آفرینش و نجات از دیدگاه ابراهیم ابوالعافیه و اسحاق لوریا
محورهای موضوعی : مسیحیتفاطمه مغفوری 1 , محمدرضا عدلی 2 , بخشعلی قنبری 3
1 - دانشجوی دکتری گروه ادیان و عرفان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه ادیان و عرفان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه ادیان و عرفان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: عرفان یهودی, قبالا, آفرینش, نجات, ابراهیم ابوالعافیه, اسحاق لوریا,
چکیده مقاله :
ابراهیم ابوالعافیه و اسحاق لوریا، از عرفای بنام یهودی، قرائتی متفاوت و نو از فرآیند آفرینش و نجات ارائه دادهاند که با سنت توراتی بسیار متفاوت است، البته هر دوی آنها تعالیمشان را در قالب تفسیر تورات مطرح کردهاند. ابوالعافیه همسو با سنت اولیه قبالایی، بر این باور است که آفرینش از طریق سلسله ای از فیضانات الهی صورت گرفته است. نجات نیز به مثابۀ بالا رفتن از نردبان یا سیر معکوس فرآیند آفرینش است که در طی آن روح دوباره به عالم الوهیت میپیوندد و رستگار میشود. اما لوریا فرآیند آفرینش را با استفاده از مفهوم صیمصوم (عقبنشینی خداوند) توضیح میدهد و معتقد است که انسانها گرفتار زادمرگهای مکررند. اما، با برخی اعمال، از جمله مناسک دینی، مراقبه و توبه میتوان فرآیند طولانی تناسخ را کوتاه کرد. پس انسان در فرآیند نجات خود نقش مهمی دارد.
Abraham Abulafia and Isaac Luria, two famous Jewish mystics, have presented a different and new description of creation and salvation, which is very different from the Torah tradition. However, both of them have presented their teachings in the form of interpretation of the Torah. In accord with the early Kabbalistic tradition, Abulafia believes that the creation took place through a series of divine emanations. Salvation is like climbing a ladder or the reverse course of the creation process, during which the soul rejoins the world of divinity and will be redeemed. But Luria explains the process of creation using the concept of Tzimtzum (God's retreat) and believes that humans are subject to repeated births and deaths. But, with certain practices, including religious rituals, meditation and penance, the long process of reincarnation can be shortened. So man plays an important role in the process of salvation.
_||_