پیشبینی انتخاب محصول توسط مشتریان مبتنی بر بازاریابی عصبی با الگوریتم هوش جمعی سالپ آشوبی
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانی- بازرگانیمرضیه ملکی 1 , زهرا دشت لعلی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران (نویسنده مسئول)
کلید واژه: انتخاب ویژگی, الگوریتم فراابتکاری, یادگیری ماشین, پیشبینی,
چکیده مقاله :
تعیین الگوی تصمیمگیری مشتریان در خرید محصولات یکی از موارد مهم در بازاریابی است و هدف از مقاله، ارائۀ راهکار جدید در بازاریابی عصبی در پیشبینی انتخاب محصولات توسط مشتریان است. در این تحقیق سیگنالهای مغزی از بیستوپنج نفر شرکت کننده با محدودۀ سنی 18 تا 38 سال در زمان مشاهده 14 محصول مختلف استفادهشده است که گروه اول شامل 10 مرد و 6 زن با گسترۀ سنی 18 تا 23 سال، گروه دوم شامل 8 مرد و 5 زن با گسترۀ سنی 25 تا 30 سال و گروه سوم شامل 7 مرد و 4 زن با گسترۀ سنی 31 تا 38 سال بودند. برای انتخاب ویژگی در این مقاله الگوریتم جدیدی مبتنی بر هوش جمعی سالپ آشوبی ارائهشده است که میتواند با قدرت جستجوی بالا، ویژگیهای مؤثر را مشخص نماید و برای پیشبینی نهایی از طبقه بندهای مختلف در قالب یادگیری چندتایی استفادهشده است. در مدل پیشنهادی، از روش طیفهای مرتبه بالا در استخراج ویژگیها از سیگنال مغزی استفادهشده که شامل بیش از هفتصد ویژگی است و سپس انتخاب ویژگی با الگوریتم هوش جمعی سالپ پیشنهادی تعداد ویژگیها از 742 به 198 کاهش یافته است. نتایج نشان داده است که مدل پیشنهادی توانسته بهطور میانگین در تشخیص انتخاب کاربران در همه محصولات دقت 99/75 درصد داشته باشد که نشاندهنده بهبود 75/3 درصدی نتایج نسبت به تحقیقات مشابه است.
Understanding how consumers make decisions is one of the important things in customer behavior that is addressed by neuromarketing. The purpose of this article is to present a new solution in neuromarketing by receiving brain signals and extracting and selecting important features and classification to increase the prediction of product selection by customers. In this article, brain signals from twenty-five participants who have seen the products have been received and characterized by the high-order spectrum method. In order to select the best features, in this article, the swarm algorithm of salp chaos has been presented, which can identify the effective features with high search power, and for the final prediction, different classifications have been used in the form of multiple learning. In the proposed model, the high-order spectra method was applied in extracting the phase information of the electroencephalogram signal in order to investigate the relationship between liking and disliking the product, which included more than seven hundred features. Then feature selection was used with the improved Salp swarm algorithm with logistic chaos mapping and the features were reduced from 742 to 198 features. The results showed that the proposed model was able to have an average accuracy of 75.99% in detecting the choice of users in all products, which shows a 3.75% improvement in the results compared to similar researches.
- Asaadi, M., & Davari, S.(2021). Investigating the relationship between dimensions of neuromarketing and customer satisfaction in Maskan Bank of Kurdistan province. Quarterly Scientific Journal of Human Resources & Capital Studies, 1(1),140-161.[In Persian].
-Amiri, S., & Davari, A. (2022). Analyzing the Driving and Inhibiting Factors of Neuromarketing in Advertising: A Study with a Cognitive Approach. New Marketing Research Journal, 12(1),89-108.[In Persian].doi: 10.22108/nmrj.2021.130428.2535
_||_