شناسایی، رتبهبندی عوامل مؤثر بر بازاریابی آموزشی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران و ارائه مدل مناسب
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیپریا محمدیها 1 , امیرحسین محمد داودی 2 , مریم مصلح 3
1 - دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
3 - دانشیار، گروه ریاضی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: بازاریابی, عوامل اثرگذار درونی, بازاریابی آموزش عالی, عوامل اثرگذار بیرونی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش شناسایی، رتبهبندی مؤلفههای بازاریابی آموزشی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران و ارائه مدل و همچنین شناسایی و رتبهبندی عوامل درونی و عوامل بیرونی اثرگذار بر بازاریابی آموزشی باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش گردآوری دادهها میدانی و از نظر روش اجرا نیز آمیخته (کیفی و کمی) است. جامعه مورد مطالعه در مرحله کیفی شامل کلیه مطلعین کلیدی و خبرگان حوزه بازاریابی آموزشی و در بخش کمی شامل استادان حوزههای مختلف بازاریابی و ذینفعان دانشگاه آزاد اسلامی (واحدهای تهران) میباشد. در بخش کیفی ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه میباشد. تحلیل دادههای کیفی با روش داده بنیاد سیستماتیک و با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی میباشد. یافتهها: با توجه به نتایج تحلیل مصاحبهها و تجربه مشارکتکنندگان در زمینه موضوع پژوهش، مهمترین عوامل اثرگذار درونی (عواملی که مربوط به داخل سازمان میشود.) بر بازاریابی آموزشی در واحدهای دانشگاهی آزاد اسلامی شامل: 1-منابع مالی 2- فرایند و محصول آموزشی 3- سیاستهای آموزشی دانشگاه 4- اساتید برجسته 5- منابع و امکانات فیزیکی دانشگاه 6- عوامل دانشگاهی و عوامل اثرگذار بیرونی 1- عوامل فردی 2- عوامل سازمانی 3- مسائل مالی و هزینه 4- عوامل مرتبط با آموزش عالی میباشد. در بخش کمی با استفاده ازتکنیک A.H.P این عوامل اولویتبندی و مدل مناسب جهت بازاریابی آموزشی در واحدهای دانشگاهی آزاد اسلامی تهران تدوین شد. راهبردهای بازاریابی آموزشی در واحدهای دانشگاهی آزاد اسلامی تهران شامل مکانیزمهای توسعه بازاریابی، مکانیزمهای مدیریتی و پویایی محیط علمی میباشد.
The purpose of this research is to identify and rank the components of educational marketing in the units of Islamic Azad University in Tehran and provide an appropriate model, as well as identify and rank internal and external factors affecting educational marketing. This research is applied in terms of practical purpose, in terms of field data collection method and in terms of implementation method (qualitative and quantitative). The study community in the qualitative stage includes experts in the field of educational marketing and in the quantitative part includes professors in the various fields of marketing and stakeholders in Islamic Azad University (Tehran Branch). In the qualitative section, the data collection tool is a semi-structured interview, and in the quantitative section, it is a questionnaire. Qualitative data analysis is systematic with the data method using open, central and selective coding. For ranking factors we use AHP technique. Findings: According to the results of the analysis of interviews and the experience of participants in the field of research, the most important internal factors (factors related to the organization) on educational marketing in Islamic Azad University units include: 1- Financial resources 2- Process and educational product 3- University educational policies 4- Outstanding professors 5- University resources and physical facilities 6- Academic factors and external influential factors: 1- Individual factors 2- Organizational factors 3- Financial and cost issues 4- Factors related to higher education. Educational marketing strategies in Tehran Islamic Azad University units include marketing development mechanisms, management mechanisms and the dynamics of the scientific environment.
علی حاجیاکبری، ن.، سلیمانی، ن.، شفیعزاده، ح. و طباطبایی، س.م. (1398). "تدوین و اعتباریابی الگوی بازاریابی آموزشی در آموزش فنی و حرفهای"، مجله طب و تزکیه، دوره 28، شماره 1، صص. 37-64.
بابایی کسمایی، ر. و نادی، م.ع. (1397). "اعتباریابی مدل بازاریابی برای مؤسسات آموزش عالی خصوصی (یک مطالعه آمیخته)"، فصلنامه آینده پژوهی مدیریت، دوره 29، شماره 2(113)، صص. 55-70.
حیدری، ع.، خانلری، ا. و مهدوی، ش. (1396). "اندازهگیری ارزش ویژه برند دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی (مطالعه موردی: دانشکدههای مدیریت شهر تهران)"، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 7، شماره 3(26)، صص. 141-158.
عزیزی شمامی، م. (1396). "توسعهی بازاریابی در مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی: یک پژوهش آمیخته"، فصلنامهی مطالعات توسعهی اجتماعی- فرهنگی، دوره 6، شماره 1، صص. 105-139.
یاسینی، ع.، عباسی نیکو، م.، تابان، م. و پوراشرف، ی.ا. (1396). " طراحی الگوی بازاریابی آموزش عالی در ایران، مدلی برآمدهاز نظزیه داده بنیاد"، مجله مدیریت بازرگانی، دوره9، شماره2، صص. 415-438.
Lonela, M. (2019). “Higher Education Marketing Strategies, Managerial Challenges of the Contemporary Society, Vol. 8(1).
Radzeviciene, A., Girdzijauskaite, E., Jakubavicius, A. & Banaitis, A. (2019). “International Branch Campuses as an Entry Mode to the Foreign Education Market”, Administrative Sciences, Vol. 9(2), PP. 1-14.
Hemsley-Brown, J. (2017). “Higher Education Market Segmentation”, Encyclopaedia of International Higher Education Systems and Institutions, Dordrecht: Springer Netherlands.
Beerkens, M. (2017). “Information Issues in Higher Education Markets”, in book: Encyclopedia of International Higher Education Systems and Institutions.
Yang, X.G. (2016). “Education Marketing Research”, Theoretical Economics Letters 6, PP. 1180-1185.
Kalimullin, A.M. & Dobrotvorskaya, S.G. (2016). “Higher Education Marketing Strategies Based on Factors Impacting the Enrllees Choice of University and an Acaademic Program”, International Journal of Enviromental & Science Education, Vol. 11(13). PP. 6025-6040.
Glavaa, C. C. Glavab, A. E. (2015). “Moment of Truth” in Educational Marketing. Factors That Contribute to the Decision Making on the Educational Market in Romania”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 180, PP. 170-175.
_||_علی حاجیاکبری، ن.، سلیمانی، ن.، شفیعزاده، ح. و طباطبایی، س.م. (1398). "تدوین و اعتباریابی الگوی بازاریابی آموزشی در آموزش فنی و حرفهای"، مجله طب و تزکیه، دوره 28، شماره 1، صص. 37-64.
بابایی کسمایی، ر. و نادی، م.ع. (1397). "اعتباریابی مدل بازاریابی برای مؤسسات آموزش عالی خصوصی (یک مطالعه آمیخته)"، فصلنامه آینده پژوهی مدیریت، دوره 29، شماره 2(113)، صص. 55-70.
حیدری، ع.، خانلری، ا. و مهدوی، ش. (1396). "اندازهگیری ارزش ویژه برند دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی (مطالعه موردی: دانشکدههای مدیریت شهر تهران)"، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 7، شماره 3(26)، صص. 141-158.
عزیزی شمامی، م. (1396). "توسعهی بازاریابی در مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی: یک پژوهش آمیخته"، فصلنامهی مطالعات توسعهی اجتماعی- فرهنگی، دوره 6، شماره 1، صص. 105-139.
یاسینی، ع.، عباسی نیکو، م.، تابان، م. و پوراشرف، ی.ا. (1396). " طراحی الگوی بازاریابی آموزش عالی در ایران، مدلی برآمدهاز نظزیه داده بنیاد"، مجله مدیریت بازرگانی، دوره9، شماره2، صص. 415-438.
Lonela, M. (2019). “Higher Education Marketing Strategies, Managerial Challenges of the Contemporary Society, Vol. 8(1).
Radzeviciene, A., Girdzijauskaite, E., Jakubavicius, A. & Banaitis, A. (2019). “International Branch Campuses as an Entry Mode to the Foreign Education Market”, Administrative Sciences, Vol. 9(2), PP. 1-14.
Hemsley-Brown, J. (2017). “Higher Education Market Segmentation”, Encyclopaedia of International Higher Education Systems and Institutions, Dordrecht: Springer Netherlands.
Beerkens, M. (2017). “Information Issues in Higher Education Markets”, in book: Encyclopedia of International Higher Education Systems and Institutions.
Yang, X.G. (2016). “Education Marketing Research”, Theoretical Economics Letters 6, PP. 1180-1185.
Kalimullin, A.M. & Dobrotvorskaya, S.G. (2016). “Higher Education Marketing Strategies Based on Factors Impacting the Enrllees Choice of University and an Acaademic Program”, International Journal of Enviromental & Science Education, Vol. 11(13). PP. 6025-6040.
Glavaa, C. C. Glavab, A. E. (2015). “Moment of Truth” in Educational Marketing. Factors That Contribute to the Decision Making on the Educational Market in Romania”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 180, PP. 170-175.