واکاوی عوامل استراتژیک مؤثر در کسب و کار بر پویایی رقابتی با نقش واسطهای مشتریمداری در شرکتهای بازرگانی استان اردبیل
محورهای موضوعی : مدیریت تولید
1 - گروه مدیریت، واحد گرمی، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمی، ایران
کلید واژه: عوامل استراتژیک در کسب و کار, مشتریمداری, پویایی رقابت, شرکتهای بازرگانی استان اردبیل,
چکیده مقاله :
ساماندهی و برنامهریزی فعالیتهای بازرگانی به نحوی که اجرای موفقیتآمیز استراتژیهای مرتبط با آن را فراهم کند، از بزرگترین چالشهای فراروی مدیران و سرپرستان است. در پژوهش حاضر و در جهت تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از آرایش مدل، آزمونهای درستنمایی ماکزیمم، کشیدگی، چولگی، تحلیل مسیر بر اساس پیشنهاد بارون و کنی و همچنین مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده و نرمافزارهای مورد استفاده نیز SPSS و Amos بوده است. نتایج آزمون فرضیهها بر اساس مراحل پیشنهادی بارون و کنی نشان داده شد. هنگامی که مشتریمداری نقش واسطهای دارد و هنگامی که بدون نقش واسطهای است. بر این اساس در مرحله اول آزمون ضریب رگرسیونی متغیر عوامل استراتژیک در کسب و کار روی متغیر پویایی رقابت 573/0 و ضریب رگرسیونی عوامل استراتژیک در کسب و کار بر مشتریمداری نیز برابر 302/0 میباشد. در مرحله دوم ضریب مسیر (669/0) و ضریب رگرسیونی عوامل استراتژیک در کسب و کار روی پویایی رقابت از 573/0 به 372/0 تنزیل پیدا کرد. نتایج روش تحلیل مسیر نشان داد با ورود متغیر مشتریمداری به مدل مفهومی از میزان تأثیر عوامل استراتژیک کسب و کار بر پویایی رقابتی کاسته میشود. در واقع مشتریمداری این رابطه را واسطهگری مینماید. همچنین نتایج نشاندهنده تأثیر معنادار عوامل استراتژیک کسب و کار بر پویایی رقابتی و مشتریمداری بوده و در نهایت تأثیر مثبت و معنادار مشتریمداری بر پویایی رقابتی به تأیید رسیده است.
Organizing business activities in such a way as to provide a successful implementation of business strategies is one of the most difficult challenges for managers. To analyze the collected data using maximum likelihood tests, model arrangement, skewness, elongation and also the path analysis method based on Baron and Kenny's proposal, the research hypotheses are analyzed in the context of structural equation modeling and the software used is SPSS and Amos. The test results of the hypotheses were based on the proposed steps of Baron and Kenny. When customer orientation plays a mediating role and when it does not play a mediating role. Based on this, it was observed that in the first stage of the test, the regression coefficient of the strategic factor variable in business on the competition dynamics variable is 0.573 and the regression coefficient of the strategic factor in business on customer orientation is equal to 0.302. In the second stage, the path coefficient (0.669) and the regression coefficient of strategic factors in business on the dynamics of competition were reduced from 0.573 to 0.372. The results of path analysis method showed that by including the customer orientation variable in the conceptual model, the impact of strategic business factors on competitive dynamics is reduced. customer orientation mediates this relationship. The results show the significant effect of strategic business factors on competitive dynamics and customer orientation, and the positive and significant effect of customer orientation on competitive dynamics has been confirmed.
_||_