تحلیلی بر فرهنگ شهروندی با تأکید بر آموزشهای شهروندی
محورهای موضوعی : مطالعات جامعه شناختی شهری
کلید واژه: مشارکت, آموزش شهروندی, فرهنگ شهروندی, مسؤولیت پذیری, رعایت قوانین,
چکیده مقاله :
توجه به فرهنگ شهرونـدی و آمـوزش آن، رویکـردی نوین است که بیشتر کشـورهای توسعهیافته به آن پرداخته اند و نتایج مؤثر آن در توسعه ی پایدار، رفاه و پیشرفت های فرهنگی و اجتماعی، باعث شده که کشورهای در حال توسعه نیز ضرورت آن را درک کرده و زمینهی آموزش و تحقیق آن را فراهم آورند. هدف از این تحقیق، بررسی فرهنگ شهروندی با تأکید بر آموزشهای شهروندی توسط شهرداری شهر آران و بیدگل است. در این مقاله فرهنگ شهـروندی با ابعادی چون مسؤولیتپذیری، مشارکت جویی و رعایت قوانین و مقررات سنجیده شده است. روش تحقیق، پیمایشی است و نمونهی مورد مطالعه 180 نفر از شهروندان شهر آران و بیدگل هستند و پرسشنامهها به صورت نمونه گیری سهمیهای بین شهروندان تقسیم شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه ها نشان میدهد که بین آموزشهای شهروندی با میزان پایبندی به فرهنگ شهروندی رابطهی مستقیمی وجود دارد و آموزش آموزههای شهروندی نقش مؤثری در پایبندی مردم به فرهنگ شهروندی داشته است. طبق نتایج به دست آمده از جدول ماتریس همبستگی، یعنی ضریب همبستگی (17/0)، بین آموزشهای شهرداری با میزان پایبندی به فرهنگ شهروندی در جامعه رابطه وجود دارد. به عبارت دیگر، آموزشهای شهرداری میتواند در افزایش میزان پایبندی مردم به فرهنگ شهروندی نقش بسزایی داشته باشد. همچنین، از میان ابعاد سه گانه ی آن، آموزشهای شهرداری در افزایش میزان مسؤولیت پذیری شهروندان، با ضریب همبستگی (33/0)، بیشتر نقش داشته است اما در مورد ابعاد مشارکت جویی و قانونمندی همبستگی معناداری وجود ندارد.
Abstract Paying attention to the civic culture and its education is a new approach that most developed countries take to deal with the promotion of civic culture. Its generally positive results in sustainable development, prosperity and social and cultural developments have led developing countries to perceive the need for this issue and hence provide for necessary education and research in this area. The aim of this study was to investigate the culture of citizenship, with an emphasis on education for citizenship provided by the Aran & Bidgol Municipality. In this paper, culture of citizenship was measured through dimensions such as responsibility, participation, obeying rules and regulations. The research method is Survey and the sample included 180residents of Aran&Bidgol. The results of the analysis of data indicated that there is a direct relationship between citizenship education and adherence to the culture of citizenship; and citizenship education plays an Effective role on the commitment of people to civic culture.