• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی میزان رضامندی مخاطبان از عملکرد روزنامه های ایران و همشهری
        فیروز دیندار فرکوش
        اطلاعات شاید گران بهاترین چیز برای هر کس، سازمان و هر جامعه ای باشد. با اطلاعات و کنترل آن می توان به همه چیزدسترسی یافت. این است که مسابقه ای بی وقفه برای بدست آوردن اطلاعات و کنترل آن میا ن طالبان قدرت آغاز شده وهمه می کوشند با تملک و در اختیار گرفتن رسانه ها، بردامنه چکیده کامل
        اطلاعات شاید گران بهاترین چیز برای هر کس، سازمان و هر جامعه ای باشد. با اطلاعات و کنترل آن می توان به همه چیزدسترسی یافت. این است که مسابقه ای بی وقفه برای بدست آوردن اطلاعات و کنترل آن میا ن طالبان قدرت آغاز شده وهمه می کوشند با تملک و در اختیار گرفتن رسانه ها، بردامنه قدرت خود بی افزایند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی تعامل ارزش های زیبایی شناسانه صوت و تصویر بر مخاطب
        شیرین مصباحی طریقی فرهاد مختاری
        هدف از پژوهش حاضر، شناخت عوامل و عناصری است که می توانند در حاشیه ی صوتی یک فیلم مستند، کارکردی به جز کارکردواقع گرا داشته باشند. منظور از چنین نقشی که از آن به کارکرد زیبایی شناسانه ی صدا تعبیر می شود آن است که مفاهیم متفاوتی، بهغیر از واقعیات موجود در صدا، به تماشاگر چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر، شناخت عوامل و عناصری است که می توانند در حاشیه ی صوتی یک فیلم مستند، کارکردی به جز کارکردواقع گرا داشته باشند. منظور از چنین نقشی که از آن به کارکرد زیبایی شناسانه ی صدا تعبیر می شود آن است که مفاهیم متفاوتی، بهغیر از واقعیات موجود در صدا، به تماشاگر منتقل شود. چنین استفاده ای از صدا می تواند به القای معانی عمیق تری دست زند که درذهن فیلمساز شکل گرفته است.در حقیقت آنچه به عنوان سؤال اصلی این پژوهش، مد نظر بوده است، دست یافتن به عناصری است که می توان چنین کارکردی را ازآنها انتظار داشت. در این راه با استفاده از اطلاعات موجود در اسناد، کتب، مجلات و منابع اینترنتی و نیز مشاهده و تحلیل و بررسینمونه های عملی چنین کاربردی در آثار مستند، درقالب روش اسنادی، به گردآوری مطالب مربوط به موضوع، پرداخته شد.تحلیل مطالب مذکور و کنار هم نهادن آنها، موجب به دست آمدن نتایج جالبی، جدای از اطلاعات موجود در هر یک شد . بدینترتیب از پژوهش حاضر این نتیجه حاصل آمد که اولاً؛ ارزش های زیباشناختی صدا و تصویر دارای عناصری است که هم در رابطه یبا یکدیگر و هم به طور مستقل کارکرد می یابند. ثانیاً؛ فارغ از این که عناصر زیبایی شناسی تصویر کدامند، نتیجه ی دیگری هم دررابطه با شناخت عوامل مؤثر در زیبایی شناسی صدا به دست آمد ؛ این که ارزش های مذکور چگونه قابل تعریف و تعیین می گردند.این نتایج چنین می نمایند که با تغییر در عناصری همچون سطح صدا، پرسپکتیو صدا، بافت صدا، زنگ صدا، تن صدا، طنین صدا،سرعت صدا، جنس صدا، تکرار مداوم صدا و نیز وارونه کردن پخش صدا، می توان به طور مستقیم به کارکردهای زیبایی شناسانهدست یافت.اما عناصر دیگری هم وجود دارند که به طور غیرمستقیم و از طریق رابطه ی مخاطب و صدا چنین کارکردهایی را موجب می گردند .این عوامل نیز عبارتند از وضعیت فرهنگی مخاطب، شیوه ی تکنولوژیک ارائه ی صدا، رابطه ی ترکیبی صدا و تصویر، ابهام تصویری وبرجستگی صوتی، توجه به حضور صدا در ساختار اصلی اثر، وضعیت زمانی و مکانی ارتباط مخاطب و اثر، شناخت صدا و درک آنتوسط مخاطب و سرانجام وجود پس زمینه های ذهنی مخاطب نسبت به صدا.هر یک از عوامل مذکور در صورتی که مورد استفاده ی خلاقانه قرار گیرند، می توانند عمق زیادی به درونمایه ی اثر بخشیده و در غیراین صورت موجب بروز ساده انگاری و دور شدن یک فیلم مستند از مفهوم پردازی می گردند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - ارتباط بین توانمندسازی و بهره وری منابع انسانی در دانشگاه آزاداسلامی( واحد تهران شرق)
        صدیقه طوطیان اصفهانی
        توانمند سازی 1 یک اصل بنیادی در مدیریت سازمان های امروزی است که بر اساس آن اختیار یا قدرت به زیردستان تفویض می شود.بنابراین پژوهشگر با هدف شناسایی ارتباط بین عوامل توانمندساز و بهره وری منابع انسانی دردانشگاه آزاداسلامی( واحد تهران شرق )ابن تحقیق را انجام داده است.جامعه چکیده کامل
        توانمند سازی 1 یک اصل بنیادی در مدیریت سازمان های امروزی است که بر اساس آن اختیار یا قدرت به زیردستان تفویض می شود.بنابراین پژوهشگر با هدف شناسایی ارتباط بین عوامل توانمندساز و بهره وری منابع انسانی دردانشگاه آزاداسلامی( واحد تهران شرق )ابن تحقیق را انجام داده است.جامعه آماری، 340 نفر می باشد. روش پژوهش از لحاظ گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی است. ابزار اصلی گردآوری داده هاپرسشنامه می باشد که به منظور تعیین پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ و برای روایی از تکنیک دلفی (اجماع نظر خبرگان )استفاده شده است. هم چنین جهت تعیین ویژگیهای پاسخ دهندگان از آمار توصیفی وبرای ارتباطاز آمار استنباطی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار استفاده شد.SPSSیافته های پژوهش از نتایج آزمون اسپیرمن با مقدار 25% نشان می د هد میان توانمندسازی و بهره وری نیروی انسانی رابطه معناداری در سطح اطمینان 95 درصد وجود دارد. با توجه به مثبت بودن مقدار آماره و جدول دوبعدی نیز مشاهده می شود رابطه مستقیمی میان ایندو متغیر وجود دارد بطوری که هر چه توانمندسازی بالاتر باشد بهره وری نیروی انسانی نیز بالاتر است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - اثربخشی پاراگراف بندی متن علمی بر درک مطلب دانشجویان
        عاطفه فردوسی پور
        هدف این پژوهش، مطالعه و مقایسه انواع مختلفی ازساختار متن تفسیری از طریق پاراگراف بندی بر روی دانشجویان مشغول بهتحصیل دردانشگاه های دولتی شهر تهران بوده است. گروه نمونه به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند . آزمودنی ها پس ازنمونه گیری تصادفی، در گروههای آزمایشی به صورت ت چکیده کامل
        هدف این پژوهش، مطالعه و مقایسه انواع مختلفی ازساختار متن تفسیری از طریق پاراگراف بندی بر روی دانشجویان مشغول بهتحصیل دردانشگاه های دولتی شهر تهران بوده است. گروه نمونه به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند . آزمودنی ها پس ازنمونه گیری تصادفی، در گروههای آزمایشی به صورت تصادفی جایگزین شدند. ابزار مطالعه عبارت بود است از متون ، پرسشنامهدرک مطلب. به منظور تحلیل داده ها نیز از تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد . بخشی از یافته های آماری نشان دادند کهپاراگراف بندی متن منجربه افزایش درک مطلب می شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - رابطه بین فرهنگ سازمانی و به کارگیری فناوری های نوین ارتباطی با مورد کاوی در معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران (رادیو)
        دکترعباسعلی قیومی سارا پورجعفر شیما شعله کار
        فرهنگ سازمانی، نوعی برنامه ریزی اندیشه جمعی است که در سالیان اخیر به عنوان یک تفکر غالب در عرصه سازمان ها ی مطرحبوده است. این اندیشه جمعی، متمایز کننده اعضا از یک گونه به گونه دیگر است. هر کس به نوعی با جمع و گروههای انسانیبررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و به کارگیری کار چکیده کامل
        فرهنگ سازمانی، نوعی برنامه ریزی اندیشه جمعی است که در سالیان اخیر به عنوان یک تفکر غالب در عرصه سازمان ها ی مطرحبوده است. این اندیشه جمعی، متمایز کننده اعضا از یک گونه به گونه دیگر است. هر کس به نوعی با جمع و گروههای انسانیبررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و به کارگیری کارکرده باشد، از وجود این پدیده مهم سازمانی آگاه است. این مقاله به منظورانجام شده است . این تحقیق از نوع ( فناوری های نوین ارتباطی با مورد کاوی در معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران (رادیوهمبستگی است. روش های جمع آوری داده ها فیش برداری از منابع کتابخانه ای شامل کتاب، مقاله و پایان نامه و همچنین 􀑧 توصیفی می باشد . اعتبار پرسشنامه با ا ستفاده از ضریب پرسشنامه محقق ساخته استفاده از پرسشنامه می باشد و نوع پرسشنامه مورد استفاده0) بدست آمده و پایایی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت.جامعه آماری تحقیق، مدیران و کارشناسان شبکه های / آلفای کرونباخ ( 856رادیویی و واحدهای ستادی معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران می باشد که تعداد مدیران آن 191 نفر و کارشناسان و برنامه سازان1700 نفر و جامعه آماری در کل 1891 نفر که تعداد نمونه براساس جدول کرجسی ومورگان 317 نفر خواهد بود. در این تحقیق ازآمار استنباطی و توصیفی استفاده شد. سپس به منظور بررسی وضعیت هر یک از مؤلفه ها نیز از آزمون میانگین یک جامعه استفاده شدو در نهایت به منظور مطالعه روابط بین متغیر های تحقیق از آزمون همبستگی استفاده گردید. و برای تأثیر وجود روابط برای بررسیکیفیت رابطه از آزمون رگرسیون استفاده شد. نتایج حاصل از سؤالات مقاله به شرح زیر است:- بین مؤلفه های فرهنگ سازمانی و به کارگیری فناوری های نوین ارتباطی رابطه معناداری وجود دارد.- بین چگونگی هدف گذاری سازمان و به کارگیری فناوری های نوین ارتباطی رابطه وجود دارد.- بین معیار عملکرد و به کارگیری فناوری های نوین ارتباطی رابطه وجود دارد.- بین شیوه پیروی و به کارگیری فناوری های نوین ارتباطی رابطه وجود دارد.- بین منبع قدرت و به کارگیری فناوری های نوین ارتباطی رابطه وجود دارد.- بین نحوه تصمیم گیری و به کارگیری فناوری های نوین ارتباطی رابطه ای وجود دارد.- بین انگیزش و به کارگیری فناوری های نوین ارتباطی رابطه وجود دارد.- بین سبک رهبری و به کارگیری فناوری های نوین ارتباطی رابطه دارد.- بین معیار ارزشیابی اعضاء و به کارگیری فناوری های نوین ارتباطی رابطه دارد.- بین مرجع اختیار و به کارگیری فناوری های نوین ارتباطی رابطه وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی مقایسه ای کارکردهای ارتباطی و اقتصادی شبکه های اجتماعی فیس بوک و کلوب
        سارا محمدپور فاطمه تاجیک
        سازوکارها و ابزارهای ارتباطی اینترنت به دلیل فراهم کردن امکان تعامل، اشتراک گذاری و شکل گیری شبکه های ارتباطی در بینکنشگران فضای سایبر، از دیدگاه علوم ارتباطات و علوم سیاسی مقوله ای دارای اهمیت است. تکنولوژی های نوین ارتباطی آنچنانزندگی بشر را دگرگون کرده است که شناخت ا چکیده کامل
        سازوکارها و ابزارهای ارتباطی اینترنت به دلیل فراهم کردن امکان تعامل، اشتراک گذاری و شکل گیری شبکه های ارتباطی در بینکنشگران فضای سایبر، از دیدگاه علوم ارتباطات و علوم سیاسی مقوله ای دارای اهمیت است. تکنولوژی های نوین ارتباطی آنچنانزندگی بشر را دگرگون کرده است که شناخت ابعاد مختلف تغییرات به وجود آمده بر اثر حضور هر یک از این تغییرات ، حوزهمطالعاتی جداگانه ای را می طلبد. در تحقیق حاضر به بررسی مقایسه ای کارکردهای ارتباطی، اقتصادی شبکه های اجتماعی فیس بوکو کلوب می پردازیم. در واقع فرضیه اصلی تحقیق این است که کارکردهای سازوکارهای ارتباطی و اقتصادی شبکه های اجتماعیفیس بوک و کلوب متفاوت است. روش تحقیق حاضر پیمایشی است و از پرسشنامه پژوهشگر ساخته در انجام آن استفاده شده است.جامعه آماری پژوهش تمام اعضای شبکه های اجتماعی فیس بوک و کلوب را در بر می گیرد. یافته های پژوهش نشان می دهند کهبهترین امکاناتی که شبکه های اجتماعی فیس بوک و کلوب برای کاربران فراهم کرده اند در این دو شبکه کاملا متفاوت است؛درخصوص استفاده کاربران از شبکه های اجتماعی فیس بوک و کلوب، شبکه اجتماعی فیس بوک در همه موارد از شبکه اجتماعیکلوب قوی تر عمل می کند بجز درگزینه چت کردن که 100 % پاسخگویان به این گزینه پاسخ داده اند؛ همچنین درگزینه هایدوستیابی، همسریابی و مشارکت در بحث های گروهی این دو شبکه در یک سطح بودند. از بین کارکردهای مورد بررسی شبکه هایاجتماعی فیس بوک و کلوب بهترین کارکردها در این دو شبکه،کارکردهای ارتباطی هستند که میانگین آنها به طور متوسط به ترتیب3 و / 3 است و ضعیف ترین کارکردها در این دو شبکه،کارکردهای اقتصادی هستندکه میانگین آنها بطور متوسط به ترتیب 4 / 4/2 و 92/3 است. مطابق یافته های تحقیق کارکردهای اقتصادی و ارتباطی شبکه های اجتماعی فیس بوک و کلوب، مستقل از هم و قابل تعمیمبه جامعه ی آماری می باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی تطبیقی میزان اعتماد شهروندان کرمانی به اخبار شبکۀ یک تلویزیون و بی بی سی فارسی
        سمیه سادات مهدوی فاطمه احمدنژاد اتو
        هدف این مقاله، بررسی میزان اعتماد شهروندان کرمانی به اخبار شبکۀ یک تلویزیون و شبکۀ تلویزیونی ماهواره ای بی بی سی فارسیمی باشد. شاخص های اعتماد از نظریه های انگاره سازی خبری، چهار نظریۀ مطبوعات، استفاده و خشنودی (نیازجویی )، متقاعدسازی(اقناع)، نظریات کُنت آسپ و جی وسترسا چکیده کامل
        هدف این مقاله، بررسی میزان اعتماد شهروندان کرمانی به اخبار شبکۀ یک تلویزیون و شبکۀ تلویزیونی ماهواره ای بی بی سی فارسیمی باشد. شاخص های اعتماد از نظریه های انگاره سازی خبری، چهار نظریۀ مطبوعات، استفاده و خشنودی (نیازجویی )، متقاعدسازی(اقناع)، نظریات کُنت آسپ و جی وسترسال استخراج شده اند. شاخص های میزان اعتماد با طیف لیکرت مورد سنجش قرار گرفت .صداقت و شفّافیت در خبر، عدم جانبداری در قبال گروه ها و جناح های خاص، سازگاری محتوا و موضوعات خبری با نیاز مخاطب ،قابل درک بودن خبر برای مخاطبان و برطرف کردن نیازهای خبری بیشتری از مخاطبان؛ شاخص های اعتماد می باشند. جامعۀ آماریشهروندان 18 سال به بالای مناطق 5 گانۀ شهرکرمان بوده است. داده ها با روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه در سال 1391 به روشنمونه گیری تصادفی طبقه ای و تصادفی ساده از 400 نفر جمع آوری شده است. نتایج توصیفی نشان می دهد، شهروندان کرمانی به میزان متوسط به اخبار شبکۀ یک تلویزیون جمهوری اسلامی اعتماد دارند ، همچنین فقط 10/8 درصد شهروندان از اخبار شبکۀ تلویزیونی ماهواره ای بی بی سی فارسی استفاده می کردند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی مقایسه ای ساختار و محتوای اخبار و مطالب مربوط به اعتیاد در روزنامه های ایران و همشهری در سال 1390
        سید علی رحمانزاده مهناز پیش دار
        موادمخدر به عنوان یکی از بلاهای اجتماعی خانمان سوز مطرح است . جامعه بشریت از بدو پیدایش تاکنون با بلایای طبیعی،غیرطبیعی و بحران های مختلفی مواجه بوده است. به طوری که بسیاری از آنها موجودیت و بقای انسان ها را به خطر انداخته و حتینقشه جغرافیای سیاسی و ژئوپلتیک جهان را دست چکیده کامل
        موادمخدر به عنوان یکی از بلاهای اجتماعی خانمان سوز مطرح است . جامعه بشریت از بدو پیدایش تاکنون با بلایای طبیعی،غیرطبیعی و بحران های مختلفی مواجه بوده است. به طوری که بسیاری از آنها موجودیت و بقای انسان ها را به خطر انداخته و حتینقشه جغرافیای سیاسی و ژئوپلتیک جهان را دستخوش تغییر و تحول قرار داده است . تولید، توزیع و مصرف موادمخدر از جملهمواردی است که جامعه بشریت را به ورطه سقوط کشانده است. بحران موادمخدر در جهان کنونی جزء بزرگترین دغدغه های بشریتگردیده است.دراین مقاله در راستای مقایسه ساختار و محتوای اخبار و مطالب مربوط به اعتیاد در روزنامه های ایران و همشهری در سال 1390 ، ابتداضمن اشاره به ضرورت توجه به مقوله اعتیاد درکشور، به بررسی عملکرد رسانه ها در مبارزه با اعتیادپرداخته و در ادامه ضمن طرح چهارچوب نظری تحقیق، روش شناسی تحقیق، جامعه آماری ، شیوه نمونه گیری : متغیرهای موردبررسی روشهای آماری جهت تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها معرفی و نهایتا خلاصه توصیف وتحلیل یافته ها مطرح شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - بررسی میزان و علل بهره مندی مخاطبان قائم شهری از تلویزیون های ماهواره ای
        مهرداد متانی علی اکبر فرهنگی
        تنوع و پیچیدگی رسانه ها، قابلیت انتخاب را افزایش داده است. اما این انتخاب به علت رضایت خاطری است که مصرف کنندگان ازرسانه ها دارند. به همین منظور هدف اساسی پژوهش حاضر مطالعه دلایل و انگیزه های تماشای تلویزیون های ماهواره ای فارسی زباناست. برای این منظور 458 نفر از شهرو.ن چکیده کامل
        تنوع و پیچیدگی رسانه ها، قابلیت انتخاب را افزایش داده است. اما این انتخاب به علت رضایت خاطری است که مصرف کنندگان ازرسانه ها دارند. به همین منظور هدف اساسی پژوهش حاضر مطالعه دلایل و انگیزه های تماشای تلویزیون های ماهواره ای فارسی زباناست. برای این منظور 458 نفر از شهرو.ندان قائم شهری که بیننده شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بود ه اند به روش نمونه گیریهدفمند انتخاب گردیدند. روش تحقیق از نوع پیمایشی است و تکنیک جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است . داده هایپژوهش با استفاده از روش های آماری ناپارامتریک مورد پردازش قرار گرفتند. یافته های توصیفی نشان می دهد که اکثر بینندگان درشب به تماشای ماهواره می پردازند و میانگین مصرف ماهواره سه ساعت در طول شبانه روز است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشانمی دهد که مخاطبان بیشتر از برنامه های سرگرمی - تفریحی مانند تماشای فیلم، سریال، موسیقی، مسابقات ورزشی، و برنامه های علمی- خبری با محتوی اخبار و تفاسیر خبری و فیلم های مستند استفاده می کردند. همچنین جنسیت مخاطبان نیز تاثیر زیادی بر میزان ونحوه استفاده از برنامه های ماهواره ای داشت به گونه ای که مردان بیشتر از زنان برای کسب یادگیری و اطلاع از اخبار و گزارشاتسیاسی، از ماهواره استفاده می کردند، در حالی که زنان بیشتر از مردان برای نیازهای اجتماعی خود از ماهواره استفاده می کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - علل بی ثباتی سیاسی در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس از منظر جامعه شناختی
        مهدی روحانی مریم درستانی
        آسیب پذیری های داخلی دیدات و فشار خارجی دو عامل مهمی است که در بروز بی ثباتی سیاسی و ایجاد نا امنی در دو سطح ملی و منطقه ایی نقش بسزایی دارد.در منطقه حساس خلیج فارس و خاورمیانه عوامل داخلی بالقوه این توانایی را دارند کهساختار های سرزمینی و نهاد های حاکم را تهدید به تض چکیده کامل
        آسیب پذیری های داخلی دیدات و فشار خارجی دو عامل مهمی است که در بروز بی ثباتی سیاسی و ایجاد نا امنی در دو سطح ملی و منطقه ایی نقش بسزایی دارد.در منطقه حساس خلیج فارس و خاورمیانه عوامل داخلی بالقوه این توانایی را دارند کهساختار های سرزمینی و نهاد های حاکم را تهدید به تضعیف و یا از بین بردن نمایند و عوامل خارجی که متاسفانه بنا به دعوت برخیکشورها به زعم برقراری موازنه قوا به منطقه دعوت شده اند. با بهم ریختن توازن نیرو های فرهنگی اجتماعی در این منطقه تمدنی وتاریخی یک نقش دو گانه در تحریک نیرو های داخلی کشورها به تحول طلبی بر دو محور مشارکت طلبی سیاسی و بازگشت به اصلو یا حتی مداخله مستقیم و مغرضانه در برخی از کشور های منطقه را ایفا کرده اند.متعاقب چنین وضعیتی در پی رشد تقاضا هایداخلی برای مشارکت در فرآیند دولت سازی نظیر آنچه در تحولات ماه های اخیر قابل مشاهده است، فشار فوق العاده ی بر آندسته ازدولت ها وارد می آید که سیاست تعامل با قدرت موازنه گرخارجی پایه های مشروعیت داخلی آنها را تضعیف نموده و معمولا نظامسیاسی این کشورها از عهده پاسخگویی به این خواسته های داخلی بر نمی آید. کانون اصلی بحث بررسی رابطه معنادار میان متغیر هایخارجی(حضور نیرو های نظامی بیگانه در منطقه و وجود رژیم صهیونیستی) و عوامل داخلی(پارامترهایی چون ساخت قدرت، بافتفرهنگی-اجتماعی،نهادها و مراکز قدرت دولتی و مردمی،میزان مشارکت سیاسی وضعیت سرمایه اجتماعی و...) و تاثیر آنها برثباتداخلی و امنیت ملی کشور های منطقه می باشد. در این مقاله سعی گردیده است با رویکردی جامعه شناختی مولفه های بی ثباتی سیاسی و نا امنی در کشور های عربی منطقه در دوسطح متمایز از یکدیگر و در عین حال متاثر بر هم مورد بررسی قرار گیرد.ابتدا به عوامل خارجی بی ثبات کنندگی که در حقیقت بابهره گرفتن از شرایط و وضعیت داخلی این کشورها رشد و تقویت شده است،پرداخته شده و سپس به مولفه های داخلی بی ثباتی کهبنوعی متاثر از عوامل خارجی است، اشاره گردیده است و در نهایت با هدف رهایی از الگوهایی نا کارآمد امنیتی که محور آنهادخالت عامل مداخله گر خارجی است و ایجاد ثبات سیاسی پایدار با اتکا به ساز و کار های بومی در کشور های منطقه راکارهاییمبتنی بر مولفه های جدیدتر قدرت و لزوم صورت بندی جدید قدرت سیاسی و منطقه ای با هدف تقابل با الگوی امنیتی موازنه قواارایه گردیده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - بررسی پیامد های تکنولوژی های نوین ارتباطی بر فرآیند یادگیری
        بهاره بخشی مریم خرسند حمیدرضا حسینی دانا سپهر دادجوی توکلی
        جهان امروز، جهان تغییرات بسیار گسترده در امر ارتباطات است. انسان به عنوان مغز متفکر گستره گیتی در طول قرن های متمادی درمسیر تکوین و تکامل کوشیده است. در عصر اطلاعات و ارتباطات الکترونیکی، هر سازمانی با تغییرات سریعی روبه روست . نهادآموزش و پرورش یکی از بزرگترین و تولیدک چکیده کامل
        جهان امروز، جهان تغییرات بسیار گسترده در امر ارتباطات است. انسان به عنوان مغز متفکر گستره گیتی در طول قرن های متمادی درمسیر تکوین و تکامل کوشیده است. در عصر اطلاعات و ارتباطات الکترونیکی، هر سازمانی با تغییرات سریعی روبه روست . نهادآموزش و پرورش یکی از بزرگترین و تولیدکنندگان اطلاعات و بی تردید عمده ترین مصرف کننده و ذخیره کننده اطلاعات و داناییمحسوب می شود و مدرسه به عنوان مکانی مناسب، برای تربیت دانش آموزان باید استفاده از این فناوری ها را در سرلوحه کار خودقرار دهد. از این رو مدرسه مناسب ترین مکان برای پرورش درک درست دانش آموزان از مفهوم تکنولوژی و نقش آن در تکوین وشکل دهی یادگیری برتر است. پیشرفت های جهانی در فناوری ارتباطات و اطلاعات سبب گسترش وسیع فرصت های یادگیری ودسترسی به منابع تحصیلی و آموزش شده است .در این مقاله نقش تکنولوژی های نوین ارتباطی و تاثیر آنها در فرآیند یادگیری بررسیمی شود. این پژوهش دارای 2 فرض و 6 سوال می باشد. روش انجام پژوهش پیمایشی می باشد که از ابزار پرسش نامه جهت گردآوریاطلاعات استفاده شده است، داده ها با توجه به جامعه آماری که 30 نفر از معلمان مشغول به تدریس مراکز آموزش از راه دورشهردماوند بوده اند جمع آوری شده است و با توجه به حجم کوچک جامعه آماری، نمونه همان جا معه آماری است و پژوهشگر بهتمام شماری جامعه پرداخته است، داده های مطالعه با توجه به جامعه آماری که معلمان مشغول به تدریس مراکز آموزش از راه دوربوده اند جمع آوری شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد آموزش الکترونیک فرآیند یادگیری را تسهیل میکند و آنچه را کهمربوط به یادگیری است بهبود میبخشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - بررسی عوامل فردی و خانوادگی موثر بر درخواست حمایت های اجتماعی از شبکه های مجازی(آنلاین) در بین دانشجویان دانشگاه آزاد تهران
        فرزانه اوجی زهرا زارع ناهید کردی
        یکی از پرکاربرترین انواع رسانه های اجتماعی را شبکه های اجتماعی مجازی تشکیل می دهند.امروزه تعامل اجتماعی افراد به فضایمجازی کشیده شده است و ارتباطات مجازی بخش عمده ای از دلایل استفاده کاربران از این فضاست. دامنه این ارتباطات مجازی ازایمیل، چت و وبلاگ نویسی فراتر رفته و ش چکیده کامل
        یکی از پرکاربرترین انواع رسانه های اجتماعی را شبکه های اجتماعی مجازی تشکیل می دهند.امروزه تعامل اجتماعی افراد به فضایمجازی کشیده شده است و ارتباطات مجازی بخش عمده ای از دلایل استفاده کاربران از این فضاست. دامنه این ارتباطات مجازی ازایمیل، چت و وبلاگ نویسی فراتر رفته و شبکه هایی برای کاربرد همه اشکال ذکرشده به منظور داشتن تعاملات اجتماعی کامل تر وهمه جانبه تر میان افراد ایجاد شده است وحمایت اجتماعی و میزان آن تابع روابط اجتماعی است فرد درقالب پیوند با دیگران یاعضویت درگروه ها و اجتماعات از حمایت ها برخوردار می گردد. نحوه و میزان بهره مندی از حمایت ها به دامنه روابط اجتماعی بادیگران و عضویت اجتماعی فرد بستگی دارد. این تحقیق درصدد شناسایی عوامل فردی و خانوادگی موثر بر حمایت های اجتماعیدرخواستی از شبکه های مجازی در بین دانشجویان است.چارچوب نظری تحقیق مبتنی بر نظریه حمایت اجتماعی ولمن وهابرماس،نظریه شبکه می باشد. روش تحقیق پیمایشی وابزار پژوهش پرسشنامه می باشد که بر روی 300 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامیاز طریق نمونه گیری خوشه بندی چند مرحله ای انتخاب شده اند صورت گرفته است . اطلاعات بدست آمده با استفاده از آماریاستنباطی و آزمون های (رگرسیون خطی، ضریب پیرسون،...) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج حاصل از ترکیب گویه ها در خصوص حمایت های دریافتی از شبکه های اجتماعی مجازی در بین پاسخگویان بیانگر آن است47 درصد به میزان زیادی بوده است و بیشتر حمایت های دریافتی از / 45 درصد به میزان متوسط و 3 / که، 7 درصد به میزان کم، 761 درصد به میزان متوسط / 32 درصد از پاسخگویان از خانواده به میزان کم، 7 / شبکه های مجازی از نوع عاطفی واطلاعاتی می باشد و 75درصد به میزان زیادی حمایت دریافت می کنند.همچنین بیشترین حمایت دریافتی از سوی خانواده حمایت مالی و مشورتی است. / و 7سواد والد ین ،(F=7/ نتایج تحقیق حاکی از آن است که؛ بین حمایت درخواستی از شبکه های مجازی ومتغیر های تحصیلات فرد ( 76(r=0/ حمایت درخواستی از خانواده ( 24 ،( r=0/ صمیمیت بین اعضای خانواده ( 25 ،(r=0/ پایگاه اجتماعی پاسخگو ( 13 ،( r=0/111)رابطه معناداری وجود دارد ولی از مجموع عوامل فردی بین سن و شغل پاسخگو و میزان و نوع حمایت درخواستی از شبکه هایاجتماعی مجازی رابطه وجود ندارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        13 - بررسی رابطه بین تعاملات اینترنت (چت) و تعاملات بین فردی
        امرالله امانی کلاریجانی مهدی غضنفری مقدم
        هدف این تحقیق، بررسی آثار استفاده از اینترنت(چت) بر تعاملات بین فردی دانشجویان کاربر اینترنت است . در مبانی نظری اینتحقیق از نظریات دانشمندانی نظیر: گیدنز، پیتر بلاو، هومنز، وبر و هابرماس که صاحب نظر در بحث کنش و تعاملات اجتماعی میباشند استفاده شده و در چهارچوب نظری نیز چکیده کامل
        هدف این تحقیق، بررسی آثار استفاده از اینترنت(چت) بر تعاملات بین فردی دانشجویان کاربر اینترنت است . در مبانی نظری اینتحقیق از نظریات دانشمندانی نظیر: گیدنز، پیتر بلاو، هومنز، وبر و هابرماس که صاحب نظر در بحث کنش و تعاملات اجتماعی میباشند استفاده شده و در چهارچوب نظری نیز از نظریه تعامل استاد مسعود چلبی که بر اساس آجیل پارسونز می باشد بهره گرفته شدهکه تلاش شده است مفاهیم و متغیرها با یکدیگر تلفیق و به وسیله آن سازوکار علّی پیوند دهنده چگونگی استفاده از اینترنت(چت) ومیزان تاثیر آن بر ابعاد تعاملات بین فردی به عنوان متغیر وابسته، مورد بررسی قرار گیرد.این تحقیق با روش پیمایش انجام شده و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسش نامه گردآوری شده اند. جمعیت آماری این تحقیقشامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن می باشند که از جمعیت آماری تحقیق ، تعداد 300 نفرا ز آنها که کاربراینترنت(چت) می باشند با استفاده از فرمول کوکران اطلاعات مورد نیاز تحقیق از آنها گردآوری شده است. داده های این تحقیق بااستفاده از روش های تحلیل کمی تک متغیره، دو متغیره، چندمتغیره، رگرسیون و تحلیل مسیر تحلیل شده است . برای پردازش و تحلیل اطلاعات از نسخه 19 نرم افزار spss استفاده شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        14 - بررسی شیوه های تبلیغات انتخاباتی مجلس نهم در استان های عشیر های و  غیرعشیر های ازدیدگاه استادان دانشگاه های ایلام وتهران
        محمد سلطانی فر افسانه مظفری مهدی فتاحی
        تبلیغات به مثابه یک کنش سیاسی و متأتر از بافت اجتماعی است که به منظور تأثیرگذاری برکنش انتخاب و رأی دادن (به عنوانشکل مشروعی از رفتار سیاسی) صورت می گیرد. هدف این مقاله بررسی تأثیر شیوه های تبلیغاتی در رفتار رأی دهندگان و به طورمشخص شناسایی روش های تبلیغات انتخاباتی در چکیده کامل
        تبلیغات به مثابه یک کنش سیاسی و متأتر از بافت اجتماعی است که به منظور تأثیرگذاری برکنش انتخاب و رأی دادن (به عنوانشکل مشروعی از رفتار سیاسی) صورت می گیرد. هدف این مقاله بررسی تأثیر شیوه های تبلیغاتی در رفتار رأی دهندگان و به طورمشخص شناسایی روش های تبلیغات انتخاباتی در نظام های عشیر های و غیرعشیر های و به طور مشخص بررسی تفاوت ها و شباهت هایشیوه های تبلیغاتی انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی در استان های عشیر های (ایلام) و غیرعشیره ای(تهران ) اعم از روشها وارتباطات سنتی، شفاهی، مکتوب، الکترونیکی و ... بوده که به روش پیمایش صورت گرفته است. چارچوب نظری به کاررفته در اینتحقیق برپایه نظریات پارسونز می باشد. نمونه مورد تحقیق جامعه آماری این تحقیق کلیه استادان رشته های علوم ارتباطات، علومبه صورت تمام شمار بوده اجتماعی و علوم سیاسی دانشگاه های آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و آزاد اسلامی واحد ایلاماست.یافته های تحقیق نشان می دهد که برخلاف استان تهران در استان ایلام از حیث روش تبلیغاتی فردی یا ائتلافی غلبه باروش تبلیغ فردی است. همچنین بنابریافته های تحقیق، بین دیدگاه و نگرش استادان دانشگاه های تهران و ایلام دربارهاستفاده از شیوه های سنتی و فاقد پشتوانه و نگرش علمی درانتخابات، تأثیر برخوردار بودن از پایگاه قومی داوطلبان بر تبلیغات، قوی تر بودن نقش رهبران فکری ریش سفیدان و و تاثیر وابستگی قومی، توجه به منافع فردی و گرایش به طرح برنامه های زودبازده در تبلیغات انتخاباتی در نظام های عشیر های و ائتلافی و سیاسی بودن روش تبلیغ، توجه بهمطالبات عمومی و بی توجهی به منافع فردی، مؤثر نبودن دادن وعده های شخصی و توجه به برنامه های بلند مدت و آزادبودن ارائه عقاید وابستگی سیاسی در تبلیغات انتخاباتی در نظام های غیرعشیر های تفاوت معنی دار وجود ندارد. پرونده مقاله