• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - رابطه بین رهبری معنوی و عدالت سازمانی ادراک شده مبتنی بر میانجی‌گری جو سازمانی
        مهدی امیری فاطمه گورکانی
        هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین رهبری معنوی و عدالت سازمانی ادراک شده مبتنی بر میانجی گری جو سازمانی می‌باشد. جامعه پژوهش شامل کلیه دبیران دوره متوسطه دوم شهرستان فیروزآباد و نمونه آماری آن شامل 60 نفر از این دبیران بوده که با استفاده از جدول مورگان و از طریق روش نم چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین رهبری معنوی و عدالت سازمانی ادراک شده مبتنی بر میانجی گری جو سازمانی می‌باشد. جامعه پژوهش شامل کلیه دبیران دوره متوسطه دوم شهرستان فیروزآباد و نمونه آماری آن شامل 60 نفر از این دبیران بوده که با استفاده از جدول مورگان و از طریق روش نمونه گیری تصادفی از جامعه فوق انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه رهبری معنوی فرای و همکاران، پرسشنامه جو سازمانی ساسمن و دیپ و پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن به ترتیب با ضریب آلفای کرونباخ 86/. ، 89/. و 87/. بوده و روایی این سه پرسشنامه نیز توسط متخصصان تأیید شده است. عمده‌ترین نتایج تحقیق مبین آن است که بین رهبری معنوی و عدالت سازمانی ادراک شده ارتباط وجود دارد و ضرایب علی مسیرهای بین سه سازه پژوهش نشان از تأثیر مستقیم و عدم تأثیر غیرمستقم رهبری معنوی بر عدالت سازمانی ادراک شده دبیران دارد. شاخص‌های کلی نشان از برازش خوب مدل ارائه شده، توسط داده‌ها دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای عضویت و تعهد سازمانی بیشترین همبستگی چندگانه را با پیش بینی عدالت سازمانی ادراک شده دبیران داشته اند. نتیجه آزمون تی گروه‌های مستقل در خصوص متغیر جنسیت و آزمون آنوا در خصوص متغیرهای سن، تحصیلات و سابقه کار درباره عدالت سازمانی ادراک شده نشان داد که بین نظر دبیران در سطح 05/0تفاوت معناداری وجود ندارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - رابطه سازمان یادگیرنده و رهبری اخلاقی با توانمندسازی روانشناختی مدیران مدارس متوسطه شهر تهران با میانجیگری هوش معنوی
        پریناز بنیسی
        پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه سازمان یادگیرنده و رهبری اخلاقی با توانمندسازی روانشناختی مدیران مدارس متوسطه شهر تهران با میانجیگری هوش معنوی انجام شده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش را چکیده کامل
        پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه سازمان یادگیرنده و رهبری اخلاقی با توانمندسازی روانشناختی مدیران مدارس متوسطه شهر تهران با میانجیگری هوش معنوی انجام شده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران مدارس متوسطه دخترانه و پسرانه شهر تهران به تعداد 286 نفر تشکیل داده‌اند. حجم نمونه مطابق با جدول مورگان برابر با 162 نفر برآورد شد و این تعداد به شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده از بین جامعه آماری انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده ها، چهار پرسشنامه استاندارد در مقیاس پنج ارزشی لیکرت و عناوین پرسشنامه سازمان یادگیرنده (پنی گاردینر، 1999) دارای 60 عبارت و ضریب آلفای 83/0، پرسشنامه رهبری اخلاقی (براون، 2005) دارای 10 عبارت و ضریب آلفای 87/0، پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی (اسپریتز و میشرا، 1992) دارای 18 عبارت و ضریب آلفای 83/0 و پرسشنامه هوش معنوی (لیندا هیلدبرانت، 2011) دارای 24 عبارت و ضریب آلفای 90/0 بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرم‌افزار Smart-PLS استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که سازمان یادگیرنده با توانمندسازی روانشناختی مدیران مدارس متوسطه شهر تهران رابطه مثبت و معناداری دارد و هوش معنوی نقش میانجی در این رابطه دارد. علاوه براین، رهبری اخلاقی با توانمندسازی روانشناختی مدیران مدارس متوسطه شهر تهران رابطه مثبت معناداری دارد و هوش معنوی نقش میانجی در این رابطه دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - پیش‌بینی نوآوری سازمانی در دانشگاه‌ها از طریق استقرار مدیریت کیفیت جامع
        ریحانه خراسانی حمید شفیع زاده
        پژوهش حاضر با هدف پیش بینی نوآوری سازمانی در دانشگاه‌های شهر سمنان از طریق استقرار مدیریت کیفیت جامع است. پژوهش از نظر نحوه گردآوری داده‌ها، توصیفی ازنوع همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری می‌باشد. جامعه آماری 550 نفر که شامل کلیه کارکنان دانشگاه دولتی سمنان، دانشگاه پی چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف پیش بینی نوآوری سازمانی در دانشگاه‌های شهر سمنان از طریق استقرار مدیریت کیفیت جامع است. پژوهش از نظر نحوه گردآوری داده‌ها، توصیفی ازنوع همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری می‌باشد. جامعه آماری 550 نفر که شامل کلیه کارکنان دانشگاه دولتی سمنان، دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد بود و با استفاده از جدول مورگان تعداد 233 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شد. به‌منظور سنجش متغیرهای مورد استفاده در پژوهش از دو پرسش‌نامه مدیریت کیفیت جامع(کومار و همکاران، 2011) و نوآوری سازمانی (چوپانی و همکاران، 1391/2012) استفاده گردید که پس از محاسبه روایی و پایایی، پرسشنامه در بین نمونه‌های پژوهش توزیع و جمع‌آوری شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای آماری23 Spss و 5/8 Lisrel انجام گرفت. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که مدیریت کیفیت جامع قابلیت پیش بینی نوآوری سازمانی را دارد و با نوآوری سازمانی رابطه مثبت و معنی‌دار دارد. از بین ابعاد مدیریت کیفیت جامع ، بعد آموزش کارکنان با 89 /0 دارای بیشترین بار عاملی و بعد تمرکز بر مشتری با 80/0 دارای کمترین بار عاملی می باشند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - فراتحلیل عوامل همبسته با تعهد هنجاری معلمان در جمهوری اسلامی ایران
        رامین غریب زاده عادل زاهد بابلان مهدی معینی کیا علی خالق خواه
        این پژوهش به منظور توصیف، تحلیل و ترکیب ارائه شده در زمینه عوامل همبسته با تعهد هنجاری معلمان در جمهوری اسلامی ایران است. روش این پژوهش از نوع فراتحلیل است. جامعه آماری پژوهش حاضر را اسناد مکتوب اعم از پایان نامه‌ها، پژوهش‌ها و مقالات مندرج در مجلات علمی پژوهشی در بین س چکیده کامل
        این پژوهش به منظور توصیف، تحلیل و ترکیب ارائه شده در زمینه عوامل همبسته با تعهد هنجاری معلمان در جمهوری اسلامی ایران است. روش این پژوهش از نوع فراتحلیل است. جامعه آماری پژوهش حاضر را اسناد مکتوب اعم از پایان نامه‌ها، پژوهش‌ها و مقالات مندرج در مجلات علمی پژوهشی در بین سالهای 95-86 به موضوع عوامل همبسته با تعهد هنجاری پرداخته‌اند، تشکیل می‌داد. از بین آثار منتشر شده در دسترس که در پایگاه اطلاعاتی مگ ایران و آثار منتشر نشده بخش مرجع کتابخانه دانشگاه‌های محقق اردبیلی، تهران و ارومیه، تعداد 16 سند در 60 عامل پژوهشی انتخاب شد. اطلاعات جمع آوری شده از هر یک از اسناد و پژوهشهای مورد نظر با استفاده از نرم افزار CMA-2 و SPSS 22 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد که مقدار شاخص خی دو 053/0 و مقدار اندازه اثر در مدل ثابت 312/0 محاسبه شده است و بررسی این مطالعات 60 عامل اثرگذار شناسایی و اثرگذاری آنها معنادار ارزیابی شد. کلیه مقادیر مذکور در سطح اطمینان 95 درصدی معنادار ارزیابی شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - رابطه مهارت‌های مدیریت کوانتومی مدیران و آمادگی کارکنان برای تغییر سازمانی
        سیروس قنبری علی مرادی
        هدف از این پژوهش بررسی رابطه مهارت‌های مدیریت کوانتومی مدیران و آمادگی کارکنان برای تغییر سازمانی در ادارات آموزش و پرورش شهرستان همدان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان همدان به تعداد512 نفر بود که با ر چکیده کامل
        هدف از این پژوهش بررسی رابطه مهارت‌های مدیریت کوانتومی مدیران و آمادگی کارکنان برای تغییر سازمانی در ادارات آموزش و پرورش شهرستان همدان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان همدان به تعداد512 نفر بود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی تعداد 226 نفر برای مطالعه انتخاب شدند. برای گرد‌آوری داده‌ها‌ی پژوهش دو پرسشنامه مهارت‌های مدیریت کوانتومی مدیران و آمادگی کارکنان برای تغییر سازمانی به کار گرفته شد. سنجش میزان پایایی با ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 86/. و 80/. برآورد گردید. داده‌های تحقیق پس از جمع آوری با نرم افزار آماری spss تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین مهارت‌های مدیریت کوانتومی مدیران و آمادگی کارکنان برای تغییر سازمانی کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان همدان بالاتر از سطح میانگین (3) بود. بین مهارت‌های مدیریت کوانتومی مدیران و آمادگی کارکنان برای تغییر سازمانی رابطه مثبت و معنی داری در سطح0001/0 وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون بیانگر آن بود که مؤلفه‌های تفکر و اعتمادکوانتومی بیشترین اثر پیش بینی کنندگی بر آمادگی برای تغییر کارکنان را دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تأثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر مسئولیت پذیری دانش آموزان
        اسماعیل کاظم پور ندا قدیری سهیلا اسلامی
        هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر مسئولیت پذیری دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم (کلاس دهم) بخش کلاچای بود. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع طرح آزمون مقدماتی و آزمون نهایی با گروه گواه و بدون استفاده از گزینش تصادفی بود. جامعه آماری مورد مطالعه در این چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر مسئولیت پذیری دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم (کلاس دهم) بخش کلاچای بود. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع طرح آزمون مقدماتی و آزمون نهایی با گروه گواه و بدون استفاده از گزینش تصادفی بود. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل 156 نفر از دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم (کلاس دهم) بخش کلاچای می‌باشد که از این تعداد 30 نفر (دو گروه 15 نفری) به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات به شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته سنجش میزان مسئولیت پذیری دانش آموزان با پنج مؤلفه‌ی "احساس ‌امنیت، عزت ‌نفس، احساس‌ تعلق، احساس‌ مسئولیت (تعهد بیرونی) و مسئولیت‌پذیری (تعهد درونی)" انجام شده است که روایی آن تأیید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 90 صدم محاسبه گردید. برای تحلیل داده‌ها از آزمون مانکوا استفاده گردید. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر احساس امنیت، عزت نفس، احساس تعلق، تعهد درونی، تعهد بیرونی دانش آموزان تأثیر مثبت دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی معلمان در رابطه بین رهبری معنوی مدیران با انگیزش تحصیلی دانش آموزان
        سهیلا کسارئی زهره شکیبائی
        هدف تحقیق حاضر، شناسایی نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی معلمان در رابطه بین رهبری معنوی مدیران با انگیزش تحصیلی دانش آموزان می‌باشد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه معلمان(300نفر) و دانش آموزان دختر متوسطه مدارس تنکابن(423 نفر) تشکیل چکیده کامل
        هدف تحقیق حاضر، شناسایی نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی معلمان در رابطه بین رهبری معنوی مدیران با انگیزش تحصیلی دانش آموزان می‌باشد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه معلمان(300نفر) و دانش آموزان دختر متوسطه مدارس تنکابن(423 نفر) تشکیل می‌دهند. جهت تعیین حجم نمونه تحقیق از روش نمونه گیری خوشه‌ای استفاده شد. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های رهبری معنوی فرای(2005)، رفتارشهروندی سازمانی پودساکف(2000)و انگیزش پیشرفت تحصیلی والراند(1992) استفاده گردید. با توجه به استاندارد بودن پرسشنامه‌ها، روایی آنها مورد تأیید صاحبنظران قرار گرفت. پایایی ابزارهای تحقیق با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ دارای معیار لازم و بالای 0.7 می‌باشد. به منظور تحلیل داده‌ها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری لیزرل استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد رهبری معنوی مدیران با رفتار شهروندی سازمانی معلمان رابطه مثبت و معناداری دارد. همچنین رفتار شهروندی سازمانی معلمان با انگیزش تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری دارد و نیز رهبری معنوی مدیران با انگیزش تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری دارد و نهایتاً رفتار شهروندی سازمانی معلمان در رابطه بین رهبری معنوی مدیران با انگیزش تحصیلی دانش آموزان نقش مثبت و معناداری دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - رابطه خلاقیت دبیران، ادراک آنان از رهبری خدمتگزار و معنویت محیط کاری در دبیرستان‌های شهر اصفهان
        میترا میرزا آقایی کیا کلایی سعید رجایی پور سید حمیدرضا شاوران
        هدف از این پژوهش بررسی رابطه خلاقیت دبیران، ادراک آنان از رهبری خدمتگزار و معنویت محیط‌کاری در دبیرستان‌های شهر اصفهان بود. در این پژوهش از روش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دبیران دبیرستان‌های دوره دوم شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-139 چکیده کامل
        هدف از این پژوهش بررسی رابطه خلاقیت دبیران، ادراک آنان از رهبری خدمتگزار و معنویت محیط‌کاری در دبیرستان‌های شهر اصفهان بود. در این پژوهش از روش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دبیران دبیرستان‌های دوره دوم شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-1394 و برابر با 3690 نفر بود که از این تعداد با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای 351 نفر انتخاب شدند.بمنظوراندازه گیریمتغیرهاازسهپرسشنامهخلاقیت بر اساس نظریه رندسیپ (1979)، پرسشنامه رهبری خدمتگزار بر اساس نظریه پترسون (2003) و پرسشنامه معنویت محیط‌کاری بر اساس نظریه میلیمن و همکاران (2003) استفاده گردید و پایایی آنها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 77/0 ، 97/0 و 91/0 تعیین شد.یافته‌های پژوهش نشان داد بین خلاقیت دبیران با ادراک آنان از رهبری خدمتگزار و معنویت محیط کاری رابطه مستقیم، مثبت و معنادار وجود دارد(01/0p≤). همچنین بین ادراک دبیران از رهبری خدمتگزار با ادراک آنان از معنویت محیط کاری رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و از میان مؤلفه‌های رهبری خدمتگزار فقط مؤلفه قابلیت اعتماد؛ و از بین مؤلفه‌های معنویت محیط‌کاری، معناداری در کار بهترین مؤلفه برای پیش بینی خلاقیت دبیران بودند. لذابه مدیران مدارس توصیه می‌شود از طریق ایجاد جو اعتماد در مدرسه، احساس معناداری در کار، شرایط لازم برای توانمندسازی دبیران در زمینه خلاقیت آنان را فراهم سازند. پرونده مقاله