• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ساخت، اعتبار یابی و هنجار یابی مقیاس عدم تمایل مدیران ورزشی به بازنشستگی
        فاطمه اصغری حسین پورسلطان زرندی
        هدف از این پژوهش ساخت، اعتبار یابی و هنجار یابی مقیاس عدم تمایل مدیران ورزشی به بازنشستگی می‌باشد. توصیفی و از نوع معادله ساختاری بود که به صورت میدانی اجرا شد. مدیران ورزشی، اساتید دانشگاهی و دانشجویان رشته تربیت بدنی در سطح ایران جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند ک چکیده کامل
        هدف از این پژوهش ساخت، اعتبار یابی و هنجار یابی مقیاس عدم تمایل مدیران ورزشی به بازنشستگی می‌باشد. توصیفی و از نوع معادله ساختاری بود که به صورت میدانی اجرا شد. مدیران ورزشی، اساتید دانشگاهی و دانشجویان رشته تربیت بدنی در سطح ایران جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند که از بین آنها 362 پرسشنامه جمع آوری شد. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته عدم تمایل مدیران ورزشی به بازنشستگی استفاده شد که شامل 32 سوال بود که بعد از حذف برخی سوالات به 23 سوال تقلیل یافت. مولفه های موجود در پرسشنامه شامل؛ عوامل فردی ( 5 سوال ) عوامل سیاسی(5سوال) عوامل اجتماعی (5 سوال) عوامل اقتصادی (3 سوال) و عوامل مدیریتی ( 5 سوال) از آزمون های آماری ضریب آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی و از تحلیل عاملی تاییدی برای تعیین روایی سازه استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد ضرایب آلفای مولفه‌های عوامل فردی برابر با 0/71، عوامل سیاسی برابر با 0/87، عوامل اجتماعی برابر با 0/88، عوامل اقتصادی برابر با 0/70 و عوامل مدیریتی برابر با 0/87 می باشد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد مقدار آماره KOM برابر با 0/886است. آزمون بارتلت نیز معنا‌دار است (001/0=p، 167/3812=2χ) یعنی همبستگی بین متغیرها به طور معنا‌داری از صفر متفاوت است.نتایج این پژوهش تایید می کند که پرسشنامه مذکور ابزا معتبری در زمینه بازنشستگی مدیران ورزشی است و پژوهشگران می توانند در ارزیابی عدم تمایل به بازنشستگی مدیران ورزشی از آن استفاده کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - طراحی و آزمون الگوی مولفه‌های مدیریت سبز (توسعه پایدار زیست محیطی) اماکن ورزشی
        ساجد پورحسن رضا نیک بخش
        مدیریت سبز بکارگیری مؤثر و کارآمد همه منابع سازمانی برای هدایت افراد و سازمانها جهت نیل به اهداف زیست‌محیطی، به منظور حفظ محیط زیست، ارتقای سطح سلامتی افراد و ایجاد رفاه اجتماعی است. سازمان‌های ورزشی، بویژه اماکن ورزشی بستر مناسبی جهت تحقق این امر مهم هستند. پژوهش حاضر چکیده کامل
        مدیریت سبز بکارگیری مؤثر و کارآمد همه منابع سازمانی برای هدایت افراد و سازمانها جهت نیل به اهداف زیست‌محیطی، به منظور حفظ محیط زیست، ارتقای سطح سلامتی افراد و ایجاد رفاه اجتماعی است. سازمان‌های ورزشی، بویژه اماکن ورزشی بستر مناسبی جهت تحقق این امر مهم هستند. پژوهش حاضر باهدف طراحی و آزمون الگوی مولفه های مدیریت سبز اماکن ورزشی، انجام شد. پژوهش حاضر ازنظر روش‌شناسی، ازنوع کمی، ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نحوه جمع آوری داده ها ازنوع توصیفی- همبستگی بود. ازبین جامعه آماری که شامل متخصصین و صاحب‌نظران رشته مدیریت ورزشی آشنا به موضوع پژوهش، متخصصین رشته محیط زیست، مدیران اماکن ورزشی و مدیران ارشد ادارات ورزش و جوانان بودند، تعداد 220 تن از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه مدیریت سبز استفاده شد. داده‌ها با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. در این راستا از نرم افزارهای SPSS و smart PLS استفاده شد. یافته ها نشان داد براساس نتایج تحلیل عاملی و مدلهای اندازه‌گیری، ابعاد مولفه های مدل به طور معنی‌داری تبیین کننده آن‌ بودند. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد روابط بین متغیرهای مدل معنی‌دار است. شاخص‌های برازش نیز در سطح مطلوبی مورد تایید قرار گرفتند. براساس مدل بدست آمده می‌توان گفت مدیریت سبز فرایندی نظام‌مند و چند بعدی است و ارتباطات خوب و تایید شده بین مولفه های مدل و ظرفیت های اشاره شده در مدل، می‌تواند در تحلیل و برنامه‌ریزی جهت بکارگیری مدیریت سبز در جوامع ورزشی و به ویژ] اماکن ورزشی مورد استفاده قرار بگیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی رابطه سواد رسانه‌ای والدین با سواد حرکتی دانش‌آموزان با توجه به جنسیت دانش‌آموزان
        امیرحسین پورصاحبی
        این تحقیق به بررسی رابطه آگاهی و اثربخشی والدین با سواد حرکتی فرزندانشان با توجه به جنسیت فرزندان می‌پردازد. به این منظور 100 دانش‌آموز (دختر و پسر) با میانگین سنی 10 تا 15 سال در منطقه شرق تهران به‌طور تصادفی انتخاب و از طریق جدول مورگان نمونه تعیین شد. جهت ارزیابی سوا چکیده کامل
        این تحقیق به بررسی رابطه آگاهی و اثربخشی والدین با سواد حرکتی فرزندانشان با توجه به جنسیت فرزندان می‌پردازد. به این منظور 100 دانش‌آموز (دختر و پسر) با میانگین سنی 10 تا 15 سال در منطقه شرق تهران به‌طور تصادفی انتخاب و از طریق جدول مورگان نمونه تعیین شد. جهت ارزیابی سواد حرکتی شرکت‌کنندگان از زیر سازه‌های مدل سواد حرکتی (شایستگی بدنی، آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت) استفاده شد. این‌گونه که داده‌های شایستگی بدنی با استفاده از آزمون رشد حرکتی درشت ویرایش سوم اولریخ جمع‌آوری خواهد شد. علاوه بر این، از 200 نفر از والدین این دانش‌آموزان خواسته می‌شود تا اطلاعات ثبت‌شده در پرسشنامه فرزندانشان را تائید کنند و همچنین پرسشنامه سواد رسانه‌ای را تکمیل کنند. برای اندازه‌گیری آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت، (ترکیب بدنی) BMI، (آمادگی هوازی) آزمون راه رفتن دویدن 540 متر، (آمادگی عضلانی) دو آزمون دراز و نشست نیم‌خیز و شنای سوئدی 90 درجه، (انعطاف‌پذیری) آزمون انعطاف‌پذیری بنشین و برسان، مورداستفاده قرار گرفت. همچنین به‌منظور ارزیابی کارکردهای حواس حرکتی از آزمون عصب ـ روان‌شناختی کانرز استفاده شد. برای آزمون فرضیه‌های این پژوهش از روش رگرسیون چندگانه ساده و همچنین همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک‌راهه با آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. سطح‌معناداری 05/0 در نظر گرفته شد. نتایج این تحقیق از ارتباط معنی‌دار و مسقیم بین سواد رسانه‌ای والدین با کارکردهای سواد حرکتی دانش آموزان حکایت دارد، همچنین نشان می‌دهد که رابطه سواد رسانه‌ای والدین بر میانگین میزان سواد حرکتی دانش‌آموزان پسر بالاتر از دختران می‌باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مقایسه آمیخته بازاریابی آکادمی ها با کانون های والیبال استان تهران
        زین العابدین فلاح بهمن طیبی محمد آرمین
        هدف این تحقیق بررسی و مقایسه آمیخته بازاریابی آکادمی ها با کانون های والیبال استان تهران بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه ورزشکاران والیبال که در کانون ها و آکادمی های والیبال بودند که تعداد آنها بر اساس استعلام آماری از هیات والیبال استان تهران و هیات پزشکی ورزشی استان چکیده کامل
        هدف این تحقیق بررسی و مقایسه آمیخته بازاریابی آکادمی ها با کانون های والیبال استان تهران بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه ورزشکاران والیبال که در کانون ها و آکادمی های والیبال بودند که تعداد آنها بر اساس استعلام آماری از هیات والیبال استان تهران و هیات پزشکی ورزشی استان تهران بر اساس کارت بیمه ورزشی بیش از پانزده هزار نفر برآورد شد. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 384 نفر تعیین شد ولی در نهایت 403 نفر از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای خوشه‌‌ای ساده در این تحقیق شرکت کردند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه آمیخته بازاریابی اصلاح شده(مقیمی، 1388) استفاده شد. روش آماری استفاده شده در این تحقیق، شامل آمار توصیفی و استنباطی می باشد. نتایج تحقیق نشان داد که اکثر آزمودنی ها از نظر سنی نوجوان بودند. سابقه ورزش اکثر افراد پاسخ دهنده (53%) یک سال بود. 3% افراد پاسخ دهنده سابقه عضویت در تیم ملی را داشته اند. نتایج دیگر نشان داد که از نظر پاسخ دهندگان هر چهار جزء بازاریابی ورزشی (محصول والیبال، قیمت خدمات، مکان ارایه خدمات ارایه، تبلیغات در آکادمی ها نسبت به کانون ها از سطح مناسب تری برخوردار است. نتایج این پژوهش می تواند ضمن اطلاع رسانی به مسئولین، دست اندرکاران و مدیران سالن های والیبال در طرح ریزی استراتژی های مناسب یاری نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - نقش مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با تأکید بر اقدامات راهبردی مدیریت منابع انسانی در اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان
        حمزه سالاری کیسکانی محمد حسن صلح جو حسین زارعیان
        چکیده هدف اصلی پژوهش نقش مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با تأکید بر اقدامات راهبردی مدیریت منابع انسانی در اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان بود. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و به صورت توصیفی-همبستگی اجرا شد.جامعۀ آماری تحقیق کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان چکیده کامل
        چکیده هدف اصلی پژوهش نقش مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با تأکید بر اقدامات راهبردی مدیریت منابع انسانی در اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان بود. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و به صورت توصیفی-همبستگی اجرا شد.جامعۀ آماری تحقیق کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان (736) نفر بودندکه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 402 نفر به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه بود. در بخش مدیریت راهبردی منابع انسانی از پرسش نامه نیک نژاد(1395) عملکرد سازمانی،هرسی و گلداسمیت(2014) و پرسش نامه مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی(210) استفاده شد. روایی آن به صورت محتوایی و پایایی آن ازطریق آلفای کرونباخ محاسبه و به ترتیب برای مدیریت راهبردی منابع انسانی831/0، عملکرد سازمانی823/0 ومدیریت دانش 798/0 محاسبه شد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل شد.یافته های تحقیق نشان داد مدیریت دانش به صورت مستقیم و غیرمستقیم ازطریق اقدامات راهبردی منابع انسانی بر عملکرد سازمانی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان تأثیر دارد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - اولویت بندی عوامل موثر بر اخلاق حرفه ای باشگاه های فوتبال لیگ برتر
        حمیدرضا ملک نیا اسفندیار خسروی زاده جمشید همتی مرادآباد
        هدف پژوهش حاضر اولویت بندی عوامل موثر بر اخلاق حرفه ای باشگاه های فوتبال لیگ برتر بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ روش آمیخته و از نوع پژوهش های مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل مدیران فدراسیون فوتبال، صاحب نظران ،اساتید دانشگ چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر اولویت بندی عوامل موثر بر اخلاق حرفه ای باشگاه های فوتبال لیگ برتر بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ روش آمیخته و از نوع پژوهش های مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل مدیران فدراسیون فوتبال، صاحب نظران ،اساتید دانشگاه، مدیران باشگاه های فوتبال بودند.تعداد 27 نفر در بخش کیفی و تعداد 384 نفر در بخش کمی نمونه آماری را تشکیل دادند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که در قالب یک پرسشنامه با 13 عامل در بخش کمی مورد استفاده قرار گرفت. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید و متخصصین بررسی و پایایی ابزار توسط ضریب آلفای کرونباخ بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده از مدل معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی استفاده شد که روایی سازه نیز مورد تایید قرار گرفت. با توجه به مقادیر ضرایب معنادار بدست آمده با اطمینان 95 % از مدل ساختاری، عوامل علی، تعاملات، و پیامدها برروی پدیده محوری (اخلاق حرفه ای) تاثیر معنادار داشتند نتایج نشان داد که تشویق و تنبیه اولویت اول را در بین عوامل اصلی مؤثر بر اخلاق حرفه ای باشگاه های فوتبال لیگ برتر به خود اختصاص داده است. بعد از آن دخالت سیاست در ورزش، کاهش خسارت، قانون ،وجهه اجتماعی فوتبال، ساختار نظارتی، رفتار مسئولان باشگاه، الگوسازی، ساختار سازمان، شفافیت امور، آموزش و اخلاق اجتماعی اولویت های بعدی هستند. در این بین زمینه تسهیل گر اخلاق کمترین میزان اهمیت را داشت. پرونده مقاله