«سفر» و «زیارت» در ادیان: مطالعه تطبیقی
محورهای موضوعی :
مسیحیت
محسن شرفایی
1
,
علی اکبری چناری
2
1 - پژوهشکده علوم اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی، مشهد ایران
2 - گروه ادیان و مذاهب، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، مشهد، ایران
تاریخ دریافت : 1401/12/02
تاریخ پذیرش : 1402/09/19
تاریخ انتشار : 1402/06/01
کلید واژه:
زیارت,
زیارتگاه,
سفر باطنی,
ادیان غیر ابراهیمی,
ادیان ابراهیمی,
سفر ظاهری,
چکیده مقاله :
بیشتر محققان غربی زیارت را در مفهوم اخص و دینی آن سفر زائر به مکان مقدس با انگیزه دینی و در مفهوم گستردهتر با انگیزه غیر دینی نیز تعریف کردهاند، اما برخی ادیان همچون مسیحیت، اسلام و آیین سیک بر حضور قلبی زائر نزد مزور نیز تاکید کردهاند و اصرار بیش از حد بر سفر ظاهری را ضروری ندانسته اند. با سیری در سپهر معانی مختلف لغوی و اصطلاحی زیارت در ادیان ، سفر رکنی از ارکان زیارت است. در مجموع، سفر دو نوع است: سفر آفاقی و سفر انفسی. زائر چه سیر ظاهری داشته باشد و چه سیر درونی، چه با سفر فیزیکی در مکان مقدس حاضر شود و چه در سیر انفسی به وصال معشوق رسد، در هر دو صورت این حضور و رسیدن نیازمند طی سفر است. تبیین جایگاه سفر در زیارت برای متولیان اماکن دینی از دو بعد حائز اهیمت است: در بعد ظاهری باید تمام ملزومات و امکانات مورد نیاز زائر در سه مرحله پیش از سفر، حین سفر تا رسیدن به مکان مقدس، و بعد از سفر را فراهم نمایند. در بُعد باطنی نیز باید به تزکیه درونی زائر و ادب حضور نزد مزور توجه کنند.
چکیده انگلیسی:
بیشتر محققان غربی زیارت را در مفهوم اخص و دینی آن سفر زائر به مکان مقدس با انگیزۀ دینی و در مفهوم گستردهتر با انگیزۀ غیردینی نیز تعریف کردهاند، اما برخی ادیان همچون مسیحیت، اسلام و آیین سیک بر حضور قلبی زائر نزد مزور نیز تاکید کرده و اصرار بیش از حد بر سفر ظاهری را ضروری ندانسته اند. با سیری در سپهر معانی مختلف لغوی و اصطلاحی زیارت در ادیان، سفر رکنی از ارکان زیارت است. در مجموع، سفر دو نوع است: سفر آفاقی و سفر انفسی. زائر چه سیر ظاهری داشته باشد و چه سیر درونی، چه با سفر فیزیکی در مکان مقدس حاضر شود و چه در سیر انفسی به وصال معشوق رسد، در هر دو صورت این حضور و رسیدن نیازمند طی سفر است. تبیین جایگاه سفر در زیارت برای متولیان اماکن دینی از دو بُعد حائز اهیمت است: در بعد ظاهری باید تمام ملزومات و امکانات مورد نیاز زائر در سه مرحله پیش از سفر، حین سفر تا رسیدن به مکان مقدس، و بعد از سفر را فراهم نمایند. در بُعد باطنی نیز باید به تزکیه درونی زائر و ادب حضور نزد مزور توجه کنند.
منابع و مأخذ:
* قرآن کریم، ترجمه محمدمهدی فولادوند.
آگوستین قدیس، شهر خدا، ترجمه حسین توفیقی، قم، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، 1392.
ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، به کوشش علی شیری، بیروت، دارالفکر، 1415ق.
ابن فارس، أحمد بن فارس، معجم المقاییس اللغة، قم، مکتب الاعلام الاسلامی، 1404ق.
ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، بیروت، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع- دار صادر، 1414ق.
الازهری، محمد بن احمد، تهذیب اللغه، تحقیق احمد عبدالعلیم بردونی، ج 13 بینا، بیتا.
امینی، عبدالحسین، الزیاره، بینا، بیتا.
انصاری، خواجه عبدلله، طبقات الصوفیه، به تصحیح محمد سروری مولائی، تهران، توس، 1362.
جوادی عاملی، عبدالله، ادب فنای مقربان، ج1، قم، اسراء، 1381.
حافظ، شمس الدین محمد، دیوان حافظ، به اهتمام جهانگیر منصور، تهران، نشر دوران، 1385.
حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، قم، مؤسسة آل البیت علیهم السلام، 1409ق.
حکیم، سید محمد حسن، «مفهومشناسی زیارت در فرهنگ اسلامی»، حدیث و اندیشه، شماره 10 و 11، پاییز1389و تابستان 1390.
حکیمی، یعقوب، فرهنگ فارسی عبری، اورشلیم، Minerva institution & consultation group ، 2006.
حییم، سلیمان، فرهنگ عبری فارسی، اسرائیل، {بینا} 1344.
دالن جی، تیموتی، گردشگری، دین و سفرهای معنوی، ترجمه محمد قلیپور و احسان مجیدی فر، تهران، جامعهشناسان، 1392.
دقیقیان، شیرین دخت، نردبانی به آسمان: نیایشگاه در تاریخ و فلسفه یهود، تهران، ویدا، 1379.
دَمَّه پَدَه (راه آیین)، ترجمه ع. پاشایی، تهران، نگاه معاصر، 1380.
راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، تصحیح صفوان عدنان داوودى، بیروت -دمشق، دار القلم- الدار الشامیة،1412ق.
روحانی، سید محمد، دین سیکها، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب،1388.
ریدر، ایان، زیارت، ترجمه داریوش رضاپور، تهران، حکمت سینا، 1400.
زارعی سبزواری، عباسعلی، زیارت در نگاه شریعت، بینا، بیتا.
زمانی، حسین، بازشناسی مفهوم زیارت، مشهد، انتشارات آوند رشد، 1391.
شختر، حییم و دیگران، واژه های فرهنگ یهود، ترجمه مشه امیر و دیگران، اورشلیم، انجمن جوامع یهودی، 1977.
صاحب بن عباد، إسماعیل بن عباد، المحیط فی اللغة، تصحیح محمد حسن آل یاسین، بیروت، عالم الکتاب، 1414ق.
طاهری، سید محمود، زیارت از دیدگاه علما و عرفای فریقین، تهران، مشعر، 1392 .
عطار نیشابوری، فریدالدین، تذکرة الاولیاء، تصحیح نیکلسون، تهران، دنیای کتاب، بیتا.
علی مهدی، مسلم، زیارت مجازی:مفهومها و الگوها، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی، 1396.
عهد جدید بر اساس کتاب مقدس اورشلیم، ترجمه پیروز سیار، تهران، نشر نی،1387.
الفاکهی، محمد بن اسحاق، اخبار مکه فی قدیم الدهر و حدیثه، محقق عبد الملک بن عبدالله بن هیشف مکه، مکتبه الأسدی، 2003.
کتاب مقدس، ترجمه قدیم با حروفچینی و رسمالخط جدید و عناوین بخشها ارجاعها، Elam, Ministeries، انگلستان، 1999 میلادی.
مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، 1403ق.
مجموعه مقالات هماندیشی زیارت، ج1، قم، معشر، 1378.
«مرآت العشاق»، به تصحیح برتلس، بوگنی ادواردویچ، درکتاب تصوف و ادبیات تصوف، تهران، امیر کبیر،2536.
المنقری، نصر بن مزاحم، وفاء الوفاء بأخبار دار المصطفی، مکتب آیت الله المرعشی النجفی، بیتا.
موحدیان عطار، علی، «زیارت در آیین هندو»، هفت آسمان، سال هشتم، شماره 29، بهار 1385.
مهرشاهی، داریوش، «بررسی علل پیدایش و اهمیت زیارتگاههای زرتشتیان در یزد»، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، دوره 15، شماره 1-2 (پیاپی، 56- 57)، بهار و تابستان 1379.
Bitton-Ashkelony, Brouria, Encountering the Sacred: the Debate on Christian Pilgrimage in Late Antiquity, University of California Press , London, 2005.
Collins-Kreiner, Noga, “Researching Pilgrimage: Continuity and Transformations”, Annals of Tourism Research, Vol. 37, No. 2, 2010.
Constance, A. Jones & James D. Rayan, “Pilgrimage”, Encyclopedia of Hinduism, New York, Facts on File, 2007.
Eck, Diana L. , “India's Tirthas: Crossings in Sacred Geography”, History of Religions,20 (4), 1981.
Hawting, Gerald, “Pilgrimage”, Encyclopedia of Quran, ed by: Jane Dammen Mc Auliffe, Brill, Leiden –Boston, Vol 4, 2004.
Hyman, Semah Cecil, "Pilgrimage", Encyclopaedia Judaica, ed by: Fred Skolnik, Jerusalem, Keter Publishing House LTD ,vol. 16, 2007.
Jutla, Rajinder s., “Pilgrimage in Sikh Religion”, Tourism, Religion and Spiritual Journeys, ed by: Dallen J. Timothy and Daniel H. Olsen, Routledge :Taylor & Francis Group, London & New york, 2006.
Kay Davidson, Linda and David M. Gitlitz, Pilgrimage : from the Ganges to Graceland : an encyclopedia, Santa Barbara, ABC-CLIO, Inc, 2002.
Kramrisch, Stella, the Hindu Temple, Delhi: Motilal Banarsidass, 1976.
Langer, Robert, "From Privta Shrine to Pilgrimage Centre: the Spectrum of Zoroastrian Shrines in Iran", Zoroastrian Rituals in Context, Brill, Leiden. Boston. 2004.
Lutz Kaelber, “ Paradigms of travel: from Medieval Pilgrimage to the Postmodern Virtual Tour” , Tourism, Religion and Spiritual Journeys, Edited byDallen J. Timothy and Daniel H. Olsen, Routledge :Taylor & Francis Group, London & New york, 2006.
Meri, J.w, “Ziyāra”, Encyclopedia of Islam, ed by: Lewis and others, Leiden, Brill, Vol 11, 1986.
Pinches, T. G, “Pilgrimage”, Encyclopedia of Religion and Ethics, ed by: James Hastings, New York, Charls Scribners’s Sons, Vol. 10,1917.
Polan, s.m, “Pilgrimages”, New Catholic Encyclopedia, second Edition, Wahhington D.C, Gale, Vol. 11, 2003.
The Gospels of the Guru-Granth Sahib, tr. By: Duncan Greenlees, Adyar, The Theosophical Publishing House, 1952.
Trainor , Kevin, “pilgrimage”, Encyclopedia of Buddhism, ed by Robent E. Buswell, New York, Gale, 2004.
Turner, Edith, “ An Overview”, Encyclopedia of Religion, ed by: Mirca Eliade, New York, Macmillan, Vol. 11, 1987
Turner, V. & Turner, Image and Pilgrimage in Christian Culture, New York, Colombia University Press , 1978.
Vacaru, Christian, “The Biblical Foundations of the Pilgrimage”, International Letters of Social and Humanistic Sciences, Switzerland, SciPress Ltd, 2015
Vukonić, Boris, “Sacred Places and Tourism in the Roman Catholic Tradition”, Tourism, Religion and Spiritual Journeys, ed by: Dallen J. Timothy and Daniel H. Olsen, Routledge :Taylor & Francis Group, London & New york, 2006.
Webb, Diana , Pilgrims and Pilgrimage in the Medieval West, London, New York, 1996.
_||_