ژئوتوریسم یا گردشگری راهکارهای نوین برای تبیین و تشریح علوم زمین و شناخت سرمایههای طبیعی هر منطقه بیان کرده است. هدف از این پژوهش ارزیابی توانمندیهای ژئوتوریستی شهرستان گرمی با استفاده از مدل پرالونگ و مدل اکولوژیکی که روش کار هر دو مدل از نوع کیفی هستند مورد بررسی قر چکیده کامل
ژئوتوریسم یا گردشگری راهکارهای نوین برای تبیین و تشریح علوم زمین و شناخت سرمایههای طبیعی هر منطقه بیان کرده است. هدف از این پژوهش ارزیابی توانمندیهای ژئوتوریستی شهرستان گرمی با استفاده از مدل پرالونگ و مدل اکولوژیکی که روش کار هر دو مدل از نوع کیفی هستند مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس مدل پرالونگ و نتایج حاصل از این مدل در این پژوهش دریاچه گیلارلو به علت دارا بودن ارزشهای بالای علمی و ارزش اقتصادی- اجتماعی بیشترین میانگین ارزش گردشگری مقدار (51/0) را از قابلیتهای ژئوتوریستی شهرستان گرمی را به خود اختصاص داده و دارای بیشترین میزان قابلیت و توانمندی ژئوتوریستی است. تالاب قالغانلو (30/0) از نظر میانگین ارزش گردشگری، کمترین ارزش گردشگری در بین مکانهای ژئومورفولوژیکی در منطقه مورد مطالعه را دارند. موضوع دیگر که در این مدل (پرالونگ) مورد نظر است ارزش بهرهوری مکانها بوده است که دریاچه گیلارلو از بیشترین امتیاز (87/0) برخوردار است و آبشار کول (09/0) کمترین امتیاز ارزش بهرهوری را داراست. بر اساس مدل اکولوژیکی تفرج گسترده و نتایج حاصل از این مدل در این پژوهش قسمتهایی از روستاهای میخوش، کالان، داش دیبی، الیله، قوزلو، قنبرلو، تپه، خانعلیدرهسی و هومونلو در طبقه یک مدل اکولوژیکی تفرج گسترده و بخشهایی از روستاهای قرهآغاج، هومونلو، خانعلیدرهسی، و بخش مرکزی شهر گرمی در طبقه دو مدل اکولوژیکی تفرج گسترده قرار دارند.
پرونده مقاله
گردشگری مدرن با تخطی از اقدامات اخلاقی به ناهنجاری های اجتماعی دامن زده و جوامع انسانی را گرفتار مخمصه های اخلاقی فراوان کرده است. بنابراین، هدف این پژوهش، طراحی مدل تبیین کننده اخلاق گردشگری در استان گیلان به عنوان یکی از پربازدیدترین مقاصد گردشگری کشور با استفاده از ر چکیده کامل
گردشگری مدرن با تخطی از اقدامات اخلاقی به ناهنجاری های اجتماعی دامن زده و جوامع انسانی را گرفتار مخمصه های اخلاقی فراوان کرده است. بنابراین، هدف این پژوهش، طراحی مدل تبیین کننده اخلاق گردشگری در استان گیلان به عنوان یکی از پربازدیدترین مقاصد گردشگری کشور با استفاده از روش پژوهش کیفی و نظریه داده بنیاد سیستماتیک است. با توجه به اهداف پژوهش، جامعة مشارکت کنندگان شامل اساتید دانشگاه، مسئولین، کارشناسان و سیاست گذاران صنعت گردشگری هستند که حداقل از تحصیلات کارشناسی ارشد و 5 سال سابقه کاری اجرایی در بخش های مختلف صنعت گردشگری برخوردارند. انتخاب این نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انجام پذیرفت و مصاحبه های نیمه ساختاریافته با طرح 7 سوال کلی تا تحقق اشباع نظری در مصاحبه 12 ادامه یافت. تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی منجر به استخراج 71 مفهوم، 19 مقوله فرعی و در نهایت 6 مقوله اصلی از تلفیق و طبقه بندی مفاهیم شد. بر مبنای مدل پیشنهادی، رفتار اخلاقی گردشگر به عنوان مقوله محوری؛ مسئولیت اجتماعی مقصد گردشگری به عنوان شرایط علی؛ ارزش های جامعه میزبان به عنوان شرایط زمینه ای؛ اخلاق کسب وکارها به عنوان شرایط مداخله گر؛ مدیریت و سیاست های گردشگری به عنوان راهبرد و سرانجام گردشگری اخلاق محور به عنوان پیامد اجرای راهبردها در نظر گرفته شده اند.
پرونده مقاله
امروزه صنعت هتلداری را می توان عاملی بسیار تاثیرگذار در رشد و توسعه مالی کشورها دانست. از آنجایی که تاثیر شاخص های مالی در این صنعت غیرقابل انکار است در این پژوهش ابتدا با استفاده از رویکرد ساختاری تفسیری، مدلی سطح بندی شده برای شاخص های مالی طراحی و سپس با استفاده از چکیده کامل
امروزه صنعت هتلداری را می توان عاملی بسیار تاثیرگذار در رشد و توسعه مالی کشورها دانست. از آنجایی که تاثیر شاخص های مالی در این صنعت غیرقابل انکار است در این پژوهش ابتدا با استفاده از رویکرد ساختاری تفسیری، مدلی سطح بندی شده برای شاخص های مالی طراحی و سپس با استفاده از رویکرد معادلات ساختاری، روابط بین شاخص های مورد سنجش و بررسی قرارگرفت. نتایج به دست آمده نشان می دهد هشت عامل شناسایی شده در این زمینه در سه سطح کلی ساختاربندی شده اند. براساس مدل به دست آمده در این پژوهش، عامل اقتصادی که شامل شاخص های تولید ناخالص داخلی،رشد اقتصادی، نرخ اشتغال و ... می باشد و از دیدگاه اقتصاد کلان به این صنعت نگاه می کند تاثیر گذارترین شاخص در صنعت هتلداری بوده و به عنوان عامل آغازین مورد بررسی قرار گرفته است. عامل اقتصادی قادر خواهد بود ادغام و یکپارچگی مسائل مالی در هتل ها را به بهترین صورت اجرا و با ایجاد هماهنگی بین عوامل سطح دوم که شامل شاخص های نقدینگی، بدهی، کارایی و ریسک میباشد زمینه مناسب جهت کسب سودآوری در هتل ها را فراهم سازد.
پرونده مقاله
صنعت گردشگری، در جهان امروز بهسرعت در چارچوب الگوهای فضایی خاصی در حال رشد است. یکی از آنها، گردشگری در سواحل دریاست. دریا و ساحل فرصت بسیار خوبی برای توسعهی گردشگری دارند و گردشگری ساحلی بهعنوان یکی از مهمترین مدلهای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال محسوب میشود. در چکیده کامل
صنعت گردشگری، در جهان امروز بهسرعت در چارچوب الگوهای فضایی خاصی در حال رشد است. یکی از آنها، گردشگری در سواحل دریاست. دریا و ساحل فرصت بسیار خوبی برای توسعهی گردشگری دارند و گردشگری ساحلی بهعنوان یکی از مهمترین مدلهای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال محسوب میشود. در این نوع از گردشگری، گردشگران برای دیدن سواحل و استفاده از امکانات ساحلی، به مناطق - ساحلی سفر میکنند. لذا هدف اصلی پژوهش حاضر ارائه الگوی مدیریت یکپارچه توریسم ساحلی، موردمطالعه سواحل شهر بندرعباس انجامشده است. روش تحقیق آمیخته از نوع کیفی- کمی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر در دو بخش کمی و کیفی شامل خبرگان زمینه گردشگری و کلیه گردشگرانی که در فاصله فروردین 1400 لغایت شهریور 1400 به شهر بندرعباس مسافرت کرده بودند و توریسم محسوب میشدند، در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و محاسبه حجم نمونه 325 نفر بهعنوان آزمودنی انتخاب شدند. در ادامه با استفاده از مدل تحلیل عاملی که در آن عوامل: ساختاری (بار عاملی 43/0)، رفتاری (بار عاملی 62/0)، محیطی (بار عاملی 38/0)، بودند، شاخصهای الگوی مدیریت یکپارچه توریسم ساحلی، موردمطالعه سواحل شهر بندرعباس تعیین گردید. از بین 54 گویه، با توجه به اینکه کلیه بارهای عاملی بالای 6/0 بود لذا هیچیک از عوامل حذف نشد هر سه مؤلفه، تحت عنوان عوامل الگوی مدیریت یکپارچه توریسم ساحلی، موردمطالعه سواحل شهر بندرعباس موردپذیرش قرار گرفت و مدل در حالت خیلی مطلوب تائید شد.
پرونده مقاله
امروزه استفاده از پلتفرمهای تحویل آنلاین غذا در طول همهگیری افزایش یافته و شکایات و بررسیهای منفی نیز افزایش یافته است که بهصورت آنلاین برای دیدن همه در دسترس است. لذا، مساله اصلی مطالعه حاضر اثر محرکهای تجربیات منفی از برند بر میل به اجتناب و میل به تلافی از طریق چکیده کامل
امروزه استفاده از پلتفرمهای تحویل آنلاین غذا در طول همهگیری افزایش یافته و شکایات و بررسیهای منفی نیز افزایش یافته است که بهصورت آنلاین برای دیدن همه در دسترس است. لذا، مساله اصلی مطالعه حاضر اثر محرکهای تجربیات منفی از برند بر میل به اجتناب و میل به تلافی از طریق خیانت و نفرت از برند با در نظرگیری متغیر تعدیل گر عشق به برند در پلتفرمهای توزیع غذا در صنعت گردشگری شهر تهران است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی-همبستگی میباشد. جامعه آماری تمامی مدیران، کارشناسان و کارکنان پلتفرمهای توزیع غذا در صنعت گردشگری شهر تهران میباشد. با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی حجم نمونه 170 نفر بدست آمد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد بود که رواییصوری آن بااستفاده از نظر اساتید مدیریت و رواییسازه بااستفاده از تحلیل عاملی و پایایی متغیرها با استفاده از آلفای کرونباخ مورد تائید قرارگرفت. تحلیل دادهها با نرمافزارهای SPSS22 و SmartPLS4 انجام شد. نشان داده شد که تجارب منفی تاثیر مثبت و معناداری بر خیانت به برند و نفرت از برند دارد. تاثیر مثبت و معنیدار خیانت به برند و نفرت از برند بر نتیجه متقابله نیز مورد تایید قرار گرفت. در نهایت، نشان داده شد تجارب منفی با تعدیلگری عشق به برند نیز بر خیانت به برند و نفرت از برند تاثیر منفی و معنی داری دارد.
پرونده مقاله
امروزه ژئوتوریسم و ژئوسایتها بعنوان یک راهکار مهم جهت توسعه اقتصادی و یکی از راههای مهم درآمدزایی برای مناطق مختلف و کشورها هستند که کمتر به آن پرداخته شده است و از اینجهت مهجور و ناشناخته مانده است برایناساس باتوجهبه اهمیت موضوع، در پژوهش حاضر حوضه بابلرود به علت چکیده کامل
امروزه ژئوتوریسم و ژئوسایتها بعنوان یک راهکار مهم جهت توسعه اقتصادی و یکی از راههای مهم درآمدزایی برای مناطق مختلف و کشورها هستند که کمتر به آن پرداخته شده است و از اینجهت مهجور و ناشناخته مانده است برایناساس باتوجهبه اهمیت موضوع، در پژوهش حاضر حوضه بابلرود به علت برخورداری ژئوسایتهای فراوان و پتانسیلهای ژئوتوریستی مورد بررسی قرار گرفت که جهت شناخت و مطالعه مناطق توریستی آن در این تحقیق 8 ژئوسایت شامل (پل معلق بابلسر، پل کابلی بابلسر، سد لاستیکی بابلسر (عربخیل)، هفت آبشار تیرکن، سجادرود، آبگرم گرو، آبشار ترز، سد خاکی سنبلرود) مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته شده است. باتوجهبه آنچه که گفته شد پژوهش حاضر کاربردی و از نوع توصیفی - پیمایشی است که شیوه گردآوری دادهها در آن اسنادی و پیمایشی با استفاده از پرسشنامه کارشناسان و گردشگران بوده است؛ همچنین جهت تحلیل دادهها از مدل M-GAM و آزمونهای آماری با استفاده از SPSS.26 استفاده شده است که یافتهها نشان میدهد، باتوجهبه میانگین کلی و رتبهبندی حاصل، ژئوسایت سد خاکی سنبلرود در رتبه اول پتانسیل ژئوتوریسم قرار گرفته و پس از آن آبشار ترز، آبشار گرو و پل معلق قرار گرفتهاند و پل کابلی با امتیاز 74.87 رتبه آخر را از نظر ویژگیهای ژئوسایت برای توسعه ژئوتوریسم در حوضه بابلرود به خود اختصاص داده است و نتایج نهایی نشان داده است که فضای زیادی برای بهبود ژئوتوریسم در این مکانها بهویژه از نظر ارزشهای گردشگری وجود دارد و سرمایهگذاری برای بهبود زیرساختهای گردشگری مبتنی بر توسعه گردشگری و همچنین ارتقای مدی
پرونده مقاله
یکی از مطالعات اساسی برای برنامهریزی و توسعه، شناخت ویژگیهای طبیعی مناطق و آگاهی از توانها و استعدادهای بالقوه آن است. روش کار: در این پژوهش، جزیره هنگام از جزیرههای ایران در خلیج فارس است که به شکل مخروط ناقصی است که در کرانههای جنوبی جزیره قشم واقعشده، موردبررسی چکیده کامل
یکی از مطالعات اساسی برای برنامهریزی و توسعه، شناخت ویژگیهای طبیعی مناطق و آگاهی از توانها و استعدادهای بالقوه آن است. روش کار: در این پژوهش، جزیره هنگام از جزیرههای ایران در خلیج فارس است که به شکل مخروط ناقصی است که در کرانههای جنوبی جزیره قشم واقعشده، موردبررسی قرار گرفته است. هدف این تحقیق شناخت پدیدههای ژئومورفولوژیکی جزیره هنگام و نقش آن در توسعهی توریسم در این جزیرهی میباشد. روند تحقیق بر اساس تجربیات میدانی و مشاهدات عینی در منطقه، روش کتابخانه ای و برمبنای دادههای موجود بهصورت توصیفی – تحلیلی با استفاده از نرمافزار GIS 10.01 است. دادههای مورداستفاده در این تحقیق شکلهای توپوگرافی، زمینشناسی، قابلیت اراضی، وضعیت طبیعی، پوشش گیاهی، میزان عمق و طبقات، ژئومورفولوژی و جهت شیب میباشد. یافته ها : منطقه ی مورد مطالعه دارای قابلیت های زیادی است که جهت استفاده از چشم اندازهای طبیعی و با وجود امتیازات این جزیره پتانسیل طبیعی بالایی در صنعت گردشگری دارد که نیازمند برنامه ریزی دقیق تر و تأمین امکانات است.نتیجه گیری : نتایج تحقیق نشان میدهد عوارض مورفولوژیک منطقهی موردمطالعه چه به لحاظ شکل و موقعیت و چه از نظر نحوهی پیدایش آنها بسیار مهم و بااهمیت میباشد و می تواند اثرات مثبت زیادی در ایجاد تأسیسات زیربنایی و توسعه ی صنعت ژئوتوریسم در منطقه در پی داشته باشد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تبیین تاب آوری اجتماعی روستاهای گردشگرپذیر شهرستان رشت در برابر کووید 19، انجام شده است. تحقیق حاضر بر حسب هدف، کاربردی و بر حسب روش و ماهیت تحقیق توصیفی- تحلیلی میباشد. برای گردآوری اطلاعات از روشهای اسنادی-کتابخانهای و میدانی و روش مشاهده مستقیم و چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تبیین تاب آوری اجتماعی روستاهای گردشگرپذیر شهرستان رشت در برابر کووید 19، انجام شده است. تحقیق حاضر بر حسب هدف، کاربردی و بر حسب روش و ماهیت تحقیق توصیفی- تحلیلی میباشد. برای گردآوری اطلاعات از روشهای اسنادی-کتابخانهای و میدانی و روش مشاهده مستقیم و از ابزارهایی مانند ؛ پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات از نرم افزار SPSS، GIS و مدل های فازی ممدانی و دیمتل استفاده شده است. برایند تحلیل اطلاعات نشان داد، میزان تاب آوری اجتماعی روستاهای گردشگرپذیر در برابر بیماری کووید 19 کمتر از حد متوسط بود، به طوری که شاخص های (حس تعلق به مکان و مشارکت) با مقدار EI مثبت به عنوان شاخص های تاثیرگذار تعیین شدند و شاخص های (آگاهی و اعتماد عمومی و نهادی) به عنوان شاخص های با مقدار EI منفی به عنوان شاخص های تاثیرپذیر تعیین شدند، و همچنین از بین شاخص های تاثیرگذار، به ترتیب: مشارکت و حس تعلق به مکان بیشترین و کمترین میزان تاثیرگذاری را بر ماندگاری افراد در شغل بخش گردشگری را به خود اختصاص داده اند. در ادامه نیز نتایج نشان داد، بخش های مرکزی و خشکبیجار میزان تاب آوری اجتماعی شان در برابر کرونا در وضعیت تا حدودی کم، خمام میزان تاب آوری شان در برابر کرونا در حد کم، لشت نشاء، کوچصفهان و سنگر میزان تاب آوری شان در برابر کرونا در حد بسیار کم؛ می باشد.
پرونده مقاله