آخر اخبار المجلة
    مدیریت توسعه و تحول ( علمي بحثي )
  • الأعداد السابقة

  • مقدمة في المجلة
    علمی

    هزینه داوری و انتشار مقاله

    بر اساس بخشنامه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی از مقالات ارسالی در صورت حائز شرایط بودن، جهت ارسال به داوری مبلغ 150000 هزار تومان و در صورت پذیرش نهایی مقاله مبلغ 350000 هزار تومان هزینه دریافت می‌گردد.


    أحدث المقالات المنشورة

    • حرية الوصول المقاله

      1 - شناسایی پیشایندها و پیامدهای بین‌المللی‌سازی کسب‌و‌کارهای خانوادگی
      زهرا  آقازاده مهدی الوانی حسن اسماعیل پور سید رسول حسینی
      العدد 56 , المجلد 16 , بهار 1403
      در این مطالعه با هدف شناسایی پیشایندها و پیامدهای بین‌المللی‌سازی کسب‌و‌کارهای خانوادگی مبتنی بر مرور نظام‌مند مقالات و تحلیل آنها با استفاده از روش تحلیل کیفی فراترکیب صورت گرفته است. بر همین اساس بعد از جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی در محدوده زمانی 2000 تا 2020، در نها أکثر
      در این مطالعه با هدف شناسایی پیشایندها و پیامدهای بین‌المللی‌سازی کسب‌و‌کارهای خانوادگی مبتنی بر مرور نظام‌مند مقالات و تحلیل آنها با استفاده از روش تحلیل کیفی فراترکیب صورت گرفته است. بر همین اساس بعد از جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی در محدوده زمانی 2000 تا 2020، در نهایت 45 مقاله انتخاب و مفاهیم و کدهای مربوطه از طریق تحلیل محتوای متون شناسایی و استخراج شدند. اهمیت و اولویت هر یک با استفاده از آنتروپی شانون تعیین گردید. بر اساس یافته‌های تحقیق، فرهنگ کسب‌و‌کارخانوادگی، محیط، استراتژی، سرمایه انسانی، شبکه‌ها، منابع و قابلیت‌ها، فرایند جانشینی، ثروت اجتماعی-احساسی، ساختار کسب‌و‌کارخانوادگی بیشترین ضریب اهمیت را در بین ابعاد شناسایی شده اثرگذار بر بین‌المللی‌سازی کسب‌و‌کارهای خانوادگی به دست آوردند. همچنین نتایج نشان داد پیامدهای بین‌المللی‌سازی این نوع کسب‌و‌کارها در دو دسته پیامدهای مثبت همانند مزایای مالی، افزایش اعتبار خانواده و موقعیت اجتماعی، افزایش فرصت‌های شغلی برای اعضای خانواده، افزایش امنیت برای نسل‌های بعدی، مدیریت عدم قطعیت و نیازهای پردازش اطلاعات اضافی، مقابله با مقاومت در برابر تغییر و درگیری‌های خانوادگی، واگذاری مالکیت به شرکای خارجی، انتصاب مدیرانی خارج از خانواده، یادگیری استقرار دارایی در مکان‌های خارجی، سازگار شدن با محیط‌های جدید، مزایای مالی، رشد و مزیت رقابتی، یادگیری سازمانی، اعتبار برای کسب و کار، زمان مدیریتی و هزینه‌های سازمانی برای تولید منابع ضروری و پیامدهای منفی همانند ترس از دست دادن کنترل بر کسب‌و‌کار و از بین رفتن شهرت و درآمد در صورت شکست در بین المللی‌سازی دسته‌بندی شدند. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      2 - مطالعه تطبیقی مهارت‌های بازی‌گونه‌سازی با شایستگی‌های کانون ارزیابی مدیران
      محمدحسین روزبه مرتضی موسی خانی حامد رحمانی
      العدد 56 , المجلد 16 , بهار 1403
      در تحقیق حاضر به مطالعه تطبیقی مهارت‌های بازی‌گونه‌سازی با شایستگی‌های کانون ارزیابی مدیران پرداخته می‌شود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع تحقیقات آمیخته(کیفی-کمی) و جهت انجام مطالعه تطبیقی از روش جزء‌نگر استفاده شده که در آن شایستگی مدیران دولتی در أکثر
      در تحقیق حاضر به مطالعه تطبیقی مهارت‌های بازی‌گونه‌سازی با شایستگی‌های کانون ارزیابی مدیران پرداخته می‌شود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع تحقیقات آمیخته(کیفی-کمی) و جهت انجام مطالعه تطبیقی از روش جزء‌نگر استفاده شده که در آن شایستگی مدیران دولتی در دستورالعمل 1657363 سازمان اداری و استخدامی با شایستگی‌های ابزار بازیگونه سازی لوموسیتی مورد بررسی و تطبیق قرار می‌گیرد. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از ابزار مصاحبه و پرسشنامه نیمه‌ساختاریافته استقاده شده است. جامعه آماری شامل ۵ نفر از خبرگان و ارزیابان، ۱۰ نفر از مدیران کانون‌های ارزیابی و ۱۰ نفر از ارزیابی شوندگان می‌باشد. جهت تجزیه‌وتحلیل بخش کیفی از روش دلفی و در بخش کمی از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد اپلیکیشن لوموسیتی ۹ شایستگی از ۱۲ شایستگی شناسایی شده را پوشش می‌دهد. مهارت‌ سرعت شایستگی‌های تصمیم‌گیری، تفکر تحلیلی و تیم‌‌وشبکه‌سازی؛ مهارت حافظه شایستگی‌های حل‌مسئله و تفکر تحلیلی؛ مهارت توجه شایستگی‌های تفکر همگرا، برنامه‌ریزی و هماهنگی و تفکر سیستمی؛ مهارت حل‌مسئله شایستگی‌های تفکر تحلیلی و حل‌مسئله؛ مهارت انعطاف‌پذیری شایستگی‌های تیم‌‌وشبکه‌سازی و انعطاف‌پذیری و آخرین مهارت معرفی‌شده در اپلیکیشن لوموسیتی یعنی مهارت ریاضی شایستکی‌ّهای حل‌مسئله و نظارت ‌وکنترل را در بر می‌گیرد. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      3 - بررسی روابط علت -معلولی معیارهای الگوی یکپارچه برنامه ریزی جانشین پروری مدیران
      نسیم حبیب اله میرعلی سیدنقوی جواد محرابی
      العدد 56 , المجلد 16 , بهار 1403
      هدف این پژوهش بررسی روابط علی-معلولی معیار‌های الگوی یکپارچه برنامه‌ریزی جانشین‌پروری مدیران با استفاده از دیمتل در شرکت دخانیات ایران بوده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی از نوع کمی می‌باشد. پس از بررسی ادبیات پژوهش و نظر 8 نفر از خبرگان آشنا و مسلط به مفاهیم جانش أکثر
      هدف این پژوهش بررسی روابط علی-معلولی معیار‌های الگوی یکپارچه برنامه‌ریزی جانشین‌پروری مدیران با استفاده از دیمتل در شرکت دخانیات ایران بوده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی از نوع کمی می‌باشد. پس از بررسی ادبیات پژوهش و نظر 8 نفر از خبرگان آشنا و مسلط به مفاهیم جانشین پروری و بررسی 14 مقوله موجود حاصل از مدل مفهومی، 10 مقوله فرعی در قالب چهار مقوله اصلی، با استفاده از تکنیک دیمتل و طراحی پرسشنامه میزان تاثیر هریک از آنها به صورت زوجی بر یکدیگر ارزیابی و شناسایی گردید، به دنبال آن روابط بین مقوله‌های الگوی برنامه‌ریزی جانشین‌پروری مدیران و گراف علت-معلولی این مقوله‌ها مشخص ساخت مقوله‌های فرعی عوامل فرهنگی، عوامل محیطی و عوامل مدیریتی بر روی مقوله اصلی تعیین خط مشی تاثیرگذار بوده. همچنین، مقوله‌های فرعی عوامل ساختاری، عوامل سازمانی و عوامل فردی بر روی مقوله اصلی ارزیابی کاندید تاثیرگذار است. مقوله‌های فرعی عوامل آموزشی و عوامل ضمن خدمت بر روی مقوله اصلی توسعه تاثیرگذار بوده و مقوله‌های فرعی عوامل عملکردی سازمانی و عوامل عملکردی فردی بر روی مقوله اصلی ارزیابی اثربخشی تاثیرگذار می‌باشند؛ که عوامل عملکردی فردی، عوامل ضمن خدمت و عوامل سازمانی بیشترین اثر بر مقوله‌های اصلی را داشته‌اند. . نتایج پژوهش راهنمای مناسبی برای برنامه‌ریزی جانشین‌پروری مدیران در صنعت دخانیات می‌باشد که می‌تواند مورداستفاده صنعت گران و پژوهشگران قرار گیرد. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      4 - ارائه مدل یادگیری سازمانی بر اساس جانشین پروری در سازمانهای دولتی (مورد مطالعه: آموزش و پرورش استان قزوین)
      فاطمه اکبری کاوه تیمورنژاد مهدی خیراندیش
      العدد 56 , المجلد 16 , بهار 1403
      در عصر حاضر،بهبود عملکرد سازمان‌ها نیازمند برخورداری از کارکنانی توانمند است. وجود برنامه‌های جانشین‌پروری باعث اطمینان از وجود سرمایه‌های انسانی مورد نیاز خواهد شد. یادگیری موثر نقش مهمی در اجرای برنامه‌های جانشین‌پروری دارد. به لحاظ اهمیت یادگیری در این پژوهش به ارائ أکثر
      در عصر حاضر،بهبود عملکرد سازمان‌ها نیازمند برخورداری از کارکنانی توانمند است. وجود برنامه‌های جانشین‌پروری باعث اطمینان از وجود سرمایه‌های انسانی مورد نیاز خواهد شد. یادگیری موثر نقش مهمی در اجرای برنامه‌های جانشین‌پروری دارد. به لحاظ اهمیت یادگیری در این پژوهش به ارائه الگوی یادگیری سازمانی بر اساس جانشین‌پروری در سازمان‌های دولتی(آموزش و پرورش استان قزوین) پرداخته می‌شود. روش‌شناسی: این مطالعه، یک پژوهش کاربردی است که به روش امیخته(کیفی-کمی) انجام شده است. از مصاحبه نیمه ساختاریافته جهت گردآوری داده‌ها استفاده شد. مصاحبه‌ها با 10 نفر از خبرگان به‌صورت غیر تصادفی هدفمند تا مرحله اشباع نظری انجام و تحلیل داده‌ها در سه مرحله استخراج مفاهیم پایه، سازمان‌دهنده و فراگیر صورت گرفت. یافته‌ها: الگوی پژوهش شامل چهار بعد فرهنگی(ایجاد فرهنگ یادگیری مناسب، فرهنگ اشتراک دانش بین همکاران، فضای اعتماد و اطمینان در سازمان، فرهنگ یادگیری و یاددهندگی و فضای همدلی در سازمان)، آموزشی(آمادگی سیستم برای یادگیری، ارائه آموزش‌های ضمن خدمت و رشد فردی، راه‌اندازی حوزه‌های پژوهشی در دستگاه‌ها، کارایی و اثربخشی آموزش، سرمایه‌گذاری برای توسعه حرفه‌ای کارکنان، ابزار های یادگیری اثربخش و داشتن گروه‌های آموزشی فعال)، مدیریتی(احساس ثبات مدیریتی، سیستم ارزیابی عملکرد اثربخش و کارا، تمرکززدایی، تدوین چشم‌انداز و برنامه‌ریزی استراتژیک، شایسته‌سالاری، مدیریت جانشین‌پروری در سازمان، مدیریت یادگیری در سازمان و حاکم شدن تفکر سیستمی در سازمان)، نوآورانه(آمادگی برای پذیرش تغییرات، بازطراحی فرایندها و رویه‌ها، پذیرش ایده‌های نو در سازمان، پایش تغییرات محیطی و هوشمندسازی آموزش و یادگیری) می باشد. نتیجه‌گیری: یادگیری در سازمان آموزش و پرورش نیازمند برنامه‌ریزی جامع درتمامی ابعاد الگوی پژوهش است. کلیدواژه‌ها: یادگیری، یادگیری سازمانی، جانشین‌پروری. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      5 - شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های اجرای خط‌مشی‌های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات
      نازیلا محمدی غلامرضا معمارزاده طهران صدیقه طوطیان اصفهانی
      العدد 56 , المجلد 16 , بهار 1403
      هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های اجرای خط‌مشی‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات با تمرکز بر برنامه ششم توسعه و ارائه مدل عوامل مؤثر بر اجرا به کمک مدل‌سازی شبکه عصبی و بر اساس تئوری ساخت یابی گیدنز می‌باشد. این تحقیق از منظر انجام آن پیمایشی و بر مبنای هدف، از نوع ک أکثر
      هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های اجرای خط‌مشی‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات با تمرکز بر برنامه ششم توسعه و ارائه مدل عوامل مؤثر بر اجرا به کمک مدل‌سازی شبکه عصبی و بر اساس تئوری ساخت یابی گیدنز می‌باشد. این تحقیق از منظر انجام آن پیمایشی و بر مبنای هدف، از نوع کاربردی است. گردآوری داده‌ها، بر اساس روش کتابخانه‌ای و میدانی با ابزار پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفته است. برای استخراج عوامل مؤثر پنل خبرگی شامل صاحب‌نظران حوزه ارتباطات تشکیل شده است و جامعه آماری تحقیق در بخش آزمون مدل، کارشناسان فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت مخابرات ایران (810 نفر) می‌باشند که 260 نفر بر اساس فرمول کوکران به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار متلب استفاده شد. طبق یافته‌ها بهترین ترکیب برای توسعه زمانی است که تمام متغیرهای ورودی هم‌زمان در نظر گرفته شوند و بدترین حالت زمانی است که متغیر توسعه زیرساخت نادیده گرفته شود و همچنین بیشترین اهمیت بر اساس تحلیل حساسیت شبکه، مربوط به توسعه زیرساخت و کمترین مربوط به تأمین محتوا می‌باشد. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      6 - ترسیم نقشه روند تحقیقاتی حوزه سوادمالی نمایه‌شده در پایگاه وب‌‌آو‌ساینس با استفاده از تکنیک‌های علم‌سنجی
      سید جمال الدین طباطبایی مزرعه نو محمود معین الدین اکرم تفتیان
      العدد 56 , المجلد 16 , بهار 1403
      هدف از این پژوهش تحلیل موضوعی و مصورسازی مقالات حوزه سواد مالی است که با استفاده از تحلیل هم‌رخدادی واژگان و هم‌تألیفی به بررسی و شناسایی روابط معنایی میان کلیدواژگان حوزه سواد مالی در بازه زمانی(بدون محدودیت) 1964 – 2022 در پایگاه اطلاعاتی وب‌آوساینس پرداخته شده أکثر
      هدف از این پژوهش تحلیل موضوعی و مصورسازی مقالات حوزه سواد مالی است که با استفاده از تحلیل هم‌رخدادی واژگان و هم‌تألیفی به بررسی و شناسایی روابط معنایی میان کلیدواژگان حوزه سواد مالی در بازه زمانی(بدون محدودیت) 1964 – 2022 در پایگاه اطلاعاتی وب‌آوساینس پرداخته شده است. در نهایت 566 مقاله از پایگاه مورد بررسی استخراج و با استفاده از نرم‌افزار ویس ویور نسخه 1.6.19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داده که حوزه سواد مالی با کلماتی چون تحصیلات، دانش، نگرش، اعتبار، عملکرد، دانش مالی و خودکارآمدی در ارتباط بوده و واژه "سواد مالی" پرتکرارترین واژه از لحاظ فراوانی و با داشتن 186 رخداد دارای بیشترین هم‌رخدادی است. بر اساس نتایج هم‌تألیفی کشورها نیز مشخص گردید آمریکا، چین و انگلستان جزء کشورهای فعال جهان می‌باشند. در نهایت نتایج نقشه هم‌تألیفی نویسندگان نیز نشان داد لوساردی و آناماریا بیشترین همکاری را باهم داشته‌اند. این مطالعه نه‌تنها به گسترش پایگاه دانش در مورد موضوع تحقیق کمک نموده، بلکه به درک سیر تکاملی سواد مالی و حوزه‌های مرتبط با آن نیز کمک می‌نماید. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      7 - ارایه مدل بومی عوامل موثر بر شکل دهی اعتماد دیجیتال با بهره‎‌گیری از رویکرد و نظریه داده بنیاد
      محمدرضا پاکدل جلال حقیقت منفرد منصوره علیقلی
      العدد 56 , المجلد 16 , بهار 1403
      این مقاله، گزارشی از یافته های تحقیق برای ارایه مدل بومی و شناسایی عوامل موثر بر اعتماد دیجیتال با بهره‌گیری از رویکرد داده بنیاد میباشد. برای رسیدن به این هدف و بیرون کشیدن عوامل موثر شکل دهی اعتماد دیجیتال، مصاحبه با افراد خبره و آگاه در این زمینه صورت پذیرفت. روش پژو أکثر
      این مقاله، گزارشی از یافته های تحقیق برای ارایه مدل بومی و شناسایی عوامل موثر بر اعتماد دیجیتال با بهره‌گیری از رویکرد داده بنیاد میباشد. برای رسیدن به این هدف و بیرون کشیدن عوامل موثر شکل دهی اعتماد دیجیتال، مصاحبه با افراد خبره و آگاه در این زمینه صورت پذیرفت. روش پژوهش از نوع کیفی-کمی است و برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته و عمیق استفاده شد که مصاحبه‌شوندگان از افراد خبره در حوزه فناوری اطلاعات و دیجیتال بوده و به‌صورت هدفمند انتخاب شدند و سپس تحلیل و تجزیه داده ها انجام شد و با رویکرد استراوس و کوربین، منجر به مدل نهایی شد. در این فرایند 74 مفهوم و 24 مقوله ایجادشده و در قالب 6 محور گروه‌بندی شدند. در بخش اعتبارسنجی کمی مدل، از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. در ابتدا پرسشنامه‌هایی تدوین شده و روایی و پایایی آن‌ها موردبررسی قرار گرفت. برای سنجش روایی از روایی سازه، محتوا، واگرا و همگرا و برای پایایی از روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده و همگی اثبات شدند سپس در میان نمونه آماری توزیع گردید. نمونه آماری 120 نفر از مدیران و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و دیجیتال بودند. بر اساس تحلیل داده‌های پرسشنامه، با توجه به نرمال نبودن توزیع داده‌ها، از روش حداقل مربعات جزئی به کمک نرم‌افزار اسمارت پی ال اس نسخه 2 مدل تحقیق آزمون شده و مورد اثبات قرار گرفت. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      8 - مقایسه تاثیر کووید 19 بر محدودیت‌های مالی و سیاست پرداخت سود سهام شرکت‎های دولتی و غیردولتی بورس اوراق بهادار تهران
      فاطمه مهرعلیان امیر محمدزاده
      العدد 56 , المجلد 16 , بهار 1403
      چکیده: هدف این تحقیق بررسی تاثیر شیوع بیماری کووید 19 بر محدودیت‌های مالی و سیاست پرداخت سود سهام در شرکتهای دولتی و غیردولتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش از نوع توصیفی- همبستگی و روش گردآوری داده ها به أکثر
      چکیده: هدف این تحقیق بررسی تاثیر شیوع بیماری کووید 19 بر محدودیت‌های مالی و سیاست پرداخت سود سهام در شرکتهای دولتی و غیردولتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش از نوع توصیفی- همبستگی و روش گردآوری داده ها به‌صورت کتابخانه ای و آرشیوی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از سال 1395 لغایت سال1400 بوده و با توجه به شرایط و محدودیت های درنظر گرفته شده، تعداد 151 شرکت به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب گردید. با استفاده از دو مدل رگرسیونی چند متغیره و به کمک مدل داده‌های ترکیبی به آزمون فرضیه‌های تحقیق اقدام و نتایج نشان داد که شیوع بیماری کووید 19 بر محدودیت‌های مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین شیوع بیماری کویید 19 بر سیاست پرداخت سود سهام شرکت‎های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر منفی و معناداری داشته است. میزان تاثیر شیوع بیماری کووید 19 بر محدودیت‌های مالی و سیاست پرداخت سود سهام شرکت‎های دولتی و غیردولتی بورس اوراق بهادار تهران متفاوت بوده است. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      9 - طراحی مفهوم سیستم پذیری شرکتی در پیاده سازی و اجرای رویکرد بازاریابی چابک
      مهدی عابدینی صمد عالی مرتضی هنرمند عظیمی مجتبی مالکی
      العدد 56 , المجلد 16 , بهار 1403
      هدف این پژوهش، طراحی مفهوم سیستم‌پذیری شرکتی در پیاده‌سازی و اجرای مهارت‌های بازاریابی چابک در شرکت‌های کوچک و متوسط در راستای تصرف بازارهای نوظهور تجاری بوده است. این پژوهش رویکردی بنیادی داشته و از گونۀ آمیخته است. یافته‌های کیفی با روند تحلیل مضمون و یافته‌های أکثر
      هدف این پژوهش، طراحی مفهوم سیستم‌پذیری شرکتی در پیاده‌سازی و اجرای مهارت‌های بازاریابی چابک در شرکت‌های کوچک و متوسط در راستای تصرف بازارهای نوظهور تجاری بوده است. این پژوهش رویکردی بنیادی داشته و از گونۀ آمیخته است. یافته‌های کیفی با روند تحلیل مضمون و یافته‌های کمی با تحلیل عاملی تاییدی تجزیه و تحلیل شده است. جمع‌آوری ‌داده‌های کیفی با‌ مشاهدات میدانی‌ و 17 مورد ‌مصاحبه‌ نیمه‌ساختاریافته‌‌ انجام شد. ‌داده‌های کمی نیز با پرسش‌نامه گردآوری گردید. جامعه آماری بخش کمی شامل آن دسته از بنگاه‌های صنعتی کوچک و متوسط فعال در سطح استان آذربایجان شرقی بوده است که تا زمان گردآوری داده‌ها برای تحقیق حاضر، رویکردهای بازاریابی چابک را در سطوح مختلف پیاده‌سازی و اجرا کرده و یا در مرحله گذار از رویکردهای سنتی و انتقال به تکنولوژی‌های نوین بازاریابی بخصوص بازاریابی چابک بوده‌اند. نمونه‌گیری به صورت غیرتصادفی و با روش زنجیره‌ای به تعداد 258 شرکت انجام پذیرفته است. نهایتاً، مدل سیستم‌پذیری بازاریابی چابک از تحلیل مضمون از 1221 کد باز بدون تکرار استخراج گردید که در قالب 51 مضمون‌ پایه، 13 مضمون سازمان‌دهنده و 2 مضمون فراگیر بخش‌بندی شده است. در ادامه، مدل مزبور با رویکرد تحلیل عاملی تاییدی مورد آزمون آماری و اعتبارسنجی واقع گردید. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      10 - ارزیابی تصمیم گیری شناختی از طریق بررسی همدوسی امواج مغزی و ریتم امواج قلبی
      سعید باقر سلیمی محمد رضا  آزاده دل مرضیه  فرخی راد
      العدد 56 , المجلد 16 , بهار 1403
      برای موثر بودن، رهبران نیاز به دسترسی انعطاف پذیری به تمامی مغزشان دارند. فهم اینکه مغز انسان چگونه کار می کند و دانستن اینکه چگونه می توان بهترین استفاده را از مغزهای منطقی و اجتماعی داشت می تواند دوره ای حیاتی را برای رهبری موثر فراهم کند. پژوهش حاضر با بررسی 30 نفر ا أکثر
      برای موثر بودن، رهبران نیاز به دسترسی انعطاف پذیری به تمامی مغزشان دارند. فهم اینکه مغز انسان چگونه کار می کند و دانستن اینکه چگونه می توان بهترین استفاده را از مغزهای منطقی و اجتماعی داشت می تواند دوره ای حیاتی را برای رهبری موثر فراهم کند. پژوهش حاضر با بررسی 30 نفر از مدیران بخش های دولتی و غیر دولتی و ثبت همزمان امواج مغزی و ریتم امواج قلبی این افراد در هنگام انجام تکلیف شناختی ارزیابی کنترل پاسخ و ریسک پذیری تصمیم گیری CGT (نرم افزار CANTAB) با دستگاه پروکامپ 2 ارزیابی کوهرنس امواج مغزی (EEG) وریتم امواج قلبی (HRV) را براساس علم عصب شناختی و نوروکاردیولوژی تشریح می کند. یافته ها نشان داد آزمون ضریب همبستگی امواج مغزی و امواج قلبی دردو حالت استراحت و انجام تکلیف شناختی دارای تفاوت معناداری با یکدیگر بودند بطوریکه هیچگونه شباهتی بین همدوسی EEG با ECG در حالت استراحت با زمان انجام تکلیف شناختی CGT در بین شاغلین بخش دولتی و غیر دولتی مشاهده نشد. این نتایج نشان می دهند تغییرات امواج مغزی و قلبی افراد در زمان استراحت و زمان تصمیم گیری با یکدیگر متفاوت است بطوریکه تغییرات امواج مغزی و امواج قلبی و همدوسی همکارانه این امواج با یکدیگر به شرایط محیطی، روحی و هیجانی افراد بستگی دارد. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      11 - ارائه مدل مدیریت زنجیره تأمین سبز با استفاده از پویایی شناسی سیستم
      مهناز  خوانساری کیوان شاهقلیان سمیَه نعمتی
      العدد 56 , المجلد 16 , بهار 1403
      امروزه یکی از چالش های اصلی پیش روی سازمان ها، یافتن روش هایی برای چرخه تولید است که مطابق با استاندارد های زیست محیطی باشد. لذا بهره گیری از زنجیره تامین سبز بعنوان یک روش مناسب مد نظر قرار گرفته است . توجه به این فلسفه در سازمان ها موجب شده است تا نیروی کار بتواند بهت أکثر
      امروزه یکی از چالش های اصلی پیش روی سازمان ها، یافتن روش هایی برای چرخه تولید است که مطابق با استاندارد های زیست محیطی باشد. لذا بهره گیری از زنجیره تامین سبز بعنوان یک روش مناسب مد نظر قرار گرفته است . توجه به این فلسفه در سازمان ها موجب شده است تا نیروی کار بتواند بهتر بیندیشد، بیافریند و نوآوری کند و از طرفی سرمایه گذاری نیز هدفمندتر شده و در نهایت بهره وری افزایش یابد. اين پژوهش با هدف ارائه مدلی جهت ارزيابي مدیریت زنجیره تأمین سبز و با استفاده از روش پویایی شناسی سیستم انجام شده است. برای این منظور پارامترهای مؤثر در مدیریت زنجیره تأمین سبز شناسایی و ارتباط بین آنها و تأثیرشان بر یکدیگر مشخص گردید. سپس دیاگرام علت و معلولی و دیاگرام جریان مدیریت زنجیره تأمین سبز طراحی و پس از اعتبارسنجی مدل، شبیه‌سازی آن با استفاده از نرم افزار Vensim و در افق زمانی (1405-1395) انجام شد. با توجه به اعتبار سنجی مدل، سیاست‌های مدیریت زنجیره تامین سبز شناسایی و نتایج مقایسه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      12 - بررسی ابعاد عملکرد کارافرینی سازمانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط
      کامران  لشگری صادق عابدی رضا احتشام راثی
      العدد 56 , المجلد 16 , بهار 1403
      با توجه به اینکه عملکرد کارآفرینی سازمانی درکسب و کارهای کوچک و متوسط با شرایط محیطی مختلفی روبرو می¬باشند، پس نمی¬توان از یک رویـکرد ارزیابی عملکرد یکسانی استفاده نمود. مساله اصلی در این پژوهش این می باشد؛ چه متغیرهایی در ارزیابی عملکرد کارافرینی سازمانی در کسب و کاره أکثر
      با توجه به اینکه عملکرد کارآفرینی سازمانی درکسب و کارهای کوچک و متوسط با شرایط محیطی مختلفی روبرو می¬باشند، پس نمی¬توان از یک رویـکرد ارزیابی عملکرد یکسانی استفاده نمود. مساله اصلی در این پژوهش این می باشد؛ چه متغیرهایی در ارزیابی عملکرد کارافرینی سازمانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط موثر می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی می باشد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مصاحبه و پرسشنامه می باشد. در این پژوهش 30 متغیر اولیه موثر در ارزیابی عملکرد کارافرینی سازمانی انتخاب و با بهره گیری گروه خبرگان صنعت با استفاده از روش های کمی و کیفی ، متغیرهای نهایی انتخاب گردید. نتایج نشان می دهد ؛ متغیرهای نهایی شامل توسعه محصولات جدید، اشتغال زایی ، خلق بازار جدید ، سطح درآمدی ، سهم بازار می باشد. خلق بازار جدید بیشترین تاثیر را در ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی داشت . یکی از مهمترین خروجی های کارآفرینی سازمانی خلق بازار جدید مبتنی بر توسعه محصولات جدید می باشد که همواره با ریسک ها و موانع مختلفی از سمت بازار مواجه خواهد بود. تفاصيل المقالة
    المقالات الأكثر مشاهدة

    • حرية الوصول المقاله

      1 - شناسایی راه های رفع موانع ارتقای شغلی زنان در سازمان‌های دولتی(مورد مطالعه: امور مالیاتی قزوین)
      زهره ملکی محمد عطایی
      العدد 0 , المجلد 8 , زمستان 1395
      هدف از پژوهش حاضر شناسایی راه‌های رفع موانع ارتقای شغلی زنان در سازمان‌های دولتی است. متغیرهای این تحقیق شامل ایجاد عدالت سازمانی، وجود دوره‌های آموزشی جهت کسب مهارت‌های مدیریتی، تقویت اعتماد به نفس، تقویت ریسک پذیری، حضور در شبکه‌های ارتباطی غیررسمی، میزان مشارکت زنان أکثر
      هدف از پژوهش حاضر شناسایی راه‌های رفع موانع ارتقای شغلی زنان در سازمان‌های دولتی است. متغیرهای این تحقیق شامل ایجاد عدالت سازمانی، وجود دوره‌های آموزشی جهت کسب مهارت‌های مدیریتی، تقویت اعتماد به نفس، تقویت ریسک پذیری، حضور در شبکه‌های ارتباطی غیررسمی، میزان مشارکت زنان در تصمیم گیری‌ها و ارتقای شغلی زنان می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی بوده که با به کارگیری پرسشنامه و روش پیمایشی داده‌های مورد نیازآن جمع آوری شده اند. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان زن اداره امور مالیاتی استان قزوین می‌باشد و از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده گردیده و تعداد 123 نمونه قابل قبول جمع آوری گردید. نتایج تجزیه تحلیل داده‌ها توسط آزمون استقلال و آزمون تی تک نمونه ای در نرم افزار SPSS نشان می‌دهد که ارتباط معناداری بین ایجاد عدالت سازمانی، وجود دوره‌های آموزشی جهت کسب مهارت‌های مدیریتی، تقویت اعتماد به نفس، تقویت ریسک پذیری، حضور در شبکه‌های ارتباطی غیررسمی، میزان مشارکت زنان در تصمیم گیری‌ها و ارتقای شغلی زنان وجود دارد. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      2 - طراحی الگوی شفافیت سازمانی در سازمان‌های دولتی
      محمد امین جمشیدیان ناصر میرسپاسی کرم اله دانشفرد
      العدد 45 , المجلد 13 , تابستان 1400
      دنیای متغیر امروز ایجاب می کند که سازمان ها برای بقا به دنبال ابزار های نوین باشند. یکی از ابزار هایی که سازمان ها را در تامین اهداف یاری می کند شفافیت سازمانی است. شفافیت سازمانی نفش موثری در بهبود و توسعه امور سازمان ها در دستیابی به مزیت رقابتی پایدار و پیش نیاز عملک أکثر
      دنیای متغیر امروز ایجاب می کند که سازمان ها برای بقا به دنبال ابزار های نوین باشند. یکی از ابزار هایی که سازمان ها را در تامین اهداف یاری می کند شفافیت سازمانی است. شفافیت سازمانی نفش موثری در بهبود و توسعه امور سازمان ها در دستیابی به مزیت رقابتی پایدار و پیش نیاز عملکرد موثر سازمان دارد. این پژوهش به دنبال ارائه الگوی شفافیت سازمانی در سازمان های دولتی بود. پژوهش حاضر ابتدا در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون و شبکه مضامین آتراید و استرلینگ (2001) صورت گرفته است. مشارکت کنندگان بالقوه اعضای هیئت علمی دانشگاه و کارشناسان می باشند. در این پژوهش با 8 نفر از متخصصان اداری و دانشگاهی با استفاده از شیوه نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی بر مبنای اشباع نظر، مصاحبه هایی صورت پذیرفت. در بخش کمی تحقیق نیز برای ارزیابی مدل استخراج شده از بخش کیفی با استفاده از روش پیمایشی توصیفی، مدل با استفاده از ابزار پرسشنامهمبتنی بر طیف لیکرت مورد ارزیابی قرار گرفت. جامعه آماری مدیران سازمان های دولتی در شهر اراک می باشند. در این بخش، به دلیل محدود بودن جامعه و عدم نیاز به نمونه گیری، کل جامعه مورد سرشماری قرار گرفت. الگوی شفافیت سازمانی در قالب 2 مضمون فراگیر، 11 مضمون سازمان دهنده و 52 مضمون پایه ارائه گردید. مضامین فراگیر شفافیت سازمانی شامل دو مضمون سازمانی و محیطی است. در مرحله ارزیابی مدل، نتایج به دست آمده از آزمون t تک نمونه ای نشان داد که میانگین شاخص های پنج گانه از حد وسط میانگین جامعه (3) بالاتر است و آزمون t با سطح معنی دار پایین تر از 05/0 معنادار است (0001/0 = p.value). بنابراین یافته ها نشان داد که الگوی شفافیت سازمانی از جامعیت، سادگی و سهولت، صحت، قابلیت کاربردی بودن و از نوآوری لازم برخوردار است. با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت شفافیت سازمانی از طریق عوامل ساختاری، فرهنگی، رفتاری، اهداف سازمانی و راهبردهای سازمان در بعد سازمانی و عوامل قانونی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و تکنولوزیکی در بعد محیطی برقرار و تحقق خواهد یافت. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      3 - تبیین نقش مفهوم لمس در رفتار خرید مشتریان فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین
      میثم امین زاده واحدی سید حمید خدادادحسینی بیت اله اکبری مقدم
      العدد 55 , المجلد 15 , زمستان 1402
      هدف از این پژوهش بررسی نقش مفاهیم لمس و صفت‌های توصیف کننده لمسی در خرید فیزیکی و آنلاین بر قصد خرید مشتریان است. امروزه ارائه محصولات از طریق فروشگاه مجازی و سایر رسانه‌های آنلاین و همچنین فروشگاه‌های فیزیکی انجام می‌گیرد که در آنها لمس محصول یا جایگزین‌های لمس با اهمی أکثر
      هدف از این پژوهش بررسی نقش مفاهیم لمس و صفت‌های توصیف کننده لمسی در خرید فیزیکی و آنلاین بر قصد خرید مشتریان است. امروزه ارائه محصولات از طریق فروشگاه مجازی و سایر رسانه‌های آنلاین و همچنین فروشگاه‌های فیزیکی انجام می‌گیرد که در آنها لمس محصول یا جایگزین‌های لمس با اهمیت به نظر می‌رسد. پژوهش حاضر با روش همبستگی و براساس جامعه آماری مشتریان فروشگاه‌های آنلاین و فیزیکی شهرتهران اجرا شده است که تعداد 332 نمونه به نسبت مساوی از دو جامعه با روش نمونه‌گیری اتفاقی انتخاب و شواهد با پرسشنامه گردآوری و با مدل‌یابی معادلات ساختاری بررسی شده است. نتایج حاکی است که شش عامل اصلی مرتبط با مفاهیم لمس شامل: درک محصول، لمس فیزیکی محصول، لمس مجازی، تجارب لمس، نیاز مشتری به لمس و ادراکات لمسی بر قصد خرید مشتریان تاثیر مثبت و معناداری دارند. مقایسه ضرایب در دو جامعه نشان داده است که درک محصول و تجارب لمس در دو جامعه تفاوت ندارند، اما لمس فیزیکی محصول و نیاز مشتری به لمس در جامعه مشتریان فروشگاه‌های فیزیکی و لمس مجازی و ادراکات لمسی در جامعه مشتریان آنلاین به صورت معنادار شدیدتر است. این مطالعه بینش جدیدی در مورد مفاهیم لمس محصول برای خرده فروشی آنلاین و فیزیکی در جهت رفاه مشتریان ارائه داده است. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      4 - شناسایی موانع بهره وری سازمان های دولتی ایران
      اسداله کریمی شهابی غلامرضا معمارزاده طهران سیدمهدی الوانی محمود مدیری
      العدد 0 , المجلد 8 , زمستان 1395
      هدف اصلی تحقیق حاضر، شناسایی موانع بهره وری سازمان های دولتی ایران است. در این راستا پس از مطالعه ادبیات و مبانی نظری تحقیق، تعدادی از موانع مهم بهره وری سازمان های دولتی جهت بررسی انتخاب شده و میزان تأثیر هر یک از آنها بر بهره وری سازمان‌های دولتی ایران مورد بررسی قر أکثر
      هدف اصلی تحقیق حاضر، شناسایی موانع بهره وری سازمان های دولتی ایران است. در این راستا پس از مطالعه ادبیات و مبانی نظری تحقیق، تعدادی از موانع مهم بهره وری سازمان های دولتی جهت بررسی انتخاب شده و میزان تأثیر هر یک از آنها بر بهره وری سازمان‌های دولتی ایران مورد بررسی قرار گرفت. برای رتبه بندی موانع بهره وری سازمان های دولتی ایران، پرسشنامه ای در 19سؤال، طراحی گردید. به منظور تأمین روایی پرسشنامه در تنظیم آن از نظرات تعدادی از خبرگان دانشگاهی و سازمانی استفاده شده است. برای سنجش پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است که مقدار آن 93/0به دست آمده است. پرسشنامه به نمونه آماری متشکل از 50 نفر توزیع شد. داده ها با روش(FVIKOR) و با استفاده از نرم افزارEXCEL تجزیه و تحلیل شد و میزان تأثیر هریک از موانع بر بهره وری سازمان های دولتی ایران، مشخص شد. نتیجه نشان داد که اولویت های حاکم برای وضعیت موجود، رتبه اول و تحقیق و توسعه ناقص، رتبه آخر را در بین موانع بهره وری سازمان های دولتی ایران دارا می باشند. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      5 - بررسی تعیین استراتژی مرسوم در نظام بودجه ریزی ایران
      محمدرضا کردلو کرم اله دانش فرد اکبر عالم تبریز مهدی تقوی
      العدد 41 , المجلد 12 , تابستان 1399
      بودجه و بودجه ریزی اهمیت به سزائی در دستیابی به اهداف مد نظر حکومت ها دارد و اگر درست اجرا شود می تواند منشا اثر باشد. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تعیین استراتژی مرسوم در نظام بودجه ریزی کشور است. جامعه آماری پژوهش، کارشناسان بودجه سازمان های دولتی بوده و تعداد آن ها أکثر
      بودجه و بودجه ریزی اهمیت به سزائی در دستیابی به اهداف مد نظر حکومت ها دارد و اگر درست اجرا شود می تواند منشا اثر باشد. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تعیین استراتژی مرسوم در نظام بودجه ریزی کشور است. جامعه آماری پژوهش، کارشناسان بودجه سازمان های دولتی بوده و تعداد آن ها در مجموع 60 نفر می باشد. با توجه به پیش بینی احتمال عدم تمایل برخی کارشناسان به مشارکت در پژوهش، حجم نمونه مورد استفاده از بررسی های کمی متشکل از کارشناسان بودجه دستگاه های اجرائی با استفاده از فرمول کوکران محاسبه و 52 نفر انتخاب گردید. پژوهش حاضر از نگاه هدف، کاربردی؛ از نظر نحوه جمع آوری داده ها، پژوهش توصیفی- پیمایشی؛ و از نگاه نوع داده ها کمی و از نظر زمانی پژوهشی مقطعی محسوب می شود. نتایج پژوهش نشان می دهد که مولفه بودجه ریزی افزایشی در ایران بر مولفه های بودجه ریزی برنامه ای، بودجه ریزی مرکز هزینه، بودجه عملکرد محرک و بودجه بر مبنای صفر ارجحیت و برتری داشته و بودجه ریزی در ایران در عمل افزایشی بوده و نمی توان آن را به معنای واقعی برنامه ای تلقی نمود. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      6 - بررسی اثرات فراموشی سازمانی بر یادگیری و پذیرش نوآوری‌های فناوری اطلاعات
      آتنا سادات جزایری سیدمهدی الوانی
      العدد 32 , المجلد 10 , بهار 1397
      در این تحقیق به بررسی اثرات فراموشی سازمانی بر یادگیری و پذیرش نوآوری‌های فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش استان تهران پرداخته شد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارشناسان سازمان آموزش و پرورش استان تهران می باشند. با مراجعه به اداره کارگزینی تعداد کارشناسان 493 نفر تعیین ش أکثر
      در این تحقیق به بررسی اثرات فراموشی سازمانی بر یادگیری و پذیرش نوآوری‌های فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش استان تهران پرداخته شد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارشناسان سازمان آموزش و پرورش استان تهران می باشند. با مراجعه به اداره کارگزینی تعداد کارشناسان 493 نفر تعیین شده است. روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 216 نفر تعیین شد. نتایج تحقیق نشان داد، فراموشی سازمانی هدفمند بر پذیرش نوآوری فناوری اطلاعات و یادگیری سازمانی تاثیر مثبت و معنادار دارد. بعلاوه نتایج تحقیق نشان داد که فراموشی سازمانی تصادفی بر پذیرش نوآوری فناوری اطلاعات و یادگیری سازمانی تاثیر منفی و معکوس دارد. بعلاوه نقش میانجی یادگیری سازمانی در ارتباط با تاثیر دو بعد فراموشی سازمانی (هدفمند و تصادفی) بر پذیرش نوآوری فناوری اطلاعات پذیرفته شده است. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      7 - توسعه و تحول مدل چابکی نیروی انسانی
      علی عالی محمد ضیا الدینی مصطفی هادوی نژاد
      العدد 45 , المجلد 13 , تابستان 1400
      هدف این پژوهش، مروری بر توسعه و تحول مدل چابکی نیروی انسانی با کمک روش ترکیبی فراتحلیل و دیمتل فازی است . در ابتدا با استفاده از روش فراتحلیل، مطالعات کمی ناظر به پیشایندهای چابکی منابع انسانی استخراج و 35 مدل چابکی منابع انسانی شناسایی شد. سپس این پیشایندها در 4 طبقه پ أکثر
      هدف این پژوهش، مروری بر توسعه و تحول مدل چابکی نیروی انسانی با کمک روش ترکیبی فراتحلیل و دیمتل فازی است . در ابتدا با استفاده از روش فراتحلیل، مطالعات کمی ناظر به پیشایندهای چابکی منابع انسانی استخراج و 35 مدل چابکی منابع انسانی شناسایی شد. سپس این پیشایندها در 4 طبقه پیشایندهای کلان ، 19 طبقه پیشایندهای خرد و 50 مولفه تدوین شدند . پیشایندهای منابع انسانی 23 مولفه ، پیشایندهای شغلی 4 مولفه ، پیشایندهای سازمانی 11 مولفه و پیشایندهای مدیریتی 12 مولفه را شامل می شوند . پیشایندهای مدیریتی ناظر بر توسعه زیرساخت انسانی ، توسعه زیرساخت غیرانسانی و رهبری چابکی است . جامعیت مولفه ها به گونه ای که تمامی تحقیقات پیشین را شامل می شود و همچنین استفاده از روش تحقیق ترکیبی فراتحلیل و دیمتل فازی ، از جنبه های نوآوری آن است.در نهایت با استفاده از فن دیمتل فازی مشخص شد که مؤلفۀ سازگاری، با اهمیت ترین و مؤلفۀ پیش فعالی کم اهمیت ترین مؤلفۀ های این پژوهش است. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      8 - آسیب‌شناسی شکاف اجرای خط‌مشی برنامه جامع اصلاح نظام اداری
      عباس کسب دوست کرم اله دانشفرد غلامرضا معمارزاده طهران
      العدد 48 , المجلد 14 , بهار 1401
      پویش کشورها در گذرگاه توسعه به اجرای خط‌مشی بازسازی نظام اداری در دستگاه‌های اجرایی منوط و ناکامی آن، چندبارگی برنهادن برنامه‌ها، دستاویز جابجایی مضمون‌ها از برنامه‌ای به برنامه دیگر با عناوین متفاوت و درون‌مایه همسان گردیده و بی‌ارزشی زمان، ازدست‌دادن مجال‌ها برای توسع أکثر
      پویش کشورها در گذرگاه توسعه به اجرای خط‌مشی بازسازی نظام اداری در دستگاه‌های اجرایی منوط و ناکامی آن، چندبارگی برنهادن برنامه‌ها، دستاویز جابجایی مضمون‌ها از برنامه‌ای به برنامه دیگر با عناوین متفاوت و درون‌مایه همسان گردیده و بی‌ارزشی زمان، ازدست‌دادن مجال‌ها برای توسعه نظام اداری، پایین آوردن اثربخشی را در پی داشته است. هدف بررسی عوامل ایجادکننده شکاف اجرای خط‌مشی، توانمندسازی‌شان برای پل زدن بر فاصله‌ها، برای رسیدن به آماج خط‌مشی است. این پژوهش، کاربردی با روش آمیخته انجام و جامعه آماری در فاز کیفی ۱۴ نفر خبرگان علمی و اجرایی و در فاز کمی ۹۰۹نفر از کارکنان وزارت کشور نفر بودند، نمونه آماری بخش کمی با روش نمونه‌گیری کوکران ۲۷۰ نفر انتخاب شدند، ابزار پژوهش بخش نخست مصاحبه نیمه‌ساختاریافته از خبرگان به روش گلوله برفی، در بخش دوم پرسشنامه محقق ساخته بود، نرم‌افزارهای مورداستفاده ۲۶ spss، لیزرل ۸.۸ و شیوه تحلیل داده‌ها تحلیل عاملی تأییدی بود. برآیندها وجود شکاف اجرای خط‌مشی را تأیید و بیشترین اثرگذاری مربوط به رویکرد فرآیندی ۳.۵۸ و کمترین اثرگذاری رویکرد سیستمی ۲.۳۰ را دارد. تأیید شبکه مضامین اثرگذار بر شکاف نشان داد اگر در خط‌مشی‌های های به دنبال کامیابی هستیم پیشنهاد می‌گردد ارزیابی چندمرحله‌ای در چرخه خط‌مشی و توانمندسازی مضامین به‌منظور پل زدن برای گذر از شکاف خط‌مشی صورت پذیرد. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      9 - واکاوی عوامل موثر بر استقرار مربیگری در سازمان با رویکرد کیفی
      محمد رأفتی مرتضی موسی خانی محمدرضا ذبیحی محمود قربانی حامد رحمانی
      العدد 0 , المجلد 13 , زمستان 1400
      مربیگری، پارادایمی جدید در یادگیری و حلقه اتصال دو واژه توسعه سرمایه انسانی و یادگیری سازمانی است که افراد را قادر می سازد خودرا سریعتر با تغییرات محیطی وفق داده و ظرفیت ها و توانایی های خود را شناسایی کنند و از طریق بالفعل کردن استعدادهای بالقوه منابع انسانی سازمان که أکثر
      مربیگری، پارادایمی جدید در یادگیری و حلقه اتصال دو واژه توسعه سرمایه انسانی و یادگیری سازمانی است که افراد را قادر می سازد خودرا سریعتر با تغییرات محیطی وفق داده و ظرفیت ها و توانایی های خود را شناسایی کنند و از طریق بالفعل کردن استعدادهای بالقوه منابع انسانی سازمان که محرک های کلیدی موفقیت هر سازمانی هستند منجر به افزایش بهره وری سازمان می شود. لذا هدف پژوهش حاضر واکاوی عوامل موثر بر استقرار مربیگری در سازمانهای دولتی می باشدکه به روش کیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است . نمونه آماری در این پژوهش، 12 نفر از خبرگان در زمینه روش های آموزشی و مربیگری در سازمان بودند که دارای تالیفاتی در زمینه مربیگری در سازمان نیز بوده اند و به صورت روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شده اند و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار مکس کیودا استفاده شده است .نتایج حاصل از تحقیق، دو عامل منابع انسانی و سازمانی را شناسایی نمود. عامل منابع انسانی شامل دو بعد مربی و متربی و عامل سازمانی شامل دو بعد ساختاری و محتوایی می باشد. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      10 - شناسایی تأثیرات جهانی‌شدن بر مدیریت دولتی ایران
      رضا واعظی علی پوربهروزان
      العدد 31 , المجلد 9 , زمستان 1396
      جهانی شدن پدیده ای است که تمام عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را تحت تاثیر خودش قرار داده است و این امر بی شک آثاری بر مدیریت دولتی هر کشوری دارد. لذا هدف این پژوهش شناسایی آثار جهانی شدن بر مدیریت دولتی ایران است. روش پژوهش بر مبنای فلسفیِ تفسیری، رویکردِ اس أکثر
      جهانی شدن پدیده ای است که تمام عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را تحت تاثیر خودش قرار داده است و این امر بی شک آثاری بر مدیریت دولتی هر کشوری دارد. لذا هدف این پژوهش شناسایی آثار جهانی شدن بر مدیریت دولتی ایران است. روش پژوهش بر مبنای فلسفیِ تفسیری، رویکردِ استقرایی، روش فرامطالعه، استراتژی فراترکیب و تکنیک تحلیل مضمون استوار است. جامعه آماری نیز مقالات فارسی ای که در مورد جهانی شدن نگارش یافته اند، می باشد. این تعداد مقالات فارسی 700 مقاله شد. از این بین در نهایت پس از پالایش‌های مختلف 25 مقاله برای بررسی نهایی انتخاب گردید. نتایج نیز نشان داد که تاثیرات جهانی شدن، در شش مقوله : تاثیرات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و سازمانی، مدیریت دولتی ایران را تحت تاثیر قرار داده است. تاثیرات سیاسی شامل دو مفهومِ "ایجاد مطالبات جدید" و "تغییر رویه های سنتی"، تاثیرات اقتصادی شامل "اثرات داخلی" و "اثرات خارجی"، تاثیرات اجتماعی در برگیرنده ی "فرصت های اجتماعی" و "تهدیدهای اجتماعی" و "اثرات خنثی"، تاثیرات علمی شامل "تغییر ماهیت ارتباطات" و "لزوم ظرفیت سازی برای شکوفایی علم"، اثرات سازمانی نیز در برگیرنده "لزوم افزایش بهره وری" و "لزوم منعطف شدن سازمان ها" و "تحول مشاغل" و "تحول روابط کار" می‌باشد. تفاصيل المقالة
    أوراق في انتظار النشر

    ابر واژگان

  • الناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
    المدير المسئول
    ردمد: 2008-8558

    فترة النشر: فصلنامه
    البريد الإلکتروني
    العنوان
    آدرس وب سایت:https://jdem.qazvin.iau.ir/manager?_action=journalآدرس پست الکترونیکی : qjmd@qiau.ac.irشاپا:  8558-2008آدرس پستی: قزوین- خیابان شهید بابایی- بلوار نخبگان- بلوار پژوهشگران- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین- ساختمان مدیریت و حسابداری- طبقه چهارم-اتاق 404 کدپستی: 1416-34185تلفکس: 33682976-028   شماره تماس: داخلی 4210-33665275-028کارشناس فصلنامه سرکار خانم نجفی
    الهاتف

    البحث

    مفهرسات هذه المجلة

    إحصاء المقالات

    عدد الدورات 16
    عدد الأرقام 63
    المقالات المنشورة 666
    عدد المؤلفين 5282
    آراء المقالة 93579
    عدد مرات تنزيل المقالات 20634
    عدد المقالات المقدمة 3452
    عدد المقالات المرفوضة 1439
    عدد المقالات المقبولة 746
    درصد پذیرش 18 %
    وقت تسجيل الدخول(یوم) 233
    عدد الحکم 616
    آخرین به روزرسانی 29/12/45