مقدمه و هدف پژوهش: فهم کالبد بصری سراهای بازار تاریخی به عنوان یکی از مهمترین عناصر معماری در طراحی میتواند زمینه تامل در جهت نقش آنها را فراهم سازد و بر پتانسیلهای بالقوه فضاهای اجتماع پذیر، میزان حضورپذیری افراد و رونق آنها تاثیرگذار باشد. توجه این پژوهش شناخت و تحل چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: فهم کالبد بصری سراهای بازار تاریخی به عنوان یکی از مهمترین عناصر معماری در طراحی میتواند زمینه تامل در جهت نقش آنها را فراهم سازد و بر پتانسیلهای بالقوه فضاهای اجتماع پذیر، میزان حضورپذیری افراد و رونق آنها تاثیرگذار باشد. توجه این پژوهش شناخت و تحلیل اصول اجتماع پذیری بر میزان حضور مردم و ارزیابی کیفیت بصری در سراهای بازار اصفهان معطوف میشود.
روش پژوهش: در ابتدا با استفاده از تحقیق همبستگی و رگرسیونی با حضور 12 دانشجو به تعداد سراهای مورد بررسی و ثبت تعداد افراد و مکان حضورمردم در راستای سنجش معیارها و پاسخگویی به سوالات و فرضیات تحقیق گام برداشته شده است و مفاهیم کیفیت فضایی و اجتماع پذیری در بعد کالبدی مستخرخ شده از مبانی پژوهش و تطبیق آن با شاخصههای بصری تعریف شده با استفاده از نرم افزار نحو فضا، به ارزیابی و شناخت محدوده پژوهش پرداخته شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای نحو فضا از نرم افزارDepthmap استفاده شده است.
یافتهها: در یافتههای پژوهش میتوان اذعان داشت که تعداد و نحوه دسترسی به سرا (منظور به صورت مستقیم یا با زاویه و چرخش)، ابعاد و اندازه کل سرا و حیاط مرکزی، تعداد فضاهای اصلی، دسترسی بلاواسطه به فضاهای اصلی در میزان اجتماع پذیری و حضور افراد در سراهای بازار تاثیرگذار است و سراهایی که ورودی بیشتر، حیاط مرکزی وسیع تر و زاویه چرخش کمتری برای دسترسی به میانسرا دارند دعوت کنندگی، حضورپذیری و در نتیجه اجتماع پذیری بیشتری را دارا میباشند.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد گرچند در بیشتر موارد مولفههای کیفیت بصری بر روی مولفههای کالبدی تاثیر گذار است و سبب اجتماع پذیری محیط میگردد اما در سراهای بازار اصفهان این رابطه همیشه برقرار نیست. سراهایی با کیفیت بصری بالا اجتماع پذیری کمی دارند چرا که از لحاظ کالبدی؛ محیط خوانا و دعوت کننده برای جذب مخاطب ندارد. دید و منظر، پیچیدگی فضایی، تنوع کاربری، دسترسی و میزان حرکت، راحتی و آسایش و میزان تسهیلات برکیفیت فضایی و درنهایت اجتماع پذیری آن تاثیر گذار است.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: یکی از مباحث مهم پیرامون مسائل شهری، مفهوم توسعه پایدار شهری است که توسعهای مبتنی بر نیازهای واقعی و تصمیم گیریهای عقلایی، با در نظر گرفتن ملاحظات مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی محسوب میشود. توسعه پایدار را مفهومی میدانند که در آن تأمین مس چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: یکی از مباحث مهم پیرامون مسائل شهری، مفهوم توسعه پایدار شهری است که توسعهای مبتنی بر نیازهای واقعی و تصمیم گیریهای عقلایی، با در نظر گرفتن ملاحظات مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی محسوب میشود. توسعه پایدار را مفهومی میدانند که در آن تأمین مستمر نیازها و رضایتمندی افراد همراه با افزایش کیفیت زندگی انسان را مدنظر قرار میدهد. پایداری شهری که با معیارهایی نظیر عدالت اجتماعی، مشارکت شهروندی و همبستگی اجتماعی، افزایش کارآمدی نهادهای اجتماعی، ارتقاء فرهنگ شهروندی و کارآمدی سیاستها و برنامههای سیاستگذاری در حوزه کلان شهری و بهینه سازی مناسبات مدنی قوام مییابد، آرمانی برای کیفیت پویایی زندگی شهری و سبک جدید زیستن است. فراگیرشدن موضوع جهانی شدن به مثابه فراگیرشدن نوعی گفتمان غالب، دربرگیرنده جنبههایی گوناگونی از همبستگیها و همگنیهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ایدئولوژیکی است و ارتباط مستقیم آن با زبان به عنوان یکی از مهمترین عناصر هویت، امر مواجهه با زبان خارجی را در حوزه سیاستگذاری فرهنگی با هدف توسعه شهری تبدیل به یک مسئله میکند.
روش پژوهش: روش این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و ابزارگردآوری دادهها، پرسش نامه ی محقق ساخته، شامل25 سؤال بود. جامعه ی آماری این پژوهش، شامل نخبگان فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و زبانی کشور میباشند.
یافتهها: نتایج این پژوهش نشان میدهد که سیاستگذاری فرهنگی در مواجهه با زبانهای خارجی متاثراز مهمترین عناصر توسعه شهری یعنی مولفههای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است.
نتیجه گیری: در این مقاله، به تبیین مولفههای تاثیر گذار در سیاستگذاریهای فرهنگی در مواجهه با زبانهای خارجی با هدف توسعه شهری پرداخته شده است که در عصر پروژه جهانی سازی به تعبیر مخالفین و پروسه جهانی شدن به تعبیر موافقین معادلات و مفروضات قبلی را دچار چالش ساخته است.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: به دنبال رشد فزاینده جمعیت شهری و مهاجرتهای روستایی در دهههای اخیر در ایران چهره مسکن و کیفیت سکونت تغییر یافت. توسعه این پدیده بدون برنامه ریزی صحیح و عدم توجه به مسائلی از جمله عوامل فرهنگی در فضای تعاملی سکونتگاهی منجر به بروز رفتارهایی از ساکنین چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: به دنبال رشد فزاینده جمعیت شهری و مهاجرتهای روستایی در دهههای اخیر در ایران چهره مسکن و کیفیت سکونت تغییر یافت. توسعه این پدیده بدون برنامه ریزی صحیح و عدم توجه به مسائلی از جمله عوامل فرهنگی در فضای تعاملی سکونتگاهی منجر به بروز رفتارهایی از ساکنین میگردد که مخل و از بین برنده فرهنگ سکونتی است. که توجه صرف به مسائل کمی و نادیده انگاشتن کیفیت در فضاهای مسکونی موجب تشدید معضلاتی در این فضاها گشته و به تبع آن باعث ایجاد نارضایتی ساکنان از محیطهای مسکونی خود شده است.
هدف: پژوهش حاضر به ارزیابی و سنجش تاثیر نقش مولفهها و عناصر فرهنگ در معماری مسکن سازمانی و احساس رضایتمندی ساکنان پرداخته است. در این پژوهش اقدام به تحلیل تأثیر مؤلفههای فرهنگ بر رضایتمندی در دو مجموعه مسکونی سازمانی نیروی انتظامی شهرستان اهواز شد.
روش پژوهش: نوع پژوهش حاضر کاربردی است و روش تحقیق به صورت توصیفی از نوع همبستگی است، جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از روش میدانی (پرسشنامه) استفاده شده است. تعداد افراد انتخاب شده جهت حجم نمونه آماری بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر طبق فرمول تعیین حجم نمونه کوکران 285 ساکن در نظر گرفته شده است.که پس از جمع آوری دادهها، به منظور تحلیل آنها، اطلاعات با استفاده از روش و تکنیکهای آماری و نرم افزار21 Spss مورد تجزیه و تحلیل آماری قرارگرفته است.
یافتهها: بر این اساس نتایجی که در بخش کمی حاصل گردید، حاکی از رابطه معنا دار میان مؤلفههایی مانند جنبههای فضایی، ایمنی وآرامش، جنبههای انسانی،هویت اجتماعی و فرهنگی جنبههای عملکردی در دو مجموعه مسکونی از نظر پاسخگویان حاصل گردید.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: هدف اصلی سازمانها، ارتقاء عملکرد و رسیدن به سطحی از تعالی و پایداری به منظور حفظ بقا، رشد، سود آوری و مرتفع ساختن نیازهای جامعه است، شهرداریها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مدیران آن در پی دست یابی به شیوهها و اصولی کاربردی برای ارائه خدمات متنوع چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: هدف اصلی سازمانها، ارتقاء عملکرد و رسیدن به سطحی از تعالی و پایداری به منظور حفظ بقا، رشد، سود آوری و مرتفع ساختن نیازهای جامعه است، شهرداریها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مدیران آن در پی دست یابی به شیوهها و اصولی کاربردی برای ارائه خدمات متنوع و با کیفیت به شهروندان، مسافران و گردشگران هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سواد مالی، فناوری مالی و سرمایه فکری بر عملکرد شهرداری ساوه انجام شد.روش پژوهش: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات میدانی است. جامعه آماری پژوهش شامل 150 نفر از کارکنان شهرداری ساوه میباشد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 108 نفر تعیین و نمونهها به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری دادههای تحقیق از روش میدانی استفاده شد که ابزار تحقیق آن پرسشنامه بود. برای سنجش سواد مالی از پرسشنامه سواد مالی طراحی و اعتبار سنجی شده توسط معین الدین (1390) ، برای سنجش فناوری مالی از پرسشنامه مهدی سمایی و سید جعفر موسوی (1397)، برای سنجش سرمایه فکری از پرسشنامه استاندارد بنتیس و همکاران (1998) و برای جمع آوری دادههای عملکرد شرکت از پرسشنامه استاندارد کاپلان و نورتون (2005) کارت امتیازی متوازن استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار PLS انجام شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که سواد مالی بر عملکرد تأثیر مثبت دارد. فناوری مالی بر عملکرد تأثیر مثبت دارد. سرمایه فکری بر عملکرد اثر مثبت دارد.نتیجه گیری: در شهرداریها بـا افـزایش و بهبود سرمایه فکری میتوان عملکرد مالی را ارتقاء بخشید. همچنین نتایج نشان میدهد که بعد از سرمایه به کار گرفتـه شـده فناوری مالی، سواد مالی بیشترین ارتباط را با عملکرد شهرداریها دارد.
پرونده مقاله
هدف از مطالعه حاضر بررسی ارائه مدل تاثیر رفتار سازگار با محیط زیست شهری بر عملکرد محیطی میباشد. پژوهش حاضــر از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصــیفی پیمایشی است که به صورت حال نگر انجام شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه پرسنل فدراسیون فوتبال 153 نفر میباشند ک چکیده کامل
هدف از مطالعه حاضر بررسی ارائه مدل تاثیر رفتار سازگار با محیط زیست شهری بر عملکرد محیطی میباشد. پژوهش حاضــر از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصــیفی پیمایشی است که به صورت حال نگر انجام شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه پرسنل فدراسیون فوتبال 153 نفر میباشند که به صورت کل شمار بررسی شد.ند ابزار تحقیق پرسشنامههای استاندارد مدیریت منابع انسانی سبز (سخاوالکر و تادانی، 2013) میباشد. از نرم افزار Amos برای تجزیه و تحلیل و روابط بین متغیرهها استفاده شد. نتایج نشان داد مدیریت منابع انسانی سبز بر رفتار سازگار با محیط زیست و عملکرد زیست محیطی موثر است و مدل بدست آمده از برازش کافی برخوردار است. بنابراین شیوههای مدیریت زیست محیطی بر تعهد سازمانی تأثیر میگذارد. مدیران باید برای ایجاد زمینههای فراگیری دانش سبز در سازمان به استخدام افراد با مهارتها و تواناییهای مناسب بپردازند. فرصتهای آموزشی فرهنگ سبز را برای کارکنان مهیا سازند و افراد را در معرض برنامههای متنوع آموزشی قرار دهند.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: مکانهای معنیدار دریک بستر اجتماعی و براثر تعاملات اجتماعی میان افراد دریک محیط فیزیکی شکل میگیرند که با بسترهای فرهنگی، اجتماعی و فعالیتی حاکم بر آن جامعه در پیوند هستند. ازاینرو، مقاله حاضر قصد دارد سنجش نحوهی استفاده از فضاهای تاریخی در شهر شی چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: مکانهای معنیدار دریک بستر اجتماعی و براثر تعاملات اجتماعی میان افراد دریک محیط فیزیکی شکل میگیرند که با بسترهای فرهنگی، اجتماعی و فعالیتی حاکم بر آن جامعه در پیوند هستند. ازاینرو، مقاله حاضر قصد دارد سنجش نحوهی استفاده از فضاهای تاریخی در شهر شیراز را مورد بررسی قرار دهد.روش پژوهش: جهت شناخت حضور پذیری افراد در مکانهای تاریخی در بخش اصلی تحقیقیعنی مطالعه موردی از روش میدانی استفاده شده است. نمونه موردی انتخابی مرکز تاریخی شهر شیراز و نمونههای منتخب این پژوهش نیزیک مجموعه تاریخی و بازار آن (مجموعه زندیه) یک مکان مذهبی (مجموعه شاهچراغ) ویک محله مسکونی (محله سنگ سیاه) همگی از مرکز تاریخی شهر شیراز میباشند. یافتهها: نتایج نشان میدهد عمده افرادی که در فواصل طولانی در مراکز عمومی و جمعی حضور مییابند، معتقد به وجود احساس آرامش، امنیت، آزادی فعالیتهای متنوع اجتماعی، دسترسی آسان، هم آوایی با طبیعت در فضا، مباحث حفاظتهای اقلیمیو همچنین وجود سایر فعالیتهای جنبی و امکاناتی چون کافهها و رستورانها جهت برگزاری جلسات شخصی و گردهم آمدن افراد هستند.نتیجه گیری: مجموعه زندیه شیراز با وجود خدمات و تسهیلات و جذابیتهایی که دارد به عنوان فضایی موفق عمل کرده و از اجتماع پذیری بالایی نیز برخوردار است.
پرونده مقاله
محیط زندگی افراد از مهمترین عرصههای شکل دهنده رفتار اجتماعی انسانها بشمار میرود. در این محیط همواره روابط میان افراد خانواده و همسایگان در جریان است. مجتمعهای مسکونی در شهرها از مهمترین این مکانها شناخته میشوند. لزوم داشتن شاخصههایی در این محیط زمینه دستیابی به چکیده کامل
محیط زندگی افراد از مهمترین عرصههای شکل دهنده رفتار اجتماعی انسانها بشمار میرود. در این محیط همواره روابط میان افراد خانواده و همسایگان در جریان است. مجتمعهای مسکونی در شهرها از مهمترین این مکانها شناخته میشوند. لزوم داشتن شاخصههایی در این محیط زمینه دستیابی به صمیمیت، آرامش، گسترش روابط و پیوندهای اجتماعی، امنیت اجتماعی در یک جامعه فراهم و جامعه سلامت و شاداب با روابط اجتماعی مستحکم را پایهگذاری مینماید. این پژوهش تبیین مفهوم احساس آسایش را یکی از مقولههای تأثیرگذار بر کیفیت ارتباط انسان با محیط مسکونی شناسایی نموده است. بدینمنظور، ابتدا مؤلفههای مؤثر بر مفهوم احساس آسایش در مجتمعهای مسکونی مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه عوامل مرتبط با این مؤلفهها شناسایی و معرفی میگردند. پرسش اصلی پژوهش؛احساس آسایش در مجتمعهای مسکونی بر اساس چه مؤلفههایی سنجیده میشود؟ جهت پاسخ به سوال پژوهش ابتدا مؤلفههای اصلی مرتبط با موضوع شامل کالبدی و عملکردی مورد بررسی قرار گرفته و مؤلفه اجتماعی شاخص سومی است که موجب تکامل دو مؤلفه شده و دستیابی به مفهوم احساس آسایش را فراهم میآورد. ضمن اینکه عوامل مرتبط با مؤلفههای اشاره شده نیز شناسایی و ارائه میگردند. جهت بررسی عوامل اثرگذار با انتخاب دو نمونه موردی مجتمع مسکونی در شهر تهران شامل مجتمع مسکونی چهارصد دستگاه نازی آباد و مجتمع مسکونی خیام یافته های پژوهش با کمک یک پرسشنامه مورد ارزیابی قرار میگیرند و نتایج حاصل از پرسشنامه با کمک نرمافزار spss و آزمونT تحلیل میشوند. روش تحقیق در این پژوهش ترکیبی میباشد و جمعآوری اطلاعات کمی، تحلیل و ترکیب اطلاعات کیفی، بهمنظور شناخت مسأله تحقیق انجام شده است. در خاتمه پژوهش نتیجهگیری لازم ارائه گردیده است.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش بررسی تأثیرات پیادهسازی شهر الکترونیک بر مدیریت مطلوب شهری با در نظر گرفتن متغیر میانجی مشارکت شهروندان و متغیر تعدیلگر شهر هوشمند. روش پژوهش: پژوهش حاضر، از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد همچنین بهمنظور گردآوری داده چکیده کامل
هدف از پژوهش بررسی تأثیرات پیادهسازی شهر الکترونیک بر مدیریت مطلوب شهری با در نظر گرفتن متغیر میانجی مشارکت شهروندان و متغیر تعدیلگر شهر هوشمند. روش پژوهش: پژوهش حاضر، از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد همچنین بهمنظور گردآوری دادهها از روش کتابخانهای و میدانی با ابزار پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش 2000 نفر از مدیران شهری و شهروندان مناطق 2، 3 و 19 شهر تهران میباشد و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 322 نفر تعیین گردید. جهت بررسی پایایی پژوهش از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید و برای تحلیل دادههای از آزمونهای توصیفی درصد، میانگین و انحراف معیار و معادلات ساختاری با کمک نرمافزار AMOS استفاده شده است.یافتهها و نتایج پژوهش: نتایج این پژوهش نشان داده است که رابطه معنیدار مثبتی بین پیادهسازی شهر الکترونیک و مدیریت مطلوب شهری وجود دارد. همچنین نقش میانجی مشارکت شهروندان و تعدیلگر شهر هوشمند دراینرابطه تابید شده است. به همین تناسب پیشنهاداتی در راستای بهبود پیادهسازی شهر الکترونیک مطرح شده است.
پرونده مقاله
تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر فضیلتهای اخلاقی بازاریابی بر بازاریابی اینترنتی و بازاریابی رابطهمند در مشتریان مواد غذایی کاله شهر همدان، انجام شد. روش مورد استفاده در این تحقیق از لحاظ روش توصیفی-پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی و از شاخه میدانی می باشد. جامعه آماری مورد چکیده کامل
تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر فضیلتهای اخلاقی بازاریابی بر بازاریابی اینترنتی و بازاریابی رابطهمند در مشتریان مواد غذایی کاله شهر همدان، انجام شد. روش مورد استفاده در این تحقیق از لحاظ روش توصیفی-پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی و از شاخه میدانی می باشد. جامعه آماری مورد مطالعه مشتریان مواد غذایی کاله شهر همدان می باشند، که تعداد آنها جز جوامع نامحدود می باشد. با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران تعداد 384 نفر، به روش نمونه گیری تصادفی ساده، به عنوان نمونه انتخاب شد. در این تحقیق از پرسشنامههای استاندارد فضایل اخلاقی بازاریابی زمان یاد (1395)، بازاریابی اینترنتی بابایی (1392) و بازاریابی رابطهمند نگی و کتما (2013)، استفاده شد. جهت بررسی پایایی پرسشنامه ها آلفای کرونباخ محاسبه گردید که حاکی از پایایی مطلوب پرسشنامه ها بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها آمار توصیفی شامل: میانگین، انحراف استاندارد، کمترین و بیشترین امتیاز و در بخش آمار استنباطی از معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS ویراست 21 و PLS3 مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که فضیلتهای اخلاقی بازاریابی بر بازاریابی اینترنتی و بازاریابی رابطهمند در مشتریان مواد غذایی کاله شهر همدان، تاثیر مثبت و مستقیمی دارد.
پرونده مقاله