بررسی جامعه شناختی عوامل موثر بر جامعهپذیری دینی در جوانان 18-28 ساله استان مرکزی
ساره دلشاد
1
(
دانشجوی دکتری گروه جامعه شناسی سیاسی، واحد نراق، دانشگاه آزاد اسلامی، نراق، ایران.
)
محمد حسین پوریانی
2
(
استادیارگروه جامعه شناسی سیاسی ، واحد نراق، دانشگاه آزاد اسلامی، نراق، ایران.
)
محمود شهیدی
3
(
استادیارگروه روابط بین الملل، واحد نراق، دانشگاه آزاد اسلامی، نراق، ایران.
)
کلید واژه: رسانه, خانواده, دین, جوانان, مدرسه, جامعه پذیری دینی, گروه دوستان,
چکیده مقاله :
جامعهپذیری دینی جریانی است که از طریق آن فرهنگ دینی از یک نسل به نسل دیگر منتقل میگرد. هدف پژوهش حاضر آن است که عوامل جامعه شناختی موثر بر جامعه پذیری دینی را بررسی نماید. چارچوب نظری پژوهش حاضر تلفیقی از نظریه های ابعاد دینداری گلاک و استارک، گروه مرجع، گیدنز، و بوردیو است. روش تحقیق در پژوهش حاضر پیمایشی از نوع توصیفی -تحلیلی است و داده ها از دو روش اسنادی– کتابخانهای و پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شده است. جامعه مورد مطالعه این تحقیق 384 نفر از جوانان 18-28 سال استان مرکزی است. نتایج نشان می دهد سرمایه اقتصادی، سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی، میزان ترغیب مدرسه به فعالیت های دینی، میزان بهرهگیری اخبار و مباحث دینی رسانهها، میزان مذهبی بودن دوستان، میزان دموکراتیک بودن تربیت خانوادگی، خانواده مذهبی و وضعیت رفاهی منطقه زندگی از عوامل موثر بر جامعه پذیری دینی هستند. یافتههای تحلیل رگرسیون حاکی از آن است که اثر خالص متغیر سرمایه اجتماعی بیش از دیگر متغیرهای مستقل میباشد. مقدار ضریب همبستگی (R) بین متغیرها 722/0 نشان می دهد بین مجموعه متعیرهای مستقل و متغیر وابسته همبستگی نسبتاً قوی وجود دارد. مقدار ضریب تعیین تعدیل شده 508/0 نیز نشان می دهد مجموعه متغیرهای مستقل، 8/50 درصد یعنی نیمی از واریانس متغیر میزان جامعه پذیری دینی را پیش بینی میکنند.
چکیده انگلیسی :
Religious socialization is a process through which religious culture is transferred from one generation to another. The aim of the current research is to investigate sociological factors affecting religious socialization. The theoretical framework of the current research is a combination of Glock and Stark, reference group, Giddens, and Bourdieu theories of religiosity dimensions. The research method in the present study is a descriptive-analytical survey, and the data was collected from two documentary-library and survey methods using a researcher-made questionnaire tool. The study population of this research is 384 young people aged 18-28 years old in Central Province. The results show that economic capital, social capital, cultural capital, the degree of encouragement of the school to religious activities, the degree of use of news and religious topics in the media, the degree of religiousness of friends, the degree of democratic family upbringing, religious family and the welfare state of the living area are among the effective factors. They are based on religious socialization. The findings of the regression analysis indicate that the net effect of the social capital variable is more than other independent variables. The value of the correlation coefficient (R) between the variables is 0.722, which shows that there is a relatively strong correlation between the set of independent variables and the dependent variable. The adjusted coefficient value of 0.508 also shows that the set of independent variables predicts 50.8 percent, i.e. half of the variance of the variable of religious socialization.