تحلیلی بر نحوه انعقاد نکاح و ماهیت حقوقی آن در فقه امامیه و حقوق کنونی
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات میان رشته ای فقهنرگس حیدرزاده 1 , شکرالله نیکوند 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق گرایش خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی ورامین، ورامین، ایران. n.heidarzadeh2023@gmail.com
2 - استادیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی ورامین، ورامین، ایران (نویسنده مسئول)، dr.nikvand@yahoo.com
کلید واژه: انعقاد نکاح, عقد تشریفاتی, عقد رضایی,
چکیده مقاله :
حقوق کشور ما در برخی موضوعات، مثل مقررات ازدواج، مبتنی بر مقررات و قواعد فقهی است. بر خلاف تصور عمومی و عرفی، در فقه امامیه برای صحت نکاح تشریفات الزامی وجود ندارد. مواد قانون مدنی نیز که از فقه اقتباس شده، انعقاد نکاح را رضایی و بدون تشریفات می داند. با این حال نظم عمومی جامعه ایجاب می کند دولت با وضع مقرراتی آمره همراه با ضمانت اجراهای خاص بر روابط زوجین نظارت داشته باشد؛ الزام به ثبت رسمی ازدواج در برخی موارد و مجازات حبس برای تخلف از آن به همین منظور است ولی عدم رعایت این موارد به توافق طرفین و صحت قرارداد نکاح، هیچ لطمه ای نمی زند. این مقاله با بررسی، توصیف و تحلیل نظرات فقها و حقوقدانان و به شیوه کتابخانه ای تنظیم شده است. در برخی از آثار، نکاح را جزو عقود تشریفاتی می دانند و گاهی در عرف تصور می شود برای انعقاد نکاح، الفاظ یا زبان خاصی یا دخالت شخص ثالثی، ضرورت دارد. از لحاظ ماهیت حقوقی ،نکاح متفاوت از برخی قواعد عمومی است و از مجموع آثار فقها و حقوقدانان می توان دریافت برای انعقاد نکاح بطور صحیح، غیر از شرایط عمومی صحت قرارداد و به شرط فقدان مانع، هیچ شرط یا تشریفاتی نیاز نیست.
The law of our country in some matters such as marriage are based on jurisprudence and rules. Contrary to the common and customary idea, there are no formalities in Imami jurisprudence for the validity of marriage. The articles of civil law, which are adapted from jurisprudence, consider marriage to be consensual and without formalities. However, the general order of the society requires the government to monitor the relationship of couples by establishing mandatory regulations with special support. The requirement to officially register marriage in some cases and the punishment of imprisonment for violating it is for the same purpose, but failure to comply with these cases does not harm the validity or the marriage contract. This article is prepared in a library style by reviewing, describing and analyzing the opinions of jurists .some writings have mentioned marriage as one of the ceremonial contracts, and sometimes it is believed that for marriage, there must be special words or language or the involvement of a third party .In termes of legal nature, marriage is different from the general rules of contracts. from all works of jurists, it can be concluded that no conditions or formalities are necessary for the conclusion of marriage other general conditions, provided there are no obstacles.
_||_