نقش ميانجي هويت سازماني در رابطه بین رهبري تحول آفرين و نگرش هاي شغلي(تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی)
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیمریم صفری 1 * , صغری نورالهی 2
1 - استادیار ، گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاداسلامی ، آزادشهر ،ایران
2 - 1) دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزاد شهر، ایران
کلید واژه: رهبري تحول آفرین, نگرش های شغلی, هویت سازمانی, تعهد سازمانی , رفتار شهروندی سازمانی,
چکیده مقاله :
در پژوهش حاضر به بررسي نقش ميانجي هويت سازماني در رابطه بین رهبري تحول آفرين و نگرش هاي شغلي دبیران زن مقطع متوسطه دوم شهرستان گنبد کاووس پرداخته شده است. جامعه آماري پژوهش ، کلیه دبیران زن مقطع متوسطه دوم شهرستان گنبد کاووس به تعداد 372 نفر بود وحجم نمونه طبق جدول كرجسي و مورگان 189 نفر بود و براي نمونه گيري از روش نمونه گيري تصادفی طبقه ای استفاده شد. پژوهش حاضر از نظر هدف ، کاربردي و از نظر روش،توصیفی- پیمایشی و از نظر نوع، همبستگی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها ، در سطح آمار توصیفی از شاخص هایی نظیر فراوانی و درصد و رسم جداول و نمودارها و در سطح آمار استنباطی ازروش معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل استفاده شده است .نتایج حاصل نشان داد: بین رهبري تحول آفرین و هویت سازماني دبیران زن مقطع متوسطه دوم شهرستان گنبد کاووس رابطه معنی داری وجود دارد. بین هویت سازماني و تعهد سازمانی دبیران زن مقطع متوسطه دوم شهرستان گنبد کاووس رابطه معنی داری وجود دارد. بین هویت سازماني و رفتارشهروندی سازمانی دبیران زن مقطع متوسطه دوم شهرستان گنبد کاووس رابطه معنی داری وجود دارد. بین رهبري تحول آفرین و تعهد سازماني دبیران زن مقطع متوسطه دوم شهرستان گنبد کاووس رابطه معنی داری وجود دارد. بین رهبري تحول آفرین و رفتارشهروندی سازماني دبیران زن مقطع متوسطه دوم شهرستان گنبد کاووس رابطه معنی داری وجود دارد.
The present study explores, the mediating role of organizational identity in the relationship between transformational leadership and job attitudes (Case study: second-level female teachers in Gonbad Kavoos). The population of the study was all the second-level female teachers of Gonbad Kavoos that the population size is 372 people. According to Kerjesi and Morgan's table, size of the sample is 189 people and simple classified random sampling was chosen for sampling from the population. This study was a practical study in terms of the goal and a descriptive-survey study in terms of the method and is a correlational study in terms of the type. To analyze the data at descriptive statistics level, indices such as frequency and percent and tables and charts were used and at the inferential statistics level, structural equations method with LISREL software were used. The results of the research are as follows: 1- there is a significant relationship between transformational leadership and organizational identity of second-level female teachers of Gonbad Kavoos; 2- there is a significant relationship between organizational identity and organizational commitment of second-level female teachers of Gonbad Kavoos; 3- there is a significant relationship between organizational identity and citizenship behavior of second-level female teachers of Gonbad Kavoos; 4- there is a significant relationship between transformational leadership and organizational commitment of second-level female teachers of Gonbad Kavoos; 5- there is a significant relationship between transformational leadership and citizenship behavior of second-level female teachers of Gonbad Kavoos
Keywords: Transformational Leadership, Job Attitudes, Organizational Identity
- اصفهاني ،علي و همکاران.(1393). تاثير هويت سازماني، خودپنداره و ارزش هاي سازماني بر سكوت سازماني كاركنان (مورد مطالعه: بيمارستان حضرت زهرا (س) اصفهان)، مجله تحقيقات نظام سلامت، سال دهم، شماره 4. -تولايي، روح اله، باقري، مسلم.(1389). بررسي تاثير تعهد سازماني بر عملكرد سازمان ها،دوماهنامه توسعه انسانی پلیس،سال7،شماره30. - پوراسداله، حبیب، صالح اردستانی، عباس.(1394). تاثیر هویت سازمانی بر رفتار شهروندی و تعهد سازمانی(مورد مطالعه: شرکت مپنا)، کنفرانس بین المللی جهت گیری های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری. - حميديان پور ،فخريه، زراعي، راضيه.(1393). بررسي رابطه بين سبك رهبري تحول آفرين و كارآفريني سازماني (مرور برخي پژوهشهاي صورت گرفته در اين زمينه) ، اولين كنفرانس بين المللي اقتصاد، مديريت، حسابداري و علوم اجتماعي. - سلاجقه، سنجر، احمدزاده، سليمان.(1393). بررسي تاثير رهبري تحول آفرين مديران بر نگرش هاي شغلي دبيران با نقش ميانجي هويت سازماني، پژوهش نامه مديريت تحول ، سال ششم، شماره12. -شریفی،خاطره و همکاران.(1392). بررسی رابطه اعتماد و عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی: مورد مطالعه اعضای هیئت علمی دانشگاه کردستان،رفتار سازمانی در آموزش و پرورش،دوره1،شماره1. - صفی خانی، مینا.(1390). شناسایی عوامل موثر بر نگرش شغلی و سازمانی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان میانه، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علامه طباطبایی. - فراهانی، ریحانه.(1393).نقش رهبری تحول آفرین در کارآفرینی سازمانی (مورد مطالعه: شرکت ام تی ان ایرانسل)،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علامه طباطبایی. - قاسمزاده ، ابوالفضل ، ملکی ، شيوا ، بروکی ميلان ، شعبان.(1393). نقش ميانجی هويت سازمانی در رابطه بين اخلاق حرفهای با رفتار شهروندی سازمانی و رفتار انحرافی کار، مجله ايراني اخلاق و تاريخ پزشكي ، سال هفتم، شماره4. - قریشی ،زهرا سادات .(1393). بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان، کنفرانس بین المللی مدیریت در قرن21. - ميركمالي ، سيد محمد ، نارنجي ثاني ، فاطمه، فرنوش، اعلامي.(1390).بررسي رابطه رهبري تحول آفرين با يادگيري سازماني(مورد مطالعه: شركت سايپا)، پژوهش نامه مديريت تحول، سال سوم، شماره 6. Berson,Y., Avolio ,B. J. (2004), “Transformational leadership and the dissemination of organizational goals: A case study of a telecommunication firm”, The Leadership Quarterly, Vol 15, pp:625-646 Seyed Javadin, S. R.; Nargsian, A., & Babashahi, J. (2010). Examination of relationship between engagements with work on behavioral characteristics. Journal of Public Administration Perspective, 3, 47-62. (in Persian) Gholipour, A., & Amiri, B. (2009). Impact information technology on organizational behavior: examination of identity challenges in virtual teams and its impact on behavior of team members. Information Technology Management Magazine, 1(2), 103-118. (in Persian). Saki, R.; Hamidi, F.; Mohebzadeh, Z., & Movahedi Nasab, A. (2013). Relationship between leader–member exchange and job satisfaction of high school teachers in Yazd. Quarterly of New Approach in Educational Administration, 4(14), 29-49. (in Persian) Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1991). A three–component conceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review, 1, 68-89. Alicia, S. M. (2008). Matching ethical work climate to in. role and analysis of antecedents correlates and cones quinces. Journal of Vocational Applied Sports Sciences,19(2), 63-79. Vigoda-Gadot, E., & Itai Beeri, T. (2007). Group-Level organizational citizenship behavior in the education system: a scale reconstruction and validation, Educational Administration Quarterly, 43(4), 462- 493. Zareh, H. (2004). The role organizational citizenship behavior in organization performance. Management Culture Quarterly, 2(6), 151-169. (in Persian) DeGroot, T., & Brownlee, A. L. (2007). Effect of department structure on the organizational citizenship behavior–department effectiveness relationship. Journal of Business Research, 59, 1116- 1123. Khorshid, S. (2009). Study of relationship between organizational identity and organizational commitment of public banks in Kerman. Journal of Management Studies, 6, 125-158. (in Persian) Cheney,G. (1983), "On the various and changing meaning of organizational membership: A field study of organizational identification", Communication Monographs,50(1):342-362. Mael, F., & Ashforth, B. E. (1992). Alumni and their alma mater: a partial test of the reformulated model of organizational identification. Journal of Organizational Behavior, 13, 103-123. Amber Humphreya.(2012).Transformational Leadership and Organizational Citizenship Behaviors: The Role of Organizational Identification, The Psychologist-Manager Journal, Vol 15.