طراحی و تعیین روایی و پایایی ابزار نوعشناسی استراتژی حمایتی مربیان در مدیریت ورزشی
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردیلیلا حری 1 , مهوش نوربخش 2 , سید نعمتاله خلیفه 3 , پریوش نوربخش 4
1 - دانشجوی دکتری ، گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج، ایران.
2 - استاد، گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، ,واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
4 - استادیار،گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج ، ایران
کلید واژه: استراتژی حمایتی مربیان در مدیریت ورزشی, روایی پرسشنامه, پایایی پرسشنامه,
چکیده مقاله :
استراتژی حمایتی در مدیریت ورزشی از جمله رفتارهای انسانی است که زمینه را برای رشد باور ورزشکاران آماده میکند؛ اما براساس مطالعههای صورت گرفته، اهمیت این استراتژی قابلانکار نیست و همچنین سنجهای برای نوعشناسی و شدتسنجی آن وجود ندارد. بر این اساس در این پژوهش به استناد مبانی نظری موجود، ساخت پرسشنامه جهت سنجش این مفهوم هدفگذاری شد. براساسادبیات تجربی پژوهش مفهوم استراتژی حمایتی در مدیریت ورزشی بر اساس چهار بردار و 10 سازه قابلیت تعریف داشت که در این پژوهش بهعنوان فرضیه در نظر گرفته شد. جهت بررسی فرضیهها با رویکرد توصیفی-تحلیلی، بهصورت مقطعی در سال 1398، به بررسی نظرات معلمان زن تربیتبدنی مناطق 19 گانه تهران بهعنوان جامعه پژوهش (1071 نفر) پرداخته شد. براساس فرمول کوکران 387 نفر بهعنوان نمونه فرض شد که به تفکیک مناطق شهری تهران بهشیوه طبقهای نسبتی و بهصورت تصادفی انتخاب شدهاند. برای سنجش روایی ابزار از شاخصهای CVR و CVI، آزمون علامت زوجنمونهای و تحلیلعاملی و جهت سنجش پایایی از روش بازآزمایی و ضریب آلفایکرونباخ استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و SmartPLS انجام گرفت و یافتهها نشان داد ابزار طراحیشده در این پژوهش با روایی و پایایی قابلقبولی توانایی سنجش و نوعشناسی استراتژی حمایتی مربیان در مدیریت ورزشی را بر اساس 4 بردار و 10 سازه با مقیاس زوجی داراست.
Teacher support strategy is among human behaviors that influences student's beliefs and development. But according to studies, despite the importance of this strategy in educational settings, there is no measure to identify its type and intensity. Therefore, in this study, based on the existing theoretical definitions, the operational definition of this concept was investigated and finally, there was an attempt to measure this concept by defining a questionnaire tool. For this purpose, the present study, using a descriptive-analytical cross-sectional approach, in the year 1398 surveyed the views of 1071 female teachers of physical education in 19 districts of Tehran. According to Cochran formula, 387 people were designated and randomly selected based on the classification of Tehran city. Validity of the implement was assessed by CVR and CVI for content validity, paired sign test for criterion validity and factor analysis for construct validity. Also, test-retest and Cronbach's alpha coefficient were used to assess reliability. Data analysis was one using SPSS and Smart PLS software. The results showed that the tool designed in this study has the ability to measure and typify teacher support strategy with acceptable validity and reliability based on 4 vectors and 10 pair-scale constructs.
ازکیا، مصطفی،دربان آستانه،علیرضا (1382). روش های کاربردی تحقیق. تهران: انتشارات کیهان.
امینی، محمد تقی، سیادت، سعیده، پیر علی، علیرضا (1395). پیاده سازی مدل کنترل استراتژیک هاریسون در صنعت خرده فروشی(مورد مطالعه: فروشگاه های بزرگ مواد غذایی و مصرفی شهر شیراز). مدیریت پژوهش های راهبردی، 22( 63) ،63-83
باقریان فر، مصطفی، جوادی پور،محمد (1394). تبیین موقعیت راهبردی آموزش معلمان استان کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از تحلیل Swot .مدیریت پژوهش های راهبردی، 21( 59) :63-88
ببی، ارل (1381). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، با ترجمه رضا فاضل، تهران: انتشارات سمت.
جوادی پور، محمد جواد، دهقانی، مرضیه، باقریان فر، مصطفی(1394). آموزش معلمان در استان کهگیلویه و بویراحمد و تدوین استراتژی ها و برنامه های آینده. پژوهشهای مدیریت راهبردی، 21(57) .31-9
حافظ نیا، محمد رضا (1385). مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: انتشارات سمت.
حسین زاده، فهیمه، اسماعیلی،حبیب اله، جمالی،جمشید، تارا ،فاطمه (1397). تعیین روایی و پایایی پرسشنامه شدت علائم یائسگی (38-MSSI ”.(مجله زنان مامایی و نازایی ایران، 21(8) :84-93
خادمی اشکذری، ملوک، صالحه، پیریایی(1394). طراحی و آزمودن الگویی از اثر ساختار هدف مدرسه بر ساختارهای انگیزشی دانش آموزان با درنظر گرفتن نقش واسطه ای حمایت ادراک شده از سوی معلم.“ فصلنامه روان شناسی تربیتی، 11( 38) ، 23-42 .دستیابی در 1398،1308
خلیلی شورینی، سهراب، محمد محضری (1393). شناخت موانع اجرای برنامه های استراتژیک و اولویت بندی آن ها. مدیریت پژوهش های راهبردی 20( 56) ،111-132
دلاور،علی (1385). روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی، 4 .تهران: نشر ویرایش.
دلاور، علی (1391). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: رشد.
دواس، دی ای (1385). پیمایش در تحقیقات اجتماعی. با ترجمه هوشنگ نایبی. تهران: نشرنی.
روحانی، صمد، صفی زاده، خدیجه ، موسوی نسب ، سیدنورالدین(1397). ترجمه و بررسی روایی و پایایی ابزارهای ارزیابی کیفیت اطلاعات روتین نظام سلامت. مدیریت اطلاعات سلامت 15( 4).174-168
سرمد، زهره، بازرگانیان، عباس، حجازی، الهه (1384) .روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه، تهران.
سهرابی، زهره، سعید، آرزو، صالحی، لیلی(1397). بررسی روایی و پایایی ابزار نگرش به آموزش بین حرفه ای (IPE) در مراقبت های سلامت. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران (فارسی) (1)6 .19-12
شاطری، مصطفی ، دانایی، ابوالفضل (1397).شناسایی و تحلیل موانع پیاده سازی برنامه های استراتژیک در شرکت های صنعتی با استفاده از روش فرایند تحلیل شبکه ای. مدیریت پژوهش های راهبردی،(68) 24 .154-135
شکوری، علی، (1384).رفتارهای حمایتی و دلایل بروز آنها. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی (178) 5 . 26-1 ، دستیابی در 1304، 1398
عریضی، حمیدرضا، احمد عابدی ، مریم تاجی (1396). رابطه رفتارهای معلم با سرزندگی و انگیزش درونی دانش آموزان دبیرستانهای شهر اصفهان. فصلنامه نوآوری های آموزشی 6(23) :13- 28، دستیابی در1304، 1398
عیسی نژاد، امید، هوشمند، شهین(1397) .بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه ملاکهای انتخاب همسر (MSCI ) در نمونه ایرانی. خانواده پژوهی 14(55) :327-344
فرومندی، الهه، علیزاده، محمد، حاجی زاده، حسین، حق روان، سیمین ،مهاجری، مهسا (1397). طراحی و ارزیابی روایی و پایایی پرسشنامه عوامل موثر در انتخاب نوع لبنیات مصرفی توسط مصرف کنندگان بر اساس تئوری عمل منطقی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان 17( 5) ،395-406
فیض، داود، زارعی،عظیم، محسن زاده، یگانه (1397). بررسی رابطه مدیریت دانش و شکل گیری تفکر استراتژیک با تبیین نقش میانجی سرمایه فکری در شرکتهای دانش بنیان. پژوهش های مدیریت راهبردی (70) 24 ، 44-15
قاسمی، علی پروین کدیور، کرامتی،هادی، عرب زاده، مهدی (1397). بررسی روایی و پایایی پرسشنامه خوش بینی تحصیلی معلم. روش ها و مدل های روان شناختی 9(32)، 131-148
قاضی طباطبایی, محمود( 1374 ).تکنیک های خاص تحقیق در رشته علوم اجتماعی. تهران: انتشارات پیام نور.
قربانی، محمود ،عبدالهی ،عرب زاده(1396) .بررسی نقش تعدیلگر اخلاق حرفه ای در رابطه بین سرمایه روان شناختی و هویت سازمانی. پژوهش های مدیریت راهبردی 23(64 )،98-117
قهاری، شهربانو، خادم الرضا، نوشین (1397). پایایی، روایی و ساختار عاملی نسخه فارسی مقیاس حساسیت به تقویت کودکان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار) 24( 4)، 461-458
محمودی مفید، محمد، منجم زاده ، نازلی (1393 ).بررسی تأثیر و رتبه بندی ابعاد شخصیت روی کارآفرینی. پژوهش های مدیریت راهبردی 20) 56 :(133-160
گلعذار، سمیرا، زهره کشاورز،و عباس عبادی(1397) .بررسی روایی و پایایی نسخه ی فارسی ابزار غربالگری بدرفتاری با زن (WAST). پایش 17(3) :267-274
محمدی، نبی اله، نجف بیگی، زضا ، موسی خانی، مرتضی، عالم تبریز،اکبر (1396) .آسیب شناسی انتخاب و پایداری اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد راهبردی. پژوهشهای مدیریت راهبردی،(64) 22 ، 55-31
مومنی، آزاده، خامسان، احمد ، راستگو مقدم ، میترا، طالب زاده شوشتری، لیلا (1396) .شناسایی ویژگی ها و کنش های معلم حمایت کننده از دیدگاه دانش آموزان. پژوهش های تربیتی 35 :51 - 71 ،دستیابی در 1398،1304
نادمی، مهدیه السادات، بهمنی، بهمن، معارف وند، معصومه، معتمدی، سیدوحید، مردانی، محمدعلی، بیگلریان، اکبر(1397). روان سنجی ابزار سنجش نگرش به نماز: طراحی و ساخت ابزار، بررسی روایی و پایایی.علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 25 (166): 1-10 .
نریمانی، محمد، خشنودنیای چماچائی، بهنام ، زاهد، عادل، ابوالقاسمی، عباس(1392). نقش درک حمایت معلم در پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری (1) 3، 128-110
هومن، حیدرعلی(1376). مبانی پژوهش در علوم رفتاری (پایه های پژوهشی). تهران: نشر پارسا
وظیفه دوست، حسین، بوداقی خواجه نوبر،حسین، عبدلی، مریم(1396) .بررسی تأثیر استراتژیهای بازاریابی رابطهمند بر رضایت مندی مشتریان و وفاداری مشتریان بانک انصار. پژوهش های مدیریت راهبردی (66) 23 ، 165-143
DeVon, HA, ME Block, P Moyle Wright, DM Ernst, SJ Hayden, & DJ Lazzara. (2007). A psychometric toolbox for testing validity and reliability. J Nursing Scholarship 39 (2): 64-155
_||_