه‌ای از پارامترهای داخلی و خارجی در مدارس هستند و کیفیت مدارس مستلزم تلاش و کار جمعی و هماهنگی کلیه پارامترهای داخلی نظام مدرسه است. از این رو هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه و شاخص‌های‌ نوآوری در گذار از مدارس موفق به مدارس ماندگار و چکیده کامل
        زمینه و هدف: مدارس ماندگار محصول مجموعه‌ای از پارامترهای داخلی و خارجی در مدارس هستند و کیفیت مدارس مستلزم تلاش و کار جمعی و هماهنگی کلیه پارامترهای داخلی نظام مدرسه است. از این رو هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه و شاخص‌های‌ نوآوری در گذار از مدارس موفق به مدارس ماندگار و ارائه الگویی کیفی است. روش: در این پژوهش از روش دلفی استفاده شده است. هیئت خبرگان پژوهش، گروه 22 نفری از متخصصانی از حوزه‌های حوزه مدیریت آموزشی، علوم تربیتی، برنامه‌ریزی آموزشی، فلسفه تعلیم و تربیت و مدیریت آموزش عالی بوده که به روش گلوله برفی انتخاب شدند. ابتدا با استفاده از مبانی نظری شاخص‌های مرتبط با مدارس ماندگار استخراج و به‌صورت پرسش‌نامه اولیه به‌صورت هم‌زمان برای ارزیابی در اختیار اعضای هیئت خبرگان قرار گرفت و در سه دور توزیع و اطلاعات جمع‌آوری، ورود اطلاعات و تجزیه و تحلیل شد. برای تجزیه و تحلیل از تکنیک آمار توصیفی و برای محاسبه ضریب توافق خبرگان از آزمون رتبه‌های دبلیو کندال استفاده شد. یافته‌های پژوهش: برای گذار از مدارس موفق به مدارس ماندگار، 132 شاخص و 13 مؤلفه با نما و انحراف معیار قابل قبول شناسایی شد که با توجه به نتایج آزمون دبیلو کندال به مقدار 709/0 با معنا‌داری در سطح خطای کوچک‌تر از 01/0 و با اطمینان 99% مورد اجماع خبرگان است. نتیجه‌گیری: مؤلفه سازمان و مدیریت از نظر خبرگان بیشترین اهمیت را در شاخص‌های نوآوری شناسایی شده در گذار از مدارس موفق به مدارس ماندگار دارد. ویژگی‌های معلمان مدارس ماندگار، ویژگی‌های مدیر در رده‌های بعدی قرار دارند. مؤلفه‌های اصول و روش‌های آموزشی، دولت و حاکمیت، محتوای آموزشی، روش‌های مدارس ماندگار، روابط انسانی و مشارکت، ویژگی‌های دانش‌آموزان مدارس ماندگار، معماری و ساختمان و تجهیزات، فرهنگ و جامعه و خانواده به ترتیب در درجه اهمیت بعدی برای گذار مدارس موفق به مدارس ماندگار دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی رابطه خلاقیت کارکنان با نوآوری سازمانی در شرکت های دانش بنیان (مطالعه موردی: استان تهران)
        منصور ترکیان تبار فرزاد آسایش
        هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین خلاقیت کارکنان با نوآوری سازمانی در شرکت‌های دانش بنیان استان تهران انجام شد. روش: روش پژوهش به روش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان شاغل در 3515 شرکت دانش بنیان استان تهران است که حجم نمونه بر اس چکیده کامل
        هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین خلاقیت کارکنان با نوآوری سازمانی در شرکت‌های دانش بنیان استان تهران انجام شد. روش: روش پژوهش به روش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان شاغل در 3515 شرکت دانش بنیان استان تهران است که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد. نمونه‌گیری به روش تصادفی ساده صورت گرفته است. برای گردآوری داده‌های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه خلاقیت رندسیپ (1979) و پرسشنامه نوآوری سازمانی پراجگو و سوهل (2003) استفاده شد. در این پژوهش بر اساس فرمول آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه خلاقیت(0.74) و پایایی پرسشنامه نوآوری سازمانی(0.81) برآورد شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش نرم‌افزار آماری SPSS-26 مورد استفاده قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین خلاقیت کارکنان با نوآوری سازمانی در شرکت‌های دانش بنیان رابطه مثبت وجود دارد. از جانب دیگر بین خلاقیت کارکنان با هر یک از ابعاد نوآوری سازمانی یعنی نوآوری تولیدی، نوآوری فرایندی و نوآوری اداری به ترتیب (0.532)، ( 0.496) و (0.402) رابطه مثبت وجود دارد. نتیجه‌گیری: بین خلاقیت کارکنان با نوآوری سازمانی رابطه وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - طراحی مدل نوآوری فراکتال پایدار: مطالعه موردی پارک های علم و فناوری
        امیر مهربان پژوه قنبر عباس پور اصغر مشبکی اصفهانی غلامرضا هاشم زاده
        زمینه: امروزه نوآوری پایدار به یکی از الزامات جهان تبدیل شده بطوری که اغلب مدیران که دغدغه محیط پیرامونی را دارند از این نوع نوآوری به منظور پایداری در محیط پرتلاطم و آشوبناک و هم چنین تطبیق خود به آن می پردازند. هدف: این پژوهش به دنبال ارائه مدلی است که هم ب چکیده کامل
        زمینه: امروزه نوآوری پایدار به یکی از الزامات جهان تبدیل شده بطوری که اغلب مدیران که دغدغه محیط پیرامونی را دارند از این نوع نوآوری به منظور پایداری در محیط پرتلاطم و آشوبناک و هم چنین تطبیق خود به آن می پردازند. هدف: این پژوهش به دنبال ارائه مدلی است که هم بتوان با آن پویایی های موجود در نوآوری را در نظر گرفت و هم با عوامل پایداری در کسب وکارها منطبق شد. روش: پژوهش حاضر کیفی و از نوع اکتشافی است. در این پژوهش مؤلفه‌های مورد نظر مدل نوآوری فراکتالی پایداری به کمک روش هایدگر طبقه بندی شد و اصالت آنها به کمک روش ماتریس ایرانی مورد سنجش قرارگرفت. علاوه براین به منظور اولویت بندی مؤلفه‌ها در برابر شاخص ها از روش ماتریس ارزیابی اثرات سریع، سپس از مدل چهار سطحی کانونی به منظور ارائه مدل استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق پارک های علم و فناوری فعال در حوزه نوآوری در استان تهران بوده که 10 نفر از میان آنها به عنوان نمونه (خبره) انتخاب و با کمک مصاحبه نیمه عمیق و پرسشنامه، داده های حاصل شده با کمک نرم افزار اکسل مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان دهنده آن است که مدل نوآوری پایدار فراکتالی دارای 30 مؤلفه بوده که در آن مؤلفه‌های اقتصاد مدور، تحول بزرگ در مقیاس، قابلیت خارجی، بهره وری منابع، هم آفرینی ذینفعان، ارزیابی رقابتی، نوآوری صرفه جو دارای بیشترین اهمیت و اولویت بندی هستند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - طراحی و ارائه مدل تأثیرگذاری برنامه های خلاق رسانه ملی بر توسعه فرهنگ مالیاتی
        غلامرضا قبله ای علی اکبر فرهنگی عبدالرضا سبحانی
        هدف: طراحی و ارائه مدل تأثیرگذاری برنامه‌های خلاق رسانه ملی برتوسعه فرهنگ مالیاتی است. روش: پژوهش کاربردی و کیفی است که با مطالعه مبانی نظری، ازجمله کتب، مجلات و مقالات مرتبط، اطلاعات جمع‌آوری و چارچوب اولیه پژوهش استخراج شد و پروتکل مصاحبه‌ها آماده و مصاحبه‌های نیمه س چکیده کامل
        هدف: طراحی و ارائه مدل تأثیرگذاری برنامه‌های خلاق رسانه ملی برتوسعه فرهنگ مالیاتی است. روش: پژوهش کاربردی و کیفی است که با مطالعه مبانی نظری، ازجمله کتب، مجلات و مقالات مرتبط، اطلاعات جمع‌آوری و چارچوب اولیه پژوهش استخراج شد و پروتکل مصاحبه‌ها آماده و مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته با 30 نفر از خبرگان حوزه مالیات و رسانه با تجربه در حوزه مطالعه صورت گرفت. نمونه‌گیری غیر احتمالی هدفمند و روش نمونه‌گیری گلوله برفی و مصاحبه‌ها به روش تحلیل تم و با استفاده از نرم افزارمکس کیودا2020 کدگذاری شدند. مؤلفه‌های اثرگذاری ‌رسانه ملی بر توسعه فرهنگ مالیاتی با استفاده از روش تحلیل تم و مصاحبه با خبرگان و پالایش مدل طی دو راند دلفی با گروه دیگری از خبرگان، مشتمل بر 94کد محوری و 10 تم اصلی احصاء شد و مدل باهیئت دلفی و مشارکت خبرگان و استفاده از ضریب توافق کندال اعتبار سنجی شد. یافته‌ها: تأثیر ‌رسانه ملی بر توسعه فرهنگ مالیاتی شامل 10 تم اصلی است که به سه دسته مسئولیت اجتماعی، کارکرد رسانه و عوامل زمینه‌ای تقسیم می‌شود. نتیجه‌گیری: توجه به تأثیر رسانه ملی بر فرهنگ مالیاتی می‌تواند راهگشای سیاستگذاران جهت تسریع توسعه فرهنگ مالیاتی و به تبع آن اجرای سایر شاخص‌های توسـعه یـافتگی باشـد. پرونده مقاله