طراحی مدل اشتیاق کارآفرینانه تیمی بر عملکرد استارتاپ ها با رویکرد خودکارآمدی تیم
محورهای موضوعی :الهام ایران نژاد پاریزی 1 , کامبیز طالبی 2 , جهانگیر یدالهی فارسی 3 , حمیده رشادت جو 4
1 - دانشجوی دکتری گروه کارآفرینی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد گروه کسب و کار جدید، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه کسب و کار جدید، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران
4 - دانشیار،گروه مدیریت بحران و مدیریت شهری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
کلید واژه: اشتیاق کارآفرینانه تیمی, عملکرد استارتاپ, خودکارآمدی, اسکیلاپ,
چکیده مقاله :
هدف: اشتیاق کارآفرینانه در سطح فردی، یکی از تعیین کننده های مهم رفتار و عملکرد کارآفرینانه است. در سال های اخیر بسیاری از فعالیت های کارآفرینانه توسط تیم های استارتاپی انجام می شود که تاثیر بسزایی در اقتصاد کشورها دارد. با توجه به این موضوع و اهمیت عواطف و انگیزه¬ها در عملکرد کسب و کار، بررسی نقش اشتیاق درتیم های کارآفرینی ضرورت دارد که مورد کم توجهی پژوهشگران قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل اشتیاق کارآفرینانه تیمی بر عملکرد استارتاپ ها با رویکرد خودکارآمدی تیم است. روش پژوهش: این پژوهش در دسته پژوهش¬های کاربردی قرار دارد و برای گردآوری و تجزیه و تحلیل داده¬های آن از روش تحقیق، آمیخته (کیفی - کمی) استفاده شده است. استراتژی پژوهش در بخش کیفی تئوری داده بنیاد است و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا و نرم افزار Atlas ti7 بهره گیری شد و پس از انجام 13 مصاحبه اشباع نظری حاصل به دست آمد. جهت ارزیابی مدل از روش کمی مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. حجم نمونه بخش کمی با استفاده از نمونه¬گیری تصادفی و جدول کوکران 136 نفر تعیین شد. یافته ها: در بخش کیفی پژوهش داده¬ها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت. در مدل مفهومی پژوهش، 3 مفهوم اشتیاق کارآفرینانه تیمی، خودکارآمدی و عملکرد استارتاپ به عنوان مقولات اصلی و 15 زیر مقوله نیز شناسایی شد. در بخش کمی، نتایج نشان داد اشتیاق کارآفرینانه تیمی با ضریب 0/367 ارتباط مستقیم معناداری با عملکرد کسب و کار دارد. همچنین این متغیر با ضریب 0/305 به صورت غیر مستقیم با میانجیگری خودکارآمدی تیم، بر عملکرد کسب و کار تاثیر دارد.
زالی، محمدرضا؛ گودرزی، کبری (1396). شناسایی ویژگیهای مربوط به اشتیاق به کار رهبران کارآفرین. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی. دوره 10 ، شماره1، بهار، صص 121-140.
عشقی عراقی، مهتاب؛ غنی پور، فاطمه (1396). خودکارآمدی کارآفرینی و سبک زندگی؛ راهبرد تحقق قصد کارآفرینی. دو فصلنامه نوآوری و ارزش¬ آفرینی، سال ششم، شماره یازدهم، بهار و تابستان، صص75- 92.
نعمتی، محمدعلی؛ کاکاپور، صبا (1392). رابطه بین یادگیری گرایی سازمانی و شناسایی فرصت با خودکارآمدی در میان کارآفرینان شرکت¬های دانش¬بنیان شهر تهران. دوفصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، سال دوم، شماره 4، پاییز و زمستان، صص43-57.
Ahsan, M., Adomako, S., Donbesuur, F., & Mole, K. F. (2023). Entrepreneurial passion and product innovation intensity in new ventures: mediating effects of exploration and exploitation activities. British Journal of Management, 34(2), 849-872.
Bao, J., Zhou, X., & Chen, Y. (2017). Entrepreneurial passion and behaviors: opportunity recognition as a mediator. Social Behavior and Personality: an international journal, 45(7), 1211-1220.
Baron, R. A. (2008). The role of affect in the entrepreneurial process. Academy of management Review, 33(2), 328-340.
Becker, K., Ebbers, J. J., & Engel, Y. (2023). Network to passion or passion to network? Disentangling entrepreneurial passion selection and contagion effects among peers and teams in a startup accelerator. Journal of Business Venturing, 38(4), 106299.
Blank, S., & Dorf, B. (2012). The startup owner’s manual: The step-by-step guide for building a great company. K & S Ranch. Inc, California. PubMed Abstract OpenURL.
Baum, J. R., & Locke, E. A. (2004). The relationship of entrepreneurial traits, skill, and motivation to subsequent venture growth. Journal of applied psychology, 89(4), 587.
Boone, S., Andries, P., & Clarysse, B. (2019). Does team entrepreneurial passion matter for relationship conflict and team performance? On the importance of fit between passion focus and venture development stage. Journal of Business Venturing, 105984.
Bresciani S., Rossi M. (Eds.), “Managing Globalization. New Business Models, Strategies and Innovation”, Cambridge Scholars Publishing, pp. 156-180.
Cockayne, D. (2019). What is a startup firm? A methodological and epistemological investigation into research objects in economic geography. Geoforum, 107, 77-87.
Cardon, M. S. (2008). Is passion contagious? The transference of entrepreneurial passion to employees. Human resource management review, 18(2), 77-86.
Cardon, M. S., Post, C., & Forster, W. R. (2017). Team entrepreneurial passion: Its emergence and influence in new venture teams. Academy of Management Review, 42(2), 283-305.
Cardon, M. S., & Kirk, C. P. (2015). Entrepreneurial passion as mediator of the self–efficacy to persistence relationship. Entrepreneurship theory and practice, 39(5), 1027-1050.
Chen, X. P., Yao, X., & Kotha, S. (2009). Entrepreneur passion and preparedness in business plan presentations: a persuasion analysis of venture capitalists' funding decisions. Academy of Management journal, 52(1), 199-214.
De Mol, E., Cardon, M. S., de Jong, B., Khapova, S. N., & Elfring, T. (2019). Entrepreneurial passion diversity in new venture teams: An empirical examination of short-and long-term performance implications. Journal of Business Venturing, 105965.
De Mol, E., Khapova, S. N., & Elfring, T. (2015). Entrepreneurial team cognition: A review. International Journal of Management Reviews, 17(2), 232-255.
Diakanastasi, E., Karagiannaki, A., & Pramatari, K. (2018). Entrepreneurial Team Dynamics and New Venture Creation Process: An Exploratory Study Within a Start-Up Incubator. SAGE Open, 8(2), 2158244018781446.
DeNoble, A., Jung, D., & Ehrlich, S. (1999) Entrepreneurial self-efficacy: The development of a measure and its relationship to entrepreneurial action. In: Reynolds PD (ed.) Frontiers of Entrepreneurship Research. Stanford, CA: Center for Entrepreneurial Studies, pp.73–87.
Drnovsek, M., Cardon, M. S., & Murnieks, C. Y. (2009). Collective passion in entrepreneurial teams. In Understanding the entrepreneurial mind (pp. 191-215). Springer, New York, NY.
Drnovsek, M., Cardon, M. S., & Patel, P. C. (2016). Direct and indirect effects of passion on growing technology ventures. Strategic Entrepreneurship Journal, 10(2), 194-213.
Fang, X., & An, L. (2017). A study of effects of entrepreneurial passion and risk appetite on entrepreneurial performance. Revista de Cercetare si Interventie Sociala, 56, 102-113.
Fesharaki, Farzad. "Entrepreneurial passion, self-efficacy, and spiritual intelligence among Iranian SME owner–managers." Psychological Studies 64, no. 4 (2019): 429-435.
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservables variables and measurement error. Journal of HighTechnology Management Research,11(1),137-153.
Gielnik, M. M., Spitzmuller, M., Schmitt, A., Klemann, D. K., & Frese, M. (2015). “I put in effort, therefore I am passionate”: Investigating the path from effort to passion in entrepreneurship. Academy of Management Journal, 58(4), 1012-1031.
Harper, D. A. (2008). Towards a theory of entrepreneurial teams. Journal of business venturing, 23(6), 613-626.
Iyortsuun, A. S., Nmadu, M. T., Dakung, R., & Gajere, M. C. (2019). Entrepreneurial passion and venture performance: a proposed framework. Management Research Review.42 (10). 1133-1147.
Kollmann, T., Stöckmann, C., Meves, Y., & Kensbock, J. M. (2017). When members of entrepreneurial teams differ: linking diversity in individual-level entrepreneurial orientation to team performance. Small Business Economics, 48, 843-859.
Lechler, T. (2001). Social interaction: A determinant of entrepreneurial team venture success. Small Business Economics, 16(4), 263-278.
Mitteness, C., Sudek, R., & Cardon, M. S. (2012). Angel investor characteristics that determine whether perceived passion leads to higher evaluations of funding potential. Journal of Business Venturing, 27(5), 592-606.
Montiel-Campos, H. (2018). The entrepreneurial passion-entrepreneurial alertness relationship: The moderating role of a creative personality. Serbian Journal of Management, 13(2), 263-280.
Murnieks, C. Y., Mosakowski, E., & Cardon, M. S. (2014). Pathways of passion: Identity centrality, passion, and behavior among entrepreneurs. Journal of Management, 40(6), 1583-1606.
Nadali, A., Grilo, A., & Zutshi, A. (2018, January). A conceptual framework of risk identification for scale up companies in transition period. In Proceedings of the International Conference on Industrial Engineering and Operations Management, IEOM 2018, vol. 2018, pp. 2346-2357.
Newman, A., Obschonka, M., Moeller, J., & Chandan, G. G. (2021). Entrepreneurial passion: A review, synthesis, and agenda for future research. Applied Psychology, 70(2), 816-860.
Norena-Chavez, D., & Thalassinos, E. (2022). The mediation effect of entrepreneurial self-efficacy in the relationship between entrepreneurial passion and leadership styles. In The New Digital Era: Other Emerging Risks and Opportunities (Vol. 109, pp. 99-125). Emerald Publishing Limited.
Pisoni, A. and Onetti, A. (2016) New Venture Growth from Start-up to Scale-up’, in Vrontis D.,
Riar, F. J., Qian, S., Miao, C., Debicki, B. J., & Kellermanns, F. W. (2023). Meta-analytic review, synthesis, and directions for the future of entrepreneurial passion research. European Management Journal.
Santos, S. C., & Cardon, M. S. (2019). What’s love got to do with it? Team entrepreneurial passion and performance in new venture teams. Entrepreneurship Theory and Practice, 43(3), 475-504
Talaia, M., Pisoni, A., & Onetti, A. (2016). Factors influencing the fund raising process for innovative new ventures: an empirical study. Journal of Small Business and Enterprise Development, 23(2), 363-378.
Tash, M., & Amiri Sardari, Z. (2022). Structural-functional explanation of the impact of green marketing on the development of health tourism in Kerman province. Journal of Tourism and Development.
Uy, M. A., Jacob, G. H. H., Antonio, T., Hasan, J., & Lam, S. S. (2017). Entrepreneurial passion heterogeneity and new venture team performance trajectory. In Academy of Management Proceedings .
Vallerand, R. J. (2012). From motivation to passion: In search of the motivational processes involved in a meaningful life. Canadian Psychology/Psychologie Canadienne, 53(1), 42.
Zajko, M. (2017, December). Challenges of scaling-up process for start-ups. In Balkan Region Conference on Engineering and Business Education, 3(1), pp. 62-70.
Zhu, X., Yang, S., & Kromidha, E. (2022). The emergence of team entrepreneurial passion from team helping: An affective events theory perspective. International Small Business Journal, 02662426221089499.