تجربه ی دینی و ادراک خدا: نگاهی انتقادی به نظریه ی آلستون
محورهای موضوعی : فلسفه
1 - ندارد
کلید واژه: تجربه ی دینی, ادراک, باورهای جلوه بنیاد, توجیه معرفتی, واقع گرایی, آلستون,
چکیده مقاله :
ویلیام آلستون در کتاب ماندگار ادراک خدا، در مقام عرضه ی نظریه ای در باب معرفت شناسی باوردینی، کوشیده است از این رأی دفاع کند که می توان برخی باورهای دینی را به جهت ابتنایشان بربرخی تجرب ههای دینی معقول و موجه دانست. طبق این نظریه ، آن قسم از تجربه های دینی کهویژگی های پدیدارشناسانه ی ادراک را از خود بروز می دهند صلاحیت آن را دارند که نقش مبنای باوررا ایفا کنند. این مقاله ضمن گزارش و تحلیل مهم ترین نقدهای این قول و هم چنین بررسیپاسخ های آلستون به این نقدها، به ارزیابی مستدل این مباحثه پرداخته و در پ ایان با افزودنملاحظات انتقادی جدید نتیجه گرفته است که آلستون دلایل محکمی برای موجه کردن مدعایخویش اقامه نکرده است.
In his magnum opus Perceiving God, William Alston has tried to showthat one can be justified in believing some religious beliefs on thegrounds of some religious experiences. According to his theory, thosereligious experiences which have -phenomenologically- perceptualcharacters are entitled to play the role of ground for some other beliefs.This paper examines some of the main criticisms of this view, as wellas Alston's replies to them. Evaluating the arguments of two sides ofthe debate, the author puts forward his comments and criticism. It hasbeen finally concluded that as far as Alston's arguments are concernedhis main claim remains under question.