بررسی تأثیر شبکه های اجتماعی بر الگوی مصرف تغذیه در میان شهروندان بالای 18 سال شهر اردبیل
محورهای موضوعی : مطالعات جامعه شناختی شهری
1 - استادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران(نویسنده مسئول).
2 - کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
کلید واژه: شبکه های اجتماعی, سبک زندگی, الگوی مصرف, شهروندان اردبیل,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر الگوی مصرف تغذیه در میان شهروندان بالای 18 سال شهر اردبیل است. از لحاظ هدف، تحقیق حاضر از نوع کاربردی و از لحاظ روش گردآوری اطلاعات پیمایشی است. در این پژوهش از نظریه ی سبک زندگی پیر بوردیو و نظریه ی پست مدرنیستی کارکرد شبکههای اجتماعی به عنوان چارچوب نظری منتخب استفاده شده وجامعه آماری این تحقیق کلیه ی شهروندان بالای 18 سال شهر اردبیل است که طبق آخرین سرشماری تعداد آنها بیش از 115000 نفر است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 384 نفر برآورد گردید و نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های محقق ساخته و برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد. طبق نتایج توصیفی به دست آمده از تحقیق، به طور میانگین نیمی از نمونه آماری، حداقل روزی یک ساعت از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند برای شبکه تلگرام و اولویت بیشتری قائل هستند. نتایج آمار استباطی نشان داد که شبکه های اجتماعی بر اصلاح الگوی مصرف تغذیه در میان شهروندان شهر اردبیل تأثیر مثبت معناداری دارد و 255/0 از تغییرات مربوط به اصلاح الگوی مصرف تغذیه شهروندان را پیش بینی می کند. همچنین شبکه های اجتماعی بر ابعاد مصرف تغذیه ای به سبک طب سنتی و ایمنی غذا تأثیر مثبت معنادار و بر بُعد مصرف فست فودها تأثیر منفی معناداری داشتند.
This study aims to examine the impact of social networks on the pattern of nutrition consumption among citizens over 18 years in the city of Ardabil. This is an applied study that made use of the survey method for data collection. Bourdieu's lifestyle theory and ppostmodernist theory of social networks were used for the theoretical framework. The research population consisted of all citizens over 18 years of age in Ardabil, which, according to the latest census, numbered around 115000 people. Utilizing Morgan’s table, 384 individuals were selected as the sample via multi-stage cluster sampling. Researcher-made questionnaires were used to collect the data. The results showed that on average, half of the sample used at least one hour of social networks (preferably the Telegram) per day. The results also showed that social networks have a significant positive effect on changing the pattern of nutrition among citizens of Ardabil and around 0.255 of the variations in the pattern of nutrition were predicted by social networks utilization. Social networks also had a significant positive effect on the consumption of traditional medicine and on food safety but had a significant negative effect on the consumption of fast foods.
_ افراسیابی، محمدصادق. (1392). مطالعات شبکههای اجتماعی و سبک زندگی جوانان. تهران: انتشارات سیمای شرق.
_ آقایاری هیر، توکل؛ عباس زاده، محمد؛ محمدپور، ابراهیم. (1397). مطالعۀ ارتباط تمایزطلبی و دانش تغذیهای با الگوی مصرف غذای غیرخانگی ( مورد مطالعه: شهروندان 15 ساله و بالاتر شهر تبریز)، مجلة علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، دورهی15، شمارهی1، صص 112-79.
_ امیرپور، مهناز و گریوانی، مریم. (1393). تأثیر شبکههای اجتماعی بر سبک زندگی جوانان، فصلنامه دانش انتظامی خراسان شمالی، دوره اول، شماره 3، صص 39- 23.
_ باقری، معصومه؛ رضا دوست، کریم؛ آوینی، محمود؛ موالی زاده، الهه. (1395). بررسی اثر عامل جهانی شدن بر دگرگونی الگوی تغذیه، فصلنامهی توسعهی اجتماعی( توسعهی انسانی سابق)، دورهی 10، شمارهی4، صص 76-59.
- بوردیو، پییر. (۱۳۸۰). نظریهی کنش؛ دلایل عملی و انتخاب عقلانی، ترجمهی مرتضی مردیها، تهران: انتشارات نقش و نگار.
_ جمشیدی حسن آبادی، اسماعیل؛ رضایی، مصطفی. (1395). نقش شبکههای اجتماعی در اصلاح الگوی مصرف انرژی، دومین همایش ملی رسانه، ارتباطات و آموزشهای شهروندی.
_ دریایی، محمد. (1394). الگوی صحیح تغذیه، تهران: انتشارات سفیراردهال.
_ عبدی، فاطمه؛ عطاردی کاشانی، زهرا؛ میرمیران، پروین؛ استکی، ترانه. (1394). بررسی و مقایسهی الگوی مصرف غذایی در ایران و جهان: یک مقاله مروری، مجلهی دانشگاه علوم پزشکی فسا، سال پنجم، شمارهی 2، صص 167- 159.
_ عظیمی، لیلا؛ نامداری، مهرداد؛ پرهام، محمد. (1397). تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر هویت ملی و هویت قومی شهروندان شهرستان نورآباد دلفان، فصلنامهی مطالعات جامعهشناختی شهری، سال هشتم، شمارهی 28، صص 25-1.
_ فتحی، حبیب اله؛ جعفری، علی. (1396). رابطهی مصرف رسانهای با تغییر سبک زندگی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی)، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، دورهی سوم، شمارهی 9، صص 255- 221.
_ گلابی، فاطمه؛ آقایاری هیر، توکل؛ ساعی، مرضیه. (1395). نقش رسانه در رفتارهای تغذیهای و زمینهی اجتماعی مرتبط با آن مورد مطالعه: شهروندان بالای 15 سال شهر تبریز، فصلنامهی جامعهشناسی کاربردی، دورهی بیست و هفتم، شمارهی 1، صص 42- 27.
Bourdieu, P.(1996).The Rules of Art , Translated By Susan Emanuel, Polity Press.
Wills, W., Backett‐Milburn, K., Roberts, M. L., & Lawton, J. (2011). The framing of social class distinctions through family food and eating practices. The Sociological Review, 59(4), 725-740.
Yang, WY., Burrows, T., MacDonald-Wicks, L., Williams, LT., Collis, CE., & Chee WSS. (2018). Parent-child feeding practices in a developing country: Findings from the Family Diet Study. Research Support, Non-U.S. Gov't, 1;125:90-97.
_||_