چکیده با توجه به لرزهخیزی کشور ایران و آسیبهای وارده بر ساختمانهای مختلف در زلزلههای گذشته لزوم توجه به آسیبپذیری ساختمانها با توجه به پیشرفتهای صورت گرفته در مهندسی زلزله امری حیاتی است. نظربه استفاده روز افزون از ساختمانهای بتنآرمه در ایران، در این مقاله سه چکیده کامل
چکیده با توجه به لرزهخیزی کشور ایران و آسیبهای وارده بر ساختمانهای مختلف در زلزلههای گذشته لزوم توجه به آسیبپذیری ساختمانها با توجه به پیشرفتهای صورت گرفته در مهندسی زلزله امری حیاتی است. نظربه استفاده روز افزون از ساختمانهای بتنآرمه در ایران، در این مقاله سه قاب 6 و 12 و 18 طبقه با سیستم قاب خمشی بتنی با دیوار برشی انتخاب و پس از طراحی براساس مقررات ملی مبحث نهم واستاندارد 2800 ایران، توسط نرمافزار IDARC با قابلیت انجام تحلیل دینامیکی غیرخطی مدلسازی شده است. سپس با انتخاب شتاب نگاشتهای سازگار با شرایط تکتونیک ایران سعی شده است تا خسارتپذیری این سازهها با انجام تحلیلهای دینامیکی غیرخطی مورد بررسی قرار گیرد. لازم بذکر است در این مقاله شاخص خسارت انگ- پارک بعنوان یک شاخص معتبر در بررسی خسارتپذیری سیستمهای بتنآرمه مورد استفاده قرار گرفته است.
پرونده مقاله
چکیده
تاثیر وجود میانقاب در سازهها در زلزلههای گذشته، نشاندهنده ضرورت مدلسازی و در نظر گرفتن اثرات آنها در تحلیل و طراحی سازهها میباشد.در این زمینه روشهای مدلسازی مختلفی تا به حال ارائه شده است.در این پژوهش علاوه بر مدلسازی اثرات وجودمیانقاب،اثرات میانقاب در سازه چکیده کامل
چکیده
تاثیر وجود میانقاب در سازهها در زلزلههای گذشته، نشاندهنده ضرورت مدلسازی و در نظر گرفتن اثرات آنها در تحلیل و طراحی سازهها میباشد.در این زمینه روشهای مدلسازی مختلفی تا به حال ارائه شده است.در این پژوهش علاوه بر مدلسازی اثرات وجودمیانقاب،اثرات میانقاب در سازههای با طبقات مختلف به روش Pushover مورد مطالعه قرار گرفته است.نتایج این بررسی نشان میدهد رفتار مورد انتظار سازه با در نظر گرفتن میانقاب نسبت به حالت بدون میانقاب، تغییر قابل توجهی داشته و همچنین با افزایش طبقات،میزان سختی اولیه،پریود اصلی سازه،میزان نیروی برشی ستونها،میزان تغییر مکان طبقات در ساختمانهای با میانقاب نسبت به ساختمانهای بدون میانقاب تغییر قابل توجهی داشته است.
پرونده مقاله
چکیده
در تحقیق حاضر مطالعات آزمایشگاهی همراه با مدلسازی رایانهای توسط برنامه المان محدود ANSYS برروی اتصال تیر – ستون بتن مسلح، تقویت شده با الیاف شیشهای پلیمری GFRP تحت بارگذاری لرزهای متناوب، انجام شده است. برای این منظور یک قطعه اتصال به عنوان قطعه کنترل و چکیده کامل
چکیده
در تحقیق حاضر مطالعات آزمایشگاهی همراه با مدلسازی رایانهای توسط برنامه المان محدود ANSYS برروی اتصال تیر – ستون بتن مسلح، تقویت شده با الیاف شیشهای پلیمری GFRP تحت بارگذاری لرزهای متناوب، انجام شده است. برای این منظور یک قطعه اتصال به عنوان قطعه کنترل و یک قطعه اتصال که توسط الیاف GFRP مسلح شدهاست، درآزمایشگاه ساخته شده و تحت بارگذاری معادل 70 درصد بارنهایی عضو و همزمان تحت بارگذاری لرزهای تناوبی قرار میگیرند. نتایج حاصل از بارگذاری سازه ای لرزهای در محیط آزمایشگاه ومدلسازی توسط برنامه المان محدود ANSYS برروی اتصال نشان میدهند که تقویت اتصال با الیاف GFRP میتواند 18 درصد ظرفیت باربری و 54 درصد ظرفیت شکل پذیری اتصال را افزایش دهد.
پرونده مقاله
چکیده
در سالهای اخیر تحقیقات بسیار بر روی بهسازی تولید بتن با کارآیی و مقاومت بالا متمرکز شده است که برای رسیدن به این هدف راههای مختلفی از جمله استفاده از تکنولوژی الیاف در ساخت بتن پیشنهاد شده است. الیاف از جمله مصالحی هستند که امروزه به عنوان ماده تقویت کننده به ب چکیده کامل
چکیده
در سالهای اخیر تحقیقات بسیار بر روی بهسازی تولید بتن با کارآیی و مقاومت بالا متمرکز شده است که برای رسیدن به این هدف راههای مختلفی از جمله استفاده از تکنولوژی الیاف در ساخت بتن پیشنهاد شده است. الیاف از جمله مصالحی هستند که امروزه به عنوان ماده تقویت کننده به بتن اضافه میشوند. با درنظر گرفتن وزن کم و مقاومت خوب این مصالح، میتوان با استفاده درصد مناسبی از آنها در بتن سبکدانه به مقاطع کوچکتر با مقاومت بیشتر دست یافت که در این مقاله، سعی بر آن است تا اثرات الیاف فولادی بر دوام و همچنین درصد بهینه الیاف در بتن سبک مورد مطالعه و ارزیابی قرار گیرد. یکی از آزمایشات دوام، تروخشک شدن میباشد که در این مقاله مورد استفاده قرار میگیرد همچنین با بررسی خواص دینامیکی بتنهای سبک ساخته شده با لیکا و پامیس تفتان و مقایسه آن با بتن سبک که با الیاف فولادی، مسلح شدهاند میتوان به درصد بهینه الیاف در بتن دست یافت. نتایج آزمایشگاهی به صورت گراف و نمودار آورده شده است.
پرونده مقاله
چکیده
برای بهبود رفتار خرابی شبکههای دولایه فضاکار، دو روش بهبود توزیع نیروها و بهبود شکل پذیری وجود دارد. در روش بهبود شکلپذیری، با اعمال تمهیداتی مانند استفاده از ابزار محدود کننده نیرو برای جلوگیری از کمانش عضو فشاری، رفتار سازه به رفتار شکلپذیر تبدیل خواهد شد، چکیده کامل
چکیده
برای بهبود رفتار خرابی شبکههای دولایه فضاکار، دو روش بهبود توزیع نیروها و بهبود شکل پذیری وجود دارد. در روش بهبود شکلپذیری، با اعمال تمهیداتی مانند استفاده از ابزار محدود کننده نیرو برای جلوگیری از کمانش عضو فشاری، رفتار سازه به رفتار شکلپذیر تبدیل خواهد شد، بنابراین تاثیر تعداد ابزار محدود کننده نیرو (FLD) در بهبود رفتار خرابی شبکههای دولایه فضاکار تا حدی موثر است که شکلپذیری و ظرفیت باربری سازه به طور چشمگیری افزایش یابد. در این مقاله تاثیر تعداد بهینه ابزارهای محدود کننده نیرو در بهبود رفتار خرابی شبکههای دولایه فضاکار با توجه به اینکه تعداد ابزارهای محدود کننده تا چه حدی بر افزایش شکلپذیری و ظرفیت باربری شبکههای دو لایه فضاکار موثر واقع میباشند، مورد بررسی قرار گرفته است.
پرونده مقاله
چکیده
در اکثر پروژههایی که سازه تحت بار زیاد قائم و افقی قرار دارند و یا در زمینهایی هستند که دارای مقاومت کافی در برابر بار وارده نمی باشند، علیرغم مخارج بیشتر، نیاز به اجرای شمع میباشد. پی شمعی بسیار پر هزینه تر از پیهای سطحی منفرد و گسترده است بنابراین باید در چکیده کامل
چکیده
در اکثر پروژههایی که سازه تحت بار زیاد قائم و افقی قرار دارند و یا در زمینهایی هستند که دارای مقاومت کافی در برابر بار وارده نمی باشند، علیرغم مخارج بیشتر، نیاز به اجرای شمع میباشد. پی شمعی بسیار پر هزینه تر از پیهای سطحی منفرد و گسترده است بنابراین باید در تعیین تعداد، ابعاد و فواصل شمع ها دقت زیادی شود تا این پارامترها بیش از حد مورد نیاز تعیین نشوند. به منظور طراحی بهینه گروه شمع ها، لازم است براساس معادلات نشست و ظرفیت باربری، یک تحلیل هزینهای انجام گیرد تا بتوان تعداد، ابعاد شمع های مورد نیاز و نحوه آرایش آنها را تعیین نمود. در این تحقیق به کمک نرم افزار MATLABو با بهره گیری از الگوریتم ژنتیک، برنامهای تدوین شده است که به کمک آن میتوان در مسائل پیهای شمعی، طراحی را بهینه کرد. خروجی این برنامه شامل پارامترهای قطر و طول شمع، ضخامت کلاهک، تعداد شمع در هر جهت و فاصله بین شمع ها است. بنابراین به کمک این برنامه می توان یک گروه شمع بهینه طراحی نمودکه از نظر طراحی ومسایل فنی جوابگو و از نظر اقتصادی باصرفه ترین است.
پرونده مقاله
چکیده
به طور معمول جهت برآورد ایمنی پایداری سطوح لغزش سدهای خاکی از 2 روش افزایش بارگذاری به صورت افزایش شتاب حداکثر رکورد زلزله و کاهش مقاوت مصالح بکار رونده در بدنه تا رسیدن به مرز بحران پایداری استفاده میشود. در تحقیق حاضر، روش افزایش بارگذاری به صورت افزایش شت چکیده کامل
چکیده
به طور معمول جهت برآورد ایمنی پایداری سطوح لغزش سدهای خاکی از 2 روش افزایش بارگذاری به صورت افزایش شتاب حداکثر رکورد زلزله و کاهش مقاوت مصالح بکار رونده در بدنه تا رسیدن به مرز بحران پایداری استفاده میشود. در تحقیق حاضر، روش افزایش بارگذاری به صورت افزایش شتاب حداکثر رکورد زلزله (PGA) برای بررسی ایمنی سطوح لغزش بالقوه بکار برده شده است. در این روش شتاب ماکزیمم رکورد زلزله اعمالی طوری افزایش داده شده است تا معیارهای مورد نظر پایداری در کل حوزه زمان برای پارامترهایی همچون تغییرمکان رخ داده، ضریب اطمینان معادل دینامیکی، ضریب اطمینان کمینه در کل حوزه زمان به مرز بحران برسد. برای این کار از سد خاکی مسجد سلیمان به عنوان مطالعه موردی و از روش اجزاء محدود برای بررسی رفتار لرزهای مدل استفاده شده است. در این مدلسازی از فرض رفتار الاستوپلاستیک مبتنی بر معیار موهرکولمب برای مصالح بدنه سد استفاده شده است. همچنین با استفاده از 2 شتابنگاشت و با ساخت 10 مدل بدون تغییر در محتوای فرکانسی برای حداکثر شتابهای اعمالی، سطوح لغزش بالقوه سد مورد ارزیابی قرار گرفته است. در نهایت نتایج از 3 رویکرد تغییرمکان رخ داده در سطوح بالقوه لغزش، ضریب اطمینان معادل دینامیکی، ضریب اطمینان کمینه در کل حوزه زمان مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج حاکی از آن است که با افزایش شتاب پایه اعمالی، مقدار ضریب اطمینان معادل دینامیکی کاهش یافته ولی تغییرات رخ داده برای پارامترهای تغییرمکان ماندگار و ضریب اطمینان کمینه دینامیکی روند معناداری را داشته است.
پرونده مقاله
چکیده
در مقاله حاضر تاثیر استفاده همزمان مواد افزودنی میکروسیلیس و هوازا بر روی بتن سبک پرلیتی به صورت آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور 63 نمونه بتنی با طرح اختلاط ها و درصدهای مختلفی از مواد افزودنی میکروسیلیس و هوازا مورد بررسی و آزمایش قرار گرف چکیده کامل
چکیده
در مقاله حاضر تاثیر استفاده همزمان مواد افزودنی میکروسیلیس و هوازا بر روی بتن سبک پرلیتی به صورت آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور 63 نمونه بتنی با طرح اختلاط ها و درصدهای مختلفی از مواد افزودنی میکروسیلیس و هوازا مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته است. همچنین جهت مقایسه نتایج حاصل، 63 نمونه بتنی شامل طرح اختلاطهایی که در آنها فقط ماده افزودنی میکروسیلیس استفاده شده آزمایش گردیده و مورد بررسی قرار میگیرد. در مجموع 126 نمونه بتنی مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که استفاده از افزودنی هوازا در بتن سبک پرلیتی با درصدهای خاص باعث افزایش مقاومت فشاری میشود. استفاده هم زمان از میکروسیلیس در محدوده 10 درصد و هوازا تا حدود 0.5 درصد برای رسیدن به هدف مورد نظر کاملا معنیدار است. در این بررسی نسبت آب به سیمان ثابت نگهداشته شده است و اگر با افزایش درصد هوازا نسبت آب به سیمان نیز کاهش یابد به مراتب به مقاومت بالاتری میتوان دست یافت
پرونده مقاله
چکیده
هدف از این مقاله ارائه یک روش جدید برای تحلیل و طراحی تیرها و شبکهها میباشد. نقطه تمایز این روش با روشهای متعارف طراحی این قبیل سازهها، در این خواهد بود که در روشهای متعارف طراحی، معمولا بسته به نوع سازه، ابتدا یکی از دو شرط مقاومت و یا سختی تامین شده و سپس چکیده کامل
چکیده
هدف از این مقاله ارائه یک روش جدید برای تحلیل و طراحی تیرها و شبکهها میباشد. نقطه تمایز این روش با روشهای متعارف طراحی این قبیل سازهها، در این خواهد بود که در روشهای متعارف طراحی، معمولا بسته به نوع سازه، ابتدا یکی از دو شرط مقاومت و یا سختی تامین شده و سپس شرط دوم بررسی میشود درحالی که در این روش، هر دو شرط مقاومت و سختی در مورد تیرها همچنین در مورد تیر ستونها، شرط پایداری را نیز به طور همزمان تامین مینماید. در ادامه با حل یک مثال و مقایسه آن با تحلیل های موجود، کارآئی روش نشان داده شده است. در نتیجه روش طرح معکوس را میتوان به راحتی به عنوان یکی از روشهای اقتصادی و آسان برای تحلیل و طراحی تیرها، ستونها و شبکهها با شرایط مرزی و بارگذاری مختلف مورد استفاده قرار داد.
پرونده مقاله
چکیده
امروزه با گسترش ساخت سازه های آبی همانند سدها، مسئله دوام بتن بکار رفته در این نوع سازه ها اهمیت زیادی یافته است. یکی از موارد مهم دوام بتن در این گونه سازه ها، مقاومت آن در برابر سایش ناشی از برخورد ذرات حمل شده توسط آب می باشد. برای بالابردن مقاومت سایشی بتن، چکیده کامل
چکیده
امروزه با گسترش ساخت سازه های آبی همانند سدها، مسئله دوام بتن بکار رفته در این نوع سازه ها اهمیت زیادی یافته است. یکی از موارد مهم دوام بتن در این گونه سازه ها، مقاومت آن در برابر سایش ناشی از برخورد ذرات حمل شده توسط آب می باشد. برای بالابردن مقاومت سایشی بتن، روش های مختلفی توسط محققان پیشنهاد و مورد بررسی قرار گرفته که از جمله آن ها میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
استفاده از سنگدانههای مقاوم در برابر سایش، کاهش نسبت آب به سیمان، استفاده از میکروسیلیس و نانوسیلیکا در بتن، عملآوری مناسب و بموقع.
در این تحقیق آزمایشهای زیر بر روی نمونه های بتنی انجام گرفته است:
- مقاومت سایشی نمونه های مکعبی 15×15×15 سانتی متر در سن 28 روزه به روش ماسه پاشی آبی.
- ضریب هدایت هیدرولیکی نمونه های استوانه ای به ارتفاع 10 سانتی متر و قطر 10 سانتی متر در سن 28 روزه به روش عمق نفوذ.
نتایج آزمایشات سایش نشان دادند که با کاهش نسبت آب به سیمان از 50/0 به 33/0 مقاومت سایشی به میزان 94/30 درصد بهبود مییابد. نتایج آزمایشات نفوذپذیری، نشان دادند که با کاهش نسبت آب به سیمان از 50/0 به 33/0 ضریب هدایت هیدرولیکی بتن از 15-10 ×88/39 متر بر ثانیه به 15-10×49/2 متر بر ثانیه کاهش مییابد و تخلخل بتن از 90/13 درصد به 10/13 درصد کاهش پیدا میکند. از مجموع نتایج فوق میتوان پی برد که کاهش نسبت آب به سیمان باعث افزایش مقاومت سایشی و همچنین کاهش ضریب هدایت هیدرولیکی و تخلخل بتن میکروسیلیسی خواهد شد.
پرونده مقاله