اثربخشی پاراگراف بندی متن علمی بر درک مطلب دانشجویان
محورهای موضوعی : مدیریت رسانه
1 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق.
کلید واژه: متن علمی, پاراگراف بندی, درک خواندن,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، مطالعه و مقایسه انواع مختلفی ازساختار متن تفسیری از طریق پاراگراف بندی بر روی دانشجویان مشغول بهتحصیل دردانشگاه های دولتی شهر تهران بوده است. گروه نمونه به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند . آزمودنی ها پس ازنمونه گیری تصادفی، در گروههای آزمایشی به صورت تصادفی جایگزین شدند. ابزار مطالعه عبارت بود است از متون ، پرسشنامهدرک مطلب. به منظور تحلیل داده ها نیز از تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد . بخشی از یافته های آماری نشان دادند کهپاراگراف بندی متن منجربه افزایش درک مطلب می شود.
The main purpose of this research was to study and compare the different type’s texts and paragraphing among majoring inpsychology and education. The sample group, who were selected through random sampling, was 300 students studying atstate universities in Tehran. The subjects were randomly assigned into experimental groups after random sampling. Theinstrumentation of the study included texts, text comprehension questionnaire. The collected data were analyzing applyingANOVA test. The statistical analysis indicated that text paragraphing would increase comprehension.