طراحی و تبیین مدل رفتاری مبتنی بر عقلانیت الهی و احساس با در نظر گرفتن نقش میانجی عدالت سازمانی (مورد پژوهش: شرکت توزیع برق شیراز)
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانیسعید خواجه فرد 1 , یاسر سالاری 2 , سنجر سلاجقه 3 , مهدی محمد باقری 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
2 - استاد یار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه آزاد واحد کرمان، کرمان، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
4 - استاد یار گروه مدیریت دانشگاه آزاد واحدکرمان، کرمان، ایران
کلید واژه: عدالت, عدالت سازمانی, رفتار, احساس, عقلانیت الهی,
چکیده مقاله :
رفتار کارکنان، با توجه به عقلانیت و احساسِ افراد متفاوت بوده و با میزان عدالت سازمانی تغییر می پذیرد. هدف از این تحقیق طراحی و تبیین مدل رفتاری مبتنی بر عقلانیت الهی و احساس با در نظر گرفتن نقش میانجی عدالت سازمانی در شرکت توزیع برق شیراز میباشد. روش تحقیق از نظر هدف، توسعهای- کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی و همبستگی است. راهبرد این تحقیق کیفی و کمی میباشد که در مرحله کیفی از روش فرایند چرخهای تحلیل استفاده شد. جامعهی آماری تحقیق شامل 1477 نفر از کارکنان شرکت توزیع برق شیراز میباشد که نمونه 313 نفری به روش تصادفی از آن انتخاب گردید. در طراحی و تایید مدل از نظر 14 نفر از خبرگان آگاه به موضوع بهره گرفته شد و روایی محتوایی ابزار گردآوری داده ها تایید گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهای SPSS-23 و PLS-3 و با روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج یافتهها نشان داد عوامل مرتبط با رفتار بر رفتارهای مبتنی بر عقلانیت الهی و احساس با نقش میانجی عدالت سازمانی بطور معناداری اثرگذار است. همچنین بر اساس یافتهها تأثیر عقلانیت الهی و احساس بر رفتارهای متعالی، پسندیده، ناپسند و پَست در کارکنان تایید گردید.
Employees' behavior varies according to the rationality and feelings of individuals and varies with the degree of organizational justice. The purpose of this study is to design and explain a behavioral model based on divine rationality and emotion by considering the mediating role of organizational justice in Shiraz Electricity Distribution Company. The research method is developmental-applied in terms of purpose and descriptive and correlational in terms of nature and method. The strategy of this research is qualitative and quantitative. In the qualitative stage, the method of cyclic analysis process was used. The statistical population of the study includes 1477 employees of Shiraz Electricity Distribution Company from which a sample of 313 people was randomly selected. In designing and approving the model, the opinion of 14 experts aware of the issue was used and the content validity of the data collection tool was confirmed. Data analysis was performed using SPSS-23 and PLS-3 software and structural equation modeling. The results of the findings showed that factors related to behavior have a significant effect on behaviors based on divine rationality and feelings with the mediating role of organizational justice. Also, based on the findings, the effect of divine rationality and emotion on superior, pleasant, unpleasant, and inferior behaviors among employees was confirmed.
_||_