این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی (با تاکید بر سواد دیجیتال) با سطح علمی دانشجویان (مورد مطالعه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده مدیریت واحد تهران شمال) صورت گرفت. روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی-همبستگی میباشد. جامعه چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی (با تاکید بر سواد دیجیتال) با سطح علمی دانشجویان (مورد مطالعه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده مدیریت واحد تهران شمال) صورت گرفت. روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی-همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده مدیریت (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال) در سال تحصیلی 1398-1399، بود که از این میان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 400 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش جمعآوری دادهها بر اساس دو پرسشنامه سواد اطلاعاتی و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور، انجام گرفت که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای هر دو پرسشنامه بالای 0.7 به دست آمد. از روایی محتوا به منظور آزمون روایی پرسشنامه استفاده شد و پرسشنامهها مورد بررسی و تائید متخصصین مربوطه قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار SPSS-21 در دو بخش توصیفی و استنباطی (آزمون کالموگروف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن) انجام پذیرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بین سواد اطلاعاتی (با تاکید بر سواد دیجیتال) با سطح علمی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر بین نیاز اطلاعاتی، یافتن اطلاعات، ارزشیابی اطلاعات، سازماندهی اطلاعات و تبادل اطلاعات با سطح علمی دانشجویان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
پرونده مقاله
هدف از تحقیق حاضر ارزیابی طرح آموزش فراگیر برای کودکان استثنایی از دیدگاه معلمان عادی، استثنایی، رابطین شرکت کننده در دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394بوده است.در آموزش تلفیقی دانشآموزان استثنایی در کنار دانشآموزان عادی به تحصیل میپردازند.روش چکیده کامل
هدف از تحقیق حاضر ارزیابی طرح آموزش فراگیر برای کودکان استثنایی از دیدگاه معلمان عادی، استثنایی، رابطین شرکت کننده در دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394بوده است.در آموزش تلفیقی دانشآموزان استثنایی در کنار دانشآموزان عادی به تحصیل میپردازند.روش تحقیق توصیفی و از نوع زمینه یابی و جامعه آماری آن ۶۰ نفر معلمان ابتدایی در سه گروه (عادی، اسنثنایی و رابطین)بوده است.ابزار گردآوری داده ها، ویراست دوم پرسشنامه سازمان پژوهش آموزش و پرورش استثنایی بوده است که روایی آن توسط اساتید راهنما و مشاور و متخصصان مربوط تائید شده و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ با میزان 96% محاسبه و تایید گردیده است.برای تجزیه و تحلیل آماری علاوه بر آمار توصیفی از آزمون T تک نمونهای و آزمون فریدمن برای تجزیه و تحلیلها داده استفاده شد.نتیجه اینکه اجرای طرح آموزش فراگیر از نظر رشد اجتماعی، رشد عاطفی، جایگاه و موقعیت اجتماعی، خودشناسی دانشآموزان استثنایی، تعامل دانشآموزان استثنایی با سایر دانشآموزان وایجاد سازگاری بین دانشآموزان استثنایی و دانشآموزان عادی مطلوب بود، اما در امور آموزشی این طرح اثرات مطلوبی ایجاد نکرده است.ادامه اجرای طرح نیازمند اصلاح در روشها به ویژه در بخش آموزش میباشد
پرونده مقاله
این تحقیق در راستای بررسی عوامل موثر بر بهبود عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری در شرکتهای وارد کننده سیستمهای صوتی و تصویری ساکن در شهر تهران انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، چکیده کامل
این تحقیق در راستای بررسی عوامل موثر بر بهبود عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری در شرکتهای وارد کننده سیستمهای صوتی و تصویری ساکن در شهر تهران انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت از کلیه مشتریان شرکتهای وارد کننده سیستمهای صوتی و تصویری ساکن در شهر تهران میباشند که تعداد آنها حدودا 2200 نفر میباشند. روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری ساده میباشد. از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونه گیری (براساس شیوة نمونه گیری مندرج در جدول مورگان ( تعداد 384 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در پنج بعد و 32 گویه تنظیم براساس مقیاس پنج گزینه ای لیکرت، و گویههای مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی نیز، توصیف داده ها در دو بخش متغیرهای زمینه ای و متغیرهای اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی فرضیه ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. با توجه به دادههای تحقیق میتوان گفت، بین استراتژی، ساختار، برنامه ریزی، فرهنگ و تعامل با ذینفعان و بهبود عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری در شرکتهای وارد کننده سیستمهای صوتی و تصویری رابطه مثبت و معنی داری وجوددارد.
پرونده مقاله
برنامهریزی راهبردی منابع انسانی فرآیندی است درجهت برقراری اهداف منابع انسانی و توسعه راهبردهای منابع انسانی برای نیل به اهداف و سیاستها ازطریق بسیج، توسعه و نگهداری منابع انسانی که با مفاهیم محیط و عملیات سازمان در ارتباط بوده و شامل عوامل تاثیر گذار داخلی و خارجی می چکیده کامل
برنامهریزی راهبردی منابع انسانی فرآیندی است درجهت برقراری اهداف منابع انسانی و توسعه راهبردهای منابع انسانی برای نیل به اهداف و سیاستها ازطریق بسیج، توسعه و نگهداری منابع انسانی که با مفاهیم محیط و عملیات سازمان در ارتباط بوده و شامل عوامل تاثیر گذار داخلی و خارجی میشود. در این راستا پژوهش حاضر با هدف طراحی و تدوین مدل برنامهریزی راهبردی نیروی انسانی در بانک توسعه صادرات ایران با استفاده از روش تصمیمگیری چند معیاره فازی به انجام رسیده است. روش پژوهش آمیخته ماتریس برنامهریزی راهبردی با روشهای تصمیمگیری چند معیاره فازی و جامعه آماری این تحقیق شامل 1620 نفر از مدیران و کارشناسان بانک مذکور بود که با استفاده از فرمول کوکران 313 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شدند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای طیف 5 درجه‎ای لیکرت استفاده شد و آنالیز داده در بخش استنباطی برای تعیین وزن نهایی راهبردهای شناسایی شده بر اساس روش سوآرا فازی و برای اولویت بندی راهبردها از روش کوپراس فازی استفاده شد نتایج نشان داد که راهبرد تهاجمی ضرورت باز مهندسی فرآیندهای جذب و تامین متناسب نیروی انسانی با نیازهای آتی با ارزش نهایی 662/0 در این بانک دولتی نسبت به سایر راهبردهای حوزه منابع انسانی در اولویت قرار داشته و بر اساس نتایج رتبه‎بندی راهبردهای برنامه ریزی نیروی انسانی، مدل برنامهریزی راهبردی نیروی انسانی را طی سه فرآیند تعیین راهبردها، اجرای راهبردها و ارزیابی و بازخورد راهبردها را طراحی و ترسیم گردید. گفتنی است که این پژوهش از لحاظ هدف استفاده از نوع تحقیقات کاربردی و با رویکرد اکتشافی می‎باشد.
پرونده مقاله
با ارزشترین سرمایه یک سازمان، نیروی انسانی آن میباشد. بنابراین، توجه به ویژگیهای شخصیتی این سرمایه باارزش در عصری که استخدام و آموزش و نگهداشت بسیار هزینه بر و دشوار است امری اجتناب ناپذیر میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تأثیر ویژگیهای شخصیتی به لحاظ رفتار رو چکیده کامل
با ارزشترین سرمایه یک سازمان، نیروی انسانی آن میباشد. بنابراین، توجه به ویژگیهای شخصیتی این سرمایه باارزش در عصری که استخدام و آموزش و نگهداشت بسیار هزینه بر و دشوار است امری اجتناب ناپذیر میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تأثیر ویژگیهای شخصیتی به لحاظ رفتار روانشناسی و مرفولوژی بر انتخاب سرمایه انسانی طراحی شده است. روش تحقیق بکار گرفته شده، توصیفی از نوع همبستگی بوده و از نظر هدف یا ماهیت از نوع کاربردی است. روش گردآوری دادهها به صورت میدانی و کتابخانهای و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان سازمان فناوری اطلاعات ایران 450 نفر بوده ا ست. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونه گیری تصادفی ساده به تعداد 207 نفر انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل دادهها، با استفاده از رگرسیون خطی چند متغیره انجام گرفت. روایی تحقیق با استفاده از روایی محتوا از طریق اساتید محترم و خبرگان مورد سنجش قرار گرفته همچنین روایی سازه پرسشنامههای مذکور مورد بررسی قرار گرفته است. پایایی تحقیق نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ سنجیده شد که میزان آلفا 882/0 است. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای کاراکترولوژی ریختی روانی بر انتخاب سرمایه انسانی تأثیر مثبتی معنیداری دارد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل حمایتی دولت در چرخه عمر کسب و کار صنعت خودروسازی با رویکرد ساختاری تفسیری بوده است. بنابراین، این تحقیق بر اساس هدف از نوع توسعهای ـ کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی است. برای این منظور در گام اول عناصر تشکیل دهنده مدل حمایتی دولت از ادب چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل حمایتی دولت در چرخه عمر کسب و کار صنعت خودروسازی با رویکرد ساختاری تفسیری بوده است. بنابراین، این تحقیق بر اساس هدف از نوع توسعهای ـ کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی است. برای این منظور در گام اول عناصر تشکیل دهنده مدل حمایتی دولت از ادبیات نظری (به روش مرور نظامند) و مصاحبه با خبرگان (تحلیل محتوا) شناسایی شد. خروجی این مرحله شناسایی 13 مولفه در قالب 4 بعد اصلی بود. در گام بعدی به منظور برقراری ارتباط و توالی بین ابعاد و ارائه مدل ساختاری شان از روش مدلسازی ساختاری تفسیری بهره گرفته شد که در این روش بر اساس مد نظرات خبرگان و تجزیه و تحلیلهای صورت گرفته، مدل حمایتی دولت در چرخه عمر کسب و کار صنعت خودروسازی احصا گردید. نتایج تحقیق بیانگر آن است که ابعاد حمایتهای مالی ـ مدیریتی و اطلاعاتی و مشاورهای در سطح اول و حمایتهای تعرفهای و قانونی در سطح دوم قرار گرفتند.
پرونده مقاله
بسیاری از سازمان‎ها به دلایلی چون، تاثیر سیستم‎های اطلاعاتی و عامل پشتیبانیکننده در تصمیمات سازمان و دستیابی به فناوریهای نوین و پیشرفته اقدام به تصمیم‎گیری جهت برون‎سپاری نمودهاند و امروزه ضرورت برونسپاری سیستم اطلاعاتی جهت برآوردهسازی نیازهای اطلا چکیده کامل
بسیاری از سازمان‎ها به دلایلی چون، تاثیر سیستم‎های اطلاعاتی و عامل پشتیبانیکننده در تصمیمات سازمان و دستیابی به فناوریهای نوین و پیشرفته اقدام به تصمیم‎گیری جهت برون‎سپاری نمودهاند و امروزه ضرورت برونسپاری سیستم اطلاعاتی جهت برآوردهسازی نیازهای اطلاعاتی، امری راهبردی احساس میشود. این پژوهش با هدف تعریف یک سیستمِ باز اطلاعاتی برای سازمان تربیت بدنی نزاجا ج.ا.ا از طریق تعامل با محیطهای دانشی در فرایند برون‎سپاری سیستم‎های اطلاعاتی به نگارش درآمده است. رویکرد نگارش این مقاله استفاده از روش‎های تصمیمگیری چندمعیاره خواهد بود، که این مدل تصمیمگیری به دلیل ابهامات موجود در نظرات کارشناسان مختلف، برای مقایسه معیارها، زیرمعیارها و گزینهها مقادیر عددی فازی تولید میکند تا مدیران ورزشی سازمان تربیت بدنی نزاجا ج.ا.ا پس از شناخت کامل عوامل موثر بر فرآیند برونسپاری، بتوانند در مورد راهبرد برون‎سپاری سیستم‎های اطلاعاتی برای هر یک از سیستم‎های اطلاعاتی بهتر تصمیمگیری نمایند.
پرونده مقاله