امروزه اهمیت انرژی برق در توسعه صنعتی پایدار کشورها و همچنین استفاده از انرژیهای پاک (نظیر انرژی باد) برای تولید این انرژی بر کسی پوشیده نیست. در مقاله حاضر که بر اساس مطالعهای موردی در سازمان انرژیهای نو ایران (سانا) انجام گرفت، سعی شد تا با هدف توسعه راهبردهای مد چکیده کامل
امروزه اهمیت انرژی برق در توسعه صنعتی پایدار کشورها و همچنین استفاده از انرژیهای پاک (نظیر انرژی باد) برای تولید این انرژی بر کسی پوشیده نیست. در مقاله حاضر که بر اساس مطالعهای موردی در سازمان انرژیهای نو ایران (سانا) انجام گرفت، سعی شد تا با هدف توسعه راهبردهای مدیریت توسعه پایدار و نیز با توجه به دخالت عوامل متعدد مثبت و منفی در انتخاب توربین بادی برای یک مزرعه بادی کشور، از روشهای مناسب MADM استفاده شود. در همین راستا پس از احصای عوامل مهم در ارزیابی یک فناوری توربین بادی با توجه به اصول مدیریت توسعه پایدار، از AHP برای وزندهی به معیارها و زیرمعیارها و از TOPSIS برای انتخاب برترین گزینه استفاده شد. برای به دست آوردن سلسله مراتب AHP، از روش توصیفی- میدانی استفاده شده و دادههای مورد نظر در راستای طراحی مدل و سطوح مختلف درخت AHP، گردآوری و بر این اساس فرآیند وزندهی انجام شد. سطح هدف عبارت است از: انتخاب توربین بادی مناسب برای مزرعه بادی مورد مطالعه. برای دستیابی به معیارها و زیرمعیارها مصاحبههای متعددی انجام شد. همچنین پرسشنامه محققساختهای در این زمینه تهیه و در بین دستاندرکاران صنعت توربین بادی توزیع گردید که در نهایت معیارها و زیرمعیارهای مورد توافق آنها احصاء گردید. بر اساس مطالعات میدانی انجامشده، معیارهای مؤثر در مدیریت توسعه پایدار با انتخاب توربین بادی مناسب برای یک مزرعه بادی در پنج حوزه کلی شامل: مشخصات و مختصات فنی، مشخصات سازنده (تأمینکننده) فناوری، زمینههای فرصتساز، مولّدهای هزینه و ریسکها و زمینههای خطرساز و نیز به تعداد 31 زیرمعیار شناسایی و دستهبندی شد. آلترناتیوهای تصمیمگیری پنج شرکت بینالمللی فروشنده توربین بادی برای مزارع بادی هستند. بر اساس نتایج، شرکت بینالمللی Sinovel Wind بعنوان برترین گزینه معرفی شد.
پرونده مقاله
مدیریت استراتژیک با تاکید بر تفکر استراتژیک به الزامی انکارناپذیر در دنیای کسب و کار امروز تبدیل شده است. رویکردهای کلاسیک به برنامه ریزی استراتژیک به دلیل بی توجهی به جوهره اصلی آن یعنی تفکر استراتژیک، در دام کلیشه اندیشی افتاده و مورد انتقاد بسیاری از اندیشمندان سازما چکیده کامل
مدیریت استراتژیک با تاکید بر تفکر استراتژیک به الزامی انکارناپذیر در دنیای کسب و کار امروز تبدیل شده است. رویکردهای کلاسیک به برنامه ریزی استراتژیک به دلیل بی توجهی به جوهره اصلی آن یعنی تفکر استراتژیک، در دام کلیشه اندیشی افتاده و مورد انتقاد بسیاری از اندیشمندان سازمانی قرار گرفته اند. از طرفی بی نظمی ذاتی تفکر استراتژیک، موجب سردرگمی مدیران استراتژیست و تردید در تکرار پذیری تصمیمات استراتژیک سازمانی می گردد. در این پژوهش قصد بر این است که به بررسی تاثیر تفکر استراتژیک بر نوآوری و معرفی موفقیت آمیز محصولات جدید شرکت بیمه البرز پرداخته شود. برای سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه های استاندارد استفاده گردید. پرسشنامه بین 126 نفر نمونه از جامعه آماری که مدیران و نمایندگان فروش شرکت بیمه البرز در استان بوشهر میباشد، توزیع شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جهت پاسخ به سؤالات و بررسی فرضیات تحقیق با نرمافزار Smart-PLS از روش بررسی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که که تفکر استراتژیک و ابعاد آن (چشم انداز سیستمی، تمرکز بر قصد، فرصت طلبی هوشمند، تفکر در زمان و تفکر فرضیه محور) بر نوآوری و معرفی موفقیت آمیز محصولات و خدمات شرکت بیمه البرز تاثیر معنی داری دارد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ویژگیهای مدیرعامل با نوسان ریسک مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. پژوهش حاضر کاربردی و از بعد روششناسی، همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار ت چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ویژگیهای مدیرعامل با نوسان ریسک مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. پژوهش حاضر کاربردی و از بعد روششناسی، همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش نمونهگیری حذف سیستماتیک، ۱۲۴ شرکت بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شده و در دوره زمانی 10 ساله بین سالهای 1390 الی 1399 با استفاده از روش رگرسیون مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد در فرضیه اول، رابطه معناداری بین تجربه مدیرعامل و نوسان ریسک مالی وجود ندارد؛ اما در فرضیه دوم و سوم نشان داده شد که رابطه معکوس و معناداری بین توانایی مدیرعامل و همچنین نفوذ مدیرعامل با نوسان ریسک مالی وجود دارد. فرضیه چهارم نشان داد که بین توانایی و تجربه مدیرعامل با نوسان ریسک مالی رابطه معنادار و معکوس وجود دارد. فرضیه پنجم نشان داد بین توانایی و نفوذ مدیرعامل با نوسان ریسک مالی رابطه معناداری وجود ندارد. فرضیه ششم و هفتم نشان داد بین نفوذ مدیرعامل و تجربه مدیرعامل و همچنین توانایی، نفوذ و تجربه مدیرعامل با نوسان ریسک مالی رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش نشان داد که تجربه مدیر عامل به تنهایی نسبت به کاهش نوسان ریسک شرکتها دارای محتوای اطلاعاتی نمیباشد اما تجربه در کنار سایر ویژگیها از جمله توانایی و نفوذ مدیر عامل میتواند نسبت به کاهش نوسان ریسک دارای تأثیر معکوس و معنادار بهسزایی باشد و همچنین میتوان بیان کرد که توانایی مدیریت یکی از ویژگیهایی است که در تأثیر بر نوسان ریسک دارای اثر گذاری مناسبی است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش فعالیت بازاریابی رسانههای اجتماعی و تجربه مشتری بر قصد وفاداری و قصد مشارکت مشتری با در نظر گرفتن نقش میانجی کیفیت رابطه صورت گرفته است. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها برای آزمون فرضیهها از نوع توصیفی - همبستگی چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش فعالیت بازاریابی رسانههای اجتماعی و تجربه مشتری بر قصد وفاداری و قصد مشارکت مشتری با در نظر گرفتن نقش میانجی کیفیت رابطه صورت گرفته است. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها برای آزمون فرضیهها از نوع توصیفی - همبستگی از شاخه میدانی میباشد. جامعه آماری پژوهش، همه مشتریان فروشگاه اینترنتی بانیمد شهر اصفهان است که با توجه عدم امکان دسترسی به کل جامعه آماری، از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 380 نفر از طریق فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد که روایی آنها با محاسبه روایی همگرا و واگرا و پایایی آنها از طریق شاخص آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل آماری، از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SMART PLS و SPSS استفاده شده است. بر اساس نتایج حاصله، بازاریابی رسانههای اجتماعی بر کیفیت رابطه در مشتریان فروشگاه اینترنتی بانیمد تأثیر معنادار ندارد؛ اما تجربه مشتری بر کیفیت رابطه در مشتریان فروشگاه اینترنتی بانیمد تأثیر معنادار دارد. همچنین، کیفیت رابطه بر قصد وفاداری و قصد مشارکت مشتریان فروشگاه اینترنتی بانیمد تأثیر معنادار دارد. نتایج حاکی از آن است که بازاریابی رسانههای اجتماعی بر قصد وفاداری و قصد مشارکت از طریق متغیر میانجی کیفیت رابطه در مشتریان فروشگاه اینترنتی بانی مد تأثیر معنادار دارد و نیز تجربه مشتری بر قصد وفاداری و قصد مشارکت از طریق متغیر میانجی کیفیت رابطه در مشتریان فروشگاه اینترنتی بانی مد تأثیر معنادار دارد.
پرونده مقاله
شیوع ویروس کرونا به طور جدی بر فعالیتهای اقتصادی، مانند تراز مالی عمومی جهانی، نرخ بیکاری جهانی، نرخ تورم جهانی، حجم تجارت جهانی و نرخ رشد جهانی تأثیر منفی گذشته است. در ادبیات اقتصاد کلان، وجود پدیدههای مذکور بعنوان شاخصهای بیثباتی اقتصادی قلمداد میشوند که بر تعا چکیده کامل
شیوع ویروس کرونا به طور جدی بر فعالیتهای اقتصادی، مانند تراز مالی عمومی جهانی، نرخ بیکاری جهانی، نرخ تورم جهانی، حجم تجارت جهانی و نرخ رشد جهانی تأثیر منفی گذشته است. در ادبیات اقتصاد کلان، وجود پدیدههای مذکور بعنوان شاخصهای بیثباتی اقتصادی قلمداد میشوند که بر تعادل مالی و حجم تجارت خارجی مؤثرند. هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی تأثیر همهگیری کرونا بر تعادل مالی و حجم تجارت خارجی در ایران میباشد. در این تحقیق، تأثیر همهگیری کرونا بر تعادل مالی و حجم تجارت خارجی در ایران در سال 1399 با استفاده از دادههای سری زمانی و مدل خود توضیحبرداری (VAR) مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق از تجزیه و تحلیل رگرسیونی با استفاده از الگوی خود توضیح برداری (VAR) به روش هم جمعی یوهانسن – جوسیلیوس برای برازش و تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرم افزار ایویوز استفاده شده است. یافتهها تأثیرپذیری تعادل مالی و حجم تجارت خارجی از همهگیری کرونا را نشان میدهد و مورد تأیید قرار داده است. همچنین، نتایج نشان داد که حجم تجارت ایران از بیماری کرونا و همچنین سیاستهای تجاری و اقتصادی با خارج تأثیر زیادی میپذیرد.
پرونده مقاله
هدف از این پژوهش، بررسی استراتژیهای وفادارسازی و ارتباطات شفاهی مشتریان محصولات ورزشی (آدیداس) در عراق بوده است. روش تحقیق با هدف کاربردی و به صورت توصیفی -همبستگی اجرا شد. جامعۀ آماری پژوهش، مشتریان محصولات ورزشی برند آدیداس در عراق بوده که تعداد آنها برای محقق نامعلو چکیده کامل
هدف از این پژوهش، بررسی استراتژیهای وفادارسازی و ارتباطات شفاهی مشتریان محصولات ورزشی (آدیداس) در عراق بوده است. روش تحقیق با هدف کاربردی و به صورت توصیفی -همبستگی اجرا شد. جامعۀ آماری پژوهش، مشتریان محصولات ورزشی برند آدیداس در عراق بوده که تعداد آنها برای محقق نامعلوم بوده است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برای جوامع نامعلوم 384 نفر بدست آمده است. روش نمونهگیری این پژوهش به صورت غیرتصادفی در دسترس بود. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد الجوسیل و همکاران (2021) بوده است. جهت بررسی روایی ابزار، از روایی محتوایی (تأیید اساتید و خبرگان) و سازه (بارهای عاملی) استفاده گردید. جهت پایایی ابزار از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد و در نهایت روایی و پایایی ابزار تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart-PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که استراتژیهای وفادارسازی (اعتبار، اعتماد، نگرش و تجانس)، بر وفاداری و ارتباطات شفاهی مشتریان محصولات ورزشی برند آدیداس در عراق تأثیر دارد. همچنین، تأثیر وفاداری بر ارتباطات شفاهی مشتریان نیز تأیید شد.
پرونده مقاله
بررسی کیفیت خدمات آموزشی، از جمله گامهای مهم در جهت ارتقاء کیفیت دانشگاهها محسوب میشود و بکارگیری نظرات دانشجویان، به عنوان گیرندگانخدمت، میتواند به افزایش ارتقاء کیفیت آموزش مجازی کمک فراوانی کند. بنابراین، هدف از این تحقیق ارزیابی کیفیت خدمات آموزش مجازی و تأثیر چکیده کامل
بررسی کیفیت خدمات آموزشی، از جمله گامهای مهم در جهت ارتقاء کیفیت دانشگاهها محسوب میشود و بکارگیری نظرات دانشجویان، به عنوان گیرندگانخدمت، میتواند به افزایش ارتقاء کیفیت آموزش مجازی کمک فراوانی کند. بنابراین، هدف از این تحقیق ارزیابی کیفیت خدمات آموزش مجازی و تأثیر آن بر رضایت گیرندگانخدمت دانشگاه سیستان و بلوچستان میباشد. روش این تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان بوده است. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه استاندارد استفاده شد که روایی و اعتبار آن نیز تأیید شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج نشان میدهد بین ابعاد کیفیت خدمات آموزش مجازی (شامل خدمات انتقال یادگیری، قابلیت اطمینان، خدمات پشتیبانی یادگیری)، بر رضایت گیرندگان خدمت تأثیر مثبت و معناداری وجود دارد. بین پاسخگویی و گیرندگان خدمت رابطه مثبت معناداری وجود ندارد. نتایج نشان میدهد برای بهبود وضعیت پاسخگویی و بررسی مشکلات دانشجویان باید منابع و اطلاعات کافی در اختیار کارکنان قرار داده شود. برای افزایش کیفیت خدمات آموزش مجازی در جهت رضایت گیرندگانخدمت ضرورت دارد در اسرع وقت نواقص را شناسایی و برای بهبود وضعیت پاسخگویی دانشجویان اقدام نمایند.
پرونده مقاله