زردشت و آموزههای او در نوشتههای مکتب آذرکیوان
محورهای موضوعی :
مسیحیت
فرزانه گشتاسب
1
1 - عضو هیات علمی/ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
تاریخ دریافت : 1398/11/15
تاریخ پذیرش : 1398/11/15
تاریخ انتشار : 1398/06/01
کلید واژه:
آذرکیوان,
دساتیر,
زرتشتیان,
حکمت الاشراق,
چکیده مقاله :
آذرکیوان و پیروانش در قرن دهم هجری، بنیانگذار فرقهای بودند که آنها را ایزدیان و یزدانیان و آبادیان و سپاسیان و هوشیان و انوشگان و آذرهوشنگیان و آذریان نیز نامیدهاند. به دلیل توجه آذرکیوانیان به حکمت اشراق و سنت ایران باستان، آذرکیوان را عارفی زرتشتی و احیاءکنندۀ سنت کهن ایرانی و زبانهای ایران باستان دانستهاند. همچنین اکثر محققان بر این باورند که آذرکیوان یکی از موبدان زرتشتی فارس بود که به هند سفر کرده و در آنجا آثاری را پدید آورده است. در این مقاله به بررسی مطالبی که دربارۀ زردشت و عقاید زردشتیان در متون بازمانده از آذرکیوانیان آمده است، پرداخته میشود. آنچه که آذرکیوانیان دربارۀ زردشت و زردشتیان در کتب خود نقل کردهاند، از منابع اسلامی و برخی کتب فارسی زردشتی است و هیچ مطلبی را مستقیماً از متون اوستایی یا فارسی میانه نیاوردهاند. از نوشتههای ایشان هم چنین پیداست، با اینکه آذرکیوانیان تردیدی در نبوت زردشت نداشتند، اما خود را پیرو زردشت و آموزههای او نمیدانستند و خود را از زردشتیان رسمی جدا میکردند.
چکیده انگلیسی:
Āzar-kayvān and his disciplines were founder of a sect in the 10th century which was famed as “Izadiyān, Yazdāniyān, Ābādiyān, sepāsiyān, Hušiyān, Anušagān, Āzarhušangiyān and Āzariyān”. Due to the attention of Āzar-kayvān to the Philosophy of Illumination (Hekmat al-Eshraq) and the tradition of Ancient Iran, he is identified as a Zoroastrian mystic who tried to renew the old tradition and languages of ancient Iran. Moreover most of the researchers believe him as a Zoroastrian Mobads of Fars, who travelled to India and wrote some books there. In this article, it is studied the issue of Zoroaster and Zoroastrian beliefs in the Āzar-kayvāni’s writings. What the Āzar-kayvānis have written about Zoroastrian beliefs, are quoted from the Islamic and Zoroastrian Persian books and there is not any quotation from Avestan or Middle Persian writings. Besides, the Āzar-kayvānis didn’t incorporate themselves into the formal Zoroastrians, though they recognize Zoroaster as a Prophet of God.
منابع و مأخذ:
آموزگار، ژاله و احمد تفضلی، اسطوره زندگی زردشت، تهران، چشمه، بابل، آویشن، 1372ش.
ابوالقاسمی، محسن، دینها و کیشهای ایرانی به روایت شهرستانی، تهران، هیرمند، 1386ش.
بهار، مهرداد، بندهش، فرنبغ دادگی، تهران، توس، 1369ش.
بهرام بن فرهاد، شارستان چهار چمن، به کوشش سیاوخش بن اورمزدیار یزدانی ایرانی، بمبئی، 1270ق.
پورداود، ابراهیم، «دساتیر»، فرهنگ ایران باستان، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1355ش.
تقیزاده، سیدحسن، «صابئین»، یغما، س 12، ش 3، 1338ش.
ثعالبی، عبدالملک بن محمد، تاریخ ثعالبی مشهور به غرر اخبار ملوک الفرس و سیرهم، پارة نخست ایران باستان، ترجمة محمد فضائلی، تهران، نقش نقره، 1368ش.
دالوند، حمیدرضا، «میراث فرقة آذرکیوان»، رنج و گنج، ارجنامة دکتر زهره زرشناس، به کوشش ویدا نداف، فرزانه گشتاسب و محمد شکری فومشی، تهران، پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی، 1392ش.
دبستان مذاهب، به اهتمام رحیم رضازاده ملک، تهران، کتابخانه طهوری، 1362ش.
دساتیر آسمانی، به کوشش شهریار بن اردشیر و پرویز بن شاه جهان و بهران بن شاویر، بمبئی، 1888م.
راشدمحصل، محمدتقی، وزیدگیهای زادسپرم، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1385ش.
همو، دینکرد هفتم، تهران، پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی، 1389ش.
سهروردی، شهابالدین یحیی، حکمت الاشراق، ترجمه و شرح از سید جعفر سجادی، تهران، دانشگاه تهران، 1377ش.
فردوسی، ابوالقاسم، شاهنامه، به کوشش جلال خالقی مطلق، 8 ج، تهران، مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، 1386ش.
کربن، هانری، اسلام در سرزمین ایران، چشماندازهای معنوی و فلسفی/2، سهروردی و افلاطونیان ایران، ترجمۀ رضا کوهکن، تهران، مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، 1390ش.
نصر، سیدحسین، «هرمس و نوشتههای هرمسی در جهان اسلامی»، مجلة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، س 10، ش 2، 1341ش.
مجتبایی، فتحالله، «آذرکیوان»، دایرۀالمعارف بزرگ اسلامی، ج1، تهران، دایرۀالمعارف یززرگ اسلامی، 1369ش.
فرهنگ دساتیر، دساتیر آسمانی ، 1888م.
Aoki, T., “The Role of Azar Kayvan in Zoroastrian and Islamic Mysticism”, R. Cama Oriental Institute: Third International Congress Proceedings, Mumbai, 2001.
Aoki, T., “The Genealogy of Philosophical Zoroastrianism”, Journal of the K. R. Cama Oriental Institute 64, 2001.
Dhabhar, B.N., Saddar Nasr and Saddar Bundehesh, Bombay, Trustees of the Parsee Punchayet Funds and Properties, 1909.
Dhalla, M. N., History of Zoroastrianism, New York, Oxford University Press, 1938.
Modi, J.J., “A Parsee High Priest (Dastur Azar Kaiwan, 1529-1614 A.D) with his Zoroastrian Disciples in Patna, in the 16th and 17th Century A.C.” , Journal of K.R. Cama Oriental Institute 20, Bombay,1932.
Mojtaba’i, F., “Dasātir”, Encyclopedia Iranica, Vol. 7, 1994.
Paymaster, R. B., Early History of the Parsees in India, Bombay, Zarthoshti Dharam Sambandhi. Kelavani Apnari Ane Dnyan Felavanar Mandli, 1954.
Unvala, M.R. (ed.), Darab Hormozyar`s Rivayat, II vols. Bombay, British India Press,
_||_