کاربست تکنیک فراترکیب در شناسایی مقولههای ارزشگذاری شرکتهای استارتاپی از منظر سرمایه گذاران خطرپذیر
الموضوعات : Accountingمهدی نیازی 1 , فرزین رضایی 2 , حسین اعتمادی 3 , غلامرضا کردستانی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - دانشیار، گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استاد، گروه حسابداری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4 - استاد، گروه حسابداری، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران
الکلمات المفتاحية: ارزشگذاری, شرکت استارتاپ, سرمایهگذاران خطرپذیر.,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق کاربست تکنیک فراترکیب در شناسایی مقولههای ارزشگذاری شرکتهای استارتاپی از منظر سرمایه گذاران خطرپذیر است. محقق با بهکارگیری رویکرد مرور نظاممند و فراترکیب، به تحلیل نتایج و یافتههای محققین قبلی دستزده و با انجام گامهای 7 گانه روش ساندلوسکی و باروسو، به شناسایی عوامل مؤثر پرداخته است. از بین 580 مقاله، 47 مقاله بر اساس روش CASP انتخاب شد. میزان همبستگی دیدگاه خبرگان با محاسبه ضریب هولستی 854/0 بدست آمده است. شاخص پی-اسکات 831/0 بدست آمده است. شاخص کاپای کوهن 783/0 بدست آمده است. آلفای کرپیندروف 926/0 برآورد گردیده است. نتایج حاصل از تحلیل دادههای گرداوری شده در نرمافزار ATLAS TI منتج به شناسایی 115 مفهوم اولیه در 20 شاخص در 4 بعد شناسای شد. ابعاد شناساییشده عبارتاند از عوامل مدیریتی شامل شاخصهای دانش و صلاحیتها، پتانسیل تولید، پتانسیل مدیریت پروژه، مدیریت زمان، منابع انسانی، مدل کسبوکار، پتانسیل فنی. شرایط تولید ایده نوآورانه شامل شاخصهای مالکیت معنوی، فرآیند ساخت، مالی و اقتصادی، قوانین و مجوز. تأمین مالی شامل شاخصهای فرشتگان کسبوکار، CVC و تسهیل کنندگان، بانکها، سرمایهگذاری مخاطره آمیز و سرمایهگذاری مردمی. عوامل محیطی شامل شاخصهای بازار، مزیت رقابتی، حمایتهای نهادی و عوامل اجتماعی و فرهنگی.
1[ پهله، بهزاد؛ مظفر، میربرگ کار. چیرانی، ابراهیم؛ نشتایی، رضا. (1400). بررسی مدلهای ارزشیابی شرکتهای استارتاپی و شناسایی ابعاد، معیارها و شاخصهای ارزشیابی برای شرکتهای استارتاپی در مرحله ایده در ایران. مجله دانش سرمایهگذاری، 37، 395-409.
]2[ فرمهینی فراهانی، صدیقه؛ خمسه، عباس؛ بیات ترک، امیر. (1403). واکاوی ابعاد و مؤلفههای مؤثر بر تعیین ارزش استارتاپ ها با رویکرد ارزش گذاری فناوری سبز، مطالعات مدیریت سبز، 5، 79-97.
]3[ کریمی، عاطف؛ لعل بار، علی. (1402). نگاهی مروری به تأمین مالی استارت اپ ها: چالشها و راهکارها، هفتمین همایش بین المللی دانش و فناوری هزاره سوم اقتصاد، مدیریت و حسابداری ایران، تهران.
4[ کفشدوزمحمدی، فاطمه؛ حسینی نیا، غلام حسین؛ میگون پوری، محمدرضا؛ و وظیفه دوست، حسین. (1400). علم سنجی و ارائه مسیر پژوهشهای آتی توسعه اکوسیستم کسبوکارهای استارت آپی. پژوهش نامه علم سنجی، 7(2 (پیاپی 14))، 51-76.
]4[ گلشنی، علی؛ ادب، حسین؛ سرآبادانی، ابوالقاسم. (1402). راهبردهای ارزشگذاری فناوری استارتاپهای ایرانی. فصلنامه ارزش آفرینی در مدیریت کسبوکار، 3(3), 180-197.
[5] Ang, Y.Q., Chia, A., Saghafian, S. (2022). Using Machine Learning to Demystify Startups’ Funding, Post-Money Valuation, and Success. In: Babich, V., Birge, J.R., Hilary, G. (eds) Innovative Technology at the Interface of Finance and Operations. Springer Series in Supply Chain Management, Springer, Cham, 11.
[6] Bernstein, S., Giroud, X., & Townsend, R. R. (2016). The impact of venture capital monitoring. The Journal of Finance, 71, 1591–1622. [7] Berre, M. (2023). Hierarchical and Segmented Approaches to Startup Valuation: What They Are. Why They Work. In: Derindere Köseoğlu, S. (eds) A Practical Guide for Startup Valuation. Contributions to Finance and Accounting. Springer, Cham.
[8] Block, J. H., De Vries, G., Schumann, J. H., & Sandner, P. (2014). Trademarks and venture capital valuation. Journal of Business Venturing, 29(4), 525–542.
[9] Colombo, M.G., Montanaro, B. & Vismara, S. (2023). What drives the valuation of entrepreneurial ventures? A map to navigate the literature and research directions. Small Bus Econ 61, 59–84.
[10] Dhochak, M., & Doliya, P. (2020). Valuation of a startup: Moving towards strategic approaches. Journal of Multi-Criteria Decision Analysis, 27(1–2), 39–49.
[11] Guckenbiehl, P., Corral de Zubielqui, G., & Lindsay, N. (2021). Knowledge and innovation in start-up ventures: A systematic literature review and research agenda. Technological Forecasting and Social Change, 172.
[12] Hernandez, J. C., & Sánchez, A. (2021). Start-up valuation and the role of big data analytics. Journal of Business Research, 126, 883–892.
[13] Hidayat, S. E., Bamahriz, O., Hidayati, N., Sari, C. A., & Dewandaru, G. (2022). Value drivers of startup valuation from venture capital equity-based investing: A global analysis with a focus on technological factors. Borsa Istanbul Review, 22(4), 653–667.
[14] Hura, J., Al-Rabeei, S., Korba, P., Hovanec, M., Šváb, P. (2023). Possible Methods of Valuing Startups. In: Knapčíková, L., Peraković, D. (eds) 6th EAI International Conference on Management of Manufacturing Systems. EAI/Springer Innovations in Communication and Computing. Springer, Cham.
[15] Keogh, D., & Johnson, D. K. N. (2021). Survival of the funded: Econometric analysis of startup longevity and success. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation, Fundacja Upowszechniająca Wiedzę i Naukę “Cognitione”, 17(4), 29–49.
[16] Khan, N., Qu, H., Qu, J., Wei, C., & Wang, S. (2021). Does venture capital investment spur innovation? A cross-countries analysis. SAGE Open, 11(1).
[17] Köhn, A. (2018). The determinants of startup valuation in the venture capital context: A systematic review and avenues for future research. Management Review Quarterly, 68(1), 3–36.
[18] Köseoğlu, S.D., Patterson, A. (2023). Introduction to Startup Valuation: From Idea to IPO. In: Derindere Köseoğlu, S. (eds) A Practical Guide for Startup Valuation. Contributions to Finance and Accounting. Springer, Cham.
[19] Li, L., Li, X., & Guo, Q. (2021). A systematic review of start-up valuation methods: Evidence from China. Journal of Small Business Management, 59(2), 228–246.
[20] Momtaz, P.P. (2024). Decentralized finance (DeFi) markets for startups: search frictions, intermediation, and the efficiency of the ICO market. Small Bus Econ.
[21] Moro-Visconti, R. (2024). The Valuation of Artificial Intelligence-Driven Startups. In: Artificial Intelligence Valuation. Palgrave Macmillan, Cham.
[22] Roig, A., & Vicen, C. (2020). Startup valuation. Master Thesis, HEC Paris.
[23] Sandelowski, M., & Barroso, J (2007) Handbook for Synthesizing Qualitative Research. Springer: New York.
[24] Shill, L. E., & Kaur, S. (2020). Start-up valuation: An empirical study. International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 26(7), 1747–1758.
[25] Skala, A. (2019). Digital Startups in Transition Economies, Challenges for Management, Entrepreneurship and Education.
[26] Tellez, J.C., Rafiuddin, A. (2023). Startup Valuation Based on the Real Options Approach. In: Derindere Köseoğlu, S. (eds) A Practical Guide for Startup Valuation. Contributions to Finance and Accounting. Springer, Cham.
[27] Usmani, F., Sarim, M., Ghayas, A. (2023). Analysis of Startup Valuation Methods: Understanding the Investor’s Perspective. In: Derindere Köseoğlu, S. (eds) A Practical Guide for Startup Valuation. Contributions to Finance and Accounting. Springer, Cham.
[28] Üzgün, Y. O. (2022). Firm valuation approach with data envelopment analysis -Borsa İstanbul example. Doctoral Thesis, Ankara Hacı Bayram Veli University, Institute of Graduate Studies.
[29] Üzgün, Y.O. (2023). Startup Valuation with Data Envelopment Analysis. In: Derindere Köseoğlu, S. (eds) A Practical Guide for Startup Valuation. Contributions to Finance and Accounting. Springer, Cham.
[20] Zhang, C., & Zhang, L. (2014). The financing challenges of startups in China. International Business and Management, 9(2), 130-137.
