زمینه و هدف تحقیق: حفظ حریم خصوصی و تأمین حق کاربران بر نظارات الکترونی، نیازمند شناخت کاربران بر این حق است. هدف این تحقیق چگونگی محقق شدن حق کاربران بر نظارت الکترونی اطلاعات و حریم خصوصیشان است. روش تحقیق: این تحقیق با روش اسنادی (کتابخانهای) و با تکنیک جمعآوری داد چکیده کامل
زمینه و هدف تحقیق: حفظ حریم خصوصی و تأمین حق کاربران بر نظارات الکترونی، نیازمند شناخت کاربران بر این حق است. هدف این تحقیق چگونگی محقق شدن حق کاربران بر نظارت الکترونی اطلاعات و حریم خصوصیشان است. روش تحقیق: این تحقیق با روش اسنادی (کتابخانهای) و با تکنیک جمعآوری دادهها از طریق فیش برداری از آثار در دسترس پیرامون حریم خصوصی و نظارت الکترونی کاربران فضای مجازی انجام شده است. نتایج تحقیق: یکی از دلایل مهم و اساسی تضییع حقوق کاربران در حقوقشان برای نظارت بر اطلاعات، فقدان سواد رسانهای است. و منظور از سواد رسانهای تنها سواد کاربران در استفاده از رسانه اینترنت نیست بلکه این سواد با تکیه بر هویت فردی و اجتماعی و با توجه به دین و فرهنگ کاربران در این فضا تکمیل و تعریف میشود. همچنین با افزایش پایبندی به مذهب، بیشتر باعث ممانعت از عوامل زمینهساز جرایم سایبری میشود یعنی افرادی که پایبندی بیشتری به مذهب دارند، بیشتر از سایرین عوامل زمینهساز برای و قوع جرمهای سایبری را حذف مینمایند. حق کاربران در نظارت خودانگیخته در واقع همان حقی است که در حریم خصوصی تعریف میشود و حق کاربران در نظارت دگر انگیخته همان حق مؤلف است که دیگران باید رعایت کنند. در این رابطه تعیین حدود نظارت دگر انگیخته که عمدتاً از سوی دولتها و یا هکرها به وقوع میپیوندد میتواند تا حدود زیادی وضعیت قوانین وضع شده در جوامع را تبیین نماید. تحقیقات بیانگر مناسبتر شدن حفظ حقوق کاربران در آینده ایران است.
پرونده مقاله
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی رابطه میزان تماشای برنامههای شبکه سبلان با تغییر رفتارهای زیست محیطی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل میباشد. این تحقیق با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفته است. واحد تحلیل در این پژوهش افراد و مشخصاً دانش چکیده کامل
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی رابطه میزان تماشای برنامههای شبکه سبلان با تغییر رفتارهای زیست محیطی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل میباشد. این تحقیق با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفته است. واحد تحلیل در این پژوهش افراد و مشخصاً دانشجویان میباشد. جامعه آماری 380 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد میباشد که به وسیله فرمول کوکران مشخص و با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. یافتههای تحقیق نشان داد که بین رفتار مسئولانه و رفتار آگاهانه با میزان تماشای برنامههای شبکه سبلان رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین بین سایر ابعاد رفتارهای زیست محیطی شامل: رفتار دلسوزانه، رفتار مطلوب و عضویت در سازمانهای محیطزیستی با میزان تماشای برنامههای شبکه سبلان رابطه معنیداری مشاهده نشد. با توجه به آزمون رگرسیون ضریب تعیین رگرسیون برابر 018/0 = R2 میباشد یعنی میتوان با میزان 018/0 به پیشبینی و همچنین تبیین متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل پرداخت. به عبارتی کمتر از 1 درصد از تبیین (تأثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته) توسط متغیرهای این پژوهش صورت گرفته و مابقی آن توسط متغیرهای و عوامل دیگر است.
پرونده مقاله
رسانه به عنوان ابزاری برای روشن شدن افکار، ایجاد فضایی برای برخورد سالم و سازنده دیدگاهها و اطلاعرسانی مناسب، از مهمترین عوامل پیشرفت و از نشانههای پویایی و تحرک جامعه در دنیای کنونی محسوب میشود. اما باید پذیرفت که نقش دوگانه رسانه در بحرانسازی و بحران زدایی، دست چکیده کامل
رسانه به عنوان ابزاری برای روشن شدن افکار، ایجاد فضایی برای برخورد سالم و سازنده دیدگاهها و اطلاعرسانی مناسب، از مهمترین عوامل پیشرفت و از نشانههای پویایی و تحرک جامعه در دنیای کنونی محسوب میشود. اما باید پذیرفت که نقش دوگانه رسانه در بحرانسازی و بحران زدایی، دست کم، بر صاحبنظران این عرصه، واقعیتی انکارناپذیر و آشکار است. در دنیای کنونی رسانهها بخش گستردهای از ماهیت افکار عمومی را شکل میدهند و به گونهای فزاینده، این روند رو به افزایش است. سؤال اصلی ما در این تحقیق ناظر به نقش فرهنگی رسانههای جبهه مقاومت در مدیریت افکار عمومی بحران سوریه میباشد. روش مورد بهره در این تحقیق تلفیقی از روش کمی و کیفی متوالی میباشد. روایی پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی گویهها نیز از طریق آلفای کرونباخ (0.997) مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق شامل مسئولان و کارشناسان مرتبط با حوزه رسانه جریان مقاومت میباشند ونمونه مورد مطالعه که بصورت هدفمند انتخاب شدهاند شامل 40 نفر از مسئولان و کارشناسان مرتبط با حوزه رسانه کشور سوریه بوده که هم اطلاعات کافی در خصوص این تحقیق داشتهاند و هم حاضر به همکاری بودهاند. یافتههای تحقیق حاکی از این است که نقش فرهنگی رسانه از جمله ذهنیتسازی، فرهنگسازی، انتقال دهنده ارزشها و ... در مدیریت افکار عمومی نقشی مؤثر و اثرگذار دارند.
پرونده مقاله
در عصر ارتباطات، رسانه یکی از مهمترین ابزارهای توسعه در دنیای کنونی است که با داشتن بیشترین و گستردهترین حجم از مخاطبان، از اصلیترین وسایل ارتباطی در رسیدن به اهداف توسعه به شمار میآید. با رشد و توسعه رسانهها، فناوریهای رسانهها نیز به سرعت گسترش یافتند. فناوریها چکیده کامل
در عصر ارتباطات، رسانه یکی از مهمترین ابزارهای توسعه در دنیای کنونی است که با داشتن بیشترین و گستردهترین حجم از مخاطبان، از اصلیترین وسایل ارتباطی در رسیدن به اهداف توسعه به شمار میآید. با رشد و توسعه رسانهها، فناوریهای رسانهها نیز به سرعت گسترش یافتند. فناوریهای رسانهای جدید که وب 2.0 نامیده میشود شامل طیف گستردهای از فناوریهای ارتباطی مرتبط با وب مانند وبلاگها، ویکیها، شبکههای اجتماعی آنلاین، دنیاهای مجازی و سایر اشکال رسانههای اجتماعی است. با وجود پیامدهای مختلف این رسانهها، پیامدهای اقتصادی رسانههای جدید شناخته شده نیست، به همین دلیل، اینکه واقعا فناوریهای نوین رسانهای چه نقشی میتوانند در اقتصاد و صنعت داشته باشند محرز و مشخص نشده است که در این پژوهش به آن پرداخته میشود. در این تحقیق ما قصد داریم به بررسی نقش فناوریهای نوین رسانهای در اقتصاد و صنعت بپردازیم. در این تحقیق از تعداد 30 نفر از خبرگان در حوزه رسانه شرکت فولاد کرمان به عنوان نمونه استفاده گردید. روش تحقیق از نوع کیفی میباشد. از آنجایی که در این تحقیق نیاز به پرداختن به عمق موضوع و درک عمیق و همه جانبه صاحبنظران عرصه رسانه نیاز بود به همین دلیل از روش مصاحبه استفاده گردید. برای اینکه مصاحبهها دارای ساختار مشخصی باشد از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است. همچنین دادهها از طریق تحلیل محتوا و با استفاده از نرمافزار maxqda تجزیه و تحلیل گردید. در این تحقیق 23 عامل مؤثرکه نقش مثبت و منفی فناورهای رسانهای را در اقتصاد مشخص مینمایند، شناسایی گردید که شامل: تولید اطلاعات و افزایش دانش اقتصادی، اشتغال بیشتر مردم، رفاه مصرفکننده، کاهش نابرابریهای اقتصادی، کاهش ریسک سیاسی، افزایش امنیت و کارآیی اقتصادی، کنترل و نظارت بیشتر مردم بر فعالیتهای اقتصادی، گسترش بازارهای شرکتها، ایجاد بازار آزاد آنلاین، نوآوری و خلاقیتهای حاصل از فناوریهای نوین باعث افزایش درآمدها، افزایش رقابت بین سازمانها باعث افزایش کیفیت در فعالیتهای اقتصادی شده، بهبود و ارتقا استانداردهای توسعه اقتصادی، مشارکت عمومی در فعالیتهای اقتصادی، ابراز احساس رضایت یا نارضایتی مردم از فعالیتهای اقتصادی، وقت گذارنی افراد در شبکههای اجتماعی میباشد.
پرونده مقاله
گسترش وبجهانگستر و فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات در هزاره سوم، شگفتیسازترین عصر حیات بشری را در حفظ قلمرو دولتها از منظر تغییرات شکلی و بنیادین رقم زده است؛ چرا که مؤلفههای کلیدی دولت، شامل سرزمین، جمعیت، حکومت و حاکمیت متأثر از فضای سایبری، رسانهای شده و کار چکیده کامل
گسترش وبجهانگستر و فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات در هزاره سوم، شگفتیسازترین عصر حیات بشری را در حفظ قلمرو دولتها از منظر تغییرات شکلی و بنیادین رقم زده است؛ چرا که مؤلفههای کلیدی دولت، شامل سرزمین، جمعیت، حکومت و حاکمیت متأثر از فضای سایبری، رسانهای شده و کاربری آسان، در دسترس بودن و گستردگی مخاطبین پیامرسانهای همراه، معانی جدیدی در قاموس حکمرانی و سیاست خلق کردهاند. در این عصر، مرز به معنای فیزیکی اگر چه همچنان مرسوم است اما کارایی خود را از دست داده و حفظ قلمرو در وهله نخست و گسترش آن در مرحله دوم، موضوع رقابت دولتهاست. آنچه که در اینجا میتواند و باید به عنوان پلی پیشگام در تعامل با دولتها و فناوریهای نوین ارتباطی، ایفای نقش کند، سواد رسانهای است. سواد رسانهای توانایی درک، تحلیل و کشف معانی پیامهای رسانهای سایبری است. سوادی که اَمر دِه و اَمر بَر هر دو به آن نیازمندند؛ اگر چه نیاز و همت دولتمردان به آموزش و توسعه عمومی سواد رسانهای برای کسب مشروعیت و مقبولیت در حفظ و گسترش قلمرو سایبری حیاتیتر است. اَمربران نیز از آن جهت به سواد رسانهای نیازمندند که در بحبوحه قلب حقیقت و واقعیت، بتوانند در عرصه طبیعی منازعه قلمرو، سره را از ناسِره تشخیص دهند. بدین وصف سواد رسانهای، ضامن حفظ و گسترش قلمرو سایبری بنابر الزاماتی است که بدون توجه به آن، این رفاقت، مؤثر نخواهد بود. آنچه که دغدغه اصلی این مقاله است.
پرونده مقاله
با تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا در شهریور 1362، سعی قانونگذار بر این بوده است که عملیات بانکها را بر معیارهای اسلامی منطبق سازد. اما با غور و بررسی رابطهای که از یک طرف بین سپردهگذاران و بانکها و از طرفی دیگر بین بانکها و سرمایهگذاران به وجود میآید به وضوح چکیده کامل
با تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا در شهریور 1362، سعی قانونگذار بر این بوده است که عملیات بانکها را بر معیارهای اسلامی منطبق سازد. اما با غور و بررسی رابطهای که از یک طرف بین سپردهگذاران و بانکها و از طرفی دیگر بین بانکها و سرمایهگذاران به وجود میآید به وضوح مشخص میشود که قانونگذار بیشتر در صدد توجیه رویه بانکها برآمده است تا اینکه بخواهد سیاستهای پولی مطابق با موازین شرعی را اعمال نماید. به هـرحال فقه اسـلامی نمیتواند از ماهیت و مسائل مربوط به سپردهگذاران بانکی با توجه به عملیاتی که این مؤسسه عظیم مالی انجام میدهد غافل شود، لذا قانون عملیات بانکی بدون ربا در شهریور 1362 به تصویب رسید و از اول سال 1363 به مرحله اجرا درآمد. بر اساس یافتههای این تحقیق یا باید به اراده و توافق طرفین (سپردهگذار و بانک) احترام گذاشت و این نوع قراردادها را نافذ دانست و یا اینکه به واسطه فراگیر بودن دین مبین اسلام با تفحص و غور در منابع فقهی درصدد پاسخ به نیازهای جدید بشر برآییم. کما اینکه با شرایط زمان و مکان تطور و تحول زیادی در احکام استنباطی به وجود آمده است. در این راستا نقشی که رسانهها در پویایی و غنابخشی به اینگونه موضوعات ایفا میکنند بر کسی پوشیده نیست.
پرونده مقاله
عصری که ما در آن زندگی میکنیم عصر الکترونیک و ارتباط، عصر پیدایش رسانههای متفاوت در زندگی انسانها است. استفاده از رسانهها برای شناساندن محصولات ورزشی به مخاطبان بسیار مؤثر است. کاربرد جایگذاری برند ورزشی در رسانه و استفاده آن در سالهای اخیر به یکی از پرکاربردترین ت چکیده کامل
عصری که ما در آن زندگی میکنیم عصر الکترونیک و ارتباط، عصر پیدایش رسانههای متفاوت در زندگی انسانها است. استفاده از رسانهها برای شناساندن محصولات ورزشی به مخاطبان بسیار مؤثر است. کاربرد جایگذاری برند ورزشی در رسانه و استفاده آن در سالهای اخیر به یکی از پرکاربردترین تکنیکهای مرتبط برای تبلیغات محصول ورزشی تبدیل شده است. هدف از انجام این پژوهش طراحی مدل اثربخشی جایگذاری برند ورزشی در رسانه با استفاده از روش داده بنیاد بوده است. به منظور اجرای پژوهش از رویکرد پژوهش کیفی و بر مبنای روش داده بنیاد و با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاری از متخصصین حوزه برند ورزشی در رسانه استفاده شده است. حجم نمونه با منطق نمونهگیری نظری و قضاوتی و تا حصول اشباع نظری در مجموع 12 نفر را در برگرفت. کدگذاری دادهها با استفاده از نرمافزار مکس کیودا به انجام رسید. یافتههای پژوهش نشان میدهد اثربخشی جایگذاری برند ورزشی در رسانه با 10 عامل و 50 مؤلفه شامل: نگرش به فیلم، تسخیر مخاطب، موقعیت مخاطب، تبلیغات، غالب بودن جایگذاری برند، یکپارچگی محصول با برنامه، ویژگیهای جمعیتشناختی، ارتباط شخصیت برنامه ورزشی با محصول، منافع اقتصادی و فیلمنامه ورزشی تبیین میشود.
پرونده مقاله
هیجانات اجتماعی میتوانند مثبت یا منفی باشند، هیجانات اجتماعی منفی در حالت شدید خود میتوانند زمینهساز بحران اجتماعی شوند. سازمان صدا و سیما به خاطر تعهداتش به جامعه و پوشش رسانهای خود میتواند نقش مهمی در مدیریت این هیجانات داشته باشد. پوشش خبری رویدادهای هیجان برانگ چکیده کامل
هیجانات اجتماعی میتوانند مثبت یا منفی باشند، هیجانات اجتماعی منفی در حالت شدید خود میتوانند زمینهساز بحران اجتماعی شوند. سازمان صدا و سیما به خاطر تعهداتش به جامعه و پوشش رسانهای خود میتواند نقش مهمی در مدیریت این هیجانات داشته باشد. پوشش خبری رویدادهای هیجان برانگیز، مرحله کلیدی در مدیریت اینگونه هیجانات است. در این زمینه خبرگزاری صدا و سیما به عنوان هسته مرکزی سازمان در بخش اطلاعرسانی محسوب میشود. هدف اصلی پژوهش ارائه راهکارهای عملیاتی برای خبرگزاری صدا و سیما در مدیریت هیجانات اجتماعی منفی است. این پژوهش، با استفاده از روش کیفی و بهرهگرفتن از تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته به انجام رسید. پس از مصاحبه با 19 نفر از کارشناسان که با روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند؛ دادههای پژوهش گردآوری و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار مکس کیودی ای نسخه 10، در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی دستهبندی شدند. پس از احصای مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر، نگاره شبکه مضامین ترسیم شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که برای مدیریت هیجانات اجتماعی منفی، اقدامات برونسازمانی و درونسازمانی لازم است. اقدامات برونسازمانی در سه دسته: تدوین و تصویب قوانین، تعامل با سایر نهادها و ایجاد تشکلهای جدید قرار میگیرند. راهکارهای درونسازمانی نیز مربوط به سه بازه زمانی قبل از ایجاد، حین بروز و پس از فرونشستن هیجانات اجتماعی منفی میباشند که از مهمترین آنها شفافسازی خطوط قرمز، آموزش سواد رسانهای به مخاطبان، پرهیز از رویکرد سکوت رسانهای، انتشار قطرهچکانی اطلاعات در موضوعات حساسیت برانگیز، قطع سیر واگیری هیجان و ایجاد آرشیو محتوایی است.
پرونده مقاله