رابطه حمایت تحصیلی و تعلل ورزی با اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاداسلامی، آزادشهر، ایران
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاداسلامی، آزادشهر، ایران
کلید واژه: حمایت تحصیلی, تعلل ورزی, اشتیاق تحصیلی, دانش آموزان ,
چکیده مقاله :
هدف اصلی در پژوهش حاضر، تبیین رابطه بین حمایت تحصیلی و تعلل ورزی با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ هدف، کاربردی بود. جامعه آماري پژوهش شامل كليه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان آزادشهر به تعداد 1900 نفر بود که بر مبنای جدول کرچسی و مورگان 320 نفر نمونه با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای جمع آوری داده ها، پرسشنامه حمایت تحصیلی ساندز و پلاکت (2005)، تعلل ورزی (سواری، 1390) و اشتیاق تحصیلی ویلت و انکیل (2011) بود. تحلیل آماری داده ها با تسافده از نرم افزار SPSS نشان داد که بین حمایت تحصیلی با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین تعلل ورزی با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دختر رابطه منفی و معنادار وجود دارد. بر این اساس حمایت تحصیلی و تعلل ورزی می توانند اشتیاق تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی کنند.
The main purpose of the research was to investigate the relationship between academic support and procrastination with Passion for education. The research method was descriptive, correlational, and applied in terms of purpose. The statistical population of the study included all 1900 sixth-grade female students in Azadshahr city, of which 320 were selected by simple random sampling based on the Krejci and Morgan table. The measuring instruments were Sands and Plaquette's educational support questionnaire (2005), Procrastination (Savari, 2019), Willett et al Passion for education questionnaire (2011). Statistical analysis of the data using SPSS software showed that there is a significant relationship between academic support and procrastination. There is a negative and significant relationship between procrastination and Passion for education of female students. Academic support and procrastination can predict students' Passion for education.
اميري جوميلو، مـيکائيل. (١٣٩٤). تـعيين رابطه جّو رواني- اجتماعي کلاس ، مديريت کلاس و حمايت عاطفي معلم با هيجان هـاي تـحصيلي (مثبت و منفي). پايان نامه کـارشناسي ارشد. دانشکده روانـشناسي و عـلوم تربيتي، دانـشگاه تبريز.
جوکار، بهرام؛ دلاورپور، محمد. (1386). رابطه تعلل ورزی آموزشی با اهداف پیشرفت. اندیشه های نوین تربیتی، 3(4-3): 61-80.
زارعي، رضا و مريخ، معصومه. ( ١٣٩٦).رابطه بهزيستي روانشناختي با اشتياق تحصيلي و عملكرد تحصيلي دانش آموزان دختر متوسطه دوم كوار، پنجمين كنگره علمي پژوهشي سراسري توسعه و ترويج علوم تربيتي و روانشناسي،جامعه شناسي و علوم فرهنگي اجتماعي ایران.
رضاپور، یوسف؛ پورباغبان، سجاد؛ فتحی، آیت اله .(1392). پیش بینی تغییرات تعلل ورزی تحصیلی بر اساس خودکارآمدی دانشگاهی و رضایت از زندگی. پژوهشهای نوین روانشناختی، 8(32): 167-153
بندورا، جي دبيليو. (1986). روانشناسي اجتماعي تعليم و تربيت ، ترجمه يوسف کريمي. تهران : ويرايش .
Skinner, J. B.,& Belmont, D. N. (1993). International students’ enhanced academic performance: Effects of campus resources. Journal of International Students, 5(2) , 132-142.
Saunders, H. E., Plockett, J. (2005). The tumour microenvironment after radiotherapy: mechanisms of resistance and recurrence. Nature reviews Cancer,15(7) , 409-425
Steel, K. (2015). Postsecondary students with psychiatric disabilities identify core services and key ingredients to supporting education goals. Psychiatric rehabilitation, 41(4):299-301
Wang, A., Wilt, O., Gefen, O., & Skill, N. Q. (2011). Distinguishing between resistance, tolerance and persistence to antibiotic treatment. Nature Reviews Microbiology, 14(5):320-30
Wintzel, E. D., & Wright, G. D. (2017). Antibacterial drug discovery in the resistance era Nature, 529(7586) :336-343