تبیین نقش مفهوم لمس در رفتار خرید مشتریان فروشگاههای فیزیکی و آنلاین
الموضوعات :میثم امین زاده واحدی 1 , سید حمید خدادادحسینی 2 , بیت اله اکبری مقدم 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازاریابی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - دانشیار، گروه علوم اقتصادی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین، ایران
الکلمات المفتاحية: لمس فیزیکی, لمس مجازی, رفتار خرید مشتری, فروشگاه فیزیکی و آنلاین,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش بررسی نقش مفاهیم لمس و صفتهای توصیف کننده لمسی در خرید فیزیکی و آنلاین بر قصد خرید مشتریان است. امروزه ارائه محصولات از طریق فروشگاه مجازی و سایر رسانههای آنلاین و همچنین فروشگاههای فیزیکی انجام میگیرد که در آنها لمس محصول یا جایگزینهای لمس با اهمیت به نظر میرسد. پژوهش حاضر با روش همبستگی و براساس جامعه آماری مشتریان فروشگاههای آنلاین و فیزیکی شهرتهران اجرا شده است که تعداد 332 نمونه به نسبت مساوی از دو جامعه با روش نمونهگیری اتفاقی انتخاب و شواهد با پرسشنامه گردآوری و با مدلیابی معادلات ساختاری بررسی شده است. نتایج حاکی است که شش عامل اصلی مرتبط با مفاهیم لمس شامل: درک محصول، لمس فیزیکی محصول، لمس مجازی، تجارب لمس، نیاز مشتری به لمس و ادراکات لمسی بر قصد خرید مشتریان تاثیر مثبت و معناداری دارند. مقایسه ضرایب در دو جامعه نشان داده است که درک محصول و تجارب لمس در دو جامعه تفاوت ندارند، اما لمس فیزیکی محصول و نیاز مشتری به لمس در جامعه مشتریان فروشگاههای فیزیکی و لمس مجازی و ادراکات لمسی در جامعه مشتریان آنلاین به صورت معنادار شدیدتر است. این مطالعه بینش جدیدی در مورد مفاهیم لمس محصول برای خرده فروشی آنلاین و فیزیکی در جهت رفاه مشتریان ارائه داده است.