تأثیر سرمایه ی فرهنگی بر اعتماد اجتماعی مورد مطالعه: شهروندان شهر زنجان
محورهای موضوعی : مطالعات جامعه شناختی شهریابوالفضل کرمی 1 , محمد صادق مهدوی 2 , مصطفی ازکیا 3
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2 - استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3 - استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
کلید واژه: اعتماد اجتماعی, سرمایه ی فرهنگی, اعتماد تعمیم یافته, سرمایه ی فرهنگی تجسم یافته, سرمایه ی فرهنگی عینیت یافته,
چکیده مقاله :
در این مقاله تأثیر سرمایه ی فرهنگی بر اعتماد اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است. اعتماد اجتماعی یکی از مهم ترین مؤلفه های توسعه ی اجتماعی و گسترش مدرنیته بوده و یکی از جنبه های مهم روابط اجتماعی است، به طوری که زمینه ساز همیاری و مشارکت اجتماعی بین اعضای جامعه است. از سویی، سرمایه ی فرهنگی که شاخصی از توسعه ی فرهنگی است، با شاخص ترکیبی؛ تمایلات و گرایشات روانی فرد نسبت به استفاده از کالاهای فرهنگی و مدارک و مدارج علمی و فرهنگی فرد، می تواند بر اعتماد اجتماعی تأثیر گذار باشد. رویکرد پژوهش، توصیفی- علی و به روش پیمایشی و به لحاظ زمانی، به صورت مقطعی انجام یافته است. جامعه ی آماری شـامل زنان و مردان بالای 18 سال شهر زنجان است که حجم نمونه بر اساس آن به تعداد 380 نفر انتخاب شده است. یافته های تحقیق نشان داد همبستگی نسبتاً بالایی بین سرمایه ی فرهنگی و اعتماد اجتماعی مشاهده گردید و این همبستگی از نظر آماری نیز معنا دار است. همچنین رابطه بین ابعاد سرمایه ی فرهنگی از جمله سرمایه ی فرهنگی تجسم یافته و عینیت یافته با اعتماد اجتماعی همبستگی قابل قبول و معنی داری است. بنابراین به نظر می رسد در تبیین اعتماد اجتماعی، سرمایه ی فرهنگی متغیر تأثیر گذاری است و چنانچه این نوع از سرمایه در جامعه و در بین افراد تقویت گردد، می توان تقویت و بالا رفتن سطح اعتماد اجتماعی و اعتماد عمومی را در جامعه شاهد بود.
This paper examines the impact of cultural capital on social trust. Social trust is one of the most important components of social development and the spread of modernity and it is a significant aspect of social relations, which provides the basis for social assistance and participation among members of society. Social trust increases participation in various economic, social, political and cultural fields and increases the willingness of individuals to work with other groups. On the one hand, cultural capital, -as an indicator of cultural development, witch is a combination of indicators like individual inclinations and attitudes toward the use of cultural goods, the extent to which cultural goods are used objectively, and the scientific and cultural qualities of a person- can affect social trust. The research approach here is descriptive-causal and has been conducted in a cross-sectional and temporal manner. The research population included women and men over 18 years of age in the city of Zanjan, of witch a sample of 380 people were selected. The research findings showed that the estimation of social trust was about 23% of respondents, 70% were moderate and about 7% were high. A relatively high correlation was found between cultural capital and social trust and this correlation is statistically significant. Also, the relationship between the dimensions of cultural capital, including the embodied and objectified cultural capital, is significant with a solid correlation. Household income showed a negative relationship with social trust, so that by increasing the income level of families, their level of social trust was reduced. But there was a positive and direct correlation between the education of citizens and their parents' education and social trust, so as increasing the level of education and literacy of individuals, social trust has been increasing. Similarly, the results of regression analysis showed that the variables of cultural capital, income and education of the individual and responsible parents were 64% of the total dependent variable variation, but the share of the main variable of the research, namely, cultural capital, in this explanation was 33%. Therefore, in explaining social trust, cultural capital is an influential variable, and if this kind of capital is strengthened in society and among people, the level of social trust and general trust in society can also increase.
ـ ابراهیمی، قربانعلی؛ جانعلیزاده، حیدر و رازقی مله، هادی.(1395). بررسی تأثیر سرمایهی فرهنگی بر اعتماد اجتماعی(مطالعهی موردی: شهروندان 18 سال و بالاتر شهر تهران)، مجلهی مطالعات جامعهشناختی جوانان، سال ششم، شمارهی بیست و یک، ص 44-25.
ـ آزاد ارمکی، تقی و کمالی، افسانه.(1383). «اعتماد، اجتماع، جنسیت»، مجلهی جامعهشناسی ایران، شمارهی2: ص100- 132.
ـ ازکیا، مصـطفی و غلامرضـا غفـاری.(1380 ). بررسـی رابطـهی بـین اعتمـاد و مشـارکت. نامـهی علـوم اجتمـاعی، شمارهی 17
ـ امیر کافی، مهدی.(1380). «اعتماد اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن»، پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشکدهی علوم اجتماعی، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
ـ امیر کافی، مهدی.(1380). «اعتماد اجتماعی و عوامل مؤثر برآن»، نمایهی پژوهشی، شمارهی 18، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ص 39-40.
ـ تراسبی، دیوید.(1382).،اقتصاد و فرهنگ، ترجمهی کاظم فرهادی، تهران: نشر نی
ـ حسنزاده، زهرا.(1395). «بررسی جامعهشناختی اعتماد اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن»، پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد بابل.
ـ زتومکا، پیتر.(1386 ). اعتماد: نظریهی جامعهشناختی، ترجمهی غلامرضا غفاری، تهران: نشر شیرازه
ـ شارع پور، محمود و خوشفر، غلامرضا.(1381).«رابطهی سرمایهی فرهنگی با هویت اجتماعی جوانان «مطالعهی موردی: شهر تهران»، نامه علوم اجتماعی، دورهی 10، شمارهی پیاپی 20.
ـ شارع پور، محمود.(1395). جامعهشناسی شهری، تهران: انتشارات سمت.
ـ طرح ملی سنجش ارزشها و نگرشهای ایرانیان. (1394). موج سوم
ـ طرح ملی پیمایش سرمایهی اجتماعی کشور: استان زنجان.(1394)
ـ غفاری، غلامرضا.(1380).«تعیین ویژگیهای اجتماعی ـ فرهنگی در مشارکت سازمانیافتهی اجتماعی ـ اقتصادی روستاییان»، رسالهی دکتری دانشگاه تهران، استاد راهنما: دکترمصطفی ازکیا.
ـ فاضلی، محمد.(1382). مصرف و سبک زندگی، قم: انتشارات صبح صادق.
ـ گیــدنز، آنتــونی.(1378 ). تجــدد و تشــخیص، ترجمهی ناصر موفقیان، تهران، نشرنی .
ـ گیدنز، آنتونی.(1380 ). معنای مـدرنیته، ترجمـهی علـی اصغر سعیدی، تهران، انتشارات کویر .
ـ گیـدنز، آنتونی. (1377). پیامدهای مـدرنیته، ترجمـهی محسن ثلاثی، تهران، نشر مرکز.
ـ گیـدنز، آنتونی، (1377). پیامـدهای مـدرنیته، ترجمـهی محسن ثلاثی، تهران، نشر مرکز.
ـ موحد، مجید؛ مظفری، روحالله و علیزاده، سمانه.(1391). مطالعهی رابطهی سرمایـهی فرهنگی با اعتماد نهادی، فصلنامهی مطالعات توسعهی اجتماعی-فرهنگی، سال اول، شمارهی سوم.
ـ میزتــال، باربــارا. (1380). اعتمــاد در جوامــع مــدرن، کنکاشی در اصول نظـم ـ اجتمـاعی، ترجمـهی ناصـرالدین غراب، نمایهی پژوهش، شمارهی 18
ـ نوغانی، محسن(1383) آموزش و پرورش و بازتولید فرهنگی، مجلهی رشد علوم اجتماعی، دورهی جدید، شمارهی3.
ـ ین شویره، کریستی و فونتن، اولیویه؛ واژگان بوردیو، مرتضی کتبی، 1385، تهران: نی چاپ اول.
- Bourdieu, Pierre (1986b). The forms of capital. In J. C Richardson (Ed.)
- Fan. Jingbo(2014) TheImpact of Economic Capital ,Soc Capital and Cultural Capital :Chinese Families’Access to Educational Resources. School of Public Administration, University of International Business and Economics Beijing, Chinese. 22-24.37, 79-97.
-Bourdieu, Pierre (1986a). The form of capital. In Education: Culture, economy.
Denzler, S. (2011) Family Background Effects on the Choices of Higher Education Institution. Swiss Journal of Sociology,
-Gross, Ki. & Aday, S. & Brewer, P. (2004). A panel study of media effects on political and social trust after September 11, 2001. The Harvard International Journal of Press/Politics, 9, 4, 49-73.
-Tamilina, L. (2006). The Impact of Welfare State Development on Social Trust Formation: an Empirical Investigation. Electronic Journal of Knowledge Management, 7, 4, 501 -508, available online at www.ejkm com.
-Throsby, David & Anita Zednik (2014), The Economic and Cultural Value of Paintings: Some Empirical Evidence, In David Throsby & Victor A. Ginsburgh, Handbook of the Economics of Art and Culture, Vol 2. North-Holland: Elsevier. Multiple Indicator Assessment, Ajs. vol.105. no1.
-Wang, C. (2012). Study on the Relationship between Family Background, Self-Efficacy and Academic Attitude Empirical Wells, 46–58. Oxford: Oxford University Press.
-Yang, D. (2012). Empirical Investigation with Family Background and the Equalization of Opportunities for Higher Education.
-Yang, Q. (2011). The Impact of Family Background on Higher Education Opportunities. Modern Education Management.
_||_