نگاهی حقوقی به کاهش خاص بودن دولت در دوران پسامدرن با تفکیک «عمومی- خصوصی» به عنوان عنصری از تفکر بنیادین
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات میان رشته ای فقهمحمد میرزائی مهر 1 , خیرالله پروین 2 , عبدالکریم شاحیدر 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه حقوق، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران. m.mirzaeimehr@gmail.com
2 - استاد، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول)، khparvin@ut.ac.ir
3 - استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور، گروه حقوق، تهران، ایران. ashaheydar1400@pnu.ac.ir
کلید واژه: دولت, پسامدرن, حقوق اداری, نفع عام, مدیریت عمومی,
چکیده مقاله :
شکل جدید دولت که همراه با تنوع، تفاوت و فاصلههایی در حال تحقق است موجب طرح پرسش راجع به شرایط اعمال قدرت دولتی در جوامع وارد شده در دوران پسامدرن میشود. دولت با چنین وضعی و با ورود در روابط پیچیده وابستگی متقابل و حاضر شدن در رقابت قدرتهای متنوعی که ملزم به ترکیب با آنهاست و گذر از طریق خطوط متعدد گسست، به نظر میرسد که بخش قابل توجهی از ابزار عمل و قابلیت سیطره خود را بر تحول اجتماعی از دست داده است؛ دولت دیگر نه تنها به عنوان عرصه خلوص، بی غرضی و ایثار قلمداد نمیشود بلکه مقام و موقعیت پیگیری منافع فردی تلقی میگردد. در حال حاضر این تفکر حاکم شده است که اداره عمومی باید همانند شخص خصوصی، کارآمد و سودمند باشد و این کارآمدی باعث تحقق مدیریت خوب گردد. با توجه به پژوهش باید گفت؛ فرضی که بر اساس آن، مدیریت عمومی که در خدمت نفع عام است قادر به تأمین کارآمدی و سودمندی نیست جای خود را به این ایده داد که اداره ملزم است همچون اشخاص خصوصی بدون وقفه کارکردهای خود را بهبود بخشد و هزینههای خود را کاهش دهد؛ اداره متعهد به انجام مأموریتهای خود در بهترین شرایط ممکن، و مراقبت بر کیفیت حمایتهای خود با استفاده از بهترین ابزارها و امکانات در دسترس خود است. بنابراین تفاوت آن با مؤسسات خصوصی در حال کم رنگ شدن است. در این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی سعی در بررسی حقوقی کاهش خاص بودن دولت در دوران پسامدرن با تفکیک عمومی-خصوصی به عنوان عنصری از تفکر بنیادین شده است.
The new form of the government, which is being realized along with diversity, differences and distances, raises questions about the conditions of exercising government power in the societies entered in the postmodern era. With such a situation and by entering into complex relationships of mutual dependence and being present in the competition of various powers with which it is required to combine and pass through multiple lines of rupture, it seems that a significant part of the means of action and its ability to control the transformation Social has lost; The government is no longer considered to be the arena of purity, selflessness and sacrifice, but it is considered the position and position of pursuing individual interests. At present, this thinking has prevailed that the public administration should be efficient and beneficial like a private person, and this efficiency will lead to the realization of good management. According to the research, it should be said; The assumption based on which the public administration, which serves the public interest, is not able to provide efficiency and usefulness gave way to the idea that the administration is required to continuously improve its functions and reduce its costs, just like private individuals; The department is committed to carrying out its missions in the best possible conditions, and taking care of the quality of its support using the best tools and facilities available to it. Therefore, its difference with private institutions is fading. In this research, using a descriptive-analytical method, an attempt has been made to investigate the legality of the reduction of the specificity of the government in the post-modern era by distinguishing "public-private" as an element of fundamental thinking.
_||_