بررسی میزان و علل بهره مندی مخاطبان قائم شهری از تلویزیون های ماهواره ای
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهمهرداد متانی 1 , علی اکبر فرهنگی 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر (نویسنده مسئول)
2 - عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
کلید واژه: تلویزیون های ماهواره ای, مخاطب شناسی, نیاز, انگیزش, اجتماعی, سرگرمی, شناختی,
چکیده مقاله :
تنوع و پیچیدگی رسانه ها، قابلیت انتخاب را افزایش داده است. اما این انتخاب به علت رضایت خاطری است که مصرف کنندگان ازرسانه ها دارند. به همین منظور هدف اساسی پژوهش حاضر مطالعه دلایل و انگیزه های تماشای تلویزیون های ماهواره ای فارسی زباناست. برای این منظور 458 نفر از شهرو.ندان قائم شهری که بیننده شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بود ه اند به روش نمونه گیریهدفمند انتخاب گردیدند. روش تحقیق از نوع پیمایشی است و تکنیک جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است . داده هایپژوهش با استفاده از روش های آماری ناپارامتریک مورد پردازش قرار گرفتند. یافته های توصیفی نشان می دهد که اکثر بینندگان درشب به تماشای ماهواره می پردازند و میانگین مصرف ماهواره سه ساعت در طول شبانه روز است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشانمی دهد که مخاطبان بیشتر از برنامه های سرگرمی - تفریحی مانند تماشای فیلم، سریال، موسیقی، مسابقات ورزشی، و برنامه های علمی- خبری با محتوی اخبار و تفاسیر خبری و فیلم های مستند استفاده می کردند. همچنین جنسیت مخاطبان نیز تاثیر زیادی بر میزان ونحوه استفاده از برنامه های ماهواره ای داشت به گونه ای که مردان بیشتر از زنان برای کسب یادگیری و اطلاع از اخبار و گزارشاتسیاسی، از ماهواره استفاده می کردند، در حالی که زنان بیشتر از مردان برای نیازهای اجتماعی خود از ماهواره استفاده می کنند.
The variety of programs and the complexity of media can have a role in making viewers prefer one channel to the other one,but this preference is largely due to the amount of satisfaction on the part of the viewer towards a particular medium. To thisend, this study sought to explore the underlying factors motivating viewers to watch Persian-speaking satellite channels. Theparticipants were 458 viewers of satellite channels, chosen based on purposeful sampling technique from all the residents ofQaemshahr, a city in north of Iran. This study was a survey, which used a questionnaire, developed and validated by theresearcher, to gather data. Non-parametric techniques were also used to analyze the data in this study. The descriptivefindings illustrated that most of the viewers tended to watch satellite channels between 3 to 4 hours, on average, every night.The results also showed that viewers were more interested in such entertaining programs as movies, TV series, music, andgame shows. They were also eager to watch such amusing programs as sports events, scientific programs, news programs,news commentaries, and documentaries to satisfy their needs. The findings also revealed that gender was a determiningfactor in the choice of programs and affected the manner viewers used satellite channels. According to the results, menmostly used satellite channels more than women to keep updated about news and political reports; whereas, women tended towatch them more than men for their social needs.