طراحی مدل ارزیابی اثربخشی رسانههای تبلیغاتی بر رفتار مصرف کننده
محورهای موضوعی : آینده پژوهیسهراب خان محمدی 1 , محسن محمدی 2
1 - نویسنده مسئول
2 - ندارد
کلید واژه: مدل ریاضی, سیستمهای دینامیک, تابع تبدیل, متغیرهای کلامی, منطق فازی, رفتار مصرف کننده, تبلیغات, رسانهها,
چکیده مقاله :
تبلیغات یکی از عوامل حیاتی در موفقیت یک سازمان است، به طوری که تدوین برنامههای تبلیغاتی بایستی با در نظر گرفتن عوامل تاثیر گذار در فرایند تصمیم گیری خرید مصرف کننده، از جمله عوامل آمیخته بازاریابی، عوامل محیطی مانند عوامل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و موقعیتی جامعه، خصوصیات فردی مصرف کننده یا عوامل روانی و شخصی و اهداف بازاریابی سازمان انجام شود. در این مقاله یک مدل دینامیک برای ارزیابی اثربخشی رسانههای تبلیغاتی بر رفتار مصرف کننده ارائه میشود. در این مدل برنامهریزی تبلیغات بر اساس شناسایی عوامل درونی و بیرونی سازمان و تاثیرات متقابل آنها بر یکدیگر با نظر خواهی از خبرگان و با استفاده از مفاهیم منطق فازی اجرا میگردد. به منظور تخصیص بهینه بودجه به رسانههای تبلیغاتی از یک مدل تصمیم گیری چند شاخصه استفاده میشود.
Advertising is one of the critical factors for success of any organization, so that advertising plans isimplemented with regarding effective factors such as marketing mix, environmental factors and marketinggoals in consumer's buying decision making process. In This paper a dynamic model for evaluating theeffectiveness of using advertising media is introduced. In this model the media planning is employed basedon internal and environmental parameters of organizations and their interactions, by using the expert’sconsults as linguistic fuzzy values. A multiple criteria decision making model is used to assign optimalbudget to advertising media.