رتبهبندی عوامل موثر در رسیدن به دانشکدههای تربیت بدنی نسل چهارم
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشیمهریه پناهی 1 , محمود گودرزی 2 , سید سجاد حسینی 3
1 - استادیار گروه تربیت بدنی،واحد ابهر،دانشگاه آزاد اسلامی،ابهر، ایران
2 - استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - استادیار گروه تربیت بدنی،واحد ابهر،دانشگاه آزاد اسلامی،ابهر، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش، رتبهبندی عواملی است که دانشکدهها را به سمت نسل چهارم آن هدایت میکند تا بر این اساس، اولویتبندی فعالیتهای مورد نیاز در جهت رسیدن به ویژگیها انجام شود.پژوهش از لحاظ ماهیت و هدف، کاربردی و از لحاظ تجزیه و تحلیل و نوع، کمی بود. جامعه آماری، تمامی اعضای هیات علمی علوم ورزشی دانشگاههای ایران بودند که با نمونهگیری خوشهای، در نهایت 218 نفر نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته، شامل 12 متغیر و در مجموع 68 گویه با مقیاس 5 ارزشی لیکرت بود. در هر قسمت شرایط علی، مداخلهگر، زمینهای، راهبردها و پیامدها، رتبهبندی مولفههای آن مشخص شد. در شرایط علی، سازماندهی محتوا مطابق با توانمندی فردی و سپس تقویت درونی مورد نیاز است. در شرایط مداخلهگر، ارتباط اساتید با صنعت و تناسب دوره آموزشی با آن و همچنین سیسیتم مدیریت مبتنی بر روش باز مورد نیاز بود. در شرایط زمینهای، دولت با حمایت مالی و کاهش ریسک تجاریسازی، معافیت مالی و حمایت از بینالمللی شدن، نقش مکمل دارد. برنامه راهبردی قوی و طراحی نظام ترفیع بر اساس کارآفرینی، مولفه راهبرد را حمایت میکند. در نهایت در مولفه پیامد، به تجدید و بازبینی شیوه اجرا و درک چالشها اشاره شد. جلوگیری از اجرای پژوهشهای تکراری، تخصصیسازی مهارتها، ساختار و بسترسازی، در نظر گرفتن رضایت مشتریان و پاسخگو بودن دانشکده، طراحی نظام مالکیت فکری و استفاده از پتانسیل توسعه فناوری در اساتید دانشگاه، مواردی از دستهبندی فعالیتهای مورد نیاز بود.
The purpose of the research is to rank the factors that lead the faculties to its fourth generation, so that, based on this, the activities needed to achieve the characteristics can be prioritized.The research was practical in terms of nature and purpose, and quantitative in terms of analysis and type. The statistical population was all the sports science faculty members of Iranian universities, and finally 218 people were selected by cluster sampling. The researcher-made questionnaire included 12 variables and a total of 68 items with a 5-point Likert scale. With exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis, the construct validity was confirmed with the sample size adequacy value of 0.864. The reliability of the components was confirmed with Cronbach's alpha of 0.89. Friedman's test was used to measure validity.In each part, causal, intervening, contextual conditions, strategies and consequences, the ranking of its components was determined. In causal conditions, organizing content according to individual capability and then internal reinforcement is required. In the intervening conditions, professors' connection with the industry and the appropriateness of the training course with it, as well as the management system based on the open method, were required. In context, the government plays a complementary role with financial support and reduction of commercialization risk, financial exemption and support for internationalization. A strong strategic plan and promotion system design based on entrepreneurship supports the strategy component. Finally, in the result component, it was mentioned to renew and review the implementation method and understand the challenges.Preventing the implementation of repetitive research, specialization of skills, structure and foundation, considering customer satisfaction and faculty responsiveness, designing an intellectual property system and using the potential of technology development in university professors were some of the categories of required activities.
_||_