طراحی مدل تبیینکننده اخلاق گردشگری با استفاده از نظریه داده بنیاد
محورهای موضوعی :
مربوط به گردشگری
اردلان صادق حسنی
1
,
نرگس دل افروز
2
,
علی قلی پورسلیمانی
3
,
کامبیز شاهرودی
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
4 - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
تاریخ دریافت : 1402/04/27
تاریخ پذیرش : 1402/08/30
تاریخ انتشار : 1402/09/01
کلید واژه:
گردشگری,
اخلاق,
استان گیلان,
نظریه داده بنیاد,
اخلاق گردشگری,
چکیده مقاله :
گردشگری مدرن با تخطی از اقدامات اخلاقی به ناهنجاری های اجتماعی دامن زده و جوامع انسانی را گرفتار مخمصه های اخلاقی فراوان کرده است. بنابراین، هدف این پژوهش، طراحی مدل تبیین کننده اخلاق گردشگری در استان گیلان به عنوان یکی از پربازدیدترین مقاصد گردشگری کشور با استفاده از روش پژوهش کیفی و نظریه داده بنیاد سیستماتیک است. با توجه به اهداف پژوهش، جامعة مشارکت کنندگان شامل اساتید دانشگاه، مسئولین، کارشناسان و سیاست گذاران صنعت گردشگری هستند که حداقل از تحصیلات کارشناسی ارشد و 5 سال سابقه کاری اجرایی در بخش های مختلف صنعت گردشگری برخوردارند. انتخاب این نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انجام پذیرفت و مصاحبه های نیمه ساختاریافته با طرح 7 سوال کلی تا تحقق اشباع نظری در مصاحبه 12 ادامه یافت. تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی منجر به استخراج 71 مفهوم، 19 مقوله فرعی و در نهایت 6 مقوله اصلی از تلفیق و طبقه بندی مفاهیم شد. بر مبنای مدل پیشنهادی، رفتار اخلاقی گردشگر به عنوان مقوله محوری؛ مسئولیت اجتماعی مقصد گردشگری به عنوان شرایط علی؛ ارزش های جامعه میزبان به عنوان شرایط زمینه ای؛ اخلاق کسب وکارها به عنوان شرایط مداخله گر؛ مدیریت و سیاست های گردشگری به عنوان راهبرد و سرانجام گردشگری اخلاق محور به عنوان پیامد اجرای راهبردها در نظر گرفته شده اند.
چکیده انگلیسی:
Modern tourism has added to social anomalies by violating ethical practices and has caused many ethical problems to human societies. Therefore, the purpose of this research is to design an explanatory model of tourism ethics in Gilan province, as one of the most visited tourist destinations in the country, using qualitative research methods and systematic grounded theory. According to the research objectives, the population of participants includes university professors, officials, experts and policy makers of the tourism industry who have at least a master's degree and 5 years of executive work experience in various sectors of the tourism industry. The selection of these samples was done using purposive sampling method and semi-structured interviews with 7 general questions were continued until the realization of saturation in interview 12. Data analysis in three stages of open, axial and selective coding led to the extraction of 71 concepts, 19 sub-categories and finally 6 main categories from the integration and classification of concepts. Based on the proposed model, tourist's ethical behavior as a core category; social responsibility of the tourism destination as a causal condition; the values of the host society as context conditions; business ethics as interferer condition; tourism management and policies are considered as a strategy, and finally, ethical tourism is considered as a result of the implementation of strategies.
منابع و مأخذ:
اصفهانی، م؛ ماهروزاده، ط؛ بهشتی، س. 1400. تحلیلی بر مفهوم اخلاق در مکتب فرانکفورت. اخلاق در علوم و فناوری، سال 16، شماره 1: ۲۱-۱۶.
حقی، م؛ حیدرزاده، ا. 1401. عوامل پیشران در تحقق گردشگری پایدار شهری با رویکرد اکوتوریسم (نمونه موردی: شهر خوانسار). فصلنامه گردشگری و توسعه، دوره 11، شماره 2: 19-36.
دشتیعسکری، ح؛ صادقی ده چشمه، م؛ ابراهیمزاده دستجردی، ر. 1400. شناسایی کدهای اخلاقی گردشگری پایدار و ارائۀ الگو برای پیادهسازی آن (مورد مطالعه: استان بوشهر). فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، سال 25، شماره 1: 170-154.
دشتیعسکری، ح؛ صادقی ده چشمه، م؛ ابراهیمزاده دستجردی، ر. 1399. پیشایندها و پیامدهای کدهای اخلاق گردشگری استان بوشهر: مطالعۀ پدیدارشناسی. فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی، سال 10، شماره 4: 670-637.
شیخی، د؛ پازکی، م. 1399. تحلیل شاخصها و کدهای اخلاق گردشگری. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۵، شماره ۲: ۳۶-۲۹.
فتاحزاده، ی؛ صالحی، ا؛ خستو، م. (1399). تدوین سناریوهای پیشرو در زمینه آینده توسعه گردشگری پایدار استان گیلان. فصلنامه گردشگری و توسعه، دوره 9، شماره 4: صص 124-111.
غلامپور، س؛ منصوری، ا؛ شاهچراغی، آ. 1401. طراحی منظر راه و اخلاق زیستمحیطی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال 17، شماره 1: 14-7.
کریمی امیرکیاسری، م؛ هرمزان، ح. 1392. بررسی اثرات و پیامدهای گردشگری بر محیطزیست استان گیلان. اولین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط زیست پایدار، همدان.
محمدی، س؛ عباسی، ع؛ رعناییکردشولی، ح؛ عسکریفر، ک. (1401). ترسیم نقشۀ دانش گردشگری پایدار ـ مسئولانه: تحلیل شبکۀ همکاری و همتألیفی با رویکرد علمسنجی. فصلنامه گردشگری و توسعه، دوره 11، شماره 1: 159-176.
Agrawal, R., Wankhede, V., Kumar, A., Luthra, S., Huisingh, D. 2022. Big data analytics and sustainable tourism: A comprehensive review and network based analysis for potential future research. International Journal of Information Management Data Insights, Vol. 2, 100122.
Alonso-Muñoz, S., Torrejón-Ramos, M., Medina-Salgado, M.-S. and González-Sánchez, R. 2022. Sustainability as a building block for tourism – future research: tourism agenda 2030. Tourism Review, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print.
Baloch, Q., Shah, N., Iqbal. N., Sheeraz, M., Asadullah, M., Mahar, S. 2022. Impact of tourism development upon environmental sustainability: a suggested framework for sustainable ecotourism. Environmental Science and Pollution Research, https://doi.org/10.1007/s11356-022-22496-w.
Conill-Sancho, J. 2019. Puede ser ecológico el estilo moderno de vida? Pensamiento, 75(283): 171-188.
Dembovska, I., Zvaigzne, A. 2021. Sustainability and its challenges in destinations that highly depend on tourism: a thematic literature review. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 13 (6): 697-708.
Fusté-Forné, F. and Hussain, A. 2022. Regenerative tourism futures: a case study of Aotearoa New Zealand. Journal of Tourism Futures, 8 (3): 346-351.
Gössling, S., Scott, D., Hall, C.M. 2020. Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of COVID-19. Journal of Sustainable Tourism. Routledge, 29(1): 1-20.
Grilli, G., Tyllianakis, E., Luisetti, T., Ferrini, S., & Turner, R. K. 2021. Prospective tourist preferences for sustainable tourism development in Small Island Developing States. Tourism Management, Vol. 82, Article 104178.
Ko, E.E.; Cho, M. 2022. Exploring Determinants of Tourists’ Ethical Behavior Intention for Sustainable Tourism: The Role of Both Pursuit of Happiness and Normative Goal Framing. Sustainability 2022, 14, 9384. https://doi.org/10.3390/su14159384
López-González, José L. and Fennell, David A. 2021. Social acceleration as a new fron-tier for the ethics of tourism. Recerca. Revista de Pensament i Anàlisi, 26(1): 1-7.
Oskam, J.A. and De Visser-Amundson, A. 2022. A systematic review of ethical issues in hospitality and tourism innovation. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 5(4): 782-803.
Xu, F., Nash, N., & Whitmarsh, L. 2020. Big data or small data? A methodological review of sustainable tourism. Journal of Sustainable Tourism, 28 (2): 144–163.
Zhang, X., Zhong, L., Yu, H. 2022. Sustainability assessment of tourism in protected areas: A relational perspective. Global Ecology and Conservation, Vol. 35, June 2022, e02074.
_||_