شناسایی مولفه های تجارت اجتماعی اماکن و باشگاه های ورزشی ایران با رویکرد کیفی نظریه داده بنیاد
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشیسیاوش محمدیان 1 , کوروش ویسی 2 , محبوب شیخعلی زاده 3 , مهدی بشیری 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
3 - استادیارگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
4 - دانشیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان، ایران
کلید واژه: تجارت اجتماعی, مولفههای تجارت اجتماعی, باشگاه ورزشی, اماکن ورزشی, نظریه داده بنیاد.,
چکیده مقاله :
هدف:تجارت اجتماعی یک رویکرد موثر در شرکتها برای تعامل عمیق با مشتریان خود و ایجاد روابط با آنها ارائه میدهد بنابراین هدف از این مطالعه شناسایی مولفههای تجارت اجتماعی در اماکن و باشگاه های ورزشی ایران میباشد. روش:جامعه آماری پژوهش حاضر شامل اساتید رشته مدیریت ورزشی، مدیران باشگاههای ورزشی بوده که تجربۀ غنی در حیطۀ موضوع پژوهش داشتند و با استفاده از رویکرد کیفی داده بنیاد به شناسایی مولفههای تجارت اجتماعی اماکن و باشگاههای ورزشی پرداخته شده است. یافتهها:از تجزیه- تحلیل و بررسی مصاحبههای انجام شده، 17 مولفه محوری و70 شاخص اولیه به دست آمد. این مولفهها در برگیرنده ویژگیهای شبکههای اجتماعی 6 شاخص، نگرش مدیران 8 شاخص، تجربه خرید 4 شاخص، اعتمادسازی به خدمات4 شاخص، امنیت تراکنشها5 شاخص، ضمانتها 4 شاخص، تبلیغات4 شاخص، عوامل حمایتی3 شاخص، زیرساختهای فناوری3 شاخص، راهکارهای مدیریتی5 شاخص، راهکارهای تجاری3 شاخص، راهکارهای قانونی3 شاخص، راهکارهای فرهنگی4 شاخص، توسعه اقتصادی- تجاری 3 شاخص، توسعه ساختاری 6 شاخص، توسعه فرهنگی- اجتماعی 3 شاخص و توسعه حقوقی- قانونی2 شاخص میباشند. نتیجهگیری:ایجاد اعتماد در مشتریان توسط اماکن و باشگاههای ورزشی با ارائه خدمات و محصولات با کیفیت و استاندارد و پاسخگویی مجموعه و مدیران نسبت به مشکلات و مسائل پیشآمده در فرآیند تجارت اجتماعی میتواند سبب افزایش مشتریان، درآمدزایی و رضایتمندی بیشتر و در نتیجه افزایش میزان وفاداری مشتریان گردد. در نهایت تعامل بین نگرش نوین مدیریتی و استفاده بهینه از پیشرفت تکنولوژی میتواند موجب بهرهگیری مثبت از تجارت اجتماعی به عنوان یک پدیده نوین در تجارت وابسته به فنآوری در راستای توسعه اماکن و باشگاههای ورزشی ایران گردد.
Purpose: Social business provides an effective approach for companies to deeply interact with their customers and build relationships with them, which is essential for companies to achieve competitive advantage and improve performance. So, This study aims to identify the components of social commerce of Iranian sports clubs and facilities. Method: In this research, through in-depth, research and interviews with professors in the field of sports management, senior managers of sports departments, venues and clubs and sports marketing managers who had much experience in the field of this research, collected information and using From the Grounded Theory qualitative data approach, the social business components of sports clubs and places were identified. Results: 17 axial components and 70 key indicators were collected from the data analysis procedure.Such components consist of social networks properties 6 indicators, managers' attitude 8 indicators, shopping experience 4 indicators, supplied services 4 indicators, security of transactions 5 indicators, guarantee 4 indicators, advertising 4 indicators, supporting factors 3 indicators, technological 3 indicators, management solutions 5 indicators, commercial solutions 3 indicators,legal solutions 3 indicators,cultural solutions 4 indicators,economic-commercial development 3 indicators, managerial-structural development 6 indicators, cultural-social development 3 indicators, law development 2 indicators. Conclusion: The level of customer loyalty to the sports complex that provides the service will rise as a result of sports facilities and clubs earning the trust of their customers by offering high-quality, standardized, and guaranteed services and products as well as responding to problems in the social business process.This will increase the number of customers, bring in more revenue for the complex, and increase satisfaction.
Abdolmanafi, S., & Soleimani, M. (2022). Factors Influencing Social Commerce Intention from a Consumer Perspective with Emphasis on Mediating Role of Perceived Risk; Case Study: Social Media Users in Isfahan Province. Consumer Behavior Studies Journal, 9(2), 158-179. (in persian) doi: 10.34785/j018.2022.526
Baghdadi, Y. (2016). A framework for social commerce Design. Information systems,60,95-113. https://doi.org/10.1016/j.is.2016.03.007
Chen, J.V., Su, B.C., Widjaja, A.E. (2016). Facebook C2C social commerce: a study of online impulse buying. Decis. Support Syst. 83, 57–69.
Chen, J and shen, x.l. (2015). Consumers decisions in social commerce context: An Empinical investigation.decision suploort systems, 79, 55-64.
Chen, J. and shen, x. l. (2015). Consumers decisions in social commerce context:An Empinical investigation.decision suploort systems,79,55-64.
Cheng, X., Gu, Y., and Shen, J. (2019). An integrated view of particularized trust in social commerce: An empirical investigation. International Journal of Information Management, 45, 1-12.
Chow, W. S. and Shi, S. (2014). Understanding consumer trust in social commerce websites. In: Proceedings of Pacific Asia Conference on Information Systems, Assoc. for Info. Sys., Atlanta, GA
Chung, N., Song, H. G. and Lee, H. (2017). Consumers’ impulsive buying behavior of restaurant products in social commerce. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(2), 709–731. https://doi.org/10.1108/IJCHM-10-2015- 0608.
Cutshall, R., Changchit, C., and Pham, A. (2022). Factors influencing consumers’ participation in social commerce. Journal of Computer Information Systems, 62(2), 290-301.
Deering, K. and Williams, J. (2022). Approaches to reviewing the literature in grounded theory: a framework. Nurse Researcher, 30(1).
Doha, A., Elnahla, N. and McShane, L. (2019). Social commerce as social networking. Journal of Retailing and Consumer services, 47, 307-321.
ebrahimi tabar, M., & Ghaffari, M. (2021). Exploring the Pull Factors Influencing the Intention to Adopt Social Commerce among the Iranian Users. Journal of Interdisciplinary Studies in Communication and Media, 4(14), 126-91. doi: 10.22085/jiscm.2021.138944
Hajli, M.n.(2014).the role of social Support on relation ship quality and Social commerce.technelogical forecasting and Social change,87:17-27.
Hajli, n. and sims ,j.(2015).Socid coerce:The transfer of power from sellers to buyers.Technological forecasting and social change,94,350-358.
Hassanein,k . and Head,m ,(2007).Manipulating perceived Scial Presence through the web in terface and its impact on attitude towards online shopping .Internaional tourral of Human-computer studies,65(&),689-708.
Hu, X., Chen, X. and Davison, R. M. (2019). Social support, source credibility, social influence, and impulsive purchase behavior in social commerce. International Journal of Electronic Commerce, 23(3), 297-327.
Huang, K.-Y., Chengalur-Smith, I. and Pinsonneault, A.(2019). Sharing is caring: Social support provision and companionship activities in healthcare virtual support communities. MIS Quarterly, 43(2), 395–423.
Huang, Z, and Benyoucef, M.(2013). From e-commerce to social commerce: A close look at design features. Electronic Commerce Research and Applications, 12(4), 246-259.
Huang,z. and Benyoucef,m.(2015).user preferences of social featureson social commerce websites :An empinical study. Technological forecasting and social change, 95, 57-72-
Huang,z. and Benyoucef,m.(2015).user preferences of social featureson social commerce websites :An empinical study. Technological forecasting and social change, 95, 57-72.
Jia, X., Wang, R., Liu, J. H., and Jiang, C. (2022). Discovery of behavioral patterns in online social commerce practice. Wiley Interdisciplinary Reviews: Data Mining and Knowledge Discovery, 12(1), e1433.
Kim, K.(2015). The relationship of UX and perceptions of credibility. Int. J. Affect. Eng. 1–6.
Lai, S., 2010. Social commerce: e-commerce in social media context. Int. J. Soc. Behav. Educ. Econ. Bus. Ind. Eng. 4, 2213–2218.
Lin, X., Li, Y. and Wang, X. (2016). Social commerce research: Definition, research themes and the trends. International Journal of Information Management, 37(3), 190-201.
Ling, C.S. and Husain, W.(2013). Social commerce in e-business: challenges and guidelines for successful adoption. In: Proceedings of International Conference on Advanced Computer Science and Information Systems. IEEE Computer Society Press, Washington, DC, pp. 27–30.
Nath, K., Dhar, S. and Basishtha, S. (2014( .Web 1.0 to Web 3.0-Evolution of the Web and its various challenges. In 2014 International Conference on Reliability Optimization and Information Technology (ICROIT) (pp. 86-89). IEEE.
Shanmugam, M. and Jusoh, Y.Y.(2014). Social commerce from the Information Systems perspective: a systematic literature review. Proceedings of International Conference on Computer and Information Sciences. IEEE Computer Society Press, Washington, DC.
Siering, M. and Muntermann, J. (2013). Credence goods and online product reviews: an exploration of the product type concept in the social commerce era. In: Proceedings of Americas Conference on Information Systems, Assoc. for Info. Sys., Atlanta, GA. Statista, 2016. Enterprise social networks revenue worldwide 2010-2019.
Tajvidi, M., Richard, M. O., Wang, Y. and Hajli, N. (2020). Brand co-creation through social commerce information sharing: The role of social media. Journal of Business Research, 121, 476-486.
Tian, X., Liu, L., Mirkovski, K. and Li, M.(2016). Development of conceptual model for social commerce research through integration with big data analysis. In: Proceedings of Pacific Asia Conference on Information Systems, Assoc. for Info. Sys., Atlanta, GA.
Turban, E., Bolloju, N. and Liang, T. (2010). Social commerce: an e-commerce perspective. Proceedings of International Conference on Electronic Commerce. ACM Press, New York.
Liang, T., Ho, Y., Li, Y. and Turban, E. (2011). What drives social commerce: The role of social support and relationship quality. International Journal of Electronic Commerce, 16(2), 69-90.
Liang,t.p. and Turban,E.(2011).In troduction to the Special Issue social commerce.internationdl tiurnal of electronic commerce,16(2),5-14.
Wu, J., Ma, P., and Xie, K. L. (2017). In sharing economy we trust: the effects of host attributes on short-term rental purchases. Intern. J. Contemp. Hosp. Manag. 29, 2962–2976. doi: 10.1108/IJCHM-08-2016-0480.
Xiang, H., Chau, K. Y., Iqbal, W., Irfan, M. and Dagar, V. (2022). Determinants of social commerce usage and online impulse purchase: implications for business and digital revolution. Frontiers in Psychology, 13.
Yuan, C.N. (2013). Factors affecting the business performance of firms utilizing social media. In: Proceedings of Pacific Asia Conference on Information Systems, Assoc. for Info. Sys., Atlanta, GA.
Zhang, J. X., Cheng, J. W., Philbin, S. P., Ballesteros-Perez, P., Skitmore, M. and Wang, G. (2022). Influencing factors of urban innovation and development: a grounded theory analysis. Environment, Development and Sustainability, 1-26.