سواد رسانهای؛ ضامن حفظ و گسترش قلمرو سایبری
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهلیلا تراب زاده یافقی 1 , جاوید ایمانی 2 , حسین اسلامی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه آزاد یزد
2 - رئیس پژوهشگاه توسعه فناوریهای پیشرفته خواجه نصیرالدین طوسی
3 - استادیار، گروه مدیریت رسانه، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: قلمرو, سواد رسانهای, سایبری,
چکیده مقاله :
گسترش وبجهانگستر و فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات در هزاره سوم، شگفتیسازترین عصر حیات بشری را در حفظ قلمرو دولتها از منظر تغییرات شکلی و بنیادین رقم زده است؛ چرا که مؤلفههای کلیدی دولت، شامل سرزمین، جمعیت، حکومت و حاکمیت متأثر از فضای سایبری، رسانهای شده و کاربری آسان، در دسترس بودن و گستردگی مخاطبین پیامرسانهای همراه، معانی جدیدی در قاموس حکمرانی و سیاست خلق کردهاند. در این عصر، مرز به معنای فیزیکی اگر چه همچنان مرسوم است اما کارایی خود را از دست داده و حفظ قلمرو در وهله نخست و گسترش آن در مرحله دوم، موضوع رقابت دولتهاست. آنچه که در اینجا میتواند و باید به عنوان پلی پیشگام در تعامل با دولتها و فناوریهای نوین ارتباطی، ایفای نقش کند، سواد رسانهای است. سواد رسانهای توانایی درک، تحلیل و کشف معانی پیامهای رسانهای سایبری است. سوادی که اَمر دِه و اَمر بَر هر دو به آن نیازمندند؛ اگر چه نیاز و همت دولتمردان به آموزش و توسعه عمومی سواد رسانهای برای کسب مشروعیت و مقبولیت در حفظ و گسترش قلمرو سایبری حیاتیتر است. اَمربران نیز از آن جهت به سواد رسانهای نیازمندند که در بحبوحه قلب حقیقت و واقعیت، بتوانند در عرصه طبیعی منازعه قلمرو، سره را از ناسِره تشخیص دهند. بدین وصف سواد رسانهای، ضامن حفظ و گسترش قلمرو سایبری بنابر الزاماتی است که بدون توجه به آن، این رفاقت، مؤثر نخواهد بود. آنچه که دغدغه اصلی این مقاله است.
The extension of the Web and the new information and communication technologies in the third millennium in the world has marked the most astonishing age of human life in preserving the realm of governments in terms of formed and fundamental changes; because key components of government, including land, population, government, and governance derived from cyberspace, media, and ease use, the availability and extensiveness mobile messaging audiences have created new meanings in the nature of governance and politics. In this age, the border in the physical sense, although still common, but has lost its effectiveness and the preservation of territory in the first stage and its extension in the second stage is the governments competition subject. What can and should play a leading bridge role here in interacting with governments and new communication technologies is media literacy. Media literacy is the ability to understand, analyze and discover the meanings of cyber media messages. Literacy that ruler and people both are need to its; However, the governor's efforts, need to public media literacy education and development is more critical to gaining legitimacy and acceptance in preserving and extension cyber territory. The people also need media literacy in order to be able to distinguish themselves in the natural arena of territorial conflict in the midst of the heart of truth and reality. As such, media literacy guarantees the preservation and extension of cyber territory according to the requirements without considering them which this friendship will not be effective which is the main concern
فرهنگی، علی اکبر.، روشندل اربطانی، طاهر. و برقی، میکاییل. (1383). "نگرشی بر بنیانهای نظری مدیریت سازمانهای رسانهای"، فصلنامه دانش مدیریت، شماره 66.
فتحی، یونس. و شاهمرادی، خیراله. (1396). "سیتره و قلمرو حریم خصوصی در فضای مجازی"، مجله حقوقی دادگستری، پاییز 1396.
Frechette, J. (2002). "Developing Media Litracy in Cyberspace", Pedagogy and Critical Learning for the twenty first Century Classroom, https:// books. Google. Com/ books?hl=en&lr=&id=gqSkz6Y2Ka0C&oi=fnd&pg=PA5&dq=info:p4ARR1aF99kJ:scholar.google.com/&ots=OhllZ_mca9&sig=sDV8x4xNx54z8NUQzObCvsTyw_I#v=onepage&q&f=false03/05/2020.
Frechette, J. (2006). "Cyber censorship or cyber literacy? Predicting cyber learning through media education e, Pedagogy and Critical Learning for the twenty fifth Century Classroom https:// books. Google. com/books?hl=en&lr=&id=GZGMAQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT130&dq=info:OP5vh3JfUBkJ:scholar.google.com/&ots=92JYETaw-f&sig= vzqB81u3Ojmca3BPWxd76I Aolh0#v=onepage&q&f=false.
Hoechsmann, M. & Poyntz, S.R. (2012). “Media Literacies: Acritical Introduction”, Wiley-Blackwell publishing, U.K.
Martinsson, J. (2009). “Communication for Governance and Accountability Program (CommGAP)”, the Role of Media Literacy in the Governance Reform Agenda, http:// documents.worldbank.org/curated/en/891511468331267009/pdf/503000WP0Box341ia0Literacy01PUBLIC1.pdf.
Petty, R., S. Christian Wheeler & Zakary L. Tormala Persuasion and attitude change, Reprinted from: T. Mellon & J. Lerner (Eds.) (2003). “Handbook of Psychology, vol 5: Personality and social sychology”, Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
Van Audenhove, L., Pierson, J., Morganti, L. & Pohle, J. (2016). “Media Literacy and Internet Governance: A necessary marriage”, exemplified by the case of the Belgian State versus Facebook, https:// cris. vub.be/en/publications/media-literacy-and-internet-governance (e7f12a2b-7848-40c3-ad11-60ed02b3d5b8). Html.
_||_
Frechette, J. (2002). "Developing Media Litracy in Cyberspace", Pedagogy and Critical Learning for the twenty first Century Classroom, https:// books. Google. Com/ books?hl=en&lr=&id=gqSkz6Y2Ka0C&oi=fnd&pg=PA5&dq=info:p4ARR1aF99kJ:scholar.google.com/&ots=OhllZ_mca9&sig=sDV8x4xNx54z8NUQzObCvsTyw_I#v=onepage&q&f=false03/05/2020.
Frechette, J. (2006). "Cyber censorship or cyber literacy? Predicting cyber learning through media education e, Pedagogy and Critical Learning for the twenty fifth Century Classroom https:// books. Google. com/books?hl=en&lr=&id=GZGMAQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT130&dq=info:OP5vh3JfUBkJ:scholar.google.com/&ots=92JYETaw-f&sig= vzqB81u3Ojmca3BPWxd76I Aolh0#v=onepage&q&f=false.
Hoechsmann, M. & Poyntz, S.R. (2012). “Media Literacies: Acritical Introduction”, Wiley-Blackwell publishing, U.K.
Martinsson, J. (2009). “Communication for Governance and Accountability Program (CommGAP)”, the Role of Media Literacy in the Governance Reform Agenda, http:// documents.worldbank.org/curated/en/891511468331267009/pdf/503000WP0Box341ia0Literacy01PUBLIC1.pdf.
Petty, R., S. Christian Wheeler & Zakary L. Tormala Persuasion and attitude change, Reprinted from: T. Mellon & J. Lerner (Eds.) (2003). “Handbook of Psychology, vol 5: Personality and social sychology”, Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
Van Audenhove, L., Pierson, J., Morganti, L. & Pohle, J. (2016). “Media Literacy and Internet Governance: A necessary marriage”, exemplified by the case of the Belgian State versus Facebook, https:// cris. vub.be/en/publications/media-literacy-and-internet-governance (e7f12a2b-7848-40c3-ad11-60ed02b3d5b8). Html.