بررسی روشهای آموزشی سعدی در گلستان با تکیه بر فلسفة تعلیم و تربیت نل نادینگز
محورهای موضوعی : تعلیمیعبدالرضا نادری فر 1 , پویان ملکی 2
1 - زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه،ایران.
2 - زبان و ادبیات فارسی. ادبیات و علوم انسانی. رازی. کرمانشاه. ایران
کلید واژه: ادبیات تعلیمی, سعدی, تربیت, روشهای آموزشی, نل نادینگز,
چکیده مقاله :
ادبیات تعلیمی یکی از مهمترین گونههای ادبیات فارسی است و سعدی از ادیبان سرآمد این عرصه محسوب میشود. ادبیات تعلیمی ارائه شده از جانب سعدی از این جهت متمایز و دارای اهمیت ویژه است که وی در آثار خود، علاوه بر بیان مفاهیم اخلاقی و بیان نظریات تربیتی، به بیان روشهای متنوع آموزش ادبیات تعلیمی نیز پرداخته است. سعدی در فرآیند تربیت مخاطبان از روشهای آموزشی خاصی از جمله؛ روش سخنرانی، نمایشی، آزمایشی، استقرایی، گفتوگو و ... کمک گرفته است و رویکردهای ویژهای چون؛ رویکرد ایجاد صمیمیت، گریز از تنبیه و تنبیه زبانی را در فرایند تربیت مخاطبان، اعمال کرده است. سعدی در برخی از حکایات، از فرآیند تربیتپذیری خود نیز سخنانی به میان آورده است که در چارچوب فلسفة تعلیم و تربیت نل نادینگز قابل بررسی است. در گلستان، به دلیل شرایط حاکم بر قلمرو آثار ادبی، نظریات و روشهای آموزشی سعدی به صورت مستقیم بیان نشده و به شکلی غیر مستقیم به این موارد اشاراتی شده است. روش تحقیق در این پژوهش به شیوة توصیفی-تحلیلی است و هدف؛ شناسایی و تحلیل نظریات و روشهای آموزشی در آثار سعدی است تا قدرت روانشناسی او در دورهای که علم روانشناسی تربیتی به شکل امروزی ظهور نکرده بود، مشخص شود. در نتیجه؛ روشهای آموزشی مورد استفادة سعدی، با توجه به اینکه وی درک عمیقی از آثار و مخاطبان خود داشته است، ثمربخش بوده است و به همین دلیل، در بحث آموزش آثار سعدی، میتوان از همان روشهای آموزشی کمک گرفت که سعدی در گذشته از آنها استفاده کرده است.
Didactic literature is one of the most important types of Persian literature and Saadi is considered one of the leading writers in this field. The didactic literature presented by Saadi is distinctive and has special importance. In addition to expressing moral concepts and educational theories, he also expressed various methods of teaching didactic literature. In the process of educating the audience, Saadi has used special educational methods such as lecture, demonstration, experimental, induction, dialogue, etc., and has applied special approaches such as the approach of creating intimacy, avoiding punishment and language punishment in the process of educating the audience. In some of the anecdotes, Saadi has also spoken about his educational process, which can be analyzed in the framework of Nel Noddings' philosophy of education. In Golestan, due to the conditions governing the realm of literary works, Saadi's theories and educational methods are not directly expressed and these things are indirectly mentioned. The research method in this research is descriptive-analytical, and the aim is to identify and analyze educational theories and methods in Saadi's works so that the strength of his psychology is determined in a period when the science of educational psychology had not emerged in its current form. As a result, considering that he had a deep understanding of his works and audiences, the teaching methods used by Saadi have been fruitful, and for this reason, in the discussion of teaching Saadi's works, we can use the same teaching methods that Saadi used in the past.