بررسی شیوه های تبلیغات انتخاباتی مجلس نهم در استان های عشیر های و غیرعشیر های ازدیدگاه استادان دانشگاه های ایلام وتهران
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهمحمد سلطانی فر 1 , افسانه مظفری 2 , مهدی فتاحی 3
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات،
3 - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. (نویسنده مسئول)
کلید واژه: تبلیغات, انتخابات, دموکراسی, رفتار انتخاباتی, نظام های عشیره ای, نظام های غیرعشیره ای. 1,
چکیده مقاله :
تبلیغات به مثابه یک کنش سیاسی و متأتر از بافت اجتماعی است که به منظور تأثیرگذاری برکنش انتخاب و رأی دادن (به عنوانشکل مشروعی از رفتار سیاسی) صورت می گیرد. هدف این مقاله بررسی تأثیر شیوه های تبلیغاتی در رفتار رأی دهندگان و به طورمشخص شناسایی روش های تبلیغات انتخاباتی در نظام های عشیر های و غیرعشیر های و به طور مشخص بررسی تفاوت ها و شباهت هایشیوه های تبلیغاتی انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی در استان های عشیر های (ایلام) و غیرعشیره ای(تهران ) اعم از روشها وارتباطات سنتی، شفاهی، مکتوب، الکترونیکی و ... بوده که به روش پیمایش صورت گرفته است. چارچوب نظری به کاررفته در اینتحقیق برپایه نظریات پارسونز می باشد. نمونه مورد تحقیق جامعه آماری این تحقیق کلیه استادان رشته های علوم ارتباطات، علومبه صورت تمام شمار بوده اجتماعی و علوم سیاسی دانشگاه های آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و آزاد اسلامی واحد ایلاماست.یافته های تحقیق نشان می دهد که برخلاف استان تهران در استان ایلام از حیث روش تبلیغاتی فردی یا ائتلافی غلبه باروش تبلیغ فردی است. همچنین بنابریافته های تحقیق، بین دیدگاه و نگرش استادان دانشگاه های تهران و ایلام دربارهاستفاده از شیوه های سنتی و فاقد پشتوانه و نگرش علمی درانتخابات، تأثیر برخوردار بودن از پایگاه قومی داوطلبان بر تبلیغات، قوی تر بودن نقش رهبران فکری ریش سفیدان و و تاثیر وابستگی قومی، توجه به منافع فردی و گرایش به طرح برنامه های زودبازده در تبلیغات انتخاباتی در نظام های عشیر های و ائتلافی و سیاسی بودن روش تبلیغ، توجه بهمطالبات عمومی و بی توجهی به منافع فردی، مؤثر نبودن دادن وعده های شخصی و توجه به برنامه های بلند مدت و آزادبودن ارائه عقاید وابستگی سیاسی در تبلیغات انتخاباتی در نظام های غیرعشیر های تفاوت معنی دار وجود ندارد.
Advertising in political acts and effect from social fabric and takes place to influence action on selection and voting (as alegitimate form of political behavior). This paper will examine the impact of advertising practices on the behavior of votersand campaign methods in ninth house campagin to identify the system of tribal and non-tribal provinces like traditionalcommunication methods including oral, written, electronic and ... ,Which conducted this survey. The theoretical frameworkthat used in this study is based on the ideas of Parsons. On the survey all professors are from communication sciences, socialsciences and political science on Islamic Azad University, Science and Research Branch of Tehran and Ilam Branch.Our findings indicate that, unlike in Tehran province, individual advertising of Ilam as a way to cope with is commercial,personal or coalition. Also, according to research findings, the views and attitudes about the use of traditional academicsfrom the view of Tehran and Ilam professors attitude fiat election, having the effect of an ethnic volunteer base on theadvertising, the more powerful role of opinion leaders' elders and the impact of ethnicity attention to individual interests andtends to be quick impact programs in the tribal system, and a coalition of political campaign advertising methods, accordingto the demands and interests of individual and the lack of attention to personal promise to provide free long-term plans andideas in the non-tribal political affiliation campaign there were no significant differences