تحلیل و بررسی اندیشه های تعلیمی گیسودراز
محورهای موضوعی : شاهنامهعلی اکبر افراسیاب پور 1 * , حسین آریان 2
1 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران (نویسنده مسؤول)
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران
کلید واژه: سبک عراقی, ادب تعلیمی, کتابخوانی, زیبایی پرستی, محبت خواهی,
چکیده مقاله :
ادبیات تعلیمی در سبک عراقی به یکی از آموزه های اصلی تبدیل می شود و شایسته است تا اندیشه های تعلیمی شاعران این سبک با نگاهی دقیق تر مطالعه شود. در شرح و بیان این موضوع، پرسش تحقیق دربارة چگونگی جایگاه آموزه های تعلیمی در نزد شاعران این سبک است. از آنجا که با این رویکرد به اندیشة تعلیمی گیسودراز پرداخته نشده است، نویسندگان در این پژوهش با روش تحلیل موضوعی و با استناد به منابع دست اول می کوشند تا آموزه های گیسودراز در حوزه های مختلف را ارائه دهند؛ اعتراض به ناملایمات هستی، تعلیم مهرورزی و جایگاه محبت در آموزش انسان و تعلیم کتاب و کتابخوانی از آن جمله است. این موارد با زبانی ساده و روان به پیروی از سعدی بیان شده است. درواقع آموزش و تعلیم از مضامین تأثیرگذار در دیوان اشعار او به شمار می آید.
Didactic literature in the Iraqi style is becoming one of the main teaching branches and it is worthwhile to study the didactic ideas of the poets of this style with a closer look. For describing this issue and answering the research question it is helpful to investigate the didactic teachings of the poets of this style. Since this approach does not address the educational thought of Gisudraz, the authors in this study try to present the didactic trainings of Gisudraz in various realms by means of thematic analysis and citing first-hand sources; among these trainings are: protest against the adversities of existence, kindness and its significance in human's understanding, importance of the book and book-reading. These items have been expressed in simple and fluent language following Saadi. In fact, education and training are the influential themes in his poetry collection.
_||_